Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Die Niner net even opgezocht via Google en bekeken. Is dat op de plek waar je als je groen kiest het bruggetje over gaat?
Maar geloof niet dat ik daar iets aan gemist heb om eerlijk te zijn, iets met leeftijd / broze botten (ja, ja kom maar op met boswielrenner en pek en veren).
Ieder zijn of haar ding en goed dat men een keuze biedt voor de liefhebbers, in dat opzicht complimenten voor de vele uren/dagen/weken/maanden arbeid :-q
Qua drukte viel het natuurlijk vandaag gelukkig mee, iets met de vrijdag :winkie: Maar goed ook, want nu viel het aantal tegenliggers op de singletracks ook mee.

Oh ja, nog een “ huiskamervraag”: Vignet natuurlijk aangeschaft, maar op de brede MTB / gravelpaden ook hordes “normale” fietsers. Hoeveel % van hun heeft ook een vignet?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Fred (mtb-sport) schreef: za 17 april 2021, 07:13
Oh ja, nog een “ huiskamervraag”: Vignet natuurlijk aangeschaft, maar op de brede MTB / gravelpaden ook hordes “normale” fietsers. Hoeveel % van hun heeft ook een vignet?
Niemand die dat natuurlijk weet, maar waarschijnlijk nul wat jij ook waarschijnlijk zal denken.

Maar echt interessant is dat niet, aangezien die gravelroute nagenoeg geen of gewoon helemaal geen onderhoud nodig heeft. De singletracks waar wij overheen rijden hebben daarentegen wél onderhoud nodig en daar komen die mensen niet.
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op za 17 april 2021, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef: za 17 april 2021, 07:13 Oh ja, nog een “ huiskamervraag”: Vignet natuurlijk aangeschaft, maar op de brede MTB / gravelpaden ook hordes “normale” fietsers. Hoeveel % van hun heeft ook een vignet?
In aanvulling op wat Mark schreef:
op het noordelijke deel van de Veluwezoom-route die over het gebied van GLK gaat (vanaf de Zilvense Heide), is een vignet dan ook niet verplicht. Die vignetplicht komt juridisch gezien voort uit toegangsbordjes en die is wel vermeld op de bordjes van NM, maar niet op die van GLK . Ik weet ook niet of GLK meedeelt in de opbrengsten van het vignet.

Je kan de paden over de Loenermark dus ook zonder NM-dagvignet plakken aan een rondje Apeldoorn.

Hier een overzicht van de begrenzing van verschillende gebieden op de Veluwe in OSM waar ik al een link bij het gezet naar een foto van het bordje met toegangsvoorwaarden (bij "image:access_sign"): https://overpass-turbo.eu/s/16gq
Heb nog wat huiswerk te doen..

GLK:
Afbeelding

NM:
Afbeelding

PS
Overigens is het pad langs de IJkbasis Loenermark (link) onlangs afgesloten wegens aanwezigheid kwetsbare soorten. Aan de oostkant langs de mtb-route nogal duidelijk met een bordje + een aantal neergelegde bomen. Desondanks gister toch nog twee mensen op een mtb die alsnog over dat pad fietsen ("we kwamen hier per ongeluk terecht.."). Hopelijk geeft dat soort gedrag in de huidige situatie geen aanleiding voor GLK om de voor fietsers erg prettige standaard openingsvoorwaarden in hun gebieden te gaan heroverwegen..
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Mbt huiskamervraag: Kwam zo maar in me op toen ik op stukje bij de “Onzalige bossen” een echtpaar op e-bikes naar boven zag fietsen op het pad waar ik richting “Fortune cookie” (rode pijlen) reed. Dat valt wel onder NP Veluwezoom itt Loenermark.
Maar ik betaal toch liever zelf die 12,- om wat relaxter te rijden.
Maar hier kunnen pagina’s vol over schreven worden, ik heb ondanks wat missertjes in route gisteren lekker getrapt en alles doet zeer. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

openkaart schreef: za 17 april 2021, 11:06
Fred (mtb-sport) schreef: za 17 april 2021, 07:13 Oh ja, nog een “ huiskamervraag”: Vignet natuurlijk aangeschaft, maar op de brede MTB / gravelpaden ook hordes “normale” fietsers. Hoeveel % van hun heeft ook een vignet?
In aanvulling op wat Mark schreef:
op het noordelijke deel van de Veluwezoom-route die over het gebied van GLK gaat (vanaf de Zilvense Heide), is een vignet dan ook niet verplicht. Die vignetplicht komt juridisch gezien voort uit toegangsbordjes en die is wel vermeld op de bordjes van NM, maar niet op die van GLK . Ik weet ook niet of GLK meedeelt in de opbrengsten van het vignet.

Je kan de paden over de Loenermark dus ook zonder NM-dagvignet plakken aan een rondje Apeldoorn.

Hier een overzicht van de begrenzing van verschillende gebieden op de Veluwe in OSM waar ik al een link bij het gezet naar een foto van het bordje met toegangsvoorwaarden (bij "image:access_sign"): https://overpass-turbo.eu/s/16gq
Heb nog wat huiswerk te doen..

GLK:
Afbeelding

NM:
Afbeelding

PS
Overigens is het pad langs de IJkbasis Loenermark (link) onlangs afgesloten wegens aanwezigheid kwetsbare soorten. Aan de oostkant langs de mtb-route nogal duidelijk met een bordje + een aantal neergelegde bomen. Desondanks gister toch nog twee mensen op een mtb die alsnog over dat pad fietsen ("we kwamen hier per ongeluk terecht.."). Hopelijk geeft dat soort gedrag in de huidige situatie geen aanleiding voor GLK om de voor fietsers erg prettige standaard openingsvoorwaarden in hun gebieden te gaan heroverwegen..
Interessante materie! Tof ook dat je al gebieden hebt voorzien van bordjes, mooi werk :-q Molenbeek (500meter van mijn huis) is trouwens ook open voor fietsers, zelfde bordje als die van de Loenermark. Het noordoosten-deel van Groenouwe ook volgens mij, rechts van Imbosweg maar dat zou ik voor de zekerheid moeten checken.

Wat ik me wel afvraag: op deze bordjes hebben ze het enkel over wandelen op de paden maar fietsen staat niet als verboden. Is fietsen dan verboden, gedoogd of toegestaan? https://www.mapillary.com/app/?focus=ph ... 11111&z=17
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

MarkMeisner schreef: za 17 april 2021, 16:05 Interessante materie! Tof ook dat je al gebieden hebt voorzien van bordjes, mooi werk :-q Molenbeek (500meter van mijn huis) is trouwens ook open voor fietsers, zelfde bordje als die van de Loenermark. Het noordoosten-deel van Groenouwe ook volgens mij, rechts van Imbosweg maar dat zou ik voor de zekerheid moeten checken.
Thx en graag gedaan :-D , dit is een van mijn lievelings-cartografieprojecten waar ik de afgelopen twee jaar al zoet mee ben: de grenzen van alle deelgebieden van de Veluwe en UHR + de toegangsvoorwaarden in kaart brengen. Volgende stap is dat ook doorvoeren op de individuele paden in OSM, maar dat is best lastig omdat je daarvoor eigenlijk ook moet weten op welke paden uitzonderingen gelden op de algemene toegangsvoorwaarden. Wel dat al gedaan op groot deel van UHR, NP Veluwezoom en Kroondomeinen.
Wat ik me wel afvraag: op deze bordjes hebben ze het enkel over wandelen op de paden maar fietsen staat niet als verboden. Is fietsen dan verboden, gedoogd of toegestaan? https://www.mapillary.com/app/?focus=ph ... 11111&z=17
Daar heb je een leuke te pakken :D

Het korte antwoord is:
op dit toegangsbord staat inderdaad niet dat fietsen verboden is, en dan is het in beginsel toegestaan op basis van deze algemene regel in BW 5:22 (tenzij dat gebruik schade of hinder voor de eigenaar oplevert).

Toelichting bij dit bord:
Het luistert echter wel nauw bij de formulering: als er bijvoorbeeld staat "overigens verboden toegang", dan is fietsen wel verboden (dit is de klassieke betekenis van "overigens" : niet "oh ja, ..." , maar "voor al het overige"

De enkele vermelding van art 461 W.v.S (zonder "(overigens) verboden toegang" op dit specifieke bord houdt op zich nog geen verbod in, dat verbod geldt pas als duidelijk is aangegeven dat betreden in jouw geval verboden is. Het is wel een manier om aan te geven dat het geen openbare weg is, maar een eigen weg.

Daarmee heeft de eigenaar geen duldplicht voor ons gebruik van deze weg/pad , maar kan de eigenaar voorwaarden stellen aan onze toegang tot het pad -zoals een vignet- en kan die toegang ook op enig moment en zonder procedure intrekken (door een hek, bord of mondelinge mededeling, zie casus Pijnenburg). Als je als bezoeker geen gevolg geeft aan het intrekken van die toegang, dan ben je in overtreding van art 461 WvS.

Daarmee is de toegang op eigen wegen (ook voor wandelaars) "bij gedogen" : zolang de eigenaar het toe wil staan.
Dat is dus een ander soort "gedogen" dan wat bekend is van bijvoorbeeld het softdrugsbeleid : iets is op zich verboden, maar tegelijkertijd de overtreding structureel door de vingers gezien..

Meer leesvoer
Mocht je dit interessant vinden dan staan hier en hier + volgende bericht nog wat meer achtergronden.
Laatst gewijzigd door openkaart op za 17 april 2021, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

MarkMeisner schreef: za 17 april 2021, 16:05 Interessante materie! Tof ook dat je al gebieden hebt voorzien van bordjes, mooi werk :-q Molenbeek (500meter van mijn huis) is trouwens ook open voor fietsers, zelfde bordje als die van de Loenermark. Het noordoosten-deel van Groenouwe ook volgens mij, rechts van Imbosweg maar dat zou ik voor de zekerheid moeten checken.
Vergat door een edit het belangrijkste :
Tof als je ook wilt bijdragen door foto's te maken van missende bordjes (Veluwezoom is voor mij helaas minimaal en uur en kwartier met de auto enkele reis..).
Kan makkelijk met de app van Mapillary of door foto's met locatie+kijkrichting in de exif naar mij te sturen. Stuur me anders even een pb als je dat wilt, dan kunnen we kijken wat praktisch is om die informatie daaruit ook makkelijk vindbaar te maken.
Kan ook via tags in Mapillary, zie hier
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Fred (mtb-sport) schreef: za 17 april 2021, 11:18 Mbt huiskamervraag: Kwam zo maar in me op toen ik op stukje bij de “Onzalige bossen” een echtpaar op e-bikes naar boven zag fietsen op het pad waar ik richting “Fortune cookie” (rode pijlen) reed. Dat valt wel onder NP Veluwezoom itt Loenermark.
Maar ik betaal toch liever zelf die 12,- om wat relaxter te rijden.
Maar hier kunnen pagina’s vol over schreven worden, ik heb ondanks wat missertjes in route gisteren lekker getrapt en alles doet zeer. :winkie:
Ja NM heeft het leuk gedaan met hun vignet.
Het Noordelijke gedeelte zoals bijv. de Velperweg is gewoon onverhard fietspad en het gedeelte bij Moshul bijv. ook.

Het enige waar je het vignet eigenlijk nodig hebt zijn de nieuwe trails en een heel kort stukje oude trail, Parkweg, hoewel ik daar laatst ook stadsfietsers tegenkwam.

En idd. Het is het lusje bij het bruggetje, lekker technisch, maar niets voor Fred idd. :D
Maar relaxter rijden gaat niet meer lukken daar, het is een beetje een attractiepark geworden itt de oude route.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Geen probleem met de qualifiers gehad deze keer: gewoon overheen geragd en de drops erna gepakt 👌

https://instagram.com/stories/mvmvml/25 ... zt5wsv9mrw
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Wij hebben het plan om aankomende vrijdag richting de Posbank te gaan.

Kan iemand vertellen wat een mooie parkeerplaats is vanuit regio Amsterdam? Mag ietsje van de route af zijn om extreme drukte te vermijden.

En wat vinden jullie het leukst, met de klok mee of tegen de klok in?
Paul!
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 19:51

Ik verwacht dat je je op vrijdag niet zo druk hoeft te maken om een parkeerplaats. Gisteren (zaterdag rond het middaguur) was hier nog gewoon plek: https://goo.gl/maps/7apD6iPDYLjwgGxQ8

Mocht het toch vol zijn of je even warm wil fietsen voordat je trail op gaat, dan paar 100 meter er voor in de woonwijk langs de weg parkeren, zijn meer dan voldoende parkeervakken.
Dan begin je na een kort stukje over verhard fietspad meteen met de Granny Trail.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

MVMVML schreef: zo 18 april 2021, 08:03 Geen probleem met de qualifiers gehad deze keer: gewoon overheen geragd en de drops erna gepakt 👌

https://instagram.com/stories/mvmvml/25 ... zt5wsv9mrw
Ik heb even staan te k*tten bij die qualifiers. Uiteindelijk maar de meest rechtse gepakt, want dat was de makkelijkste. Ik vind die qualifiers lastiger dan de drops zelf 😂
carbon bike, titanium collarbone...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tribux schreef: zo 18 april 2021, 11:13 Wij hebben het plan om aankomende vrijdag richting de Posbank te gaan.

Kan iemand vertellen wat een mooie parkeerplaats is vanuit regio Amsterdam? Mag ietsje van de route af zijn om extreme drukte te vermijden.

En wat vinden jullie het leukst, met de klok mee of tegen de klok in?
Vliegveld Terlet zet ik hem altijd neer.
Genoeg parkeerplek en als je daar behoefte aan hebt kun je bij de Thermiekbel een hapje en drankje nuttigen. (momenteel niet)

https://goo.gl/maps/vkfed3A5Nb7QDbRG6
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Rayb81 schreef: zo 18 april 2021, 20:35
Tribux schreef: zo 18 april 2021, 11:13 Wij hebben het plan om aankomende vrijdag richting de Posbank te gaan.

Kan iemand vertellen wat een mooie parkeerplaats is vanuit regio Amsterdam? Mag ietsje van de route af zijn om extreme drukte te vermijden.

En wat vinden jullie het leukst, met de klok mee of tegen de klok in?
Vliegveld Terlet zet ik hem altijd neer.
Genoeg parkeerplek en als je daar behoefte aan hebt kun je bij de Thermiekbel een hapje en drankje nuttigen. (momenteel niet)

https://goo.gl/maps/vkfed3A5Nb7QDbRG6
Thx! En advies qua rijrichting, met de klok mee of tegen de klok in? Hoe om is die het leukst?
Plaats reactie