Dijkgatbos Wieringerwerf.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De Kwelling van het noorden. Bereid je alvast maar voor.
◼︎ Go round the outside.
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Komend weekend zijn er paarden wedstrijden in het bos. Ik zou zeggen sla dit weekend over als je het DGB in de planning had staan.
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Dit hele weekend is er een groot paarden evenement in het Dijkgatbos.
Alles is afgesloten.
De gehele mtb route is niet bruikbaar.
Ja kan natuurlijk altijd komen kijken naar de paarden.
Voor info ff Facebook checken.
MTB Dijkgatbos
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

◼︎ Go round the outside.
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Vanmiddag rondje DGB. Parcours lag er perfect bij, alleen bij de parkeerplaats oversteek beetje modderig.
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Er waren helaas weer dikke takken op het parcours neergelegd afgelopen Dinsdag. : :evil:
Dit keer onderaan 1 van de afdalingen langs het kanaal.
Resultaat was een salto van de berijder en erger nog schade aan de fiets. De berijder heeft er wat schrammen aan over gehouden en is nog wat stijfjes.
Het komt helaas wel vaker voor, beseffen deze mensen niet dat dit behoorlijk fout kan aflopen.
Ik heb zo'n idee dat er meer routes zijn die hier last van hebben.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nu zijn er maandag wel windstoten geweest van 6 bft. Dan valt er wel eens een tak van een boom. (Oosterkwel lag zondag ook van alles op de trail)

Daarnaast erg druk met Corona wandelaars op de route. Deze hebben niet door wat de MTB route is. Ik sprak laatst Mikal (boswachter) Zij wil op zich een infopaneel met de routes plaatsen. (Wandel, ruiter, mtb) budget was een probleempje. Misschien sponsoractie?

Maar wat ook niet helpt zijn de gene die overal in de bossen rijden buiten de mtb route en fietspaden. Daar maak je geen vrienden mee bij de wandelaars. Dus gewoon niet doen. (Loop zelf eens een rondje in het bos dan valt het kwartje wel) En kom nu niet met gezeik aan zetten dat SBB het verbruid heeft met de turbines. Die dingen heeft niemand last van. Kapot gereden wandelpaden scoor je geen punten mee.

Dit is geen nieuwe discussie, dit speelt al jaren. Zolang “wij” als mountainbikers ons niet allemaal als ideale schoonfamilie gedragen zal je dit blijven houden. Dus verbeter de wereld beging bij je zelf.

Verder zover mogelijk voor je uit kijken dat voorwiel draait wel. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Een keurig opgestapelde takken bult waait niet uit een boom. Over een tak of stronk hobbel of spring je wel.
Ook de plek waar het lag is verdacht, net na een blinde bocht na een afdaling. Wild rijden gebeurd in heel Nederland dus ook in de kop van Noord Holland. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wandelaars op de route hoort er tegenwoordig bij vooral op zondag.
Maar waar het om gaat is dat er expres dit soort dingen gebeuren. Lijkt mij nogal kansloos.
Op het Hendrikspad (Noorderkwelweg)
zijn ze een duiker aan het graven, daar is een stukje van de route afgesloten met hekken, je kan gewoon om de afsluiting heen en de route vervolgen.
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Gister een rondje gedaan in het DGB. Het viel mij alles mee hoe nat het was. Een paar kleine plekjes waar het echt modderig was maar verder prima. Was er ook al een hele tijd niet meer geweest.

Het onderhoudsteam was denk ik recent nog geweest om her en der wat oneffenheden weg te werken, top :-q
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Gelukkig legt de boswachter in dit artikel het nut van de gescheiden paden nog even goed uit.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/279215/h ... ijsselmeer

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Moet alleen nog even iedereen zich er aan gaan houden. Gezien de bandensporen op plekken waar dat niet de bedoeling is is dat voor sommige een beetje lastig. :~
◼︎ Go round the outside.
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Zo zie je maar dat met goed onderhoud een parcours in en vooral na natte tijden er goed bij blijft liggen ondanks de drukte.
Er wordt wekelijks preventief onderhoud gepleegd en dat is te zien, het ligt er strak bij.
Hendrikspad is ook weer toegankelijk, de laatste sneeuwduinen zijn eindelijk weg gesmolten.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hendriks heeft nog wel wat aandacht nodig. Loopt hier er daar niet lekker meer. Nat, diepe geulen. En wat snoeiwerk. En wat ligt er een troep langs de trail. Plastic, blikjes, bloempotten, enz. Eens een opruim actie houden?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat het dijkgatbos goed te rijden is na regen komt boven alles door de ondergrond en relatief laag aantal rijders.
Denk dat op Schoorl heel wat meer vrijwilliger uurtjes zitten.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Deze route vanmiddag gereden. Leuke track, prima te rijden. Ook naar het pad langs het kanaal gereden. Was er voor het eerst en dan is het flink kijken en sturen. Echt goed bedacht zo langs een kanaal.
Gaat het ook nog door om tracks met oefenstukjes ed te maken bij die bult/hoogte daar? Misschien dat iemand hier dat weet.
Dan is er nog iets moois tussen het bosparcours en het kanaal.
In ieder geval thanks aan de bouwers/de mensen die het onderhouden, mooi gedaan. leuke track.
Plaats reactie