Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ach Nederland. Het land waar fietsen nu eenmaal niet zoiets exclusiefs is als in andere landen.

Dan heb je nu eenmaal meer mensen die zich overschatten.

Ipv het zo negatief te benaderen zouden we de kansen ook kunnen omarmen en zoals oa Jan doet veel richten op begeleiding en clinics.

Dat we als kikkerlandje zonder echte bergen behoorlijk wat toppers kunnen leveren op zowel de weg, veld, MTB, Bmx en zelfs downhill is ook iets om gewoon trots op te zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Als je dan toch BMX aanhaalt, kijk dan voor de aardigheid even naar bijv. de BMX faciliteiten want die spelen een niet onbelangrijke rol in het succes:
1) er is geen een land dat zo'n hoge dichtheid (naar oppervlak) aan hoogwaardige faciliteiten heeft als Nederland,
2) er wordt geen aftreksel gebouwd van die baan 15km verderop al ligt (dan rijd je gewoon daar naar toe om te trainen) maar gekeken hoe er wat anders geboden kan worden c.q. de lat weer een stukje hoger gelegd...
3) er worden verbeteringen gemaakt wanneer iets niet goed 'loopt' of bijzonder tricky is, maar er worden geen banen aangepast omdat iemand (of een paar daarvan) op z'n plaat gaat omdat hij/zij iets probeert wat hij/zij gewoon de skills niet voor heeft.
-> da's echt een 10x progressievere omgeving dan MTB'en in NL...

2) Volgens mij is het voornaamste Nederlandse succes in DH (4X, Enduro) overigens van "zij-instromers", waarin BMX redelijk vertegenwoordigd is. (enige WC DH winnaar, enige WK DH medaille, etc...).

3) Je kunt gratis training aanbieden met KNWU gecertificeerde trainers om mensen te leren rijden wat 'te moeilijk' zou zijn (maar je een 6-jarige in 2 uur kunt leren), maar de toervereniging heeft daar echt 0.0 interesse in. Zelfs als het doordeweeks kan op een afgesloten terrein met een bak licht erop zodat hun weekend ritje er niet onder hoeft te lijden. Die verpesten het liever voor de rest dan dat ze zichzelf verbeteren of accepteren dat ze moeten remmen/afstappen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je punt is? :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

..... dat ze bmx banen niet direct aanpassen als een bejaarde z'n sleutelbeen breekt :winkie: :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is toch geen vergelijking. Een zwembad met diverse springplanken en duiktorens waar getraind wordt door topsporters of een zwemplaats waar een paar torens staan is toch ook een wereld van verschil?

Als op eerstgenoemde wat gebeurt is het een trainings incident. Als er op of bij een plas wat gebeurt waar iedereen toegang heeft zal er ook wat aan zo'n toren of duikplank gedaan worden (niet bij 1 incident maar wel bij meerdere).
Dat is nu eenmaal het verschil tussen openbaar terrein en plekken waar je alleen met bepaalde kwalificaties kunt komen?

Wat mij betreft blijven die drops overigens maar snap wel de overwegingen als je lees dat er bijna elke weekend meerdere malen een ambu ter plaatse mag komen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

hanjovdberg schreef: zo 29 augustus 2021, 15:26 Dat is toch geen vergelijking. Een zwembad met diverse springplanken en duiktorens waar getraind wordt door topsporters of een zwemplaats waar een paar torens staan is toch ook een wereld van verschil?

Als op eerstgenoemde wat gebeurt is het een trainings incident. Als er op of bij een plas wat gebeurt waar iedereen toegang heeft zal er ook wat aan zo'n toren of duikplank gedaan worden (niet bij 1 incident maar wel bij meerdere).
Dat is nu eenmaal het verschil tussen openbaar terrein en plekken waar je alleen met bepaalde kwalificaties kunt komen?

Wat mij betreft blijven die drops overigens maar snap wel de overwegingen als je lees dat er bijna elke weekend meerdere malen een ambu ter plaatse mag komen.
Haha net alsof die paar drops op de veluwezoom "topsporter" materiaal is, laat me niet lachen. Ik rij daar met mijn oude lijf ook gewoon fluitend af. Zo spannend is het allemaal niet als je een klein beetje kan rijden.

Bovendien staan er diverse waarschuwingen (bovenaan de trail, bij de feature) en zit er een qualifier bij. Dus niemand kan zeggen dat ie niet gewaarschuwd is. Dus misschien maar eens accepteren dat er dan een paar mensen zich daar opvouwen? Hoewel een sleutelbeen nou ook niet echt heel schokkend is.

Misschien gewoon die afritjes er af halen, misschien dat de drempel net even wat hoger maakt voor zich overschattende rijders....
Downhill is geen grapje
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ja, eerst een qualifier bouwen en dan een afrij plankje …. Krijg je inderdaad snel de discussie dat de qualifier moeilijker dan de “drop” die geen drop is met een afrol plankje

Verder zijn zat skateparkjes met alle features van dien gewoon openbaar toegankelijk
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

yo-eddy schreef: zo 29 augustus 2021, 15:43 Ja, eerst een qualifier bouwen en dan een afrij plankje …. Krijg je inderdaad snel de discussie dat de qualifier moeilijker dan de “drop” die geen drop is met een afrol plankje

Verder zijn zat skateparkjes met alle features van dien gewoon openbaar toegankelijk
Haha ja inderdaad dat. Een drop doe je wel of je doet m niet. Niet "een beetje", dat loopt meestal slecht af...
Downhill is geen grapje
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

@B100 Helaas heb je mijn vergelijking niet goed begrepen maar ik stop er verder geen moeite meer in. Sommige van jullie maken er een soort strijd van maar ik heb daar geen zin in. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

hanjovdberg schreef: zo 29 augustus 2021, 16:10 @B100 Helaas heb je mijn vergelijking niet goed begrepen maar ik stop er verder geen moeite meer in. Sommige van jullie maken er een soort strijd van maar ik heb daar geen zin in. :-q
Ik snap m prima hoor, maar het komt met die redenatie op neer dat die paar drops op de veluwezoom dermate gevaarlijk zijn dat ze eigenlijk alleen maar horen in een afgesloten deel waar alleen "topsporters" trainen.... Of iets van die strekking.

Heb hier ook al diverse parallellen gezien met skateparks, ook allemaal openbaar gebied waar je jezelf erg zeer kan doen als je niet weet wat je doet (daarom kom ik er ook niet). Maar als het om mountainbiken gaat mag dat ineens niet meer (want iedereen kan toch fietsen?)

We moeten gewoonweg af van het idee dan iedereen bij buitensporten nagenoeg volledig tegen zichzelf beschermd moet worden, ook al is hij/zij adequaat gewaarschuwd.

Noem het strijd, maar zonder dergelijke tegengeluiden gaat het er niet echt interessanter van worden op de routes..
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

B100 schreef: zo 29 augustus 2021, 16:31

Heb hier ook al diverse parallellen gezien met skateparks, ook allemaal openbaar gebied waar je jezelf erg zeer kan doen als je niet weet wat je doet (daarom kom ik er ook niet). Maar als het om mountainbiken gaat mag dat ineens niet meer (want iedereen kan toch fietsen?)
Zou dat niet liggen aan de locatie waar het skatepark ligt? Dat zal in 99% van de gevallen op gemeentegrond liggen en die zal hier beter voor ingedekt zijn dan een bosgrond eigenaar die helemaal niets van aansprakelijk gesteld kunnen worden af weet.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij ligt daar het grootste punt in deze discussie.

Ik ga weer even terug naar mijn recreatie plas met duiktoren. Als daar weekend na weekend ongevallen gebeuren zal de beheerder die duiktoren aanpassen of afsluiten. Al staan er 100 bordjes, qualifers en waarschuwingen. Het is nl niet te verkopen dat er elk weekend een zoveelste slachtoffer valt.

Dat je dit graag anders wilt zien snap ik ergens best wel maar gaat in onze zorgstaat niet veranderen.

Daarbij pleit ik ervoor om dit soort drops en uitdagende secties zo min mogelijk op een route aan te leggen maar er buiten. Of zelfs niet aan te leggen maar gewoon door natuurlijk verloop laten ontstaan (evt met een klein beetje menselijk ingrijpen :winkie: ). Dan heb je (zoals je kunt lezen in de Lets ride) helemaal niets te klagen als je valt. Het is buiten de route dus zelf opgezocht dus kan er niemand aansprakelijk gesteld worden. (moet je niet willen ook maar ja deze tijd.... 8) )

Of dus met bikeparks zoals Mook en andere voorbeelden in ons land. Dan weet je waar je voor kiest en waar je naar toe gaat.

Waarmee ik niet wil stellen dat alle routes gladgestreken moeten worden ... :wink:

Maar het valt mij op dat natuurlijke afdalingen met drops of wortelpartijen eerder lijken af te schrikken dan 3 netjes naast elkaar gebouwde drops. Misschien zit daar ook wel een deel van het probleem. Hoe meer je alles netjes dicht timmert (letterlijk en figuurlijk) hoe meer mensen denken oh dan kan ik het vast wel?!

Terwijl in de natuur ze voor een vergelijkbare drop/afdaling in de remmen knijpen en eromheen lopen/fietsen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: zo 29 augustus 2021, 17:35
Maar het valt mij op dat natuurlijke afdalingen met drops of wortelpartijen eerder lijken af te schrikken dan 3 netjes naast elkaar gebouwde drops. Misschien zit daar ook wel een deel van het probleem. Hoe meer je alles netjes dicht timmert (letterlijk en figuurlijk) hoe meer mensen denken oh dan kan ik het vast wel?!

Terwijl in de natuur ze voor een vergelijkbare drop/afdaling in de remmen knijpen en eromheen lopen/fietsen.
goed punt, valt mij ook op. En "natural" features zijn ook veel leuker en uitdagende vaak :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

hanjovdberg schreef: zo 29 augustus 2021, 17:35 Volgens mij ligt daar het grootste punt in deze discussie.

Ik ga weer even terug naar mijn recreatie plas met duiktoren. Als daar weekend na weekend ongevallen gebeuren zal de beheerder die duiktoren aanpassen of afsluiten. Al staan er 100 bordjes, qualifers en waarschuwingen. Het is nl niet te verkopen dat er elk weekend een zoveelste slachtoffer valt.

Dat je dit graag anders wilt zien snap ik ergens best wel maar gaat in onze zorgstaat niet veranderen.

Daarbij pleit ik ervoor om dit soort drops en uitdagende secties zo min mogelijk op een route aan te leggen maar er buiten. Of zelfs niet aan te leggen maar gewoon door natuurlijk verloop laten ontstaan (evt met een klein beetje menselijk ingrijpen :winkie: ). Dan heb je (zoals je kunt lezen in de Lets ride) helemaal niets te klagen als je valt. Het is buiten de route dus zelf opgezocht dus kan er niemand aansprakelijk gesteld worden. (moet je niet willen ook maar ja deze tijd.... 8) )

Of dus met bikeparks zoals Mook en andere voorbeelden in ons land. Dan weet je waar je voor kiest en waar je naar toe gaat.

Waarmee ik niet wil stellen dat alle routes gladgestreken moeten worden ... :wink:

Maar het valt mij op dat natuurlijke afdalingen met drops of wortelpartijen eerder lijken af te schrikken dan 3 netjes naast elkaar gebouwde drops. Misschien zit daar ook wel een deel van het probleem. Hoe meer je alles netjes dicht timmert (letterlijk en figuurlijk) hoe meer mensen denken oh dan kan ik het vast wel?!

Terwijl in de natuur ze voor een vergelijkbare drop/afdaling in de remmen knijpen en eromheen lopen/fietsen.
Mag toch niet hopen dat we voor een beetje technische uitdaging worden veroordeeld tot een verzameling features met een hek er om heen (wat eigenlijk niet eens helemaal een bikepark is, maar dat terzijde)in plaats van gewoon in een natuurlijke omgeving. Technische features horen gewoon op (of als het echt niet anders kan) langs een route. De drops waar we het nu over hebben liggen al niet eens in een hoofdroute, maar een apart en duidelijk aangegeven aparte lus, tsja, wat wil je nog meer. De mensen die daar rijden weten waar ze voor kiezen en waar ze naar toe gaan.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik vind het ook een rare zaak. Maar blijkbaar denken de terreineigenaren daar anders over en/of zit de wet zo in elkaar dat ze aansprakelijk zijn.

In de Ardennen kan ik gewoon verticaal van een rots afrijden en van alles breken. Geen haan die er naar kraait…
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie