Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Gisteren ook geweest, het ligt er prima bij, hulde voor de bouwers :-q

Maar er gebeuren ook weer verbazingwekkende dingen:
- Op de niner trail, kwamen we een vader (zonder helm) achterop met een kind van ik schat een jaar of 5-6 op zijn fietsje. Hoe leuk ook dat zo'n kleintje het met de paplepel krijgt ingegoten maar dit is echt onverantwoord. Kwamen hem achter op heel deel als je door het hek bent en dan bij die kleine tafeltjes bent onderin, dus nu voordat je moet gaan klimmen naar het hoogste punt. Heb de meneer toch maar ff gewaarschuwd dat toch wel wat technische zaken aankwamen. Hij keek me aan van 'tis toch gewoon een fietspaadje' :o
- Om bij de Ninertrail te komen, de trail vanaf het Posbank Paviljoen genomen, langs de beekhuizenweg, als je die naar beneden rijdt ligt er redelijk onderaan een klein tafeltje in. Klein jumpje gemaakt, niks aan de hand. Maar een zoon (16) van een maatje van me, was daar uurtje later en gaat daar over de kop, had gelukkig niks. Had iemand er een forse boomstronk achter dat tafel gelegd :oops:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Marcel964 schreef: ma 4 januari 2021, 12:52 Had iemand er een forse boomstronk achter dat tafel gelegd :oops:
:~ :evil:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Als een 5 of 6 jarige die klim kan doen, respect hoor ;) die afdaling lijkt me ongeschikt voor jong grut, maar het is aan de ouder/begeleider zelf om de waarschuwingen bordjes te lezen en interpreteren en op basis daarvan een besluit te nemen. Als je bovenaan door het hek gaat staat uitgebreid beschreven wat je te wachten staat. Bij de aftakkingen naar de TTF's wordt er nogmaals gewaarschuwd en bovendien zie ik een kind van die leeftijd niet zomaar de qualifier overkomen. Dat hij waarschijnlijk even daarvoor al van een trappetje zal stuiteren is echt volledig aan de ouder te wijten. Misschien zijn ze voor de klim van de route afgeweken en weer richting de Holleweg gegaan door het hek.

Ongewenste takken en zelfs bouwsels op de route zien we nu helaas vaker. Er worden TTF's aangelegd door de routebouwers en even later verschijnt er ineens een extra lip/take-off of wordt een qualifier dichtgeschept. Dit is uiteraard niet de bedoeling. Er is tegenwoordig aardig wat toezicht dus dit soort acties worden vaak binnen een dag opgemerkt, en ook is de kans op 'betrappen' best groot. Ik ga er vanuit dat dan met uitleg van de bouwers en een uitnodiging om te helpen (want goede ideeën en inzet worden echt wel gewaardeerd en wordt wat mee gedaan!) de kous af is.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4711
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is wel heel liefjes...

Ik vind het zonder toestemming en kennis aan TTF's rommelen en of zelf dingen op de route aanpassen gewoon onder vandalisme vallen.

Dus gewoon aangifte doen tegen zulke lui. Te lui om normaal te komen helpen maar wel eigen plan trekken. Zou ik heel slecht tegen kunnen. :evil:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Is er ook een gpx file met daarin alle lusjes goed aangegeven?
Het kaartje op de site van NM is best chaotisch met alle lusjes én shortcuts erop.
Dit weekend in Coldenhoven, dus de zuidkant met de leukste stukken na een lange afwezigheid maar weer eens proberen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik kon er even geen vinden maar heb er even eentje voor gemaakt. Dit is de gehele route incl. de vier lussen (Granny, Shooting Mountain, Fortune cookie en Oerrr (de nieuwe lus bij Eerbeek/Laag Soeren van Last Gear). Ik weet niet of de Plaggenroute nog dicht is aankomend weekend maar als je hem tegen de route in rijdt heb je daar geen last van.

Downloadlink

Mocht je alleen de zuikant willen pakken dan kun je vanaf Coldenhoven ook de afkorting nemen. Kleine uitleg (ik woon in Eerbeek ken het gedeelte nu wel bijna uit mijn hoofd :-q )

Rij op Coldenhoven naar de camping en ga er rechtsachter uit (plek 176) waar ook de borden 'Uitgang Zilvense Heide' staan. Duik daar het bos in en na een slinger links en rechts ga je bij het kruispunt (nog steeds in het bos) linksaf. Op het einde met de bocht mee naar rechts en dan zit je op de MTB-route. Ga daar direct links en volg de route langs de heide tot je bij een hek komt en linksaf of rechtsaf kan. Ga hier rechtsaf en dan zit je op de afkorting. Stuk doorrijden en op een gegeven moment moet je linksaf door een klein poortje/wildrooster en kom je bij een boerderij uit op een schitterende locatie. Hou hier links aan en dan zit je op de goede route, tegen de richting in.

Kleine nuance in de routetrack. De Granny is een lus incl. een klim na de switchbacks/drops. Je kunt hier ook omkeren en weer via de Granny omhoog rijden. Je kunt ook de lus volgen, maar volgens mij heb je dan ook een flink stuk asfaltweg weer omhoog (dat stuk heb ik nog niet gereden, maar ik ga even uit van de kaarten).

Veel plezier :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Enige stukje dat je hier mist is het laatste (onderste) stukje van de track langs de Burg. Bloemersweg.
Blijft lastig om op dit rondje alles mee te pakken in de richting die je zou willen.

Je kunt ook zoiets als dit rijden:
https://www.strava.com/activities/4380614538

Heen en weer op de zuidlus, maar hier mis ik hetzelfde stukje als boven vermeld.
Tevens zit hier de gave trail ten noorden van de Schaapsalle niet in. (die ik van West -> Oost het leukst vind)

Maar hiermee sla je wel het Noordelijke gedeelte van de vaste route over als je die niet zo leuk vind.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Rayb81 schreef: di 5 januari 2021, 22:09 Enige stukje dat je hier mist is het laatste (onderste) stukje van de track langs de Burg. Bloemersweg.
Blijft lastig om op dit rondje alles mee te pakken in de richting die je zou willen.

Je kunt ook zoiets als dit rijden:
https://www.strava.com/activities/4380614538

Heen en weer op de zuidlus, maar hier mis ik hetzelfde stukje als boven vermeld.
Tevens zit hier de gave trail ten noorden van de Schaapsalle niet in. (die ik van West -> Oost het leukst vind)

Maar hiermee sla je wel het Noordelijke gedeelte van de vaste route over als je die niet zo leuk vind.
Laatste stukje langs de Burg. Bloemersweg is ook zeker leuk ja maar is volgens mij een afkoetroute.

Stukje langs de Schaapsallee van west naar oost is zeker tof! Gister nog op mijn woon-werkrit naar huis gepakt, erg fijn stukje :D

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/2gyCs0u7Ncb
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Thnx :-q , bedankt voor de linkjes.

@markmeisner: asfalt omhoog is niet erg, als we dan maar weer offroad naar beneden kunnen :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als mijn woon-werk ritten zoals deze konden zijn dan zou iedere dag een feestje zijn :-q

Ik heb je even op Strava toegevoegd. Altijd mooi om Veluwe foto's te zien bij activiteiten.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Begin dit jaar 130km voor moeten verhuizen maar de bedoeling was dit elke dag te gaan doen, maar corona gooide roet in het eten. Dezelfde week dat ik de sleutel kreeg ging kantoor dicht :D

Maar het is zeker fijn om zo naar kantoor en naar huis te rijden!

Ik volg je nu ook :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

daniel1975 schreef: di 5 januari 2021, 22:19 Thnx :-q , bedankt voor de linkjes.

@markmeisner: asfalt omhoog is niet erg, als we dan maar weer offroad naar beneden kunnen :winkie:
Het is eerder andersom, eerst omlaag offroad en dan weer naar boven :-D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je zou onderaan de Granny nog even de route kunnen doorfietsen tot aan de Kluizenaarsweg en dan weer omdraaien.
Dan heb je en een snelle (wel onverhard) brede afdaling met hobbeltjes erin die je als jumps zou kunnen gebruiken (pas wel op voor wandelaars).
En je hebt dan ook de oude geulafdaling naar Beekhuizen die er nog steeds als vanouds bijligt.

Vanaf de Kluizenaarsweg zou je ook de lus terug naar de brandtoren kunnen pakken, is een zandpad vanaf de parkeerplaats daar omhoog over de hei?
Is wel hondenlosloopgebied....
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Die oude geulafdaling is tegenwoordig toch verboden voor bikers?
Divlmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:16

^^^ Daar mag je inderdaad niet meer komen.
Plaats reactie