Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Pamscalpel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 20 september 2004, 12:37
Mijn mountainbike: Specialized Epic SWorks, Stumpy FSR 29, BMC Fourstroke 01

Gewoon even algemene vraag wil voor het eerst na nieuwe Posbank route hen route gedownload van MTBroutes.nl maar zie onder commentaren diverse opmerkingen die onduidelijkheden voor mij oproepen.

1. Weet iemand of route zoals gegeven op MTBroutes.nl overeen komt met de nieuwe route. Maw kan ik de gegeven gpx gebruiken om route te rijden?
2. Bij het rijden op paaltjes: Kloppen deze? en welke kleur moet ik dan volgen? Groen?

Iedereen alvast dank voor reactie
PamScalpel:
Io non esisto senza la mia passione
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Lars TB schreef: di 23 juli 2019, 22:27
Giant-E schreef: di 23 juli 2019, 14:56 Nogmaals, 2 zware (Posbank, Nijmegen, evt Zeddam) oldskool routes behouden op, inmiddels 200 routes? Is dat nou teveel gevraagd?
Van mij mag het. Er is overduidelijk een groep liefhebbers. Ik ben ook absoluut niet tegen, ik ben alleen tegen het afkraken van wat er wel ligt, waar de overgrote meerderheid wel van uit zijn dak gaat.


Maar jij bedoelt iets compleet anders dan andere jongens hier. Jij wilt lekkere stampstukken, anderen willen juist die ruige, 'natuurlijke' gedeeltes, het liefst in compacte vorm.
Commentaar leveren is niet het zelfde als kritiek leveren laat staan afkraken. Ik fiets bijna uitsluitend met alleen maar mensen die
vinden dat er wel er veel "" dumbing down" is vd trails, bij elk incidentje moet iedereen zn plasje er weer over doen, en als er wat gebeurd ligt het altijd aan van alles en nooit aan de rijder. Als je bang bent om te vallen moet je maar op de bank blijven liggen zeg ik altijd maar. Desalniettemin ben ik heel blij met de nieuwe routes en rijd er graag en is een enorme verbetering. Echter zou ik toch heel graag A en B lijnen zien in de routes, met name in afdalingen. Overigens tussen Amersfoort en Amerongen liggen nog genoeg "ouwe" single trails, :p ik vermaak mij er prima
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Pamscalpel schreef: wo 31 juli 2019, 12:42 Gewoon even algemene vraag wil voor het eerst na nieuwe Posbank route hen route gedownload van MTBroutes.nl maar zie onder commentaren diverse opmerkingen die onduidelijkheden voor mij oproepen.

1. Weet iemand of route zoals gegeven op MTBroutes.nl overeen komt met de nieuwe route. Maw kan ik de gegeven gpx gebruiken om route te rijden?
2. Bij het rijden op paaltjes: Kloppen deze? en welke kleur moet ik dan volgen? Groen?

Iedereen alvast dank voor reactie


Het kaartje klopt. Of de gpx klopt heb ik niet gecontroleerd. Die kun je evt ook vinden bij Natuurmonumenten.

De groene route is de hoofdroute, je kunt evt de rode pijlen volgen voor een extra deel. Vooral die met de pumptrack in het begin is leuk, je komt dan weer op de gewone route uit.

De paaltjes kloppen, maar had het wel fijn gevonden als er her en der een paar meer stonden.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Groene route kun je volgen. Maar als je niet bekend bent mis je een heel mooi rood gedeelte. Namelijk vanaf bezoekerscentrum tot aan de brug overgang bovenaan de Holleweg.

Of je moet bij het bezoekerscentrum parkeren.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Zie hier in ieder geval de kloppende GPX, ik zou de tweede adviseren, daar zitten de rode extra stukken bij (je rijdt dan soms even heen en weer om een trail te rijden waardoor je dus 57km en 900 hoogtemeters maakt). Alleen groen is 45 km, 555 hm, starten bij bijvoorbeeld het paviljoen op de posbank.
Ik vind zelf Buitenplaats Beekhuizen momenteel het beste startpunt

https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/ ... es-en-gpx/
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

In aanvulling op bovenstaande: als de 57km icm de hoogtemeters wat veel van het goede is, en je toch de rode stukken wil doen, dan kan je ook deze afkortroute onder de Zilvense Heide pakken.

https://mtb.waymarkedtrails.org/#route? ... 784!5.9991

Daarmee kort je de route 12km in (57->45km) en fiets je niet het noordelijke stuk met de brede paden op het gebied van GLK (Geldersch Landschap & Kastelen).

Als je op een andere plaats dan Beekhuizen start, dan is Buitenplaats Beekhuizen / Restaurant Woodz ook een aardige plek om een bakkie te doen: na het einde van de Granny Trail (switchbacks die bij fietspad uitkomen) even een kilometer doorrijden (zie link)

Niet te veel eten, want terug mag je na die zelfde kilometer gelijk vol aan de bak omhoog op de Granny Trail :bier:
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Rayb81 schreef: zo 28 juli 2019, 02:25 Bedankt voor de tip voor wat betreft het Noordelijke stuk Veluwezoom.
Ik heb hier ooit eens wat gevogeld bij de Zilvense Heide en Droefakkers.
Is dat gewoon legaal te fietsen volgens de regels "vrij wandelen en fietsen op de paden blabla" ?

Ja, het stuk tussen de Zilvense Heide tot aan de Groendaalseweg is (in ieder geval voor het grootste deel van Geldersch Landschap en Kasteelen, en die hebben hier inderdaad fietsvriendelijke toegangsvoorwaarden (net zoals Staatsbosbeheer bij hun de meeste gebieden op de Veluwe, zag bij beide beheerders wel strengere voorwaarden bij de stuwwal bij Duno, ook wel te begrijpen met zulk kwetsbaar landschap)

Zie bord GLK
https://www.mapillary.com/map/im/q90-C085DddfQj1SwzR87w
Afbeelding

en het contrast met het voor fietsers strengere bord van Natuurmonumenten voor het gebied ten zuiden hiervan (andere kant van dezelfde paal 8) :
https://www.mapillary.com/map/im/2pMJt1G-jTbKaasNrAXIcA
Afbeelding

Ten noorden van de Groenendaalse weg zag ik verschillende regimes: deels Natuurmonumenten, waar sommige paden zijn vrijgegeven voor fietsen met een klein "fietspad" symbooltje op palen en deels andere gebiedsbordjes 'zonder afzender" waar fietsen wel is toegestaan (ik vermoed gemeentebossen).
Moet ik nog verder in beeld brengen, staat op de to-do list (woon alleen op een uur autorijden.).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dankje!
Goed om te weten dat ik in dat gebied ook eens wat kan exploren.

Die gpxen op de site van NM zijn wel grappig, niet eens het hele plaggenrondje staat erop.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Nu toch wel nieuwsgierig hoor. Plan is om na de zomer een rondje te doen incl alle lussen. Dan zijn de nieuwe stukken hopelijk goed ingereden, de regen van afgelopen dagen zal daar zeker aan bijdragen. :-q
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik weet niet waar je woont maar hier (Arnhem) heeft het nog niet noemenswaardig geregend :-{
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Regio R’dam. Hier in ieder geval geen droogteprobleem.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Afbeelding

En hoppeta momenteel alweer de volgende hoosbui hier. :lol:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Rayb81 schreef: wo 31 juli 2019, 19:11 Die gpxen op de site van NM zijn wel grappig, niet eens het hele plaggenrondje staat erop.
site wordt bijgehouden door vrijwilligers en staat los van NM. Op de kaartjes staat die plaggentrail wel helemaal (blauwe stippeltjes). Is het niet een kaartje dat direct gelinkt is aan de GPX? (ik check dat ook wel even bij de maker van de gpx)
NB er zit natuurlijk ook verschil in de GPX van CW en CCW, die zijn nog in de maak. Ik vermoed dat bij CW dan het linkerdeel van de plaggentrail er in zit en bij CCW het rechterdeel.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Giant-E schreef: do 1 augustus 2019, 10:09 En hoppeta momenteel alweer de volgende hoosbui hier. :lol:
hier is vanmiddag wat voorspeld, we gaan het zien.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Bram87 schreef: do 1 augustus 2019, 10:14
Rayb81 schreef: wo 31 juli 2019, 19:11 Die gpxen op de site van NM zijn wel grappig, niet eens het hele plaggenrondje staat erop.
[...]
NB er zit natuurlijk ook verschil in de GPX van CW en CCW, die zijn nog in de maak. Ik vermoed dat bij CW dan het linkerdeel van de plaggentrail er in zit en bij CCW het rechterdeel.
Inderdaad. CW is de hoofdroute hierdoor bijna een kilometer korter (stuk Plaggentrail als je CW gaat is ca 2,2 km, CCW 3,1)
Plaggentrail in de CW-route loopt ook verder van het fietspad, vind dat zelf een erg leuk stuk

Begreep dat de ook bouwers een voorkeur hebben voor CCW voor de hoofdroute.

Dat je in sommige gpx'en niet de hele ronde ziet heeft (ook) een technische reden:

Niet alle gpx-viewers gaan op dezelfde manier om met meerdere tracksegmenten binnen een track. In de Openstreetmap-brondata is vastgelegd dat het westelijke en oostelijke deel bij een andere verschillende rijrichtingen horen. Bij omzetten naar gpx kan je daar dan aparte tracksegmenten van maken.

Maar sommige viewers (zoals de Wordpress-viewer die je daar ziet ) verbinden de segmenten met elkaar, waardoor je een (niet te rijden) lijn dwars door de hele ronde heen krijgt.
Plaats reactie