Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

markpatat schreef: di 11 mei 2021, 09:05Is een goede plek om te parkeren. Helaas wel afgelegen en toen ik er eens aankwam rijden, waren net raampjes ingetikt van alle auto's. Sindsdien parkeer ik direct bovenaan de afrit Schaarsbergen (21 op de A50) in de berm. Je kan dan op een vergelijkbare eenvoudige manier het bos inschieten.
Jij bedoelt de parkeerplaats Terlet aan de oostzijde van de A50, naast de hoogspanningsmast, die is inderdaad wat afgelegen. Aan de andere kant van de snelweg ligt het zweefvliegveld, waar je ook kunt parkeren.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik schrok al, dacht dat er bij de Termiekbel raampjes waren ingetikt, wil daar ook nog weleens parkeren.
Parkeerde vroeger zelfs achter het restaurant zelf maar dat kan niet meer sinds er een slagboom staat.

Parkeerplaats bij de Koningsweg lag vroeger ook vaak glas.
Tegenwoordig zie ik er veel auto's staan, geen idee of het nog gebeurd.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Aan de oostkant en dan iets zuidelijker aan de eerbeekseweg. Daar rij je langs de bosrand de route op. Was vroeger een aanrijroute. Je kan daar haaks op de weg parkeren.
Hier staat niets.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

oostkant is niet ideaal als je vanuit het zuiden of westen komt.

Vanaf de A12 kun je ook bij het Postillion hotel staan, of op de carpool daar. Pak je niet direct de route op maar wel een mooi stukje aanrijden over de hei. Of je steekt door het Rozendaalse bos naar de Granny Trail.

Wat betreft GPX: hier zijn die te vinden: https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/ ... es-en-gpx/

Wat erbij gezegd moet worden, helaas zitten we vast aan disclaimers: deze GPX start op een rode trail. Dat is niet de MTB route, maar een extra lus met meer technische uitdagingen die absoluut niet voor iedereen geschikt is. Hoewel de echte risico-features (drops) zelfs nog parallel aan een rode technische lus zitten, vind je wel jumps, doubles en table tops op de rode lussen. Dus niet als vanouds volle bak omlaag, maar even goed kijken wat er aan komt.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

@Bram87: mag je dat stukje wat ik rood heb gearceerd rijden? Ik rij nu altijd eerst over het asfalt langs de A50/N784 omhoog en dan naar rechts.
Afbeelding
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nee, helaas niet. De bordjes daar geven aan dat het enkel wandelpad is. Mijn woon-werkroute kwam daar langs maar moest altijd parallel aan de snelweg het asfalt pakken.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Dat was een vroegere aanrijdroute, is mij niet bekend dat dat niet zou mogen? Zijn de bordjes daar weggehaald dan? Ben al even niet in die hoek geweest.
Het is een rustig stuk, geen wandelroutes oid. En een leuk paadje langs de golfbaan. Zou me er niet te druk om maken.
Op de hei rechtsaf, en dan kun je schuin links de hei helemaal oversteken over een leuke singletrack. Daar lopen wel vaak mensen dus hou het netjes.
Je komt dan uit bij de klim naar de brandtoren
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Op die staan nu verschillende bordjes dat het geen MTB-route is (de hei rechtsboven op het plaatje, weet niet of je die bedoelt). Daar ben ik in februari nog langsgekomen. Nu zal het wel loslopen, maar even naar de bordjes kijken is aan te raden om een boete te voorkomen. Weet ook niet of ze daar regelmatig controleren. Lees alleen maar verhalen over boeten aan de kant van Rheden/De Steeg van MTB'ers die daar de oude route pakken en gesnapt worden.

Is er eigenlijk een kaartje/GPX van de oude route ergens beschikbaar? Vond pasgeleden een tof wortelstukje vlakbij Coldenhove en werd erop gewezen dat dat in de oude route zat, zonde dat dat eruit gehaald is. Was niet druk, is redelijk afgelegen maar wel veel erosie dus het zal dat laatste zijn dat het eruit gehaald is.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

MarkMeisner schreef: wo 12 mei 2021, 09:51 Is er eigenlijk een kaartje/GPX van de oude route ergens beschikbaar? Vond pasgeleden een tof wortelstukje vlakbij Coldenhove en werd erop gewezen dat dat in de oude route zat, zonde dat dat eruit gehaald is. Was niet druk, is redelijk afgelegen maar wel veel erosie dus het zal dat laatste zijn dat het eruit gehaald is.
Voordeel van deze niet-bijgehouden OSM-fietskaart is dat het ondertussen een geschiedkundige functie heeft gekregen :-D
http://openfietskaart.nl/?zoom=13&lat=5 ... B00TFTFFFF
Op die staan nu verschillende bordjes dat het geen MTB-route is (de hei rechtsboven op het plaatje, weet niet of je die bedoelt).
Bedoel je op het deel van Staatsbosbeheer (oranje borden) of van de ervan Zimmerman van Pallandt dat daaraan grenst?

En zijn het gebiedsborden of borden waarmee op specifieke paden (in gebieden waar verder wel vrij mag worden gefietst) een fietsverbod wordt ingesteld, zoals SBB bijvoorbeeld ook hier doet

Foto's zijn welkom!
Dan kan ik daarmee ook Openstreetmap aanpassen zodat je ook kan routeren in Strava / Brouter / Osmand etc zonder verboden paden voorgeschoteld te krijgen

Toen ik er in 2019 was (iets andere route), toen kwam ik deze bordjes tegen in de gebieden waar de rode lijn van Nespresso doorheen loopt , toen nog geen fietsverbod direct ten zuiden en ten oosten van de golfbaan:

1. Gebied onder golfbaan
https://www.mapillary.com/map/im/GwRID0MC4a7PPbsn0_66zg
Afbeelding

2. Staatsbosbeheer
https://www.mapillary.com/map/im/Wa5LqkBZJ2o-Y1_7Ey4Tzg
Afbeelding

3. Erven Zimmerman-van Pallandt (fietsverbod volgt uit de kleine lettertjes)
https://www.mapillary.com/map/im/m8VT9B0mQUSOflfNizPU8A
Afbeelding

( interessant leesvoer over de geschiedenis van het gebied:
https://www.rug.nl/research/kenniscentr ... n_2017.pdf )
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dank voor de uitgebreide reactie! Ik zal er binnenkort eens heen fietsen voor de borden. Er staat/stond echt een losstaand bord naast het Natuurmonumenten bord dat het géén MTB-route was en verboden was voor MTB'ers. Heb er destijds geen foto's van gemaakt, maar het is een mooie gelegenheid om één deze dagen even heen te fiesen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

MarkMeisner schreef: wo 12 mei 2021, 11:35 Ik zal er binnenkort eens heen fietsen voor de borden. Er staat/stond echt een losstaand bord naast het Natuurmonumenten bord dat het géén MTB-route was en verboden was voor MTB'ers.
Thx, ben benieuwd!
Als het borden van Natuurmonumenten zijn, dan zou het ook kunnen dat we het net over een ander stukje hebben, het gebied van NM ligt direct ten noorden van het fietspad Koningsweg (en daar geldt ook obv de algemene gebiedsvoorwaarden al een fietsverbod buiten de mtb-route / fietspaden, zou dan dus meer een extra aanduiding zijn)

Gebied ten zuiden van fietspad Koningsweg is van Staatsbosbeheer.
Zie kaartje met de gebiedsgrenzen op
https://overpass-turbo.eu/s/17eV

En grappig genoeg heeft ook de gemeente Rheden hier nog een stuk grond als natuurgebied in bezit binnen de gemeente Roozendaal..
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

Hoe ligt de route erbij na de nattigheid van de laatste dagen? Van plan om morgenochtend vroeg een ronde te maken, maar wil zeiknatte tracks vermijden. Aangezien het ruim een uur rijden is wil ik daar niet ter plekke achter komen. :-D
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Hier nog iemand die 1.5 uur wil gaan rijden as zaterdag morgen. Ben heel benieuwd hoe het erbij ligt :)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

erikvlugt schreef: do 27 mei 2021, 07:44 Hier nog iemand die 1.5 uur wil gaan rijden as zaterdag morgen. Ben heel benieuwd hoe het erbij ligt :)
Anderhalf uur is best vlot als je de hele route gaat doen....................
Hoe de route er bij ligt? Weinig stof :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Neem de föhn maar mee, dan kun je de route droog maken :winkie:

Op dit moment is alles zeiknat op de gravelwegen in het noorden na. Vandaag komt er nog een flinke regenbui overheen en vanaf vanavond kan het eindelijk weer opdrogen.

Volgende week gaat een mooie week worden. Lekker in de avond met de hogere temperaturen de route rijden :-q
Plaats reactie