Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

N.a.v. voorgaande discussies over hoe, wat, waar en waarom er trails gebouwd worden hierbij een mooi filmpje van Pinkbike.

Hmz ... Blijkt toch dat we in NL nog niet eens zo slecht doen :winkie: :tong

https://youtu.be/hqddG60Bp68
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: vr 3 september 2021, 22:22 N.a.v. voorgaande discussies over hoe, wat, waar en waarom er trails gebouwd worden hierbij een mooi filmpje van Pinkbike.

Hmz ... Blijkt toch dat we in NL nog niet eens zo slecht doen :winkie: :tong

https://youtu.be/hqddG60Bp68
Tof filmpje :-q

.... maar ze bouwen daar mooiere en uitdagendere trails dan hier .... en nee, dat komt niet alleen door het landschap.

Denk dat we in NL vooral de jeugd vergeten, die willen al heel rap veel meer uitdaging dan een "kids" rondje (95% vd routes in NL)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Vanmiddag weer op de Posbank geweest. Paar rondjes niner en fortune cookie. De verbouwde drop is nu wat meer drop-to-flat heb ik het idee. Ik heb er zo mijn twijfels over of het daardoor beter en/of veiliger geworden is. Met name als je met wat snelheid over de qualifier komt spring je makkelijk te ver (en landje op het afgevlakte deel). Als je je fiets meer laat vallen land je wel mooi op het steilere stuk net na de drop zelf.

Hoe dan ook; het blijft een erg tof stukje. Zou er graag meer van zien in NL :D Daarnaast zijn er maar weinig mooiere wortel-klimmen in NL dan op de fortune :). Net voor die klim hangt wel een grote half afgebroken tak (zeg maar halve boom) op half 11 waar je onderdoor moet. In de loop van de tijd zal die wel een keer naar beneden komen zou ik denken (al is er voor nu niet zoveel aan de hand als je er gewoon onderdoor rijd).
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

yo-eddy schreef: za 4 september 2021, 16:59
hanjovdberg schreef: vr 3 september 2021, 22:22 N.a.v. voorgaande discussies over hoe, wat, waar en waarom er trails gebouwd worden hierbij een mooi filmpje van Pinkbike.

Hmz ... Blijkt toch dat we in NL nog niet eens zo slecht doen :winkie: :tong

https://youtu.be/hqddG60Bp68
Tof filmpje :-q

.... maar ze bouwen daar mooiere en uitdagendere trails dan hier .... en nee, dat komt niet alleen door het landschap.

Denk dat we in NL vooral de jeugd vergeten, die willen al heel rap veel meer uitdaging dan een "kids" rondje (95% vd routes in NL)
+1 deze week de kindertraining weer opgepakt en begonnen met een verhaal van rustig opbouwen “GAAAAP” keken ze, binnen een half uur werd er gesprint en gesprongen. De lastigste stukken zijn het leukst voor ze, heerlijk :winkie:
Lekker fietsen!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Noin schreef: za 4 september 2021, 19:24
Hoe dan ook; het blijft een erg tof stukje. Zou er graag meer van zien in NL :D Daarnaast zijn er maar weinig mooiere wortel-klimmen in NL dan op de fortune :). Net voor die klim hangt wel een grote half afgebroken tak (zeg maar halve boom) op half 11 waar je onderdoor moet. In de loop van de tijd zal die wel een keer naar beneden komen zou ik denken (al is er voor nu niet zoveel aan de hand als je er gewoon onderdoor rijd).
En dan te bedenken dat er in de oude route nog een stuk heftigere worteltapijten lagen :wink:

Ik vind de rots (stenen) stukken ook altijd uniek en nog op geen enkele andere route tegen gekomen.
O.a. op het lusje onzalige bossen in de afdaling en op de Parkweg omhoog.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Na ruim een jaar ben ik ook als local een beetje gewend aan het nieuwe rondje. best lastig als amateurautist om afscheid te nemen van een parcours wat je al ontelbaar vaak gereden hebt ;)

wat mij betreft mag de "qualifier" langs de bloemersweg er wel uit. Die "drop" loopt veel mooier op snelheid, en ik ben niet zo'n bunnyhopper..

er mag wel wat nieuwe leem in het afdalinkje in de plaggenronde. Hoewel er meer afdalingen in zitten weet menigeen vast wel welke ik bedoel. Na wat zwaardere regen stond ik bijna mooi geparkeerd met mn voorwiel in dat verse gat, twijfelend over een goede oplossing of gewoon een nette over-the-bar.

Er wordt links en rechts wel wat gestameld over de vele Patrick Jansen Rondjes, mogen wij blij zijn dat hier toch vooral de hand ligt van Karst Zijlstra als ik het goed heb? Deze ronde kun je zelfs op het technischer zuidelijke deel (ten zuiden van de Imboschweg) nog behoorlijk vaart maken, en ten noorden kun je lekker even tempo draaien. Voor de winter kun je mooi rijden op de gravelrichting, veel minder water en beter voor de benen.

Er staat me trouwens iets bij dat er ten noorden van de brandtoren, voorbij de imboschweg ook nog wat zou gebeuren met nieuwe trails? hiero: https://www.velozine.nl/nieuws/eindelij ... n-de-maak/ staat een plankaartje, het gaat me dan om sectie "D".

We hebben de laatste tijd veel moois in de omgeving gekregen, Schaarsbergen is echt een aanwinst! Maar dat is weer meer een knikkerbaan, een werkrondje waar je nog maar met moeite je hartslag tot ongekende hoogte opwerkt. Op "Rheden" kun je nog lekker stoempen, af en toe een beetje flowen en dan weer verder stoempen. Heerlijk.

Kroon op de appeltaart voor dit jaar was wel mijn rondje van zondag, via (stukken van) Schaarsbergen, Arnhem, Ede, Lunteren, Otterlo, Apeldoorn, Hoenderloo en Rheden de rond-de-hooge-veluwe gefixt met maximaal onverhard. 150 km ellende :D

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Sectie D is een mooi stukje, met parallel aan de Imboschweg een mooi pad met stenen etc en een leuk paadje omhoog de hei op, allebei verboden dat wel.

Wat schaarsbergen betreft deel ik je mening al krijg ik hier de hartslag wel omhoog omdat het draaien en keren wel pittig is.
Maar ik ben geen liefhebber van draai en keer routes.
Amerongen bijv is top en Rhenen ook, maar vanaf het Ginkelduin op Leersum tot alle routes ten westen op de heuvelrug vind ik het draai en keerwerk too much.

Gelukkig hebben ze dat op de Posbank niet nagedaan.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Hmm, ik bedoelde eigenlijk het stuk bij de "2".

Als je je suf wilt keren kun je altijd het gepriegel bij Eerbeek nog inrijden. Dat was 1 keer leuk, maar verder rij ik er met veel liefde aan voorbij :winkie:

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat mij betreft kun je dat mooie stuk natuur bij sectie "2" beter in zijn waarde laten ipv er kunstmatige singletracks langs te leggen..
Overigens links van "2" (Velperweg) liggen ook een aantal mooie paden over de hei :-q
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ja, maar dáár mag je natuurlijk niet rijden hè ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

shiverer schreef: di 21 september 2021, 10:17 Ja, maar dáár mag je natuurlijk niet rijden hè ;)
Wel met een hond lopen zeker?
Die verschillen blijf ik mij over verbazen. Dat ik wel met de lange lijn met de hond op veel plekken mag komen en niet fietsen. Uit ervaring weet ik dat het overduidelijk is dat een hond altijd meer onrust veroorzaakt dan een biker.
Bicycle, bicycle, bicycle
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Terletseweg, mag je daar niet rijden?
Ik ben me van geen kwaad bewust dat dat verboden is daar.
Rijden ook vaak gravelbikers op die zandpaden tussen de a50 en de Velperweg.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Mayor Flower en Plaggenhak lagen er super bij vanmiddag. Lekker 20km kunnen knallen, heerlijk :D
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rayb81 schreef: za 4 september 2021, 23:02 Ik vind de rots (stenen) stukken ook altijd uniek en nog op geen enkele andere route tegen gekomen.
Bergschenhoek. :tong

Vol gas een switchback vol grote stenen (3 stuks) induiken en lijn kiezen, anders ligt je velg aan puin.

Grappig dat veel Randstedelingen richting UHR rijden voor uitdaging. Ik kom er alleen nog als ik een rustig en veilig flowrondje wilt rijden, want inderdaad zoals hier al eerder gemeld, échte uitdaging ga je er niet vinden.
En dat doen ze op de Posbank toch een stuk beter. Hoger in je hartslag en adrenaline. Ook dankzij de zwaardere klimmen natuurlijk. Nijmegen eo, ook top. Beide routes veel minder aangeharkt dan elders. Dus laten we koesteren wat er ligt, en hopen op meer.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rayb81 schreef: di 21 september 2021, 18:56 Terletseweg, mag je daar niet rijden?
Ik ben me van geen kwaad bewust dat dat verboden is daar.
Rijden ook vaak gravelbikers op die zandpaden tussen de a50 en de Velperweg.
Als wij starten vanaf De Termiekbel (CCW) korten we het laatste stuk ook altijd af via deze weg. Hier stond vroeger op de Velperweg namelijk altijd een geel-wit aanrijroute bordje richting Terlet.
Plaats reactie