Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Rayb81 schreef: di 24 augustus 2021, 19:15 Persoonlijk zou ik liever zien dat de drops op een minder steile sectie zouden liggen, dat maakt het een stuk minder uitdagend om het eens te proberen.
Voor nu rijd ik er altijd vrolijk omheen, terwijl ik natuurlijke drops, een wortel met uitgesleten grond erachter wel gewoon durf te nemen.
Altijd een aparte misconceptie dat drops op een vlakkere sectie makkelijker zijn. Op een steilere helling is de landing namelijk bijna altijd geleidelijker en daarmee soepeler. Snap wel dat het visueel wat intimiderender over kan komen (je rijdt wat meer een gat in) maar in praktijk veel prettiger en makkelijker te rijden dan die vlakke "to flat" klonters die je ook geregeld ziet.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Mee eens, in mijn aanlooproute zit een 75cm naar platte ondergrond en die voelt minder lekker dan de drop op t einde van de Granny die rustig meer dan 75 cm kan zijn als je bij trapt.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

cheeta schreef: ma 23 augustus 2021, 22:26 Of hoe mountainbiken in Nederland nooit een enige progressie zal maken omdat er weer op ondergemiddelde skills wordt afgestemd.
Triest hoe het weer verpest wordt voor degene die wel serieus tijd en energie in skills (willen) steken.
Ik voel op termijn een afgesloten bikeparkje ontstaan in de route Veluwezoom... En misschien is dat wel beter ook, voordat alle drops daar weg moeten. Of -en ik hou helemaal niet van al die "verkeersborden" op een MTB-route- wellicht toch een duidelijk waarschuwingsbord bij dat entreehekje.. (maar goed, ik heb na die meest rechtse drop zelf dus ook al een keer op mijn rug gelegen...;)
carbon bike, titanium collarbone...
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Rayb81 schreef: ma 23 augustus 2021, 21:49 Ik zal NM wel even een tip geven om de oude risicoloze route weer in ere te herstellen :-q
Lol, ben ik nu de eerste die "voor" roept? ;-)
Het oude stuk met de hellingen blijf ik missen hoor.
Bicycle, bicycle, bicycle
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Marcel964 schreef: ma 23 augustus 2021, 17:50 Vind het ook jammer, maar begrijp het wel, was er paar weken terug en toen lag er onderaan de drop iemand, eerst dacht ik nog ‘welke idioot gaat daar midden op pad liggen’ . Ben toen via die lage drop gegaan. Zag al snel dat ie er niet voor niks lag, heel veel pijn en zijn helm was gebarsten. Ambulance gebeld en hem met nog een andere biker naar boven geholpen tot de weg (ambulance kan daar niet komen). Hij appte me een paar dagen later, 2 dagen in ziekenhuis, middenhandsbeentje gebroken, sleutelbeen gebroken en stevige hersenschudding. Het was geen waaghals en fietste al lang (50 plus leeftijd) Hij had er de skils niet of Gewoon verkeerd ingeschat. Er kwam bij het weggaan ook iemand van NN aan, die nam van die meneer zijn fiets mee en die verzuchtte ‘weer 1’.

Kortom het gebeurd helaas te vaak en niet alleen door waaghalzen en dan is dit wat er gebeurd omdat het niet helaas niet anders kan, je wilt niet om de haverklap een ambulance moeten bellen.
Zou het ook niet kunnen komen omdat 80 tot 90 % op een xc fiets zonder dropper fietst ? En als je dan ook nog eens de skills niet helemaal hebt dan lig je zo op die drops.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Sabai schreef: wo 25 augustus 2021, 12:40
Marcel964 schreef: ma 23 augustus 2021, 17:50 Vind het ook jammer, maar begrijp het wel, was er paar weken terug en toen lag er onderaan de drop iemand, eerst dacht ik nog ‘welke idioot gaat daar midden op pad liggen’ . Ben toen via die lage drop gegaan. Zag al snel dat ie er niet voor niks lag, heel veel pijn en zijn helm was gebarsten. Ambulance gebeld en hem met nog een andere biker naar boven geholpen tot de weg (ambulance kan daar niet komen). Hij appte me een paar dagen later, 2 dagen in ziekenhuis, middenhandsbeentje gebroken, sleutelbeen gebroken en stevige hersenschudding. Het was geen waaghals en fietste al lang (50 plus leeftijd) Hij had er de skils niet of Gewoon verkeerd ingeschat. Er kwam bij het weggaan ook iemand van NN aan, die nam van die meneer zijn fiets mee en die verzuchtte ‘weer 1’.

Kortom het gebeurd helaas te vaak en niet alleen door waaghalzen en dan is dit wat er gebeurd omdat het niet helaas niet anders kan, je wilt niet om de haverklap een ambulance moeten bellen.
Zou het ook niet kunnen komen omdat 80 tot 90 % op een xc fiets zonder dropper fietst ? En als je dan ook nog eens de skills niet helemaal hebt dan lig je zo op die drops.
Dropper als oplossing is te makkelijk. Eerder zelfoverschatting (mogelijk ook groepsdruk) en een gebrek aan fiets- maar zeker ook valtechniek.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Valtechniek? Als je OTB gaat dan denk je daar niet aan. Zoiets moet ingesleten zijn. Pluspunten voor mensen die in hun jeugd aan judo hebben gedaan en dan mag je nog hopen dat je een rol over je schouder kan maken.

En zie hier een professional met valtechniek:
https://www.instagram.com/p/CS9s5Lpj_XG ... =copy_link 😉

En, met mijn 1m92 is een droppertje op die Niner Shooting Trail toch echt wel fijn. 5cm naar beneden is al voldoende.
carbon bike, titanium collarbone...
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Nespresso schreef: wo 25 augustus 2021, 09:51
cheeta schreef: ma 23 augustus 2021, 22:26 Of hoe mountainbiken in Nederland nooit een enige progressie zal maken omdat er weer op ondergemiddelde skills wordt afgestemd.
Triest hoe het weer verpest wordt voor degene die wel serieus tijd en energie in skills (willen) steken.
Ik voel op termijn een afgesloten bikeparkje ontstaan in de route Veluwezoom... En misschien is dat wel beter ook, voordat alle drops daar weg moeten.
Dat lijkt de enige oplossing. Het is inderdaad jammer dat er bijna niets meer kan, echter ik begrijp de insteek van de grondeigenaren ook. Die zijn verantwoordelijk. Misschien is zo'n parkje ook een leuk idee voor de regio Nijmegen :winkie: :wink:

Op ons clubparcours hebben we een drop welke we in hoogte kunnen variëren. Zo kunnen beginners klein beginnen, maar groeien al snel door naar redelijke drops. En ook daar een redelijk steile afdaling als landing om het makkelijker te maken.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Is dit eigenlijk nu één van de drops onderaan Niner Shooting mountain? Of elders?
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Sabai schreef: wo 25 augustus 2021, 12:40Zou het ook niet kunnen komen omdat 80 tot 90 % op een xc fiets zonder dropper fietst ? En als je dan ook nog eens de skills niet helemaal hebt dan lig je zo op die drops.
Heel simpel:
1) Je rijdt er omheen,
2) Je stapt af en loopt een paar meter

Best practice in vele landen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

markje schreef: zo 22 augustus 2021, 15:07
HarrySlingerLove schreef: do 19 augustus 2021, 19:12

Ik weet dat je dat niet zegt, wilde alleen mijn beeld geven :-q
Dan hebben we het over hetzelfde :-D alleen de rode lussen gaat niet. Het zou wel tof zijn als er wat meer rode stukken komen van rode lus naar rode lus.
Ha, helemaal eens!!

Wat anders: toen ik de laatste keer bij de Granny Trail eindigde bij de drop/Switchbacks, heb ik niet de drop gedaan. Voelde me te onzeker.

Kom ik er recent langs met de family op een electrische scooter. Komen er van boven 2 gastjes van ik denk max 15 jaar. Leek alsof ze wel vaker fietsen want kliksysteem. Al waren het dacht ik huurfietsen. Maar oke.

Vrouwlief zegt “kom we gaan verder”. Ik zeg “Nee even wachten, ze zeggen dat ze hem gaan doen. En dat vind ik best knap. Even kijken want het kan zomaar mis gaan”.

10 seconden later pakt een manneke de “paaltjesjump/drop”, komt neer mer zijn voorwiel en klapt kei-hard van zijn fiets. Ja hoor, het ging dus goed mis. Meteen helpen, maar alles leek heel.

Kids hebben geen angst. Maar niet altijd de juiste techniek....
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Jan the Man schreef: wo 25 augustus 2021, 15:08
Nespresso schreef: wo 25 augustus 2021, 09:51
Ik voel op termijn een afgesloten bikeparkje ontstaan in de route Veluwezoom... En misschien is dat wel beter ook, voordat alle drops daar weg moeten.
Dat lijkt de enige oplossing. Het is inderdaad jammer dat er bijna niets meer kan, echter ik begrijp de insteek van de grondeigenaren ook. Die zijn verantwoordelijk. Misschien is zo'n parkje ook een leuk idee voor de regio Nijmegen :winkie: :wink:

Op ons clubparcours hebben we een drop welke we in hoogte kunnen variëren. Zo kunnen beginners klein beginnen, maar groeien al snel door naar redelijke drops. En ook daar een redelijk steile afdaling als landing om het makkelijker te maken.

Ciao,
Jan
Club? Welke is dat Jan?
Ik ken Bar-End (laatst een clinic gehad) en zit er serieus aan te denk om lid van een club te worden. Juist om dit soort dingen te kunnen oefenen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

HarrySlingerLove schreef: vr 27 augustus 2021, 17:16 Club? Welke is dat Jan?
Ik ken Bar-End (laatst een clinic gehad) en zit er serieus aan te denk om lid van een club te worden. Juist om dit soort dingen te kunnen oefenen.
Dat is WV Ede. We hebben dus een eigen parcours welke verlicht is. Daar kunnen we ook trainen als het snel donker wordt/is.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marcel964 schreef: ma 23 augustus 2021, 17:50 Vind het ook jammer, maar begrijp het wel, was er paar weken terug en toen lag er onderaan de drop iemand, eerst dacht ik nog ‘welke idioot gaat daar midden op pad liggen’ . Ben toen via die lage drop gegaan. Zag al snel dat ie er niet voor niks lag, heel veel pijn en zijn helm was gebarsten. Ambulance gebeld en hem met nog een andere biker naar boven geholpen tot de weg (ambulance kan daar niet komen). Hij appte me een paar dagen later, 2 dagen in ziekenhuis, middenhandsbeentje gebroken, sleutelbeen gebroken en stevige hersenschudding. Het was geen waaghals en fietste al lang (50 plus leeftijd) Hij had er de skils niet of Gewoon verkeerd ingeschat. Er kwam bij het weggaan ook iemand van NN aan, die nam van die meneer zijn fiets mee en die verzuchtte ‘weer 1’.

Kortom het gebeurd helaas te vaak en niet alleen door waaghalzen en dan is dit wat er gebeurd omdat het niet helaas niet anders kan, je wilt niet om de haverklap een ambulance moeten bellen.
Sinds VDP het plankje miste proberen ze hem allemaal na te doen :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

HarrySlingerLove schreef: vr 27 augustus 2021, 17:13 Kids hebben geen angst. Maar niet altijd de juiste techniek....
Dat is een grote misvatting, wat je vaak ziet is dat beginners "niet geremd door enige kennis of ervaring" denken dat als iets op een route ligt het ook gewoon voor iedereen te doen moet zijn.
Hoe meer ervaring (ook bij kids) hoe beter ze situaties en risico's in kunnen schatten. En vaak hebben kinderen meer ervaring omdat ze vaker uitdaging zoeken dan mensen die al 20 jaar hetzelfde rondje fietsen.
Ik ben vaak meer trots op de momenten dat mijn zootje zegt "dat doe ik nu (nog) even niet" dan op alle dingen die hij wel kan.

ps, hij vindt het wel jammer dat de "hoge" drop weg iets en mompelt iets over "boswielrenners" .... dat zal z'n opvoeding zijn, ben ik bang :winkie:

verder eens met Cheeta ..... in Nederland moeten we nog steeds heel veel leren ..... dat geldt voor fietsers, routebouwers én terreineigenaren
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie