Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Rayb81 schreef: di 5 mei 2020, 02:12 In plaats van een heel rondje zou ik gewoon wat leuke stukken uitzoeken.
Kijken of er geen controle is en dan die stukken heen en weer rijden.
I know, maar dit zou natuurlijk niet de bedoeling moeten zijn.

Wat was in die hoek de reden voor verandering? Zo druk met wandelaars was het daar nooit en was ook geen bekend moddergebied in de winter.
Bicycle, bicycle, bicycle
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Je hebt in die hoek veel wandelaars, er zit een camping en sinds 1 mei ook een hotel, las dat ze daarom de boel daar dicht gegooid hebben, er zijn wel paar mooie stukken route (los van de groene route) voor terug gekomen in de vorm van extra rode route, de ‘granny trail’ en die nieuwe rode lus ‘rood zwaar’ heet ie op Strava en verder op de ‘fortune cookie’. Als je van beetje technisch houdt met hoogte verschil dan zijn dit echt gave stukken.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Marcel964 schreef: di 5 mei 2020, 09:03 Als je van beetje technisch houdt met hoogte verschil dan zijn dit echt gave stukken.
Dat zijn inderdaad mooie stukken. Maar daar houden ze niet van, waarschijnlijk te weinig snelheid, geen flow, te technisch, te kunstmatig aangelegd. Nijmegen, wat overigens een hele mooie, zo niet de mooiste route is, wordt wel aanbevolen, vrijwel geheel kunstmatig aangelegd.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Volgens mij is iedere trail in Nederland kunstmatig aangelegd.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Bottecchia schreef: di 5 mei 2020, 10:47 Volgens mij is iedere trail in Nederland kunstmatig aangelegd.
Nope
Wat zal ik zeggen...…..
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Biker67 schreef: di 5 mei 2020, 10:15
Marcel964 schreef: di 5 mei 2020, 09:03 Als je van beetje technisch houdt met hoogte verschil dan zijn dit echt gave stukken.
Dat zijn inderdaad mooie stukken. Maar daar houden ze niet van, waarschijnlijk te weinig snelheid, geen flow, te technisch, te kunstmatig aangelegd. Nijmegen, wat overigens een hele mooie, zo niet de mooiste route is, wordt wel aanbevolen, vrijwel geheel kunstmatig aangelegd.
Die slingerdeslangtrail naast het bruggetje vind ik inderdaad een niet-prettig technisch rondje. Haal ik geen lol en/of uitdaging uit.
Qua techniek niet te vergelijken met een pittige wortelklim waarbij je moet sturen, goed schakelen, doseren & balanceren of de snelle daal langs spoelgeulen en dan direct weer technisch omhoog.
En het leuke in de oude route waren inderdaad de full speed afdalingen ;-)

De klim/daal evenwijdig aan de Lange Juffer kon ik niet doen, afgesloten.

Maar we gaan hier nooit uitkomen. Een deel van de mensen draagt de nieuwe route wel een warm hart toe. En hoezeer ik dat niet zal snappen (bijv maanden lang onberijdbaar ivm zand) is het wat het is. NM heeft dit in hun wijsheid besloten en as usual krijgen andere doelgroepen voorrang tov mountainbikers.
Op de UHR vind ik het tracks 2.0 wél geslaagd, echt een vooruitgang. Mooi en beter gebruik gemaakt van het landschap en naar mijn gevoel een goed compromis met andere doelgroepen.
Ik vind op de Posbank juist dat er fors minder gebruik is gemaakt van de mogelijkheden. Dat is jammer, maar helaas. Volgend jaar geen vignet meer voor mij (al zal ze dat worst zijn).
Bicycle, bicycle, bicycle
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ja. Qua voorkeur verschillen we denk ik wel, die slinger trails vind ik tof, overigens trails zoals jij beschrijft zijn ook prima. Afwisseling is het toverwoord voor mij. Ben het overigens helemaal met je eens dat qua ligging die nieuwe routes beroerd zijn, in de winter te modderig en als het ff droog is, weer veel te mul. Met een beetje pech zijn de routes maar 3 maanden per jaar bereidbaar (herfst schat ik in). Wijk momenteel veel uit richting Ede, maar ook daar momenteel veel afsluitingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Biker67 schreef: di 5 mei 2020, 10:15
Marcel964 schreef: di 5 mei 2020, 09:03 Als je van beetje technisch houdt met hoogte verschil dan zijn dit echt gave stukken.
Dat zijn inderdaad mooie stukken. Maar daar houden ze niet van, waarschijnlijk te weinig snelheid, geen flow, te technisch, te kunstmatig aangelegd.
Pfff... Nog maar een keer, oude Zuidlus dus:

+40 km/h afdalingen met geulen, wortels of stenen. Technischer en gevaarlijker dan menig PJ afdaling.
+180 Bpm klimmen. Ook weer met geulen, wortels en stenen. Technischer en zwaarder dan menig singletrackklim.

Blijft over: Kunstmatig en Flow. Die flow zat er zeker in maar toegegeven, dat vind je meer terug in de 2.0 routes.

En daar kóm ik dan ook regelmatig. Lekker flowbiken op de UHR. Maar niet elke week. Laten we zuinig zijn op die paar ruige oldskool XC routes, voor alle diversiteit is verdwenen.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

De Posbank wordt inderdaad niet meer zoals het was, het verdwijnen van mooie stukken blijft eeuwig zonde. Toch vind ik er zeker nog mooie stukken tussen zitten en een vignet waard. Heb er ook wel vertrouwen in dat, na een stroeve start, er straks een toffe route ligt.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Gisteren een vrije dag, de fiets achter op de auto, en naar de Posbank gereden. Ik had de groene route al een paar keer eerder gereden en in de jaren daarvoor de zwart gepijlde routes ook maar dit jaar nog niet. Ik was dan ook vergeten dat ik mezelf beloofd had om nooit meer te gaan. Ik vind het gewoon niet meer de moeite waard. Omleidingen die wel maken dat trails moeten worden overgeslagen maar vervolgens niet aangeven wanneer je de route weer op kan pakken, trails die nog wel gereden mogen worden maar niet meer berijdbaar zijn door los/mul zand en zo zijn er onderweg veel meer zaken die de lol van een rondje fietsen er wel uithalen. Natuurlijk zijn er ook stukken waar je nog steeds even kunt genieten van waar de route ooit voor aangelegd is maar brede karresporen hebben hierin wel de overhand.
Wat zal ik zeggen...…..
Breinstein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 28 april 2011, 10:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2012, Wilier 501xn 29 2014

Helaas is het voor mij al even geleden dat ik op de MTB gezeten heb, maar vanavond wil ik het weer proberen. Als standaard 'avondroute' pakte ik vanaf Beekhuizen tot de Steeg de Zuidlus, om vanuit daar het bos te verlaten (of als ik in een goede bui was, omdraaien en door het bos terug).

Ik weet dat de Zuidlus niet meer bestaat, maar ik ben totaal niet thuis in alle nieuwe termen en word er dus niet wijzer van wat er precies afgesloten is. Kan ik vanaf Beekhuizen wel de nieuwe route oppakken en vanuit daar door over de groene route richting de Steeg, of raden jullie dit af?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ja, gebied rond De Steeg is begaanbaar. Je zult echter over de Beekhuizenseweg richting Paviljoen moeten om de route op te pakken.
Bicycle, bicycle, bicycle
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Die singletrack vanaf de brandtoren omlaag helemaal tot bijna aan Beekhuizen is ook dicht of niet?
Anders had je die vanuit Beekhuizen omhoog kunnen pakken en vervolgens de groene route rijden.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Hier alle afsluitingen: https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/nieuws/
Lees: bijna alles behalve de karresporen.
Ik heb zoals ik al aangaf uit nieuwgierigheid (en beetje baldadigheid) een paar stukjes van de nieuwe trail gereden omdat het er wel aardig begaanbaar uit zag, maar het is hele stukken echt niet te doen. Allemaal mul zand.
Bicycle, bicycle, bicycle
Breinstein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 28 april 2011, 10:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2012, Wilier 501xn 29 2014

daniel1975 schreef: wo 6 mei 2020, 11:34 Ja, gebied rond De Steeg is begaanbaar. Je zult echter over de Beekhuizenseweg richting Paviljoen moeten om de route op te pakken.
Ik wilde inderdaad via Beekhuizen (de Granny trail begrijp ik nu) omhoog en dan de route op. Komt er dus op neer dat er maar selectief gereden kan worden. Denk dat ik hem dan maar pas, want dan is dat deel niet interessant voor mij.
Plaats reactie