Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ligt inderdaad top erbij.
Vraag mij ook af waarom die Plaggentrail omhoog is afgesloten.
Bicycle, bicycle, bicycle
Divlmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:16

daniel1975 schreef: vr 8 januari 2021, 20:22 Vandaag 35km gereden daar. Die kringelkronkelknikkerbaan bij Coldenhove mag van mij direct worden terug gegeven aan de natuur. Dat is echt zo niet mijn ding. Graag omruilen met het oude zuidwestdeel achter het Bezoekerscentrum :tong
Vanuit Coldenhove gestart begint de fun eigenlijk pas vanaf het hoogste punt Lange Juffer/Burg. Bloemersweg. Vanaf daar een mooie lus gereden, incl de rode lusjes en dan via het Paviljoen, begin Burg. Bloemersweg en Plaggentrail weer terug naar Coldehove.
Blijft een mooi stuk om te fietsen, en ondanks dat ik echt wel plezier heb gehad reed ik er nog met een stukje heimwee naar Posbank 1.0. Dat deel was toch wel mijn favoriet en is nu iets te gecultiveerd/aangelegd.
Overigens was de klim langs de Schaapsallee afgesloten, dus moest via asfalt omhoog.
Nieuwe route is leuk voor wat actie en best mooi gemaakt, maar ik mis soms een beetje het vrije spel van de elementen (en we willen het met nattigheid ook niet slopen na al het harde werk van de trailcrew). Inderdaad net wat te gecultiveerd.

Maar ik vind het vooral jammer dat die paden met de witte bordjes weg zijn. Wat mij betreft waren die bordjes ook bij de oude route gezet en met nauwelijks onderhoud gewoon open gehouden. Vergelijk het met ski-pistes (dagelijks vlak gemaakt, goed onderhouden) en ski-routes (staan wat paaltjes in de grond gemept om de ligging aan te geven, verder zoeken natuur en skiër het maar uit).
Ik fiets, als het v.w.b. drukte, weer en daglicht een beetje past, zo'n 3x per week. Beetje afwisselen lukt wel (Fortune Cookie wel of niet, shooting mountain wel of niet, route achter De Steeg langs of juist Holleweg rechtdoor en dan omhoog) maar toch is de mogelijke afwisseling een enorm stuk minder dan in de oude situatie.

Daarnaast is de zondag nu een totale ramp. Vroeger kon je zondag de andere paden pakken en had je van drukte minder last dan nu. Nu is alles gebundeld op paden die veel te druk worden, met tegenverkeer waar dat op die momenten niet handig is. De gemiddelde egoïstische kaaskop (of dat nou een wandelaar is die niet oplet, toeristen die niet weten wat ze doen, ouderen die geen ruimte maken, strava hufters of verdwaalde wielrenners) heeft compleet sch*t aan de rest van de wereld, doet waar hij/zij zelf zin in heeft en geeft de andere groepen per definitie de schuld. Resultaat: Veel te veel onnodig gevaarlijke aso acties en frustraties.
Ik vermijd tegenwoordig de zondag zoveel mogelijk. Gelukkig gaat het er doordeweeks over het algemeen wel gemoedelijk aan toe.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Divlmtb schreef: zo 10 januari 2021, 13:13
Maar ik vind het vooral jammer dat die paden met de witte bordjes weg zijn. Wat mij betreft waren die bordjes ook bij de oude route gezet en met nauwelijks onderhoud gewoon open gehouden. Vergelijk het met ski-pistes (dagelijks vlak gemaakt, goed onderhouden) en ski-routes (staan wat paaltjes in de grond gemept om de ligging aan te geven, verder zoeken natuur en skiër het maar uit).
Dat is niet zoals skiroutes werken. Die worden ook dagelijks gecontroleerd. Enige wat er niet aan gedaan wordt is met de pistenbully overheen gereden. De paaltjes worden ook niet zomaar ergens in de grond gemept maar wel degelijk met een gedachte erachter. Daarbij hoor je eigenlijk binnen 25 m van die paal te blijven want daar begint de echte offpiste ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Heel de discussie over de oude route is niet weer nodig, die komt niet meer terug. Klaar. Toen ik in Eerbeek kwam wonen begin dit jaar heb ik dit topic compleet gelezen en op het laatste half jaar na was veel gezeur over dat de oude route zo goed was maar helaas, die is er niet meer. Helaas pindakaas.

Laten we het doen met de route die we hier nu hebben, er is echt nog voldoende in de directe omgeving te vinden op een half uur rijden. Voor elke wat wils. (Ede, Otterlo, Apeldoorn, Lochem, Zeddam, Nijmegen, etc)

En over de drukte op de zondag. Overal in natuurgebieden is het nu druk op de zondag, simpel. Ga het dan ook niet opzoeken. Sinds corona is al het 'buiten-verkeer' onwijs toegenomen. Ik ga ook het bos zo min mogelijk in in het weekend, of het moet echt pokkeweer zijn zodat er geen/weinig toerisme is. De Posbank is en blijft gewoon een hotspot voor dagjesmensen. Wil je persé MTB'en rij dan 2/3x de noordlus bij Loenen, dan heb je ook km'ers op je teller staan. Is ook heel mooi maar minder singletracks) maar wel een stuk rustiger dan de Posbank.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

MarkMeisner schreef: zo 10 januari 2021, 20:32 Wil je persé MTB'en rij dan 2/3x de noordlus bij Loenen, dan heb je ook km'ers op je teller staan. Is ook heel mooi maar minder singletracks) maar wel een stuk rustiger dan de Posbank.
Er zijn nog mtb-ers (écht waar) die niet kijken naar aantal km's, maar hoofdzakelijk technische segmenten willen rijden. En dan is die noordlus natuurlijk te zaaddodend om te rijden.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dan moet je in het weekend echt niet op de Posbank zijn helaas. Dat is vragen om frustraties en daarvoor stap je niet op de MTB.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Er zijn in de buurt daar zoveel andere paden die je kunt fietsen en ook daar zit heus wel wat aantrekkelijk technisch tussen.
Als je in het voordeel bent daar in de buurt te wonen kun je zoveel moois ontdekken.

Op zondag kom ik er niet, maar het lijkt mij dat je bijv. op de noord Veluwe wel nog prima kunt fietsen zonder drukte.
Helemaal als je in de middag tot eind middag gaat.
Divlmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:16

hanjovdberg schreef: zo 10 januari 2021, 14:38 Dat is niet zoals skiroutes werken. Die worden ook dagelijks gecontroleerd. Enige wat er niet aan gedaan wordt is met de pistenbully overheen gereden. De paaltjes worden ook niet zomaar ergens in de grond gemept maar wel degelijk met een gedachte erachter. Daarbij hoor je eigenlijk binnen 25 m van die paal te blijven want daar begint de echte offpiste ..
Als jij zo goed weet hoe ze werken, snap je als je een klein beetje nadenkt precies wat ik bedoel. Daarvoor hoef je niet de iwab uit te gaan hangen.
MarkMeisner schreef: zo 10 januari 2021, 20:32 Heel de discussie over de oude route is niet weer nodig, die komt niet meer terug. Klaar.
Misschien moet die discussie juist weer aangezwengeld worden, maar niet beperkt blijven tot dit forum. De oplossing, hoe gaaf die op sommige punten ook mag zijn, veroorzaakt meer problemen dan het oplost. In plaats van bij de pakken neer gaan zitten kunnen we ook proberen om er iets aan te doen.
Heeft niks met frustratie te maken.
Laten we het doen met de route die we hier nu hebben, er is echt nog voldoende in de directe omgeving te vinden op een half uur rijden. Voor elke wat wils. (Ede, Otterlo, Apeldoorn, Lochem, Zeddam, Nijmegen, etc)
Dan moet je wel in de auto kunnen en willen stappen. Als ik op de fiets spring ben ik in no-time op de veluwezoom, de rest met fiets aanrijden is behoorlijk ver. Met de hele modderbende in de wagen... Liever niet.
Bij gebrek aan beter doe ik dat overigens wel. Maar het had zo niet hoeven zijn...
En over de drukte op de zondag. Overal in natuurgebieden is het nu druk op de zondag, simpel. Ga het dan ook niet opzoeken. Sinds corona is al het 'buiten-verkeer' onwijs toegenomen. Ik ga ook het bos zo min mogelijk in in het weekend, of het moet echt pokkeweer zijn zodat er geen/weinig toerisme is. De Posbank is en blijft gewoon een hotspot voor dagjesmensen. Wil je persé MTB'en rij dan 2/3x de noordlus bij Loenen, dan heb je ook km'ers op je teller staan. Is ook heel mooi maar minder singletracks) maar wel een stuk rustiger dan de Posbank.
Het probleem zag je deels ook voor Corona al ontstaan. En los daarvan, als de boel niet onnodig om zeep geholpen was, was de drukte veel meer verspreid geweest en sowieso minder problematisch.
Kun je hard roepen dat mensen op zondag weg moeten blijven... Maar net als velen zal ik er doordeweeks toch voor moeten zorgen dat er brood op de plank komt. Bovendien is het om 17:30 donker... Soms lukt het doordeweeks nu, maar lang niet altijd.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb gisterochtend ook nog een rondje gedaan. Drukte op zich vond ik niet heel storend (kwestie van op instellen en veel meer inhaalmogelijkheden dan op veel UHR routes) maar die tegenliggers op smalle singletracks is echt heel lastig. Het zijn niet voor niets SINGLEtracks.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

daniel1975 schreef: ma 11 januari 2021, 08:17 Ik heb gisterochtend ook nog een rondje gedaan. Drukte op zich vond ik niet heel storend (kwestie van op instellen en veel meer inhaalmogelijkheden dan op veel UHR routes) maar die tegenliggers op smalle singletracks is echt heel lastig. Het zijn niet voor niets SINGLEtracks.
Precies dus wat ik ook dacht.... :-q
HONDA CRF 450R RULES!
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Posbank lag er gistermiddag anders geweldig bij. Ja, 't is druk, ja, er zijn tegenliggers, maar kom op! Als je op fietsafstand van de Veluwezoom woont heb je kilometers aan serieuze routes binnen een half uur rijden.

Geniet meer, zeur minder.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Divlmtb schreef: zo 10 januari 2021, 22:11
Als jij zo goed weet hoe ze werken, snap je als je een klein beetje nadenkt precies wat ik bedoel. Daarvoor hoef je niet de iwab uit te gaan hangen.
Toch wat frustratie en lange tenen ... :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Vond het enorm meevallen, mensen die het druk vinden zullen de afgelopen tijd waarschijnlijk niet op de UHR of Dorst geweest... ook geen enkel probleem met de tegenliggers.

Vind het wel leuk te zien dat er hier op de routes écht wordt geprobeerd iets anders neer te leggen dan de gemiddelde flow-diarree die je overal terugziet. Niner mountain shooting trail echt leuk (met échte TTF's en wat jumps), ook de sectie bij de plaggentrail echt een top stuk (weer compleet anders dan de niner trail). Dat nieuwe rode stukje bij Coldenhove idd weer minder gelukt, veel te veel gedraai op de vierkante meter, komt allemaal erg kunstmatig over. Als je de ruimte niet zou hebben kan ik me er wat bij voorstellen, maar vond dit wel een heel hoog kermisgehalte hebben... jammer want is zo te zien wel veel werk in gaan zitten.....
Downhill is geen grapje
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Volgens mij is dat stukje groot genoeg om iets met minder bochten neer te leggen maar er toch een lekker rondje van te kunnen maken.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Iets minder bochten, maar mooie snelle doordraaiers van maken zou al een stuk aangenamer zijn imho.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie