Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Counter clockwise is echt American

Anti clockwise is UK

We willen toch wel hoog Engels spreken en schrijven :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Knakworstkweker

Nogmaal hier plaatsen, want het hoort hier thuis eigenlijk


Ben om 08.00 gestart vanaf Terlet, zwijntjes gezien op de eerste kilometer van de rout, boezemde me wel een beetje angst in of dat papa/ mama zwijn me niet zo gaan achtervolgen, maar gelukkig niet.

Rode lusjes zijn echt prachtig om te doen, maar wel vreselijk veel remkuilen.
Route ligt er over het algemeen geweldig bij, moet wel meegeven dat het op de echt hard aangereden singles 'hobbelig' is.

Ik snap de kleurcoderingen nog niet helemaal, er waren groene en rode trails bij waar de driehoek wit was of een wit puntje had, ik heb het idee dat dit bij groen de verkorte route aangeeft en bij rood de moeilijkheidsgraad, alleen was dat moeilijk te onderscheiden omdat sommige 'moeiljke stukken' makkelijk waren en sommige gewone rode stukken vrij pittig waren.

Ook ergens op een stuk normale groene route zit een soort van drop die best lomp is aangelegd :o in een singletracksegment met best veel bochten en bultjes, op zich geen probleem, maar ik had het idee toen ik hem nam dat een beginner zich daar nog wel eens in kan verslikken.

1 keer wat wandelaar laten schrikken (en sorry geroepen) omdat de afdaling over de 'hei' wat sneller ging als ik inschatte en toen moesten ze op een toch vrij brede pad toch wel een aan de kant springen :lol:

Tegen de klok ingereden, laatste afdaling ging ook gruwelijk (laat 't los, laat 't gaan) :winkie:

Heerlijke ronde, wel iets meer km's gemaakt dan verwacht, ook omdat ik ergens een stuk na 'achterste lus' waar geen bordjes stonden (maar het zag er zo leuk uit) gereden heb.
Was wel vreselijk mul trouwens :o uiteindelijk kom je dan weer op de groene route uit , maar de officiële route terug moet je links als je uit 'achterste lus' komt, daar ben ik rechtdoor gegaan.

Beentjes waren nog fris genoeg en motivatie te over, dus nog naar Lochem geweest en daar een rondje gedaan 8)


Statiestieken:

76,57km
953hm
3:35:42 uur
21,3 km/u gem.
53,3 km/u max.

https://www.strava.com/activities/4086109804


Aanvulling hierop

De eerste rode lus die ik tegenkwam, volgens mij is dat de 'granny trail' daar zit me trouwens een krap doorgangetje in :o :o :o

Je schiet in de afdaling tussen 2 boompjes door, dat moet wel bijna dagelijks fout gaan, paste echt maar net voor mijn gevoel
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

beestachtig lange tocht. En dan nog Lochem. Onvoorstelbaar. : Suprised :

de markering is conform NTFU richtlijnen, dus er worden ook afkortingen gemarkeerd en diamantjes voor de moeilijkheidsgraad. Wel een beetje basislectuur voor de MTBer in NL: https://www.ntfu.nl/assets/files/662/Be ... eroute.pdf
Kan me overigens wel voorstellen dat het verschil tussen bolletjes en diamantjes lastig wordt in het voorbijgaan. Komt ook omdat nog op weinig routes de nieuwe markering wordt toegepast.

Hoewel ik de granny talloze keren heb gereden vind ik die boompjes wel meevallen. Op de italiaanse trail op de route Oosterbeek zit een vergelijkbare situatie. Zeist heeft volgens mij de smalste doorgang, waar je ook echt 'happen' uit de bomen ziet. Op de granny moet je er vooral doorheen kijken en niet naar de boompjes zelf ;)
een drop in de groene route ken ik niet...ja plaggenrondje kent een vrij steil stuk omlaag, en ook langs de bloemersweg kun je wel met 2 wielen loskomen als je een beetje vaart hebt. Mooi toch :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kan niet wachten tot het weer wat geregend heeft en dan de route opnieuw te rijden.
Denk dat ie een stuk leuker is zonder al die mul zand stukken.
Knakworstkweker

Bram87 schreef: di 22 september 2020, 13:25 beestachtig lange tocht. En dan nog Lochem. Onvoorstelbaar. : Suprised :

de markering is conform NTFU richtlijnen, dus er worden ook afkortingen gemarkeerd en diamantjes voor de moeilijkheidsgraad. Wel een beetje basislectuur voor de MTBer in NL: https://www.ntfu.nl/assets/files/662/Be ... eroute.pdf
Kan me overigens wel voorstellen dat het verschil tussen bolletjes en diamantjes lastig wordt in het voorbijgaan. Komt ook omdat nog op weinig routes de nieuwe markering wordt toegepast.

Hoewel ik de granny talloze keren heb gereden vind ik die boompjes wel meevallen. Op de italiaanse trail op de route Oosterbeek zit een vergelijkbare situatie. Zeist heeft volgens mij de smalste doorgang, waar je ook echt 'happen' uit de bomen ziet. Op de granny moet je er vooral doorheen kijken en niet naar de boompjes zelf ;)
een drop in de groene route ken ik niet...ja plaggenrondje kent een vrij steil stuk omlaag, en ook langs de bloemersweg kun je wel met 2 wielen loskomen als je een beetje vaart hebt. Mooi toch :-q
Ik heb me kostelijk vermaakt

Maar Lochem is toch de leukste
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Rayb81 schreef: di 22 september 2020, 17:38 Kan niet wachten tot het weer wat geregend heeft en dan de route opnieuw te rijden.
Denk dat ie een stuk leuker is zonder al die mul zand stukken.
Net nog even de route gereden en ik vond het wel meevallen met mul zand, was allemaal prima te rijden. Zijn maar echt een paar kleine stukjes waar je echt last hebt van het mulle zand, maar dat zal maar een paar 100 meter in totaal zijn.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Bram87 schreef: di 22 september 2020, 13:25 Komt ook omdat nog op weinig routes de nieuwe markering wordt toegepast.
Waar jij het over hebt is de oude markering. Deze gaat vervallen en er komt een kleurcodering voor terug (classificatie routes). Je kan het een en ander al lezen in Fietssport. Dan wordt het een stuk duidelijker dan de diamantjes.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Aha, dat is wel zonde want deze bordjes zijn hier net nieuw. Ik had inderdaad meegekregen dat die kleurcodering in Limburg de primeur had, ik dacht dat dat nog steeds met diamantjes etc. werkte.

Vwb Veluwezoom, conform (oude?) richtlijn:
groen = hoofdroute, 2 richtingen te rijden
rood = extra lusjes, meestal 1 richting en zo niet: dubbeltrail (en in het geval van VZ zijn de rode lusjes meer technisch van aard)
wit bolletje in routebordje = pad naar een startpunt
diamant = risicovolle trail/feature, hoe meer diamanten hoe technischer het is
een niet ingekleurd routebordje = afkorten
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Kort filmpje van de 2 nieuwe drops op de Granny Trail, zijn erg leuk geworden!
(en ziet er 'live' spannender uit, zoals gewoonlijk)

https://www.youtube.com/watch?v=Ss6ydMqyiKk
______Honzo ______ Jake______ Unit
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is mooi geworden. Veel toegankelijker dan de vorige situatie.:n.l. 1 forse drop.

De 1e is zelfs te rollen de 2e wellicht ook ( is niet goed te zien in het filmpje.)

N.b die chickenruns langs de drops. Is leuk omhoog te rijden met een e-mtb.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik zal eerlijk zijn, die vorige drop durfde ik niet aan en nam de switchbacks omlaag.
Deze zien er veel toegankelijker uit. Binnenkort maar eens testen. :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik moet blijkbaar echt weer eens naar de Posbank :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

suravida schreef: wo 23 september 2020, 20:19 Ik moet blijkbaar echt weer eens naar de Posbank :-q
Alle rode lussen een paar keer pakken, en de (groene) noordlus afkorten. Ga je geen spijt van krijgen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Giant-E schreef: wo 23 september 2020, 20:16 Ik zal eerlijk zijn, die vorige drop durfde ik niet aan en nam de switchbacks omlaag.
Deze zien er veel toegankelijker uit. Binnenkort maar eens testen. :-q
Die bovenste is nog steeds dezelfde drop. Je kunt hem nu wel rollen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

corex schreef: wo 23 september 2020, 19:31 N.b die chickenruns langs de drops. Is leuk omhoog te rijden met een e-mtb.
Maar dat is niet de bedoeling. De ondergrond is daar zacht, de afgelopen zaterdagen zijn daar 2 a 3 man een volle dag bezig geweest om de uitloop netjes te maken....het kan niet anders dan dat je dat pad uitgraaft als je daar met een (e)MTB omhoog gaat stoempen. NM kijkt kritisch mee op dit stuk ivm de erosie en de snel breder woedende trails daar. Het zou zonde zijn als we de boel dicht moeten gooien.
Als je wil stoempen, doe het op de wortels na de pumptrack omhoog. Die slijten niet/minder
Plaats reactie