Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Kwam hier al eerder voorbij. Vandaag nog een hoop mensen gezien die toch op de mountainbike de groene (CCW) route reden.
Ik moet bekennen dat ik al een hele tijd niet meer CW (tegenwoordig dus blauw) had gereden, maar met de laatste aanpassingen heb ik mij zeker weten te vermaken. Vanwege dat ik star en singlespeed reed (en de regen hielp ook niet mee) heb ik de rode lussen maar overgeslagen.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

fleche schreef: zo 11 juli 2021, 21:31 Wijzigingen in 2 richtingsverkeer, kwam langs op FB

https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/
Even teruglezen, dat hebben we de afgelopen 3-4 pagina's al besproken :D
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

: :roll: oeps, gewoon te lui geweest om alles te lezen...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Freekenstein schreef: zo 11 juli 2021, 21:34 Kwam hier al eerder voorbij. Vandaag nog een hoop mensen gezien die toch op de mountainbike de groene (CCW) route reden.
Ik moet bekennen dat ik al een hele tijd niet meer CW (tegenwoordig dus blauw) had gereden, maar met de laatste aanpassingen heb ik mij zeker weten te vermaken. Vanwege dat ik star en singlespeed reed (en de regen hielp ook niet mee) heb ik de rode lussen maar overgeslagen.
Ik dacht dat de blauwe route juist CCW is en de groene gravel route CW?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dat is ook. En groen is ook niet verboden voor MTB's. En bedenk ook dat op veel delen groen de blauwe route ook loopt, maar dan CCW. Dus je kan op sommige paden nog prima tegenliggers tegenkomen, maar niet op de singletracks.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Oops, ik vergis mij. Blauw is idd. CCW, en groen is CW. :oops:

Overigens stel ik ook niet dat het verboden is om Groen op een MTB te rijden, alleen verbaasde ik mij erover, aangezien je dan een aantal singletracks mist.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
ManfredM
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 12 januari 2021, 11:19

Opzich niet gek, want als je de rode lusjes een beetje in je route op wil nemen (startend bij granny) zonder heel ver naar het noorden door te hobbelen moet je ergens weer terug, en dan is een groen lusje erg handig om nog even mee te pakken.
Zaterdag gereden en één en ander ligt er mbt bordjes duidelijk bij. Moet zeggen dat het, zeker nu de varens zo hoog staan, toch niet onprettig is dat het op de singletracks 1 richting is. Vond het eerder erg zonde, maar kan me er nu wel in vinden.

Hopelijk komen er in de rode singletracks tussen Fortune Cookie en Oerrrr nog wat extra uitdagingen, want echt "rood waardig" is het nu niet.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Even een vraag, er wordt geadviseerd om aan de Harderwijkerweg te parkeren, ook al is het restaurant permanent gesloten. Is dat slim / praktisch/ druk op een dinsdag?

Tweede vraag:
Bij Lage Soeren zie je op de kaart een schuine doorsteek (rode route) die Nature Trail heet. Als we dus bij de Harderwijkerweg starten zullen we dit redelijk laat in de route krijgen, is de Nature Trail technisch moeilijk als je al moe bent? Het lijkt wel dat je dan een stuk afsnijdt dan als je de blauwe route blijft volgen (hetgeen geloof ik word aangeduid door de locals als Plaggenroute(??), geloof ik). Of is het blauwe stuk dan de moeite waard om te rijden?

Het plan is om alleen de blauwe route te rijden, voor ons met de lengte zal het wel een uitdaging zijn (49km).

Ben geen local en de laatste keer dat ik er was, was vorig jaar maart en hebben we de groene route op een fatbike (gehuurd bij het natuurcentrum) gereden. En heb ik toen alleen het rode stukje Fortune cookie gereden. Wat eigenlijk best leuk was met een fatbike...
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Aanvullende vraag: is de rijrichting van de Nature Trail NoordZuid of ZuidNoord?
________
Mijn fiets
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Meegs schreef: ma 12 juli 2021, 11:02 Even een vraag, er wordt geadviseerd om aan de Harderwijkerweg te parkeren, ook al is het restaurant permanent gesloten. Is dat slim / praktisch/ druk op een dinsdag?

Tweede vraag:
Bij Lage Soeren zie je op de kaart een schuine doorsteek (rode route) die Nature Trail heet. Als we dus bij de Harderwijkerweg starten zullen we dit redelijk laat in de route krijgen, is de Nature Trail technisch moeilijk als je al moe bent? Het lijkt wel dat je dan een stuk afsnijdt dan als je de blauwe route blijft volgen (hetgeen geloof ik word aangeduid door de locals als Plaggenroute(??), geloof ik). Of is het blauwe stuk dan de moeite waard om te rijden?

Het plan is om alleen de blauwe route te rijden, voor ons met de lengte zal het wel een uitdaging zijn (49km).

Ben geen local en de laatste keer dat ik er was, was vorig jaar maart en hebben we de groene route op een fatbike (gehuurd bij het natuurcentrum) gereden. En heb ik toen alleen het rode stukje Fortune cookie gereden. Wat eigenlijk best leuk was met een fatbike...
1. Is de Harmonie al dicht? Nee toch? Druk op een dinsdag: zeker niet. NB er zijn zat andere plekken waar je kunt starten hoor...
2. Dat stukje is noord zuid, dus als je de hele route er al op hebt zitten ga je daarmee nog extra kilometers maken. Het is een mooi stuk maar het stuk wat daar rechts van loopt (zuid-noord) is ook mooi. Dat rode stukje Nature Trail voegt niet per se heel veel toe dan. Met respect naar de bouwers wel ;)
3. Jij rijdt op een Spectral toch? Steek de noordlus lekker af en ga liever de rode lussen onderin een paar keer rijden. Dus afkortroute Rheden-Noord op MTBroutes.nl (niet dat het uitmaakt op welke fiets je rijdt maar als je voor de vette trails komt en de totale lengte van de route een dingetje is moet je je energie goed verdelen en zou ik het vooral steken in de leuke singletracks)

NB die rode Nature Trail is dus Noord-zuid
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Bedankt!
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

De Harmonie in Laag-Soeren is nog open, maar bij Eerbeek zit een restaurant die wel gesloten is sinds vorig jaar. Vandaar kun je ook starten en heeft een grote parkeerplaats waar je gewoon mag parkeren. Daar zullen op een dinsdag 2-3 auto's staan, ruimte zat.

Ik weet niet of de Harmonie parkeerplaatsen heeft, ik kom daar vaak langs maar daar eigenlijk niet op gelet.

Edit: De Heijderoos heet het in Eerbeek, maar die is weg. Ik zie op Google Maps wel nu Bosque daar staan en die zou open moeten zijn: https://goo.gl/maps/58TV7A8JRhhDDxTE6
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

En Bosque is ook een officieel startpunt, zie o.a. MTBroutes.nl (ok dit is gister gewijzigd ;) )

Harmonie heeft wel wat parkeerplaatsen ja.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Bram87 schreef: ma 12 juli 2021, 11:23
1. Is de Harmonie al dicht? Nee toch? Druk op een dinsdag: zeker niet. NB er zijn zat andere plekken waar je kunt starten hoor...
2. Dat stukje is noord zuid, dus als je de hele route er al op hebt zitten ga je daarmee nog extra kilometers maken. Het is een mooi stuk maar het stuk wat daar rechts van loopt (zuid-noord) is ook mooi. Dat rode stukje Nature Trail voegt niet per se heel veel toe dan. Met respect naar de bouwers wel ;)
3. Jij rijdt op een Spectral toch? Steek de noordlus lekker af en ga liever de rode lussen onderin een paar keer rijden. Dus afkortroute Rheden-Noord op MTBroutes.nl (niet dat het uitmaakt op welke fiets je rijdt maar als je voor de vette trails komt en de totale lengte van de route een dingetje is moet je je energie goed verdelen en zou ik het vooral steken in de leuke singletracks)

NB die rode Nature Trail is dus Noord-zuid
Op de site van Natuurmonumenten staat De Heijderoos permanent gesloten. https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... veluwezoom
MarkMeisner schreef: ma 12 juli 2021, 11:58 De Harmonie in Laag-Soeren is nog open, maar bij Eerbeek zit een restaurant die wel gesloten is sinds vorig jaar. Vandaar kun je ook starten en heeft een grote parkeerplaats waar je gewoon mag parkeren. Daar zullen op een dinsdag 2-3 auto's staan, ruimte zat.

Ik weet niet of de Harmonie parkeerplaatsen heeft, ik kom daar vaak langs maar daar eigenlijk niet op gelet.

Edit: De Heijderoos heet het in Eerbeek, maar die is weg. Ik zie op Google Maps wel nu Bosque daar staan en die zou open moeten zijn: https://goo.gl/maps/58TV7A8JRhhDDxTE6
Welke ik dus bedoelde in mijn eerste vraag. Site van NM is nog niet bijgewerkt. Gaat me vooral of ik daar gewoon kan parkeren, zonder de horeca te spekken.
Bram87 schreef: ma 12 juli 2021, 11:23 2. Dat stukje is noord zuid, dus als je de hele route er al op hebt zitten ga je daarmee nog extra kilometers maken. Het is een mooi stuk maar het stuk wat daar rechts van loopt (zuid-noord) is ook mooi. Dat rode stukje Nature Trail voegt niet per se heel veel toe dan. Met respect naar de bouwers wel ;)
3. Jij rijdt op een Spectral toch? Steek de noordlus lekker af en ga liever de rode lussen onderin een paar keer rijden. Dus afkortroute Rheden-Noord op MTBroutes.nl (niet dat het uitmaakt op welke fiets je rijdt maar als je voor de vette trails komt en de totale lengte van de route een dingetje is moet je je energie goed verdelen en zou ik het vooral steken in de leuke singletracks)

NB die rode Nature Trail is dus Noord-zuid
Aha, dat begreep ik niet helemaal van het kaartje op de site van Veluwezoom. Dan volgen we daar gewoon de blauwe route.
3. Ja we rijden allebei op een Spectral. Nu ben ik zelf niet bang dat het rood mij teveel wordt, maar we hebben de laatste tijd vooral veel op de weg gefietst, en mijn partner schakelt niet zo makkelijk om naar het mountainbiken. Dus eerst even de kat uit de boom kijken, en dan een volgende keer de rode lusjes doen en die afkorting rijden zoals je voorstelt.

we vallen onder motto "te dikke fietsen voor te weinig skills"
:bier:

Bedankt voor de heldere uitleg heren.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ja hoor, je kunt daar gewoon parkeren zonder de horeca te spekken. Parkeergelegenheid zat. Net nog langsgereden om te kijken en het is nu inderdaad Bosque (wat een naam). Toeter even drie keer als je door Eerbeek rijdt, misschien hoor ik je wel :D
Plaats reactie