Dijkgatbos Wieringerwerf.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ik had er lekker iets pump stukje van gemaakt. Ik weet niet in hoeverre jullie de vrijheid hebben om hier op eigen houtje wat mee te doen natuurlijk..
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik ben alleen de local. Onderhoudsploeg zit ik dan weer niet in voor het Dijkgatbos. Maar stel het voor via de fb pagina. MTB Dijkgatbos
◼︎ Go round the outside.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het parcours is eigendom van SBB en onderhoud wordt gedaan door de triatlon vereniging TV De Venne.
De vereniging heeft volgens mij alle vrijheid om het parcours te onderhouden en bestaande elementen met datzelfde doel te tweaken.
Het is zeker niet de bedoeling om op eigen houtje het parcours aan te passen (zie een aantal berichten hiervoor over de verlegde bochtjes), maar jouw idee zou eventueel in overleg met de onderhoudsploeg misschien wel mogelijk zijn.

Een aantal jaar geleden heb ik eens geholpen met het verleggen van een stukje parcours wat gedeeld werd met het voetpad. (1e post van Tijgerhaai op P19 van dit topic.)
Er werd toen onderling ook gepraat over ideeën om bijvoorbeeld northshore elementen toe te voegen, maar dat ging er toen allemaal niet in bij SBB begreep ik.

Ik geloof ook dat er vanuit de vereniging niet heel veel geld en tijd beschikbaar is om dergelijke dingen te onderhouden. Het bericht over de kapotte brug ging in ieder geval al gepaard met de opmerking dat het tijd en geld ging kosten om te repareren.
Gelukkig zijn er een aantal zeer betrokken locals die de beschikking hebben over het materiaal en machines die dan te hulp schieten en die brug vervangen voordat je "kapotte brug" kan zeggen.

Trouwens, het feit dat een groot deel van dit parcours voor geen meter loopt heeft zo zijn charmes vind ik. Het vraagt om wat meer skils als je het tempo opschroeft.
Er wordt op dit forum wel vaker geklaagd over het gladstrijken van trails en over off camber bochten die omgebouwd worden naar kom bochten etc.
Zulke dingen gebeuren hier niet. Je rijdt hier het parcours zoals het is.
Dus zoals Tijgerhaai zegt, niks shapen, gewoon rijden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Precies er zijn al te veel biljardlakenroutes in ons landje. In het Dijkgatbos worden ook te veel wortels weggehaald naar mijn zin. Mag van mij ruiger. Hoogtemeters ed. Maak je al niet.

Gladde routes leuk, maar mountainbiken is het niet. Rij eens in Schotland een naturaltrail dat is echt wel een ander koekje. Maar iedereen rijd met een grijns op z’n porum die er niet af te slaan is. :D

Dus beetje aanpassen, prima, maar dan wel de ruige kant op.
◼︎ Go round the outside.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ik ben zelf fanatiek vrijwilliger op GMA en heb heb parcours grotendeels omgebouwd naar wat het nu is. Een aantal jaar geleden was het alleen een vlak kronkelpad tussen de bomen. Juist door het graven van kombochten schansjes etc maak je een saai parcours wat speelser. Nu was GMA in mijn beleving wel erg saai en niet te vergelijken met dit parcours. Dat heeft van zichzelf al wat meer uitdaging en is afwisselender.

Die bergjes was zomaar iets wat ik me afvroeg wat het nut daarvan is/was aangezien je zo ziet dat ze er kunstmatig zijn neergelegd en je er nu niet heel veel mee kunt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als ik eerlijk ben vind ik sommige kombochten in het GMA overdreven voor de snelheid die je daar hebt. Het lijkt op sommige routes ook wel een modeverschijnsel kombochten er in leggen om de kombochten niet omdat het nodig is. Uiteraard ook handig voor de afwatering van de bocht maar dat kan subtieler. Maar dat is dus mijn mening. Andere zullen het wellicht te gek vinden. Hoe dan ook ik ben met je eens dat het Dijkgatbos best wat opgeleukt kan worden met meer technische zaken.

Er zitten inderdaad wel wat mogelijkheden in het terrein ze moeten alleen even benadrukt worden. Dit moet echter ook weer niet overdreven worden. Ik vind het juist mooi dat verschillende routes een verschillend karakter hebben. Het moet zeker geen eenheidsworst worden wat nu wel op sommige nieuwe routes ziet ontstaan. Zelf ben ik actief op Schoorl en daar zijn wij nu dingen aan het herstellen in oude glorie. (uitgesleten door erosie ed.) Maar dan wel op zo'n manier dat het voor de niet zo technisch onderlegde rijders gewoon te rijden/rollen is, en voor de jongens en meisjes waarvoor het allemaal gesneden koek is een mooie feature waar je wat airtime kan pakken.

Nu lijkt het misschien of ik het Dijkgatbos helemaal niks vind, maar dat is zeker niet zo. Ja, als ik er te vaak achterelkaar kom vind ik er geen moer aan maar dat heb ik met meer routes. Als ik er een tijd niet geweest ben is het stiekem een heel leuk lusje goed voor je bochtentechniek. En het stuk langs het kanaal is en blijft favoriet. Dat is een heel lekker lopend stukje waar je flik wat snelheid kan maken mits je goed kan sturen. Dat daar dus iemand op eigen houtje loop te vergallen ben ik dan weer niet zo blij mee. Er zit trouwens in dat stuk wel ergens een dipje waar je een hele mooie drop van zou kunnen maken. Bij de Ome Keesweg ligt een mooi stuk rots dat je daarvoor kan gebruiken. :D
◼︎ Go round the outside.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik wilde precies hetzelfde zeggen. Op de UHR bijvoorbeeld is het supermooi, maar die parcoursen zijn allemaal met dezelfde gedachte aangelegd en dat zie je terug.
GMA is een grote speeltuin waar ik altijd een hoop lol heb. Het is een beetje extreem hier en daar, maar ik vind het juist wel grappig dat die kombochten erin zitten, dat zorgt juist voor die variatie tussen de parcoursen in de regio.

Ik was afgelopen zondag op Schoorl en ik pakte daar onverwachts behoorlijk wat airtime haha. Mooi stukje geworden.

Dat het DGB een update kan gebruiken is wel waar, maar meer dan een update zou ik ook niet doen. Voorlopig niet in ieder geval.
Ik ben wel benieuwd welk dipje langs het kanaal je bedoeld. Ik gok waar je voor je naar beneden duikt twee sporen hebt?

Misschien is het een idee om een paar ideeën te verzamelen en dit voor te leggen aan de onderhoudsploeg?
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Iedeën zat maar moeten nog eventjes uitgevoerd worden, de onderhoudsploeg weet precies wat de mogelijkheden zijn. :wink:

Eerst volgende week (21 oktober) maar de eerste wedstrijd van de MTB top noordholland ( voor heen Rabotopnh.) in het DGB.
Dat betekend dat die dag het hele parcours is AFGESLOTEN omdat de wedstrijd op sommige stukken tegengesteld gereden zal worden. Dus heb je net deze route gepland voor de zondag wijk dan uit naar Schoorl of het GMA.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ja, waar zit dat dipje? Ik kan je ‘m zo aanwijzen in het veld. Maar omschrijf het maar eens. Het zit voor een flauw bochtje rechts links wat ook even omlaag gaat. Als je daar de rots in legt krijg je een dropje van hooguit 30cm of zoiets. Prima rolbaar dus voor mindere goden. Maar op snelheid, en omdat het dus iets omlaag loopt pak je toch een beetje air.
◼︎ Go round the outside.
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Parcours is grotendeels vrijgemaakt van bladeren, voordeel is dat de ondergrond veel beter droogt niet zo snel aan snot wordt gereden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Goed bezig. Hoe ligt het er verder bij? Tijdens mijn rondje lopen in het Robbenoord kwam ik al weer aan stront gereden paden tegen. (Maak je geen vrienden mee)
◼︎ Go round the outside.
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Het parcours ligt er nu perfect bij.
Wat betreft het Robbenoord bos, als ze het halve bos kunnen kappen en asfaltwegen kunnen aanleggen voor 5 mega windmolens zijn een paar aan stront gereden paden niet zo heel erg denk vergeleken met wat voor schade er al aangericht is. Er zijn nu heel veel mensen die vinden dat SBB te ver is gegaan en denken fuck you SBB jullie hebben geen recht van spreken meer en gaan weer wild rijden net als vroeger toen er nog geen mountainbike parcours was. Het is natuurlijk niet de bedoeling maar niet meer tegen te houden helaas.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Lekker zeiken over SBB is blijkbaar in de mode. Uitijndelijk worden er meer hectare bomen terug gepland dan er nu gekapt zijn dus dat valt wel mee. “Schade” valt ook wel mee, men gebruikt een weg die er al lag. Deze is alleen breder gemaakt. Zou mij niks verbazen als deze weer opgeruimd wordt als men klaar is. (Legt doek onder) In België en Duitsland staan al langer windturbines in het bos. Valt je pas op als je onder zo’n ding door rijd.
◼︎ Go round the outside.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

nrs3bikes schreef: ma 24 december 2018, 20:04 Parcours is grotendeels vrijgemaakt van bladeren, voordeel is dat de ondergrond veel beter droogt niet zo snel aan snot wordt gereden.
Dat hebben wij ook maar gedaan op Geestmerambacht. Werkt toch wel goed schijnt het ja. :-q
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Hoe ligt deze er nu bij? :-)
Ik werk tegenwoordig 3 dagen per week in Den Oever in de grote bouwkeet langs de A7. Dan is dit wel een mooi trainingsrondje :-) :-q
Plaats reactie