Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Rayb81 schreef: do 21 oktober 2021, 20:57 Hier ook maar even plaatsen, hoe meer ondertekeningen hoe beter.
awinkel schreef: do 21 oktober 2021, 13:01 Als je nog een beetje wilt kunnen blijven mountainbiken op de Veluwe, dan is het wel handig om deze petitie te ondertekenen: https://veluwenietopslot.petities.nl/
Ook al kom ik hier een enkele keer per jaar, ik vind het wel prachtig hier te kunnen rijden. Daarnaast zijn we momenteel ook gewent met dit soort praktijken in West-Brabant en help graag mijn collega mtnbikers in midden NL dus ondertekend! :-q
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

yo-eddy schreef: bovenstaande mentaliteit is er mede de oorzaak van dat er straks nergens meer vrij gereden kan en mag worden en heel het land vol ligt met 2.0 knikkerbaantjes *amen*
zoals ik laatst hoorde van iemand lijkt het wel alsof ze 1 persoon hebben aangenomen om het design van alle routes in Nederland te doen. Als we dan straks alleen nog maar op vaste routes mogen fietsen zouden we ook eens kunnen kijken naar de manier waarop we die routes aanleggen.

Bijv. boomwortels laten liggen, kuilen laten liggen, etc. Het goeie nieuws is dan dat de routes leuker worden en het ook nog eens minder tijd kost voor de aanleg en het onderhoud.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ErikEngerd schreef: vr 22 oktober 2021, 12:39
yo-eddy schreef: bovenstaande mentaliteit is er mede de oorzaak van dat er straks nergens meer vrij gereden kan en mag worden en heel het land vol ligt met 2.0 knikkerbaantjes *amen*
zoals ik laatst hoorde van iemand lijkt het wel alsof ze 1 persoon hebben aangenomen om het design van alle routes in Nederland te doen. Als we dan straks alleen nog maar op vaste routes mogen fietsen zouden we ook eens kunnen kijken naar de manier waarop we die routes aanleggen.
ik weet niet waar je citaat ineens vandaan komt maar op de Veluwezoom is mijns inziens juist heel duidelijk zichtbaar dat er iemand anders dan UHR/Zuid Veluwe achter het ontwerp en de aanleg zit. Er zit een enorm verschil tussen de route op de Veluwezoom en de routes op de UHR. Al was het alleen al dat op de Veluwezoom lang niet alles singletrack is maar er ook nog heel veel brede karresporen in de route zitten, terwijl UHR toch voor het overgrote deel uit singletracks bestaat.
Bijv. boomwortels laten liggen, kuilen laten liggen, etc. Het goeie nieuws is dan dat de routes leuker worden en het ook nog eens minder tijd kost voor de aanleg en het onderhoud.
Ik weet niet wat je ervaring in routebouw en -onderhoud is en of je een beetje een diversiteit aan routes hebt gereden maar het tegenovergestelde van deze uitspraak is waar.
1. Vaak wordt bij aanleg alleen de verticaal uitstekende wortels verwijderd, en je ziet nu al op de posbank dat die horizontaal terug groeien. Je ziet dit heel goed op de Plaggentrail maar ook de MFT wordt al wat ruwer. Niemand gaat die wortels weer verwijderen. Kuilen worden ook niet dicht gegooid, daar worden juist paden doorheen gelegd. 2. OK, aanleg over bestaande paden kost je geen tijd. Maar niet-aangelegde paden waar veelvuldig met een MTB wordt gereden zijn in een nat seizoen binnen no time een grote modderpoel, mensen rijden er omheen, poel wordt breder, etc. Nu is jouw argument dan waarschijnlijk dat het rijden door dat soort modderpoelen toch 'echt mountainbiken' is, en ik behoed mezelf er voor die discussie weer te gaan voeren, maar zo werkt het gewoon niet. Het onderhoud gaat dan zitten in het binnen de perken houden van het breder worden van een pad, iets waar op de Veluwezoom bij de 1.0 route sprake van was. En het commentaar is dan dat er 'geen onderhoud aan de route wordt gedaan'. Omdat het niet opvalt, en het veel tijd kost dat er niet meer echt aan de route gewerkt kon worden. Schadebeperking. Gelukkig is dat nu helemaal anders.
Als je zo graag op niet-aangelegde brede bospaden door de modder rijdt zijn daar nog zat mogelijkheden voor. Maar roep aub niet dat alle routes in NL hetzelfde zijn en dat brede bospaden geen onderhoud nodig hebben.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Toch snap ik Erik's opmerking wel: als je (b.v.) in Sölden een week lang flowtrails rijdt, dan snak je ook weer eens naar een rauwe naturetrail. Dus laat die boomwortels maar komen en als er nog wat flinke keien her in der in groepjes over de trails kunnen worden gelegd dan zijn we allemaal blij :tong
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Ik denk dus ik fiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 17 oktober 2021, 23:10
Mijn mountainbike: Orbea Laufey

Vandaag weer een fijn rondje gemaakt. Lag er ondanks de vele regen van de afgelopen week nog goed bij. Vlak naast de Niner Shooting Mountain (tussen het hek en de start) stond nog een joekel van een wild zwijn.

Midden op de Teerose ligt momenteel een extra TTF: een volledige omgevallen boom. De stam ligt recht over de trail. Gelukkig niet over het hoofd te zien, per ongeluk botsen kan alleen als je mountainbiket à la Intacto.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Dinsdag 26e rondje gedaan. Het wilde zwijn was er nog! :D

We waren er nog nooit geweest. Om eerlijk te zijn snapten we niet veel van de bordjes en routes. De route die we van Natuurmonumenten gekregen hadden hielp ook voor geen zak, en natuurlijk geen bereik met de telefoon.

Enfin, gestart bij de Steeg, via groen naar Niner shooting mountain gereden, op zoek naar de beruchte drops.
Die waren inderdaad vervelend. De kids 14/16 die zich normaal rucksichtlos van metershoge ramps in Area51 met een stepje storten vonden het maar niks. Korte aanloop, eng smal pad, gladde bladeren, ik snap het wel.

Fortune cookie was dikke pret. Er werd zo hard gepumpt dat ze uit de berm vlogen. Ze klaagden flink over het retourpad met de vervelende wortels, 2e rondje gingen ze terug omhoog op het pad direct langs de pumptrack,

Maar enkele fietsers gezien. Normaal is dat misschien fijn, nu had ik het gevoel dat wat meer drukte het parcours misschien iets meer "schoon" had kunnen rijden. Herfstblaadjes, altijd lastig :-D

Volgende keer andere rode lussen eens proberen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik vind persoonlijk de technische retourklim van de Fortune Cookie leuker dan de pumptrack zelf.
Maar dat zal vast een generatiedingetje zijn. :wink:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ElTrappo schreef: wo 27 oktober 2021, 01:41
Enfin, gestart bij de Steeg, via groen naar Niner shooting mountain gereden, op zoek naar de beruchte drops.
Die waren inderdaad vervelend. De kids 14/16 die zich normaal rucksichtlos van metershoge ramps in Area51 met een stepje storten vonden het maar niks. Korte aanloop, eng smal pad, gladde bladeren, ik snap het wel.
Mountainbiken is wat anders dan met een step in een skatepark stunten. Een brede aangeharkte drop met ruime landing is makkelijker dan dezelfde (of zelfs een lagere) drop op een gladde helling met weinig ruimte voor foutjes, dat is een mentaal spelletje en dat kun je leren als je dat wilt. Ik merk bij mijn zoon ook dat er veel verschil zit tussen bmx/skatepark achtige skills en het juist in schatten van meer "natuurlijke" features. We rijden juist bewust veel natuurlijke features om dat te leren. Mopperen dat je "het niks vindt" is té makkelijk, kijk ook eens de video's van bv Remy Metailler https://www.youtube.com/watch?v=EDjdqNo9JyU hij geeft altijd eerlijk aan waar hij tegenaan loopt qua "mental games"
ElTrappo schreef: wo 27 oktober 2021, 01:41 Ze klaagden flink over het retourpad met de vervelende wortels, 2e rondje gingen ze terug omhoog op het pad direct langs de pumptrack,
pubers :wink: :bier:
ElTrappo schreef: wo 27 oktober 2021, 01:41 Maar enkele fietsers gezien. Normaal is dat misschien fijn, nu had ik het gevoel dat wat meer drukte het parcours misschien iets meer "schoon" had kunnen rijden. Herfstblaadjes, altijd lastig :-D
ach, elk seizoen heeft z'n uitdagingen, gewoon van genieten. Zeker de herfst is prachtig :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Her en der is de grond wat zompig, dat merk je wel met trappen. Voelt een pak zwaarder dan normaal. Het licht en de kleuren is wel een genot nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MTBSjoerd
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 26 september 2020, 12:33
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

Toffe foto's!
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Fraaie foto's !!!

(zo mooi zijn ze nog nooit gelukt bij mij....)
bertus 35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 18:30
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf 7

Volgens mij hebben jullie ook een stuk van de route Schaarsbergen gereden Mark en kwamen wij jullie tegen,
Mtb Renkum
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

bertus 35 schreef: do 4 november 2021, 23:34 Volgens mij hebben jullie ook een stuk van de route Schaarsbergen gereden Mark en kwamen wij jullie tegen,
Nope, we hebben enkel rond Loenen/Loenermark gereden.
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

Hoe lang doe je over het rondje met lussen van MTB routes? Fietsen en genieten, zonder een xc/strava toptijd neer te zetten. Dacht pak Strava erbij maar die hebben een "road block"
https://www.mtbroutes.nl/gelderland/rheden
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Denk dat het in 3 uur wel te doen is. Met pauze erbij wellicht 3.5 maar dat ligt ook aan je conditie. Op de grote lus kun je best een aardig gemiddelde halen, op de rode lussen ligt die een stuk lager.
Plaats reactie