Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Johnny Hoogmoed schreef: zo 20 december 2020, 15:38
Giant-E schreef: zo 20 december 2020, 11:45 Dat mtb wrak is niet van die wielrenner die onwel is geworden.
Exactemundo, ik gok dat het deze onfortuinlijke fietser is:

https://www.gelderlander.nl/rozendaal/m ... ~a1983a75/
Lees dit nu pas: dit was een vriend van mij. En ik was erbij. Nee, dat was niet zijn fiets.

Als redelijk ervaren MTBers reden we de Granny Trail. Hij werd gelanceerd doordat hij verkeerd terecht kwam en sloeg tegen een boom (foei, alrijd die bomen). Hij was even out mét bloed uit zijn oor: heftig schrikken als je in de ochtend ergens in het bos staat. Ik ging uit van het ergste, maar gelukkg “viel het mee”; zware hersenschudding, arm op 2 plekken gebroken en 3 gekneusde ribben. Hij fietst weer sinds maart.

Paar lessen die ik heb geleerd / wat me bezighield:"
1. Het is lastig voor de hulpdiensten in het bos. Duurde lang voordat de ambu er was. Ben bezig met oa ee Meldkamer om, naar Brabants voorbeeld, de GPX routes van de populaire tracks daar in de systemen geladen te krijgen

2. Neem altijd zelf iets mee waar je adres / bloedgroep opstaat. Bv in je zadeltas.

3. MTBers zijn vriendelijke en behulpzame mensen. Heb die ochtend fantastische hulo gehad van een aantal (helaas onbekend gebleven) andere bikers. Toen ik nog doodsangsten uitstond omdat het er slecht uitzag en ik met 112 belde, ontfermde ze zich over mijn maat. Hulse hulde hulde...

4. Dat als hij gen helm had gehad, mijn maat er niet meer was geweest. Daarom blijf ik stoicijns IEDERE MTBer (maar ook wielrenners... vooral wielrenners van middelbare leeftijd) aanspreken als ze GEEN helm dragen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

S13 schreef: ma 31 mei 2021, 20:08 Denk dat ik verwend ben met gratis MTB trails in het noorden en het buitenland :lol:
Ja, maar daar mis je weer de technische uitdaging. Het is het een of het ander. Zeddam is ook zeker een aanrader zoals hierboven vemeld!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Rayb81 schreef: ma 31 mei 2021, 19:09 Hele jaar kost 12,50eur, al een paar jaar.
Dat heb je er dan zo uit als je er vaker komt.

Overigens vraag ik me af of dat geld alleen naar NM gaat of ook voor een deel bij de vrwilligers vereniging terecht komt.
Iemand die dat weet?
hoe de verdeling tussen de routes onderling zit weet ik niet maar wat betreft de veluwezoom gebruiken we als vrijwilligers uitsluitend spullen van NM qua vervoer, logistiek, materialen en denk ook aan de (inzet van de) kraan die al die nieuwe trails heeft gegraven de afgelopen jaren. De nieuwe bordjes, de info borden bij de rode lussen, een nieuwe bladblazer een elektrische kruiwagen een vrachtje leem etc etc. Geen positieve business case in ieder geval maar wel helemaal top dat het beschikbaar wordt gesteld, sommige dingen ook echt uitsluitend aangeschaft voor de trail builders van de mtb route.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

S13 schreef: ma 31 mei 2021, 19:00 Vond het alleen jammer dat ze van die rare obstakels voor de drops maken. Zet er gewoon een waarschuwingsbord neer. De obstakels maken de drops onnodig gevaarlijker. Drops waar ik normaal mijn hand niet voor omdraai zit je nu te klungelen om je fiets over een boomstam te krijgen, om vervolgens in de verkeerde versnelling snelheid te moeten maken op een stukje van 3 meter. Met te weinig snelheid krijg je al snel een nosedive. Bij de grote drop van Grannytrail(?) geen probleem, daar krijg je nog flink vaart, maar de Niner Shooting is tricky.
is al een paar keer bediscussieerd, en als bouwers stellen we dat als je moeite hebt over de qualifier te komen, je de drop niet met de juiste skill set pakt. Het is geen bikepark. Zelfs met de 100 bordjes en de qualifiers die er nu zijn crashen er mensen en krijgen we te horen dat men 'niet wist dat het zo risicovol was' en dat dit niet thuis hoort op een NL XC route.
S13 schreef: ma 31 mei 2021, 19:00 Overigens zonder vignet helaas. Natuurlijk nergens te verkrijgen. Bezoekerscentrum gesloten en paviljoen Posbank had niets meer dus kreeg de tip om dan maar zonder te gaan. :lol:
Nou ja scheelt weer 5 euro voor 1 dag fietsen.
Prijzen zijn absurd geworden. 1 dag voor 5 euro? Daar kon je voorheen het hele jaar voor fietsen...
er zijn nog wel plekken (zag ze laatst liggen bij Cycledreams) maar je hebt je best gedaan, top. Een bekeuring ga je niet krijgen, zeker niet als je aangeeft dat op die locaties geen voorraad meer is/het wat lastig is met covid ivm spontane bezoeken. Je zou eventueel natuurlijk via mobiel oid online kunnen bestellen maargoed een boa zal je verhaal wel snappen. Overigens bestaan de dagtickets volgens mij ook niet meer en kun je alleen nog jaar vignetten kopen.
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

Vanochtend een heerlijke rit gemaakt tussen pakweg Dieren en Loenen. Moet zeggen dat ik de Plaghak ronde steeds leuker ga vinden. Reed vanochtend het stuk vanaf De Heesch naar de Elsberg en hij ligt er echt fantastisch bij. Wat hebben ze bijvoorbeeld het segment Turf n Surf goed opgeknapt zeg. Ook al was het best afzien, achter mijn grimas zat een grote glimlach!
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Bram87 schreef: ma 31 mei 2021, 22:00 is al een paar keer bediscussieerd, en als bouwers stellen we dat als je moeite hebt over de qualifier te komen, je de drop niet met de juiste skill set pakt. Het is geen bikepark. Zelfs met de 100 bordjes en de qualifiers die er nu zijn crashen er mensen en krijgen we te horen dat men 'niet wist dat het zo risicovol was' en dat dit niet thuis hoort op een NL XC route.
Ik snap het wel, mensen zijn hardleers. Maar dit valt ook niet meer onder de XC route toch?

En ik kom er wel overheen, daar niet van, hoewel ik wel een paar keer de bottom frame protector heb geraakt op die boomstammen.
En leren we uiteindelijk niet het beste door ook af en toe een foutje te maken? :-q
Hopelijk zonder in het ziekenhuis te belanden uiteraard...

Kan me wel voorstellen dat de aansprakelijkheid van de bouwers een lastige situatie oplevert. Mensen moeten natuurlijk gewoon eigen verantwoording nemen voor de acties die ze doen. Helaas zal dat in de praktijk anders zijn.

Overigens denk ik dat bebording best kan helpen hoor. In bikeparks als winterberg staan enorme borden met verplichting beschermende kleding te dragen.

Afbeelding

Dit heeft mij ook van gedachten doen veranderen. Ik rijd nu altijd met full face, body armor, pols- en kniebeschermers als ik jumps en drops ga doen. Ook in nederland.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

S13 schreef: ma 31 mei 2021, 19:00Prijzen zijn absurd geworden. 1 dag voor 5 euro? Daar kon je voorheen het hele jaar voor fietsen...
Vroeger kon je daar voor niets fietsen.
Nog vroeger bestonden er geen eens fietsen.
Nog veeeeel vroeger was het wiel niet eens uitgevonden.................
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

VaeleOuwe schreef: di 1 juni 2021, 12:04 Vanochtend een heerlijke rit gemaakt tussen pakweg Dieren en Loenen. Moet zeggen dat ik de Plaghak ronde steeds leuker ga vinden. Reed vanochtend het stuk vanaf De Heesch naar de Elsberg en hij ligt er echt fantastisch bij. Wat hebben ze bijvoorbeeld het segment Turf n Surf goed opgeknapt zeg. Ook al was het best afzien, achter mijn grimas zat een grote glimlach!
Gisteravond ook een rondje Plaghak gepakt vanuit Eerbeek. Was flink genieten. De plaggenroute ligt er echt goed bij, prima om lekker door te knallen!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

S13 schreef: di 1 juni 2021, 12:06 Overigens denk ik dat bebording best kan helpen hoor. In bikeparks als winterberg staan enorme borden met verplichting beschermende kleding te dragen.
Exact dat soort borden staan ook bij de start van elke rode trail. (heb je ze gezien?). Naam, features/TTF's die je gaat tegenkomen, lengte, moeilijkheidsgraad, en zelfs een klein kaartje. Alleen geen foto van een biker met protectie. Maar wie leest dat...het is een enorm populaire route onder toeristen, verhuur etc. 'gewoon de pijltjes volgen'.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Bram87 schreef: di 1 juni 2021, 13:03 Exact dat soort borden staan ook bij de start van elke rode trail. (heb je ze gezien?). Naam, features/TTF's die je gaat tegenkomen, lengte, moeilijkheidsgraad, en zelfs een klein kaartje. Alleen geen foto van een biker met protectie. Maar wie leest dat...het is een enorm populaire route onder toeristen, verhuur etc. 'gewoon de pijltjes volgen'.
Ik heb ze gezien hoewel je ze snel over het hoofd ziet als je op de GPS navigeert.
Het lijken mij meer informatieborden dan waarschuwingsborden. Misschien is het juist de afbeelding van de biker met protectie die indruk maakt?

Sleen heeft bijvoorbeeld redelijk duidelijke waarschuwingsborden vlak voor de drop:
Afbeelding
(afbeelding overgenomen van MTB.guide video. Kon even niets beter vinden dan dit)
Misschien heeft dit meer impact?
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

S13 schreef: di 1 juni 2021, 12:06
Bram87 schreef: ma 31 mei 2021, 22:00 is al een paar keer bediscussieerd, en als bouwers stellen we dat als je moeite hebt over de qualifier te komen, je de drop niet met de juiste skill set pakt. Het is geen bikepark. Zelfs met de 100 bordjes en de qualifiers die er nu zijn crashen er mensen en krijgen we te horen dat men 'niet wist dat het zo risicovol was' en dat dit niet thuis hoort op een NL XC route.
Ik snap het wel, mensen zijn hardleers. Maar dit valt ook niet meer onder de XC route toch?

En ik kom er wel overheen, daar niet van, hoewel ik wel een paar keer de bottom frame protector heb geraakt op die boomstammen.
En leren we uiteindelijk niet het beste door ook af en toe een foutje te maken? :-q
Hopelijk zonder in het ziekenhuis te belanden uiteraard...

Kan me wel voorstellen dat de aansprakelijkheid van de bouwers een lastige situatie oplevert. Mensen moeten natuurlijk gewoon eigen verantwoording nemen voor de acties die ze doen. Helaas zal dat in de praktijk anders zijn.

Overigens denk ik dat bebording best kan helpen hoor. In bikeparks als winterberg staan enorme borden met verplichting beschermende kleding te dragen.

Afbeelding

Dit heeft mij ook van gedachten doen veranderen. Ik rijd nu altijd met full face, body armor, pols- en kniebeschermers als ik jumps en drops ga doen. Ook in nederland.
Ik zit nou niet echt te wachten op dit soort billboards of andere bordjes-mania in het bos..... Dan is een qualifier een veel betere oplossing IMHO. En als je een beetje kan fietsen moeten die boomstammetjes voor de drops op de niner shooting mountain toch ook niet echt een probleem zijn.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

S13 schreef: di 1 juni 2021, 13:19Sleen heeft bijvoorbeeld redelijk duidelijke waarschuwingsborden vlak voor de drop:
Afbeelding
(afbeelding overgenomen van MTB.guide video. Kon even niets beter vinden dan dit)
Misschien heeft dit meer impact?
Heb je ueberhaupt de tijd om die te lezen in het voorbijgaan?! Ik vermoed toch dat verkeersborden, bij uitstek borden die je in een oogopslag moet kunnen begrijpen in het voorbijgaan, simpel zijn gehouden... Net zoals de markering van de UCI dat is, waarom die overigens niet gewoon gebruikt worden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

MarkMeisner schreef: di 1 juni 2021, 12:41
VaeleOuwe schreef: di 1 juni 2021, 12:04 Vanochtend een heerlijke rit gemaakt tussen pakweg Dieren en Loenen. Moet zeggen dat ik de Plaghak ronde steeds leuker ga vinden. Reed vanochtend het stuk vanaf De Heesch naar de Elsberg en hij ligt er echt fantastisch bij. Wat hebben ze bijvoorbeeld het segment Turf n Surf goed opgeknapt zeg. Ook al was het best afzien, achter mijn grimas zat een grote glimlach!
Gisteravond ook een rondje Plaghak gepakt vanuit Eerbeek. Was flink genieten. De plaggenroute ligt er echt goed bij, prima om lekker door te knallen!
Ja, ik maakte het rondje 3 kwart af. Begonnen in Laag Soeren(na warming up vanuit Eerbeek) en via de parkeerplaats van de Plaghak richting de Lange Juffer en Elsberg. Nooit echt druk op dat stuk voor mijn gevoel. Zonde, want het is echt een mooi gedeelte van de Rheden route
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

cheeta schreef: di 1 juni 2021, 14:17
S13 schreef: di 1 juni 2021, 13:19Sleen heeft bijvoorbeeld redelijk duidelijke waarschuwingsborden vlak voor de drop:
Afbeelding
(afbeelding overgenomen van MTB.guide video. Kon even niets beter vinden dan dit)
Misschien heeft dit meer impact?
Heb je ueberhaupt de tijd om die te lezen in het voorbijgaan?! Ik vermoed toch dat verkeersborden, bij uitstek borden die je in een oogopslag moet kunnen begrijpen in het voorbijgaan, simpel zijn gehouden... Net zoals de markering van de UCI dat is, waarom die overigens niet gewoon gebruikt worden...
Hier ga je traag heuvelop. Ik, en jij ook, heb tijd zat om het bord te lezen daar. Is een goede oplossing op die plek. Geen slecht idee, maar dus niet overal toepaasbaar.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

VaeleOuwe schreef: di 1 juni 2021, 15:25
MarkMeisner schreef: di 1 juni 2021, 12:41

Gisteravond ook een rondje Plaghak gepakt vanuit Eerbeek. Was flink genieten. De plaggenroute ligt er echt goed bij, prima om lekker door te knallen!
Ja, ik maakte het rondje 3 kwart af. Begonnen in Laag Soeren(na warming up vanuit Eerbeek) en via de parkeerplaats van de Plaghak richting de Lange Juffer en Elsberg. Nooit echt druk op dat stuk voor mijn gevoel. Zonde, want het is echt een mooi gedeelte van de Rheden route
Zekers! Moet zeggen dat het eerste stuk vanuit Eerbeek/Oerrr wel elke keer bedrieglijk is. Je denkt dat je lekker gaat maar toch is het slopend. Kijk je dan op de kaart dan zit er een aardig hoogteverschil in :D

Ik denk dat het ondergeschoven kindje is omdat veel bij de rode lussen van Rheden/De Steeg blijven hangen. Het is er altijd erg rustig inderdaad.
Plaats reactie