Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

REVIEW! :bier:

Nou, gisteren was 't dan eindelijk zover voor deze oude Zuidlus mopperaar. Sinds anderhalf jaar eindelijk weer eens naar mijn geliefde Veluwezoom:

Rond 10 uur veilig geparkeerd bij de Termiekbel, altijd effe lekker warmdraaien richting Brandtoren. We komen voor de nieuwe rode lijntjes, en beginnen hier met de Teerosetrail. Lekker hoor, loopt prima, zeker een verbetering.
Dan richting Grannytrail, de verhalen waren aanlokkelijk en dat bleek wel. Vooral omlaag, HS blijft uiteraard de eindbaas maar wát een lekkere afdaling is dit zeg. Loopt echt als een malle, complimenten. Als toetje een paar pittige switchbacks, de drop ernaast is voor mij te gek.
Terug omhoog richting groen, waar we al snel op de Mayor Flowers trail komen. Kan niet anders zeggen dat ie mij erg bevalt. Zeistachtige trail, soms effe aanzetten maar loopt lekker. Ook hier goed de aanwezige heuveltjes benut. Bij de lange juffer draaien we om, en rijden we de trail terug omhoog.
Via de Posbank en een lange singletrackafdaling door de varens komen we aan bij 't bruggetje over de Holleweg. Hier begint de Shooting Mountain trail. Heerlijke track, wel met een onverwachte drop van een bruggetje af die je volgens mij niet kan rollen. Nam 'm nu snel als drop, maar beginners gaan hier massaal otb vermoed ik. Verder behoorlijk technisch, steile korte bochtjes, veel sturen met je lichaam.
We vervolgen de groene hoofdroute, die zogenaamd saai zou zijn. Ik kom nog genoeg wortelafdalingen, stenen, geulen, en lange steile klimmen tegen om dat te betwisten. Gelukkig zijn er ook nog een paar lange, snelle afdalingen overgebleven. We komen even later aan bij de Fortune Cookie trail, een pumptrack waar ik zelf niet veel mee heb. Het gedeelte omhoog/omlaag erna bevalt me beter, en de technische wortelklim terug omhoog al helemaal.
Via de stenen afdaling Onzalige bossen zoeken we hongerig naar de afslag richting de Carolinahoeve, die moet hier toch ergens zijn? Voor we het weten zitten we alweer op de MF trail, en besluiten maar om door te rijden. Wegens tijdnood slaan we de plaggentrail over en rijden we terug richting Terlet voor een welverdiende lunch op een zonnig terras. Bijna 52 km toch nog, en 652 HM. En dan hebben we alleen nog maar de zuidkant gereden...

My personal verdict: Ik blijf de Beekhuizer zuidlus missen, maar, eerlijk is eerlijk, die rode lijntjes bevallen mij erg goed. Moest zelfs een paar keer afstappen. Hier is dus echt wel over nagedacht. En de groene hoofdlus heeft nog voldoende karakter overgehouden. Ik hoop echter wel dat de rode lijntjes op termijn lussen worden, hier is 2-richtingsverkeer namelijk vragen om ellende. Op groen kan dat prima, hier niet. Wij reden nu op een rustige maandag, en hadden al vaak problemen. Toch ga ik hier weer snel een keer heen, al was 't alleen al voor de prachtige omgeving.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Plaggentrail zitten ook een paar mooie snelle stukken tussen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Giant-E schreef: di 21 juli 2020, 22:45 REVIEW! :bier:
Nou, gisteren was 't dan eindelijk zover voor deze oude Zuidlus mopperaar. Sinds anderhalf jaar eindelijk weer eens naar mijn geliefde Veluwezoom
mooi verhaal! ik kan me er helemaal in vinden.
Giant-E schreef: di 21 juli 2020, 22:45 Ik hoop echter wel dat de rode lijntjes op termijn lussen worden, hier is 2-richtingsverkeer namelijk vragen om ellende. Op groen kan dat prima, hier niet. Wij reden nu op een rustige maandag, en hadden al vaak problemen. Toch ga ik hier weer snel een keer heen, al was 't alleen al voor de prachtige omgeving.
je bedoelt eenrichtingsverkeer-lussen denk ik? Want de laatste tijd zijn ze al zoveel als mogelijk 'rond' gemaakt, en zijn het dus echt lussen geworden.
Zowel de pumptrack als Shooting Mountain zijn al eenrichtingsverkeer. De Granny is ook al bijna volledig dubbeltrack, mogelijk wordt dat zelfs nog iets meer.
Ik vind persoonlijk alleen het Teerose stuk (rood, ongeveer tussen brandtoren en Granny) en de Mayor Flower (groen) op de stukken waar geen dubbele track ligt wat krap voor tegenliggers.

NB de hoge drop naast de switchbacks bij de granny trail is aangepast, en is nu ook te rollen. En voordat je de afslag neemt richting de drop moet je een boomstam opwippen, om duidelijk te maken dat de drop niet in de doorgaande lijn ligt
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Goede review. De Posbank is mijn achtertuin en rijd er al vele jaren rond. Ik was ook wat bedenkelijk dat de zuid-lus er uit is, maar wat er voor terug komen is, compenseert het in ruime mate. Verder is Bij Camping Woodooz onder de voet van de Emmapyramide, waar vroeger de zuid-luis vlak langs liep met een stukje rode verbindingsroute gelegd naar de Granny-trail. Die loopt bovenlangs en bereik je vanaf fietspad (achter de begraafplaats) als je in Roosendaal bent en posbank op fietst.

De Fortune Cookie begint met een mooie pump-track, dat is niet ieders ding (de mijne wel met BMX-achtergrond), maar inderdaad als je dat 1e stukje hebt gehad wordt het weer een echte MTB trail.

Wat me wel opviel en dat is vooral richting Plaghak en meer die kant van Loenen en Coldenhove op, op de groene route, dat die zo enorm stuiterig is. Het hoeft echt geen strak vlak parkoers te zijn, maar dit is zo stuiterig dat je nooit lekker in je ritme komt.

De Granny heeft inderdaad wat extra features voor de meer Down-hill achtige types, maar je kan er ook prima om heen.

Persoonlijk vind ik de Niner-shooting-trail de gaafste, die heeft van alles wat. Stevig klimmen, mooie snelle bochten, scherpe switch-backs, die je ff wat vaker moet rijden om vlot te kunnen nemen, wat leuke drops en technische bochten. Prachtig wat men van zo''n helling heeft weten te maken.
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Ik heb vorige week de route vanaf de Brandtoren voor de 2e keer gereden. En dan voor het hek rechtsaf. Na een lange rode route kwam ik uit op een fietspad en zag nergens meer een bordje. Dat was goed balen.

Uiteindelijk aan de achterzijde van het golfterrein (Delhuyzen) uitgekomen door zelf maar de pionieren.
habebat vehentem
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

CentMan schreef: di 18 augustus 2020, 09:12 Ik heb vorige week de route vanaf de Brandtoren voor de 2e keer gereden. En dan voor het hek rechtsaf. Na een lange rode route kwam ik uit op een fietspad en zag nergens meer een bordje. Dat was goed balen.

Uiteindelijk aan de achterzijde van het golfterrein (Delhuyzen) uitgekomen door zelf maar de pionieren.

Ja dat is soms verwarrend. De Posbank route is Groen. De rode stukken, zijn deels lusjes die weer op de groene route komen, maar dus ook 1 rood parkoers (degene die jij hebt gereden, wat dus geen lus is) die je niet terug leidt naar de groene. De rest leidt je wel terug, behalve deze dus (terose trail en granny trail). Deze zijn overigens wel in 2 richtingen gepijld, als je was gekeerd, had je de groene bordjes weer gezien.
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Dat wist ik niet. Waarom is er geen bordje geplaatst daar waar ik uitkwam?
habebat vehentem
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dat is niet correct, sinds een paar weken is die rode lus ook een rondje dat weer bij de brandtoren uitkomt. Ik denk dat je een bordje hebt gemist. Toen je op het fietspad terecht kwam staat er een bordje naar links, en dan onderaan bij de weg een bordje rechts omhoog. Je fietst dan weer naar boven, boven camping Beekhuizen langs en via de Emma pyramide weer naar de brandtoren. Maar je had inderdaad beter bij Beekhuizen kunnen starten OF na het bruggetje over het hek groen kunnen gaan volgen ipv rood
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Ik moet zeggen dat ik de oude route veel en veel leuker vond en er was nooit een bordje weg.
Duidelijke route en voldoende uitdaging.
Hier ben ik niet blij mee....
Wel veel lof voor de mensen die hier energie in stoppen.
habebat vehentem
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

heb je de route uiteindelijk wel gereden dan?

de bebording op de oude route was een ramp. Er misten er veel, kleur niet duidelijk, je kon geen route volgen ivm de vele mtb paden die niet tot de route behoorden...
nu is het een duidelijk rondje, goede bebording. Vind 't zelf een enorme verbetering
Den-Sas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 17:42
Mijn mountainbike: Specialized Epic /Cube Ams pro

Als ik het goed heb (afgelopen zondag nog gereden) is het toch zo dat je bij genoemde "rode" gedeelte net voordat je switchbacks richting fietspad hebt links af slaat en dan weer een "rode" trail omhoog pakt richting groene route?
Deze is ook netjes met pijlen aangegeven dat maakt het een prima trail als aanvulling op de groene route.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dat kan ja, eigenlijk dus zelfde weg terug. Maar je kunt ook gewoon rood verder volgen en dan ga je via de emma pyramide weer naar de brandtoren. Het is echt een rondje, net als de andere rode lussen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Daar zochten wij ook laatst naar de rode bordjes. Dus na de switchbacks/drop links het fietspad op. Daarna nergens meer een bordje gevonden, dus toen maar terug omhoog de switchbacks op naar groen.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Bram87 schreef: di 18 augustus 2020, 13:47 dat kan ja, eigenlijk dus zelfde weg terug. Maar je kunt ook gewoon rood verder volgen en dan ga je via de emma pyramide weer naar de brandtoren. Het is echt een rondje, net als de andere rode lussen.

Dan ga ik komende dagen kijken wat je bedoeld, ik woon hier en ken het gebied op mijn duimpje en heb tot op heden hier geen bordjes gezien die er een lus van maken en keerde dus altijd om. Wellicht kijk ik er overheen of is het niet duidelijk en kunnen we de trail-masters van advies voorzien om de boel nog iets duidelijker te maken.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Marcel964 schreef: di 18 augustus 2020, 15:08 Dan ga ik komende dagen kijken wat je bedoeld, ik woon hier en ken het gebied op mijn duimpje en heb tot op heden hier geen bordjes gezien die er een lus van maken en keerde dus altijd om. Wellicht kijk ik er overheen of is het niet duidelijk en kunnen we de trail-masters van advies voorzien om de boel nog iets duidelijker te maken.
Onderaan switchbacks op fietspad links, bij de parkeerplaats (Lange Wei heet ie geloof ik?) ga je met een bijna U-turn weer omhoog via een pad wat net voordat de nieuwe route kwam een mooie afdaling was met een gap-jump. Segmentje Stage 1, nu dus helaas eenrichtingsklim. Halverwege de klim ga je nu links en kom je op het pad boven Buitenplaats Beekhuizen te rijden.
Plaats reactie