Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Giant-E schreef: ma 27 januari 2020, 23:23 Gewoon niet in het weekend rijden maar doordeweeks. Dit stuk is gewoonweg te mooi om te negeren.
Haal dan de saaie noordlus eruit, of die zaaddodende karresporen aan de westkant. Nee, weet je wat, we skippen 't mooiste, zwaarste, en snelste segment van de gehele Veluwe.
En dan raar vinden dat men er blijft rijden. Lief hè? :lol:
hebben 'jullie' als mountainbikers blijkbaar zelf aan meegeholpen aldus de stentor:
We hebben de route niet voor niets verplaatst”, zegt de woordvoerder. Het nieuwe parcours is, in samenwerking met mountainbikers, zodanig aangelegd dat de meest kwetsbare delen van het natuurgebied worden ontzien, maar voor de berijders toch uitdagend is.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik vond de noord en westkant ook mooi maar daar is ook al wat moois vanaf gehaald. vooral dat stuk bij Terlet was heel leuk/mooi
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

bij Terlet is niks gewijzigd.
Wat betreft handhaving: dit was er altijd al, er zijn helaas nog wat bikers die zich bewust/onbewust vergissen dus er zal ook actief gehandhaafd worden op de oude delen.
Als je graag hoogtemeters maakt, begin dan bij BZC en ga tegen de klok in fietsen, al die kuitenbijters zitten nog gewoon in de route.
daniel1975 schreef: ma 27 januari 2020, 22:51 Het mooiste stuk wordt eruit gegooid en er komen knikkerbanen voor terug. Hier echt een gemiste kans.
ik denk dat je een andere route voor je hebt want knikkerbanen zijn er op de pumptrail na juist niet gemaakt? We krijgen juist commentaar dat de nieuwe delen te hobbelig zijn. En op een nieuw afgegraven trail vind je uiteraard even wat minder wortels etc, maar die komen snel terug (zie MF, TT, en paadje vanaf Paviljoen omlaag).
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

openkaart schreef: ma 30 december 2019, 00:36
theemutz schreef: zo 29 december 2019, 20:22 edit: volgens strava net geen 700 hm gehaald t.o.v de 900+ die op de site van veluwezoom
genoemd worden? Wijkt strava zover af?
Afwijkingen kunnen normaal gesproken inderdaad in verschillen tussen (en ritten) liggen, onderweg je horizontale positie bepalen gaat veel beter dan de verticale (gps kan niet door de aarde heen kijken voor voldoende grote hoek tussen de satelieten barometer is gevoelig voor luchtdrukschommelingen over de tijd, daarom soms ook flinke hoogtemeters bij vlakwaterkanotraining.. ) \

In dit geval zal het denk ik echter komen door verschil in terreinmodellen waar (obv de horizontale locatie van je gpx) de hoogtemeters uit worden afgeleid. Strava gebruikt volgens mij het globale SRTM-model en de hm's op de website van VZM zijn volgens mij met het preciezere AHN gemaakt. De eerste zal eerder de kleine klimmetjes die in NL en op NL-MTB routes zo vaak voorkomen (of kleine hoogteverschillen worden bij Strava uitgefilterd, wat op zich goed is, want ruis zorgt voor overschatting).

AHN is als terreinmodel voor NL beter, maar dan moet je gpx ook voldoende goed zijn, anders krijg je overschatting omdat je steeds het pad "op en af" gaat aan de zijkant, wat ook weer overschatting geeft.

De waarheid zal waarschijnlijk in het midden liggen :P

Het SRTM hoogtemodel is uit mijn hoofd 30 x 30 m (of 60?) per pixel. je kunt je dan wel voorstellen dat alle kortere klimmetjes uitgemiddeld, maar het AHN lijkt ook niet gebruikt (in de 0.5m resolutie iig). Ik heb mijn GPX van de route van Ede (227 hoogtemeters officieel) over het AHN gelegd (AH3, 0.5x0.5) en kwam op ongeveer het dubbele aantal hoogtemeters uit (bijna het 3 dubbele, maar ik heb wat extra lusjes gefietst).

Samengevat: door de vele korte klimmetjes op de Nederlandse routes maak je veel meer hoogtemeters dan je device aangeeft. Daar staat tegenover dat de meeste van deze klimmetjes zo kort zijn dat je ze vaak (deels) op snelheid haalt.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Bram87 schreef: ma 27 januari 2020, 17:39 strengere handhaving op de 'oude' route:

https://www.gelderlander.nl/rheden/beke ... ~a75fe459/
Hoe verhoudt dit zich tot de overige paden op de Veluwe? Ik wil er nog wel eens komen met de gravelbike, er zijn genoeg brede paden te vinden, al dan niet met een fietspad ernaast.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Hoe verhoudt dit zich tot de overige paden op de Veluwe? Ik wil er nog wel eens komen met de gravelbike, er zijn genoeg brede paden te vinden, al dan niet met een fietspad ernaast.
artikel gaat over MTBers, niet over gravelaars...no worries dus :lol:
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

'de Veluwe' is nogal een breed begrip met tientallen (honderden?) verschillende gebiedseigenaren, elk gebied en elke terreineigenaar heeft zo z'n eigen regels.

Ik denk dat je in de regel op een fietspad moet fietsen of op een aangewezen/gemarkeerde MTB route ('daarvoor bestemde paden'). Maar bijvoorbeeld rond Ede (maar welke gebieden precies weet ik ook niet) mag je 'vrij' fietsen.

Ik denk sowieso dat de gemiddelde gravelaar toch geen gekke paden pakt waar het fietsen voor overlast zou zorgen. En dat er vrij veel brede paden zijn die inderdaad al als onverhard fietspad zijn aangemerkt. Maar over het algemeen zul je zelf in de gaten moeten houden wat de regels zijn van het gebied waar je je bevindt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nu stond in het bericht ook het Geldersch Landschap genoemd.
Maar ik dacht juist dat je op de paden van het Geldersch Landschap vrij mocht fietsen, iig op de Veluwezoom. (In het bericht stond Oosterbeek genoemd)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Niet denken. Gewoon de bordjes lezen als je een bos gebied inrijdt.

Gelders landschap is nog go voor vrij rijden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Collega van een kameraad van mij was afgelopen weekend ook aan het fietsen geweest op de nieuwe route en toch per ongeluk een bordje gemist. Hij wist dat iets verderop een stuk van de oude route lag dus daar heen gefietst en wilde via een stuk van die route weer ergens de nieuwe oppakken. Nu stond daar ineens meneer de boswachter.
Ze kwamen er nu nog van af met een waarschuwing maar volgende keer een boete.

Staan er misschien te weinig bordjes langs de route of onduidelijk geplaatst?
Een bordje missen op de vrije zondag loopt dan snel in de papieren.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dit is het gebied dat eigendom is van Natuurmonumenten. Je mag daar alleen op fietspad of MTB-route (met vignet) rijden
Afbeelding
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Bram87 schreef: di 28 januari 2020, 09:55
daniel1975 schreef: ma 27 januari 2020, 22:51 Het mooiste stuk wordt eruit gegooid en er komen knikkerbanen voor terug. Hier echt een gemiste kans.
ik denk dat je een andere route voor je hebt want knikkerbanen zijn er op de pumptrail na juist niet gemaakt? We krijgen juist commentaar dat de nieuwe delen te hobbelig zijn. En op een nieuw afgegraven trail vind je uiteraard even wat minder wortels etc, maar die komen snel terug (zie MF, TT, en paadje vanaf Paviljoen omlaag).
Nee, ik weet heel goed welke route het is.
Knikkerbaan is wellicht wat overdreven, maar niet meer of minder overdreven dan de stelling van NM dat de route iom ATBers is gedaan.
“Wij gooien dat stuk dicht en daar en daar mogen jullie iets aangeven”
Totaal geen begrip waarom dat mooie stuk eruit is.
Bicycle, bicycle, bicycle
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hier een wat uitgebreider artikel over de kwestie.

https://www.velozine.nl/nieuws/veluwezo ... kB9WdEaqGE
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Tja, goed verhaal, en ik begrijp beide partijen ook wel. Het wordt gewoon te druk daar. Echter is imo bij de "upgrade" dan toch niet goed gesignaleerd waar de biker graag rijdt, en de wandelaar vaak komt.
Ik kwam namelijk juist op die zuidwestlus amper een wandelaar tegen. Ook op zondag. Die klimmen waren daar voor die groep zeker te steil, de afdalingen schijnbaar ook. Meer richting het BZC kwam je pas meer volk tegen.
Had dan het gedeelte tussen de Snippendaalseweg en het BZC geskipt, daar waren de conflicten. Niét het gedeelte tussen het Rozendaalse Veld en de Snippendaalseweg. De problemen nu zag je van verre aankomen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Klopt helemaal hoewel ik weleens een enkeling zag lopen op het stuk voor de Snippendaalseweg, maar dat mag geen naam hebben, in zoverre niet zoals ze in het verhaal willen doen geloven.

Maar het oostelijke gedeelte is er ook uit gehaald waar ook niemand liep.
De mtb klim van de Lange Juffer was al eerder afgesloten (vanwege andere redenen?) Maar het mooie stuk dat er na kwam is er ook uitgehaald.

Het nieuwe plaggenrondje dat er voor in de plaats is gekomen heb ik nog geen enkele keer kunnen volbrengen.
Kan aan mij liggen maar ik mis dan de motivatie om te blijven harken over een niet lopende trail :P
Plaats reactie