Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Ik ben er zaterdag geweest, met het idee om de oude route te rijden maar al snel kwam ik een groep tegen die palen aan het verwijderen was. Zij wezen mij op de leuke stukken in de nieuwe route, dus die maar opgepakt. Ik was aangenaam verrast door de technische stukjes die in de rode lussen zitten. Zoals de klim met switchbacks, af en toe een boom, etc. Technisch was het al wat interessanter dan de meeste paden in Nederland.

Wel ben ik een aantal keer de route kwijtgeraakt, en bleken de rode lussen soms helemaal geen lus te zijn. Qua bewegwijzering kan het dus nog beter, maar ja, het was ook nog niet af.

En of je de hele tijd dicht bij de bosrand zit weet ik niet, dat gevoel kreeg ik niet. Ik heb in ieder geval een groep edelherten van dichtbij kunnen zien (machtige beesten), en ook een zwijn. Dus qua wildlife was het, ook op de nieuwe route, goed toeven!

En die nieuwe paden, sommige (plaggenronde?) waren zwaar werk, vooral door de regen de dag ervoor. Persoonlijk vond ik het heerlijk die afwisseling.

Al met al ben ik niet ontevreden over de nieuwe route, en vooral de rode lussen zijn echt de moeite waard, ook om een aantal keer te doen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

De data van de routes op de Veluwezoom in Openstreetmap is -met dank aan de info van de trailcrew- weer up to date, zie (ook voor gpx-download per onderdeel naar smaak) :
https://mtb.waymarkedtrails.org/#route?id=9670494

(op mobiel beetje onwennig: even het "dakje" (tweede symbool linksboven) wegklikken.


En ook weer in andere OSM-producten, bijvoorbeeld met de update van komende zaterdag voor de Garmin in Openfietsmap of per direct op je Android met OsmandLive

Oja: op de site van de bouwers staat ook een kant-en-klare strakke gpx (uit routelijnen OSM ipv bibberende tracklog) van hoofdroute CCW + de rode delen op-en-neer:
https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/ ... es-en-gpx/
Gebruikersavatar
Rijkovich
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 25 maart 2010, 18:11
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF9 SL 2021 / Stanton Sherpa

Als ik naar de kaarten kijk, lijkt mijn vaste aanrijroute verdwenen... Het pad langs de Rosendaelsche golfclub komt te vervallen?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen...
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Rijkovich schreef: do 18 juli 2019, 17:53 Als ik naar de kaarten kijk, lijkt mijn vaste aanrijroute verdwenen... Het pad langs de Rosendaelsche golfclub komt te vervallen?
De mtb-routemarkering (aanrijdroute) is op dit pad inderdaad verdwijderd.

Maar gelukkig maakt dat in dit specifieke geval geen verschil voor de vraag of je daar legaal mag fietsen.
Dat stuk is namelijk van Staatsbosbeheer, en zij hebben ruimere toegangsvoorwaarden voor fietsers dan Natuurmonumenten en de gemeente Rheden in dit gebied :-q

https://www.mapillary.com/map/im/Wa5LqkBZJ2o-Y1_7Ey4Tzg
Afbeelding
Laatst gewijzigd door openkaart op vr 19 juli 2019, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ik heb eens beter opgelet, en als ik het goed heb klopt op deze plaatsen de bebording (CCW rijdende, dat is tegen de klok in FYI..) niet:

Afbeelding

in rheden startende, de eerste pijl die je tegenkomt is waar je het onzalige bos verlaten hebt, via de bestaande verbinding rij je dan naar de bloemerstrail. het bord dat je de bloemerstrail op moet sturen, stuurt je een paardenpad op. Tenminste, heel veel sporen rijden daarheen ;) Ik zou nog een extra bordje plaatsen dat je wat duidelijker de U-turn in stuurt.

de andere is een beetje hetzelfde, nu vanaf de imboschweg het oude paadje richting loenermark. Ook hier mist volgens mij enige duidelijke verwijzing dat je rechtsaf moet.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ben voornemens volgende week weer wat nieuwe stukken mee te pakken.
Mag je de granny trail ook als afdaling rijden?
Dan kan ik die na de brandtoren trail omlaag pakken en aansluitend het stukje ruige afdaling bij Beekhuizen meepakken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: vr 19 juli 2019, 18:50 Mag je de granny trail ook als afdaling rijden?
Dan kan ik die na de brandtoren trail omlaag pakken en aansluitend het stukje ruige afdaling bij Beekhuizen meepakken.
Als dat leuker is, dan mag het vast niet!


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

:lol:
Gebruikersavatar
johan_v
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 21 augustus 2015, 20:31
Mijn mountainbike: Nordest Sardinha/Pyga Hyrax

Rayb81 schreef: vr 19 juli 2019, 18:50 Ik ben voornemens volgende week weer wat nieuwe stukken mee te pakken.
Mag je de granny trail ook als afdaling rijden?
Dan kan ik die na de brandtoren trail omlaag pakken en aansluitend het stukje ruige afdaling bij Beekhuizen meepakken.
Granny trail is een apart pad voor naar boven of naar beneden, naar beneden is natuurlijk het leukst.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 19 juli 2019, 18:50 Ik ben voornemens volgende week weer wat nieuwe stukken mee te pakken.
Mag je de granny trail ook als afdaling rijden?
Dan kan ik die na de brandtoren trail omlaag pakken en aansluitend het stukje ruige afdaling bij Beekhuizen meepakken.
Zowel Teerose (ten noorden van onderbreking met stukje fietspad) als Granny trail (ten zuiden van stukje fietspad) -beide binnen de hier gemarkeerde rode route-
zijn inderdaad tweerichting.

Alleen de pumptrack url=https://mtb.waymarkedtrails.org/#route?id=9671152]( fortune Cookie trail[/url]) is echt eenrichting (Piaggentrail loopt alleen ccw, maar is wel weer een rondje..)

Wel is het zo dat het pad soms opgesplitst en je dan steeds rechts moet aanhouden om stijgend en dalend verkeer te scheiden. Laatste keer dat ik er was (al weer te lang geleden..) was dat nog niet expliciet bebord, goede kans dat dat nu wel zo is.

Vanaf het einde van de Grannytral is het 1km naar de parkeerplaats van Buitenplaats Beekhuizen / restaurant Woodz: zie hier

Mocht je met Beekhuizen de oude afdalingen bedoelen die nu uit de ruote zijn gehaald: daar is nu -gelet op de gebiedsvoorwaarden van Natuurmonumenten- niet meer legaal te fietsen. Ik weet niet wat het handhavingsbeleid van Natuurmonumenten is in deze overgangsperiode, maar de handhavers van NM die ik eerder tegenkwam in het gebied waren bepaald niet van de "overal-op-de-Veluwe-vrij-fietsen-zolang-er-geen-expliciet-verbodsbord-staat-gedachte" zoals eerder in het Harderwijk-forum werd aangegeven.

Hoorde ook dat de handhavers van Twickel (oude aanrijdroute Ellecom/Dieren als ik het goed heb) mtb'ers nu direct op de bon gaan slingeren nu de oude routeborden in hun gebied zijn verdwenen (net als NM en sommige gebieden op de noord-Veluwe in gebiedsvoorwaarden "alleen fietsen op aangegeven routes" oid.

Maar hoe dan ook, veel plezier :-q
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

-op verkeerde knop gedrukt en mijn eerdere bericht onbedoeld geciteerd ipv gecorrigeerd.. :oops: --
Laatst gewijzigd door openkaart op za 20 juli 2019, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dankje voor de waarschuwing.
Wel klote dat ze dit direct ook flink gaan handhaven.

Wat als ik mijn favoriete stukje natuur wil rijden, segment tussen de Imboslaan en de Weg langs de Heesch, Is dat nog veilig te rijden?
Via de Pumptrack over de oude route langs de Carolinahoeve en via de Lange Juffer naar de Imboslaan?

Of anders via de Onzalige Boschen, Burg. Bloemersweg, Lange juffer omlaag pakken om zo weer via de MTB Lange Juffer bij de Imboslaan te komen?

Of is dit het gebied van de Twickel waar je het over hebt?
Zou het eeuwig zonde vinden als ik dat stukje natuur niet meer door kan fietsen.
Divlmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:16

Ik ben een relatief beginnende mountainbiker, uit deze regio, die deze sport opgepakt heeft om aan conditie en gewicht te werken. Een aantal zaken snap ik gewoon niet.

Laat ik voorop stellen dat ik het echt wel waardeer dat mensen zich inzetten om mountainbike routes in stand te houden. Dus als enkelen daarvan hier mee lezen, zie dit a.u.b. niet als een aanval op jullie. Sterker nog, ik ben jullie dankbaar voor jullie inzet.

Maar toch wil ik een aantal dingen kwijt die me nu al even een beetje dwars zitten.

1. Ik vind persoonlijk de nieuwe stukjes single track leuk voor de afwisseling, maar ik hoop niet dat de hele route zo wordt. Daarbij, als het druk is, zit je regelmatig andere mountainbikers in de weg als je niet zo snel bent als de ervaren mensen. Gelukkig zijn de meeste mountainbikers die ik tegengekomen ben vriendelijk en sociaal* maar erg prettig is het toch niet. De plaggentrail kun je dan ook verhard langsop, maar ik heb zeer bewust voor de mtb gekozen. Verharde wegen fiets ik al op weg naar de trails en naar het werk..

2. Ik ben niet de persoon die graag constant zo hard mogelijk op en neer wil draaien en knallen. Ik vind het veel leuker om hier en daar te knallen, maar ook stukken gewoon een lekker tempo aan te houden en van de natuur te genieten. Daarvoor zijn de bredere paden die niet als mtb trail aangelegd zijn fijner.

3. Ik snap niet waarom de bestaande paden verboden moeten worden voor mountainbikers. Bijvoorbeeld de fantastische stukken bij Beekhuizen. Er is daar ruimte genoeg om het bos met anderen te delen. Of is het probleem dat mensen te weinig rekening houden met elkaar? Tot nu, als ik wandelaars ofzo tegen kom, dan is het door een beetje kalm aan te doen, met een groet en een "bedankt" als men aan de kant gaat staan, allemaal gemoedelijk en ontspannen op te lossen. Ik heb op dat vlak alleen (nog?) maar positieve ervaringen.

Waarom is er, in aansluiting op punt 3, niet voor gekozen om de andere paden en de oude hoofdroute gewoon open te houden, maar niet meer als hoofdroute erin te zetten? Dus zeg maar alle oude gele bordjes vervangen door witte. En daarbij dan desnoods de mededeling dat deze, (behoudens de bordjes?), niet actief als MTB route onderhouden worden? Wat mij betreft mogen er best gaten, kuilen en wortels in zitten. En ook een modderpoel hier en daar vind ik geen ramp. Ik kan me daarbij ook niet voorstellen dat een mountainbiker een zoveel grotere impact heeft dan een wandelaar.


*Wat mij enigszins verbaasde, gezien de indruk die ik heb van straatracende aso's op hun racefiets. Een indruk die kan voortkomen uit een gevalltje van opvallende aso's en het niet opvallen van de nette racefiets bestuurders.
Of is dat met mountainbikers ook het probleem? De vele mensen die zich gedragen vallen te weinig op, de paar eikels blijven bij en veroorzaken maatregelen als "iedere soort kleuter hun eigen zandbak"? Zijn wij kaaskoppen dan echt zo slecht in het fatsoenlijk met elkaar om gaan, rekening houden met elkaar, begrip tonen aan elkaar en elkaar een beetje de ruimte geven?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Op alle drie de punten en de aansluiting... :-D
Komt hier (op het forum) onder dit topic uitgebreid antwoord op de gestelde vragen :-q maar het zou zomaar kunnen dat het (erg) lastig is in sommige gevallen en met situaties waarin wij uiteraard ons moeten zien te bewegen.... :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Rayb81 schreef: za 20 juli 2019, 01:05 Wat als ik mijn favoriete stukje natuur wil rijden, segment tussen de Imboslaan en de Weg langs de Heesch, Is dat nog veilig te rijden?
Via de Pumptrack over de oude route langs de Carolinahoeve en via de Lange Juffer naar de Imboslaan?
Als ik het goed begrijp, dan bedoel je het stuk tussen de rode kringen in onderstaand plaatje?
Afbeelding

Zwart is de oude route -waarvan ik begreep dat die nu echt weg is- en paars de nieuwe route. Overlappen voor een stukje, maar lijkt erop dat we juist in dit gebied wat extra meters hebben.
Dit stuk is van Natuurmonumenten, dus voor dit gebied betekent dat: geen mtb-route = geen legale toegang met fiets buiten fietspaden

Mocht je een ander stuk bedoelen, zou je dan met Brouters wat markers willen plaatsen en de url daarvan willen plakken in een bericht? (zoals bijvoorbeeld http://brouter.de/brouter-web/#map=15/5 ... e=shortest )

Je kan op onderstaande kaart zien dat het van Natuurmonumenten is, omdat de achtergrond feller is ingekleurd, lichtgekleurde gebieden zijn van andere beheerders (voornamelijk GLK in het noordelijk deel, daar wel vrij fietsen op paden buiten mtb-route)
Of anders via de Onzalige Boschen, Burg. Bloemersweg, Lange juffer omlaag pakken om zo weer via de MTB Lange Juffer bij de Imboslaan te komen?
Dat klinkt ook goed, maar als ik je goed begrepen heb, dan kan je nog steeds rijden in is het gebied dat je bedoelt, wel deels over andere route. Wel goed om te weten: de zuidelijke helft van het rondje Onzalige Bossen is nu niet meer met routeborden bebord, maar nog wel legaal te fietsen, staan kleine fietspad-symbooltjes op de palen.

Of is dit het gebied van de Twickel waar je het over hebt?
Zou het eeuwig zonde vinden als ik dat stukje natuur niet meer door kan fietsen.
Ik doelde op onderstaand stuk (lichtgekleurd), meer zuidelijk; er was een onverharde aanrijdroute richting Carolina hoeve aangegeven op de kaarten die zou er nu uit zijn. Exacte grens tussen Twickel en eventuele andere beheerders in dit stuk ken ik nog niet, maar dat zal dan waarschijnlijk gemeente Rheden zijn, en die hebben hetzelfde regime (alleen toegang op gemarkeerde mtb-route).

Afbeelding
Plaats reactie