Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Groene route met de rode lusjes is 56km. Maar met de bordjes alleen kom je er niet . Althans gisteren was het niet te volgen.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Dus gewoon groen fietsen verlopig tot alles klaar is?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik weet niet hoe bekend je daar bent, maar wat je evt nog kunt doen is vanaf Posbank paviljoen omlaag over het asfalt (schietbergseweg, snelle afdaling).
Tot aan het wildrooster, daar de oude route oppakken, ROOD nu, met extra lusje naar de Holleweg tot bovenaan.
Dan heb je in ieder geval nog een mooi stukje van de oude route.
Ik ken de groene route bovenlangs tot aan de Holleweg nog niet, misschien is die ook wel mooi.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Zondag miste ik ineens allemaal bordjes inderdaad. Het zat eraan te komen, maar de oude route kunnen we inderdaad ter ziele verklaren.

Voor mij met mixed emotions. De aard van de nieuwe route is wezenlijk anders! Qua zwaarte zijn de oude en nieuwe wel vergelijkbaar, de nieuwe is iets korter (rond de 45 km, moet nog ff een segmentje opzetten) maar er zit veel meer kort power werk in met al dat geslinger en gestuiter. Ik hoop wel dat dat gestuiter nog een beetje wegtrekt. Een hobbeltje is leuk, een wasbord niet.

Sommige wijzigingen zijn niet echt logisch. Waar je de rode lus oppakt vanaf bezoekerscentrum Rheden ga je nu na het hekje rechtsaf ipv langs de heide omhoog. Juist dat stuk hadden ze er een jaar of 10 geleden uitgehaald omdat hier veel conflicten ontstonden met wandelaars.. De wijziging wat verderop bij de poel is dan weer een enorme aanwinst, wat een lekkere klim is dat richting het bruggetje! Het bruggetje is dan weer een volgend twijfelpunt. Volgens mij is het wachten tot een overmoedige biker het trappetje verkeerd aansnijdt en over de reling dondert. Of erlangs.. Waarom niet doorrijden en verderop oversteken?

Ik heb het nog niet van dichtbij bekeken, maar ik zou de lus die aansluit op het Rozendaalse veld (ook dat wat minder boeiende stuk langs de terletse heide) laten bestaan, om zo een mooie extra lus te creëren waarin je het briljante stuk vanaf de beekhuizense weg kunt opnemen. Wat een pestklimmetje is dat zeg! Met mijn smurfenfietsje kom ik al amper de haarspeldbochten door, volgens mij moet menig biker daar met de voetjes aan de grond :winkie:

Helaas hebben de wandelaars ook de nieuwe paden al ontdekt. Ik probeer hoffelijk te blijven, maar het kost steeds meer moeite. Mijn hoffelijkheid is wel bijna op bij die (fietsende) infantielen die op de éénrichtingsstukken toch de verkeerde kant kiezen. Één dezer weken boor ik mn bike er frontaal in ofzo. Koekwausen..

Met de groene route hebben de meeste bikers al meer dan genoeg lol denk ik, zeker als je niet bekend bent. Het is een aanrader om de aanrijroute vanaf Beekhuizen mee te pakken, of de aanrijroute vanaf het bezoekerscentrum. Wil je geen extra lus of aanrij, dan is vanaf het zuiden bezien starten bij het posbankpaviljoen een goede optie. Voor locals is starten vanaf het rozenbos het meest efficiënt.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Groepen scheiden en vervolgens gaan de wandelaars op de nieuwe mtb paden lopen...
Mooi dan kunnen wij de oude brede paden blijven gebruiken ;)

Vanaf de poel naar bruggetje Holleweg, is dat een nieuw aangelegd pad of een bestaand bospad dat het zo lekker loopt?
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Bestaand bospad, maar niet overdreven druk in gebruik volgens mij.

Op de nieuwe paden heb je de indruk dat er geen 10 meter recht mag zijn. Das een stukkie leuk, maar iets minder bochten zou ik persoonlijk niet erg vinden.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zelfde gevoel hier.
Heb met die nieuwe singletracks ook niet het gevoel dat je diep in het bos rijdt maar meer langs een weg (buitenkant bos)

Ik hoop dat ze net zo lekker gaan lopen als de tracks op de UHR.
Daar was ik in het begin ook sceptisch over maar ik ben ze meer en meer gaan waarderen.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Vandaag geweest maar niet alle bordjes staan op de plaats. Of mis ik iets ?
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Haha, je hebt waarschijnlijk een bordje gemist :wink:

Nee, volgens mij klopt de groene route vrij goed. Als je er een beetje bekend bent ben je wel snel geneigd de eerste keren wat foute aannames te doen. Maar de uitpijling is volgens mij ruim voldoende zo niet gewoon goed.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@Shiv: Door jouw verhaal ben ik voor het eerst in jaren weer eens nieuwsgierig naar de mtb route aldaar. :-q Ben er nog wel eens deels overheen gekomen met de gravelbike, maar dat ging zo makkelijk dat ik me afvroeg waarom ik er ooit nog met de mtb zou moeten komen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

bij het rijden van de oude route heb je minder last van wandelaars dan met de nieuwe. Het scheiden van wandelaars en mtbers is niet echt gelukt helaas, daar komt wat meer bij kijken. Dat gaat wel gebeuren bij de volgende nieuwere mtb route veluwezoom
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik word erg verdrietig na het doorlezen van de laatste pagina's. Ik dacht dat er kenners meewerkten aan de ontwikkeling van de upgrade?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Giant-E schreef: di 16 juli 2019, 21:19 Ik word erg verdrietig na het doorlezen van de laatste pagina's. Ik dacht dat er kenners meewerkten aan de ontwikkeling van de upgrade?
Verdrietig van het lezen of na een rit. Dat kan een heel verschil maken. :winkie:
Overigens zelf ook nog niet geweest :oops: , wacht tot het af is en zeker weet dat ik de goede route / routes pak.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Afgelopen zaterdag wel gezien dat men bezig was met nieuwe paaltjes zetten, maar de nieuwe route niet gevolgd


de oude ook niet, had een gpx-file van iemand gekregen en die was niet helemaal legaal
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Giant-E schreef: di 16 juli 2019, 21:19 Ik word erg verdrietig na het doorlezen van de laatste pagina's. Ik dacht dat er kenners meewerkten aan de ontwikkeling van de upgrade?
Nou, verdrietig is wel heel rigoureus, en niet geheel nodig volgens mij ;) De paden moeten nog wat slijten, en er zitten echt schitterende stukken tussen. Het deel vanaf het paviljoen oostwaarts is een lekker flowy trailtje! De kaalslag daar met de tornado geeft het een heel gave uitstraling.

En de wandelaars op "onze" paden, tsja. Als we er genoeg aanrijden houdt dat door natuurlijke selectie vanzelf op :winkie: :wink: Nee, zonder gekheid, ik denk dat NM er al veel aan gedaan heeft om duidelijk te maken waar het pad primair bedoeld is voor mountainbikers, en waar het gebruik gemengd is. Als de paden meer bereden worden zullen de tweerichtingsstukken (met name langs de bloemersweg) vanzelf wel wat breder uitslijten lijkt me. Tot op heden was de belasting met bikers laag, en dan ontstaan er vanzelf singletracks waar het eigenlijk breder opgezet was.
Rayb81 schreef: di 16 juli 2019, 17:04
Heb met die nieuwe singletracks ook niet het gevoel dat je diep in het bos rijdt maar meer langs een weg (buitenkant bos)
Dat valt best mee toch? 1/4 van de plaggenronde ligt langs een "weg", en ja, de bloemerstrail ook. Bedenk je ook dat je vroeger meer óp de wegen (en grotere paden) reed.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Plaats reactie