Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Klopt het staat er niet heel expliciet en duidelijk. Als ik het goed lees en de kaart goed begrijp

Blauw is tegen de klok in en daarmee heb je op de single tracks geen tegenliggers meer

Groen is met de klok mee en gaat over brede paden (is feitelijk grotendeels de originele groene route)

Groen en blauw overlappen elkaar deels en kom je elkaar dus tegen. Dat is op de brede paden. Maar dus niet meer op de single tracks. Die kleur verandering zorgt ervoor dat iedereen het onderscheidt ziet en is makkelijker dan dezelfde kleur te gebruiken omdat mensen dan opeens voor een eenrichtings track komen te staan.

Als ik naar de GPX-en kijk, klopt dat ook wel aardig. Blauw is 49km de hele route en Groen 36km is dus beetje ingekort om de single tracks te vermijden.

Met beetje creativiteit kan je dus alles nog aardig vlot aan elkaar lussen
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Welk stuk wordt er bedoeld met de Egyptian Emma? Is dat die oude korte Beekhuizen afdaling met die geulen?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bram87 schreef: ma 5 juli 2021, 14:03
Smithy schreef: ma 5 juli 2021, 10:05 Wellicht vragen naar de bekende weg, maar is er überhaupt nog iets legaal te fietsen rondom het bezoekerscentrum? De nieuwe route gaat er met een grote boog omheen. De oude paden zijn allemaal not done?
oude paden inderdaad not done, en dit is ook het enige stuk waar actief wordt beboet
Snap ook niet helemaal waarom je daar zou willen fietsen met die hordes mensen die daar in de rondte banjeren.

Er zijn veel mooiere plekken te vinden op de Veluwezoom waar niemand komt.
Wel fijn dat wandelaars altijd met z'n allen op een kluitje gaan zitten, dan weet je precies waar je niet moet wezen :wink:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rayb81 schreef: ma 5 juli 2021, 19:01 Welk stuk wordt er bedoeld met de Egyptian Emma? Is dat die oude korte Beekhuizen afdaling met die geulen?
Nee, aan ‘t kaartje te zien die oersaaie retourlus naar start Granny. Ik reed ooit eens een km door na de drops/switchbacks maar ben bij gebrek aan goede bewegwijzering maar omgedraaid. Achteraf zag ik op Strava dat ik toch goed zat, maar dat pad is geen lol aan.
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Ik heb jaren terug de veluweroute best vaak gereden zonder problemen. Twee jaar terug snapte ik er niets meer van.
Dat gekloot met bordjes zoeken ben ik wel zat.
Ik ga het dit jaar nog 1x proberen, loop ik vast dan ruk ik alle andere bordjes er ook uit... :D
habebat vehentem
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Giant-E schreef: ma 5 juli 2021, 19:58
Rayb81 schreef: ma 5 juli 2021, 19:01 Welk stuk wordt er bedoeld met de Egyptian Emma? Is dat die oude korte Beekhuizen afdaling met die geulen?
Nee, aan ‘t kaartje te zien die oersaaie retourlus naar start Granny. Ik reed ooit eens een km door na de drops/switchbacks maar ben bij gebrek aan goede bewegwijzering maar omgedraaid. Achteraf zag ik op Strava dat ik toch goed zat, maar dat pad is geen lol aan.
Ja na de switchbacks door fietsen over het fietspad, dan rechts omhoog, dat is de oude spoelgeul afdaling naar Beekhuizen.
Die moet je echt als afdaling pakken, omhoog is niks aan, maar dat mag nu dus niet meer :-q
Wist niet dat dat Egyptian Emma werd genoemd.

Ik bedoel niet die geul afdaling bij de Snippendaalseweg die jij wellicht in je hoofd hebt?

Ben overigens benieuwd of het nu drukker wordt met gravelaars, dat kan leuk worden op de Rozenbos afdaling.
Ennn, de gravelaars krijgen nu ook de rots afdaling op de Parkweg voor hun kiezen :winkie:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Die geul was ook mijn favo afdaling, vooral toen je nog vanaf helemaal bovenaan kon starten. Maar als je daar onderaan een tegenligger tegen kwam werd het wel echt krap…
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Marcel964 schreef: ma 5 juli 2021, 16:31 Klopt het staat er niet heel expliciet en duidelijk. Als ik het goed lees en de kaart goed begrijp

Blauw is tegen de klok in en daarmee heb je op de single tracks geen tegenliggers meer

Groen is met de klok mee en gaat over brede paden (is feitelijk grotendeels de originele groene route)

Groen en blauw overlappen elkaar deels en kom je elkaar dus tegen. Dat is op de brede paden. Maar dus niet meer op de single tracks. Die kleur verandering zorgt ervoor dat iedereen het onderscheidt ziet en is makkelijker dan dezelfde kleur te gebruiken omdat mensen dan opeens voor een eenrichtings track komen te staan.

Als ik naar de GPX-en kijk, klopt dat ook wel aardig. Blauw is 49km de hele route en Groen 36km is dus beetje ingekort om de single tracks te vermijden.

Met beetje creativiteit kan je dus alles nog aardig vlot aan elkaar lussen
Helemaal correct!
Het gebeurde ook wel dat toeristen even gingen pauzeren, 3 rondjes liepen en ineens niet meer wisten van welke kant ze kwamen. Dan helpen verschillende kleuren per richting ook. Als je nu achterom kijkt of omdraait zie je niet meer dezelfde kleur
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Rayb81 schreef: ma 5 juli 2021, 19:13
Bram87 schreef: ma 5 juli 2021, 14:03

oude paden inderdaad not done, en dit is ook het enige stuk waar actief wordt beboet
Snap ook niet helemaal waarom je daar zou willen fietsen met die hordes mensen die daar in de rondte banjeren.

Er zijn veel mooiere plekken te vinden op de Veluwezoom waar niemand komt.
Wel fijn dat wandelaars altijd met z'n allen op een kluitje gaan zitten, dan weet je precies waar je niet moet wezen :wink:
@Bram, dank voor het antwoord.
@Ray, het gaat mij niet om het bezoekerscentrum, maar juist het gebied eromheen. Ik start meestal vanuit Rozendaal, en met de nieuwe route zit je meermaals 'bovenlangs' over de Beekhuizenseweg te struinen. Dat stuk is, hoewel het een mooi uitzicht biedt, gewoon geen klap aan.
Mocht je nou wel 'onderlangs' kunnen (langs bezoekerscentrum dus), dan had ik nog wat af te wisselen. Maar niet dus, en ik was niet van plan 'illegaal' bezig te zijn. Daarvoor zijn de nieuwe trails gewoon té gaaf :-q
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Nespresso schreef: ma 5 juli 2021, 16:20 Je kunt 'm dus ook tegen de klok in rijden, want het is 2-richtingsverkeer (al rij je dan blijkbaar op het MTB-parcours, waar je overigens ook met een opa of omafiets mag rijden, want die kom je ook tegen op het Noordelijke deel).
Het noordelijke deel ligt toch ook buiten het NP? Daar mag je op alle paden fietsen.

En nog een paar vragen voor de locals n.a.v. bestudering van het kaartje:
- wat is de ondergrond van de Brandtorenweg tussen Koningsweg en Velperweg/Imboschweg? Hij staat aangegeven voor zowel MTB als gravelfiets. Betekent dit dat het niet zo'n zandbak is als de Koningsweg (naast het fietspad)?
- aan de zuidkant van de Zilvense heide lag toch een routeverkorter? Is die nu verdwenen?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb in april die shortcut langs de Zilvense heide nog gereden. Goed te rijden singletrack, aangegeven met bordjes. Langs de Brandtorenweg is karrespoor en kan bij droogte mul worden. Dan gewoon ‘t fietspad pakken.
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

klaast schreef: ma 5 juli 2021, 22:53 En nog een paar vragen voor de locals n.a.v. bestudering van het kaartje:
- wat is de ondergrond van de Brandtorenweg tussen Koningsweg en Velperweg/Imboschweg? Hij staat aangegeven voor zowel MTB als gravelfiets. Betekent dit dat het niet zo'n zandbak is als de Koningsweg (naast het fietspad)?
- aan de zuidkant van de Zilvense heide lag toch een routeverkorter? Is die nu verdwenen?
Dat eerste stuk vanaf de koningsweg is de brandtorenweg en heeft duidelijk gesheiden van het fietspad een pad liggen, dat pad is meest hard en compact , in de afdaling naar/klim vanaf de imboschweg (Velperweg) is het bij droogte op sommige punten een behoorlije zandbak. Voordeel is daar wel dat het pad aan het fietspaadje grenst en je makkkelijk het fietspad mee kan pakken.
zie bijvoorbeeld : https://www.mapillary.com/app/?lat=52.0 ... ocus=photo

Zilvense heide: Bedoel je deze, ik hoop dat die er blijft, geeft idd mogelijkheden voor kleinere lusjes, en bijvoorbeeld groenendaal mee te nemen, zeker op de gravel is dat een mooi pad: https://www.trailforks.com/region/veluw ... on=6.00105 ,
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Ik snap er even geen snars meer van zo op papier/het scherm, maar ik ga er vanuit dat (hopelijk!) alle bordjes gewoon kloppen. Dan gaan we rijden en het vanzelf zien. Of niet.
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

HarrySlingerLove schreef: di 6 juli 2021, 10:02 Ik snap er even geen snars meer van zo op papier/het scherm, maar ik ga er vanuit dat (hopelijk!) alle bordjes gewoon kloppen. Dan gaan we rijden en het vanzelf zien. Of niet.
Precies wat ik erven denk, volgende week eens proberen...blauw te rijden.... :-D
HONDA CRF 450R RULES!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het heeft mij vorig jaar ook wel wat tijd gekost om de route helemaal te begrijpen.
Fietsen, analyseren op Strava en weer op repeat.

Is niet erg, maar de oude route was simpeler te volgen.
De nieuwe route bied wel wat meer mogelijkheden met extra lusjes etc.

Weet iemand trouwens of je de hele Tunnekesweg helemaal mag afrijden tot aan de Imboschweg ipv via de Brandtoren?
Plaats reactie