Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst in jaren deze route weer een keer gereden.

Ik had hier al het eea gelezen en met de blauwe route en wat rode stukjes hebben we ons prima vermaakt.
Er zijn wat splitsingen waarbij niet helemaal duidelijk is hoe de route loopt, ook niet op de kaartjes die ik zag.
Hierdoor hebben we het zuidelijkste deel van de route gemist. Geeft niet, is een goede reden om nog een keer terug te komen.

De rode stukjes zijn soms heel kort, een tiental meters, soms langer en ook een keer een paar km. Dat kwam verrassend genoeg uit op een stukje waar we eerder waren geweest maar dat hadden we niet door. Daar hebben we een tijdje staan wachten op een fietsmaat die blauw volgde. Om er daarna achter te komen dat we een heel stuk achter hem zaten.
Het is nog wat verwarrend met hoe je waar komt maar dat komt vast wel goed als de bordjes en plattegronden er wat langer hangen.
Bij Loenen waren de blauwe en groen pijlen omgedraaid op een paaltje, waardoor we even twijfelden of we wel goed zaten.
Ik vind het een mooie route en ga ‘m dit jaar nog wel een keer rijden.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

modderfietser schreef: di 6 juli 2021, 19:10 Afgelopen zondag heb ik voor het eerst in jaren deze route weer een keer gereden.

Ik had hier al het eea gelezen en met de blauwe route en wat rode stukjes hebben we ons prima vermaakt.
Er zijn wat splitsingen waarbij niet helemaal duidelijk is hoe de route loopt, ook niet op de kaartjes die ik zag.
Hierdoor hebben we het zuidelijkste deel van de route gemist. Geeft niet, is een goede reden om nog een keer terug te komen.

De rode stukjes zijn soms heel kort, een tiental meters, soms langer en ook een keer een paar km. Dat kwam verrassend genoeg uit op een stukje waar we eerder waren geweest maar dat hadden we niet door. Daar hebben we een tijdje staan wachten op een fietsmaat die blauw volgde. Om er daarna achter te komen dat we een heel stuk achter hem zaten.
Het is nog wat verwarrend met hoe je waar komt maar dat komt vast wel goed als de bordjes en plattegronden er wat langer hangen.
Bij Loenen waren de blauwe en groen pijlen omgedraaid op een paaltje, waardoor we even twijfelden of we wel goed zaten.
Ik vind het een mooie route en ga ‘m dit jaar nog wel een keer rijden.
Die 10 meter is denk ik net een stukje van Oerr bij Eerbeek/Laag-Soeren. Die loopt net een stukje over de normale route en gaat dan weer van de route af.
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

MarkMeisner schreef: di 6 juli 2021, 20:46
modderfietser schreef: di 6 juli 2021, 19:10 Afgelopen zondag heb ik voor het eerst in jaren deze route weer een keer gereden.

Ik had hier al het eea gelezen en met de blauwe route en wat rode stukjes hebben we ons prima vermaakt.
Er zijn wat splitsingen waarbij niet helemaal duidelijk is hoe de route loopt, ook niet op de kaartjes die ik zag.
Hierdoor hebben we het zuidelijkste deel van de route gemist. Geeft niet, is een goede reden om nog een keer terug te komen.

De rode stukjes zijn soms heel kort, een tiental meters, soms langer en ook een keer een paar km. Dat kwam verrassend genoeg uit op een stukje waar we eerder waren geweest maar dat hadden we niet door. Daar hebben we een tijdje staan wachten op een fietsmaat die blauw volgde. Om er daarna achter te komen dat we een heel stuk achter hem zaten.
Het is nog wat verwarrend met hoe je waar komt maar dat komt vast wel goed als de bordjes en plattegronden er wat langer hangen.
Bij Loenen waren de blauwe en groen pijlen omgedraaid op een paaltje, waardoor we even twijfelden of we wel goed zaten.
Ik vind het een mooie route en ga ‘m dit jaar nog wel een keer rijden.
Die 10 meter is denk ik net een stukje van Oerr bij Eerbeek/Laag-Soeren. Die loopt net een stukje over de normale route en gaat dan weer van de route af.
En ik maar mijn hoofd breken welk stukje van 10 meter hij bedoelde...is het gewoon het stukje in mijn achtertuin! Daar is idd een klein stukje rood, maar die loopt paralel met groen, euhm blauw. Dus als je gewoon de blauwe bordjes volgt kom je nooit op rood terecht.

Vanochtend een stuk op de noordkant gelopen, daar was alles heel helder gesignaleerd.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Nou, die 10 meter is niet exact. Kan ook best 20 of 50 meter zijn. Als je de blauwe route rijdt dan is er soms een splitsing: de ene kant op blauw, de andere rood. Dan klim je net iets anders en even later zit je weer op de blauwe route. Er zijn meerdere van dit soort korte stukjes rood.
Dit idee van meerdere lijnen op dezelfde route vind ik leuk en zeker als je het voor de eerste keer rijdt is het verrassend wat je op het rode stuk tegen komt, soms is de klim steil, soms zijn het veel bochtjes, daar zat best wel wat variatie in.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Vaag, dat zegt me dan weer helemaal niets. Zouden ze de Mayor Flower zo aangepast hebben dat er een blauwe én een rode overheen loopt?

Oorspronkelijk zuid-noord blauw geworden en de stukken die oorspronkelijk noord-zuid waren nu rood gemaakt van zuid naar noord?

Binnenkort maar eens gaan bekijken als ik weer kan fietsen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

NielsW schreef: di 6 juli 2021, 08:48 Dat eerste stuk vanaf de koningsweg is de brandtorenweg en heeft duidelijk gesheiden van het fietspad een pad liggen, dat pad is meest hard en compact , in de afdaling naar/klim vanaf de imboschweg (Velperweg) is het bij droogte op sommige punten een behoorlije zandbak. Voordeel is daar wel dat het pad aan het fietspaadje grenst en je makkkelijk het fietspad mee kan pakken.
zie bijvoorbeeld : https://www.mapillary.com/app/?lat=52.0 ... ocus=photo

Zilvense heide: Bedoel je deze, ik hoop dat die er blijft, geeft idd mogelijkheden voor kleinere lusjes, en bijvoorbeeld groenendaal mee te nemen, zeker op de gravel is dat een mooi pad: https://www.trailforks.com/region/veluw ... on=6.00105 ,
Thax voor deinfo! Hard en compact klinkt goed voor de gravelfiets. Komend vanaf de verharde Koningsweg is dit dus wel een mooie graveldoorsteek naar de Loenermark

Bij de Zilvense heide bedoel ik idd die track. Die neem ik geregeld mee op de gravelfiets. Op zich is het toch geen noodzaak dat ie officieel in de route blijft? Hij ligt net buiten het NP dus daar mag je volgens mij hoe dan ook fietsen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

klaast schreef: di 6 juli 2021, 23:14
Thax voor deinfo! Hard en compact klinkt goed voor de gravelfiets. Komend vanaf de verharde Koningsweg is dit dus wel een mooie graveldoorsteek naar de Loenermark

Bij de Zilvense heide bedoel ik idd die track. Die neem ik geregeld mee op de gravelfiets. Op zich is het toch geen noodzaak dat ie officieel in de route blijft? Hij ligt net buiten het NP dus daar mag je volgens mij hoe dan ook fietsen.
nog wel ja maar helaas broedt daar iets zeldzaams dus zullen we tzt een alternatief moeten zoeken voor dat stuk...het is een handig paadje als je het noordelijke stuk wil skippen
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Gisteren ook maar eens die kant opgegaan om de z.g. groene gravelroute te pakken, maar wel op mijn Scale. Dit ook omdat ik vooraf dacht "misschien pak ik ook nog ook de MTB route".
Vanaf Apeldoorn de vaste route om bij de Woeste Hoeve de oversteek te maken naar deze route. Dus op pakweg 42 km begonnen aan de ronde. Voor mij weer een "cultuurschok" want de route Rheden reed ik zeker de laatste 15 jaar altijd linksom en dan nu ineens rechtsom.
Ronde op zich prima voor het gravelen en voor die 36 km ben je toch weer zo'n anderhalf uur onder de pannen, dus er maar gelijk 2 rondjes van gemaakt..........
Zuidelijke deel meeste hm's en de afdaling net nadat je de "Diepesteeg" bent over gegaan kan best tricky zijn met een gravelbike als je niet oplet.
Onderweg wel een ander MTB'er die tegemoet kwam en riep "Je rijd verkeerd om" :winkie: .
Feitelijk zou deze groene route ook andersom gereden kunnen worden, maar dan pak ik wel blauw
In ieder geval leuke aanvulling :-q , al kende ik de meeste stukken wel en er mooiere gravelpaden zijn.
Mag alleen hopen dat het niet het begin is van overal vaste gravelroutes maar dat is wellicht andere een discussie.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

MarkMeisner schreef: di 6 juli 2021, 23:10 Vaag, dat zegt me dan weer helemaal niets. Zouden ze de Mayor Flower zo aangepast hebben dat er een blauwe én een rode overheen loopt?

Oorspronkelijk zuid-noord blauw geworden en de stukken die oorspronkelijk noord-zuid waren nu rood gemaakt van zuid naar noord?

Binnenkort maar eens gaan bekijken als ik weer kan fietsen.
Gisteren gereden. Mayor Flower is idd nu 1 richting van zuid naar noord.
Omdat het voorheen 2 richtingen waren liggen er her en der korte dubbele lijntjes om het tegenstelde verkeer het passeren op de hellinkjes veiliger te maken. Dat is nu allemaal 1 richting met de keuze welke passage je pakt. De splitsingen zijn voorzien van rood en blauw. Rood voor de iets steilere klimmetjes, blauw een iets makkelijkere passage. Daardoor zijn er nu korte rode segmentjes te vinden op de Mayor Flower.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

inderdaad en dat biedt weer wat mogelijkheden voor TTF. Ik zal voorstellen daar een grote qualifier-oefen track van te maken, vol met hoge boomstammen om overheen te komen, zonder drop er achter :bier:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

I see what you did there :D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bram87 schreef: do 8 juli 2021, 10:51 inderdaad en dat biedt weer wat mogelijkheden voor TTF. Ik zal voorstellen daar een grote qualifier-oefen track van te maken, vol met hoge boomstammen om overheen te komen, zonder drop er achter :bier:
Bril-jant :bier:
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Bram87 schreef: do 8 juli 2021, 10:51 inderdaad en dat biedt weer wat mogelijkheden voor TTF. Ik zal voorstellen daar een grote qualifier-oefen track van te maken, vol met hoge boomstammen om overheen te komen, zonder drop er achter :bier:
:-q :winkie: (maar die liggen er elk jaar toch eigenlijk wel langs de route, na de terugkerende boomkap)
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Miob schreef: ma 5 juli 2021, 16:14 Ik mis hier, en elders op dit forum, echt goede kaartjes met toponiemen. Ik rij vrijwel wekelijks de route van Ede, maar er zijn nog steeds posts waarvan ik echt geen flauw idee heb van het stuk track waar ze het over hebben omdat er nooit iemand ene fatsoenlijk kaartje gemaakt heeft,

Wil ik overigens bet bij helpen.
De speurtocht als lezer van sommige posts is erg herkenbaar :-D
Voornaamste oorzaak is denk ik niet zozeer dat er geen fatsoenlijke kaarten beschikbaar zijn, maar dat er in posts zelden verwijzingen naar de beschikbare kaarten wordt gegeven.

De Openstreetmapkaboutertjes hebben bijvoorbeeld de actuele situatie van routes Veluwezoom opgenomen in OSM, staat daarmee nu ook in oa Waymarked trails:
https://mtb.waymarkedtrails.org/#route?id=9670494

(verloop/richting is te volgen als je op PC hoogteprofiel aanklikt en over dat profiel heen gaat met je cursor, let niet op aantal hoogtemeters, is met erg grof terreinmodel gedaan dat in buitenland aardig zal werken maar hier niet met ons micro-reliëf)

Simpelste methode voor de verzender om een punt/klein gebiedje langs een route te duiden, is centreren op bedoelde punt en maximaal inzoomen (z=18) en de url te copy-pasten, bijvoorbeeld:
https://mtb.waymarkedtrails.org/#route? ... 433!6.0416

Onvangers die het op de telefoon bekijken moeten even linksboven op het ^ symbooltje klikken om de kaart te zien
Helaas geen pointer, dus altijd beetje onzekerheid hoe een ander het op z'n (telefoon-)scherm krijgt.

Eenvoudige manier om een pointer te plaatsen in OSM / op MTB-route is met Brouter:
http://brouter.de/brouter-web/#map=16/5 ... ,52.043184

Om de mtb-routes op de kaart te plotten moeten zender en ontvanger wel eenmalig (per browser, via cookie) via Meer->Overlagen->Waymarked Trails:mtb de mtb-routes toevoegen aan het Lagen-menu (en zo nodig daar aanvinken)

Alternatief met plaatje op de kaart is een link naar Mapillary:
https://www.mapillary.com/app/?pKey=491804348780354

(werkt bij niet bij elke ontvanger even goed meer sinds ze door FB zijn overgenomen, ook links naar de "kale" foto zijn nu maar tijdelijk waardoor ze in een post maar kort te zien zijn :(( )
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Wijzigingen in 2 richtingsverkeer, kwam langs op FB

https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/
Plaats reactie