Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Grappig dat zelfs onze vriend Harry Hobo nog in het filmpje voor kwam.

En wat te denken van die meneer die het liefst alle fietspaden op de Veluwe verwijderd ziet worden.
Op zich kan ik me.daar wel iets bij voorstellen want het wordt veel te druk op de fietspaden. .
Hele groepen ebikes en zelfs groepen elektrische scooters etc

Verhaal van Patrick Jansen was duidelijk. Zeker die pumptrack daar waar de oude afdaling veel mooier en leuker was.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb de uitzending niet gezien. Wat zei PJ ongeveer?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat die pumptrack totaal niet in het stukje landschap past op die plek en dat hij het anders gedaan zou hebben.
En ook dat de oude track er naast liep en gewoon een geweldig stuk was qua afdaling en natuur.

Verder gaf ie nog even tegengas dat het niet altijd aan de mtber ligt maar dat er ook tussen de andere groepen "misbaksels" zitten.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Oke, thanks. Die afdaling ken ik nog wel... Snel, lang, met geulen, maar ook vaak wandelaars daar.
Met die pumptrack heb ik niets, maar 't stuk terug omhoog is zowel technisch als conditioneel pittig.

De rode lussen zijn toch al uitdagend voor NL begrippen. Vooral beneden bij de Granny trail, en 't laatste stuk van de Shooting Mountain trail.
Ik rij regelmatig Bergschenhoek maar deze trails zijn duidelijk lastiger. Prima ontwikkeling overigens.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Grappig hoe iedereen het ene meer waardeert en het andere minder. Ik vind die Pump-track geweldig. Heb een bmx jaren’80 achtergrond, die pump-track is 1 grote trip back to memory lane. Het valt me inderdaad wel op dat de meesten de track links laten liggen en de groene track blijven volgen. Terwijl zoals net al gezegd, het 2e deel een vrij technische klim is met wortels die in de Ardennen niet zou misstaan. Maar goed ieder zijn voorkeur :-D
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Het mooie aan de route is dat er veel te kiezen valt. Groene en rode lussen, de route links of rechtsom rijden. De route is echt leuk geworden, en met de rode lussen onderscheidt de route zich van veel andere routes, echt tof gedaan. Tweerichtingsverkeer is niet iedereen het mee eens, maar ik vind het prima voor de afwisseling. Fiets er eigenlijk nooit op zondagochtend, dan zou het door de drukte wel vervelend kunnen zijn.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Rayb81 schreef: di 8 september 2020, 19:55 Dat die pumptrack totaal niet in het stukje landschap past op die plek en dat hij het anders gedaan zou hebben.
En ook dat de oude track er naast liep en gewoon een geweldig stuk was qua afdaling en natuur.

Verder gaf ie nog even tegengas dat het niet altijd aan de mtber ligt maar dat er ook tussen de andere groepen "misbaksels" zitten.
Ik vind het vooral wat jammer dat je als trailbuilder het werk van een concullega trail builder gaat bekritiseren op nationale tv, helemaal als je weet dat dit soort routes al zo moeilijk te realiseren zijn. Als PJ liever een geulenafdaling heeft, waarom bestaan al zijn routes dan voor 100% uit aangeharkte spijkerharde pumptracks.
Edit: onterechte aanname.
Laatst gewijzigd door BramVice op wo 9 september 2020, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Bram87 schreef: wo 9 september 2020, 07:50 Ik vind het vooral kansloos dat je als trailbuilder het werk van een concullega trail builder gaat bekritiseren op nationale tv, helemaal als je weet dat dit soort routes al zo moeilijk te realiseren zijn. Als PJ liever een geulenafdaling heeft, waarom bestaan al zijn routes dan voor 100% uit aangeharkte spijkerharde pumptracks. Ik denk dat hij vooral ongenoegen uitte voor het feit dat hij voor de aanleg van deze route niet is uitgenodigd door NM
En dan ook nog beweren dat mountainbikers het natuurlijk pad veel leuker vinden dan die pump track :lol:
Ik vind die pumptrack geniaal, helemaal hoe hij overgaat in een natuurlijk stuk, een breed pad en later weer een technische klim.
Zoveel diversiteit in zo'n klein stukje route. :-q

Maar je weet natuurlijk ook nooit hoe ze bij de monitor geknipt hebben in het interview.
Uit MTB oogpunt ligt die pumptrack op een hele mooie plaats, als natuurliefhebber is het een doorn in het oog. Misschien bedoelde PJ wel dat hij zelf ook wel dit soort trails aanlegt maar dat wat meer gecamoufleerd.
Aan de andere kant is een trail als Harry slinger ook niet echt onopvallend te noemen als je op het wandelpad er naast loopt.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

Bram87 schreef: wo 9 september 2020, 07:50
Rayb81 schreef: di 8 september 2020, 19:55 Dat die pumptrack totaal niet in het stukje landschap past op die plek en dat hij het anders gedaan zou hebben.
En ook dat de oude track er naast liep en gewoon een geweldig stuk was qua afdaling en natuur.

Verder gaf ie nog even tegengas dat het niet altijd aan de mtber ligt maar dat er ook tussen de andere groepen "misbaksels" zitten.
Ik vind het vooral kansloos dat je als trailbuilder het werk van een concullega trail builder gaat bekritiseren op nationale tv, helemaal als je weet dat dit soort routes al zo moeilijk te realiseren zijn. Als PJ liever een geulenafdaling heeft, waarom bestaan al zijn routes dan voor 100% uit aangeharkte spijkerharde pumptracks. Ik denk dat hij vooral ongenoegen uitte voor het feit dat hij voor de aanleg van deze route niet is uitgenodigd door NM
Laatste regel,zeer merkwaardige reactie.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Singletrack Sundays schreef: wo 9 september 2020, 08:41 .....
Uit MTB oogpunt ligt die pumptrack op een hele mooie plaats, als natuurliefhebber is het een doorn in het oog. Misschien bedoelde PJ wel dat hij zelf ook wel dit soort trails aanlegt maar dat wat meer gecamoufleerd.
.....
Dit is toch zo ongeveer letterlijk wat hij zegt? Prachtig voor mountainbikers maar niet de juiste plek.
Of dat zo is heb ik overigens geen idee van. Ik ben sinds de herinrichting van deze routes nooit meer hier geweest.

Men behandeld een voorbeeld van een geschikte en een ongeschikte plek. Ik kan me wel voorstellen dat mensen die betrokken zijn bij de aanleg het niet leuk vinden als iemand uit "het wereldje" daar kritiek op heeft. Al geloof ik niet dat het hier de insteek was om elkaar af te branden.

Het gaat vooral over een aantal zaken die relevant zijn bij de aanleg van mtb routes:

- Hoe gaan gebruikersgroepen met elkaar om
- Effect van mountainbiken op fauna, ook in vergelijking met wandelaars
- Zoveel mogelijk scheiden van gebruikersgroepen

Natuurlijk zou je hier en daar dieper op de zaak in willen gaan. Bijvoorbeeld meer tekst en uitleg over waarom een specifieke locatie nu wel of niet in een route komt en het onderzoek naar natuurwaarden dat daar onderdeel van is. Maar het moet allemaal in een klein half uurtje en er zijn meer belangengroepen die hun zegje doen.

Al met al vond ik het wel een goede uitzending. Hopelijk krijgen mtb'ers nog een keer mee dat het in hun eigen belang is om zich een beetje fatsoenlijk te gedragen. En krijgen tegenstanders van onze sport mee dat we actief proberen om elkaar niet tot last te zijn door routes te scheiden. En dat de impact van mtb'ers op de natuur helemaal niet groter is dan die van wandelaars.

We zullen het op redelijk kleine stukjes natuur toch met elkaar moeten oplossen. En er speelt meer dan alleen het belang van je eigen groep of interesse. Zo simpel is het.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Singletrack Sundays schreef: wo 9 september 2020, 08:41Aan de andere kant is een trail als Harry slinger ook niet echt onopvallend te noemen als je op het wandelpad er naast loopt.
En daar heeft Patrick Jansen ook niets mee te maken gehad
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Vond het gewoon opvallend en jammer maar verder een prima uitzending. PJ verricht prima werk verder en maakt mooie routes.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ach NM heeft ook ingestemd met die pumptrack op die plek. Lijkt mij dat hun anders wel ingegrepen zouden hebben.

Het is een leuk stukje maar wel erg opvallend op die plek.
De oude route was natuurlijk een stuk minder opvallend, denk dat dat het punt is van de bewoner op Loenermark dat hij specifiek dit stukje mtb pad uitkiest voor de uitzending.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Hij haalt ook aan dat er 11 onderzoeken zijn geweest waarin er geen verschil is in belasting van de natuur door wandelaars en fietsers. Doet dus wel een goed pleidooi voor de fietsers. Want de perceptie bij velen is dat fietsers alles kapot maken (en wandelaars heilige boontjes zijn)
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Bram87 schreef: wo 9 september 2020, 10:58 Vond het gewoon opvallend en jammer maar verder een prima uitzending. PJ verricht prima werk verder en maakt mooie routes.
Ik snap ook wel waar je op doelt hoor. Eigenlijk zou je vervolgens vanuit de routebouwer en NM een reactie moeten vragen waarom zij er uiteindelijk voor hebben gekozen om het wel zo te doen. Daar was dan, ik noem maar een voorbeeld, misschien wel uit naar voren gekomen dat dit een compromis is juist om een ander stuk met een hoge natuurwaarde te ontzien.
Plaats reactie