Route Holten/Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Dus, het is geworden Holten-Rijssen-Holten-Hellendoorn. De planning was eigenlijk om met Hellendoorn te beginnen, maar na iets te ver door te zijn gereden met de auto uiteindelijk geparkeerd op een grote parkeerplaats die van SBB leek.

Drie routes met een eigen karakter. Rustig aan begonnen, en na ruim 80 kilometer voldaan van de fiets gestapt.
Dank voor de tips en shortcut van de verbinding naar Rijssen.
We komen hier zeker nog eens terug :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Volgende week zit ik in de regio en heb ik een e-bike voor de vrouw gehuurd. Nu heb ik een (singletrack geschikte) fietskar waar mijn dochter van net 2 jaar in mee gaat.

Welke van de 3 routes is het meest geschikt voor de combi, onervaren (voorzichtige) e-biker en vader met fietskar?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Holten.
Echter de eerste afdaling na restaurant de Sallandse Berg zou ik wel rustig aan doen. Dit is de de Afdaling Nijverdalsebergweg en daar zitten een reeks afstapjes in die ik niet met een aanhanger met kind zou willen fietsen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Helemaal mee eens, zeker met een beginnend fietser en een kind van twee in de aanhanger. Rijssen lijkt mij iets te bochtig en Hellendoorn te stuiterend voor een aanhanger. Overigens zou je de groene route in Nijverdal ook nog kunnen overwegen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Let je ook op de nek van je kindje?
Een fietskar met kind is leuk voor op asfalt en gravelpaden, maar niet geschikt voor mtb routes.
Laat je eigen enthousiasme niet ten koste gaan van je kind.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hmz... Daar heb ik op route Ede (Jumpline) een vader toch wel anders over zien denken. Moest serieus moeite doen om hem bij te benen. Ging echt heel hard :o wel zo'n kar met 200mm demping
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat was dan iemand dan duidelijk niet verder dacht dan zijn eigen plezier. :(
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens hem had z'n kind much pleasure...

Heb er nog een filmpje van ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De meeste mensen snappen het pas als ze een singletrailer zien en hoe goed die werkt op wortels/hobbels. Het is wel singletrack geschikt. Je moet natuurlijk geen worteltapijtjes af gaan rijden. Harry slinger: prima, heel veel wortels: niet zo prima.
Waar woke is, is vuur
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Dank jullie voor de tips! Het betreft inderdaad een single trailer met een veerweg van 200mm.

Met kar rij ik geen strava tijden, wortel afdalingen gaan stapvoets en alle risico voor vallen of botsen beperken tot een minimum. (Als de kar zou omvallen zit ze in een kooi met 5 punt gordels aan)

Zo als ik hier lees zullen we af en toe een stukje moeten lopen. (Ook verstanding om de lunch voor de picknick niet door elkaar te schudden 😉)

Voor een kind van 2 weet ze ook heel goed te vertellen wat ze niet leuk vind (soms een beetje te goed)
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Wildfire schreef: za 19 juni 2021, 22:39 Volgende week zit ik in de regio en heb ik een e-bike voor de vrouw gehuurd. Nu heb ik een (singletrack geschikte) fietskar waar mijn dochter van net 2 jaar in mee gaat.

Welke van de 3 routes is het meest geschikt voor de combi, onervaren (voorzichtige) e-biker en vader met fietskar?
Ik neem aan dat je Nijverdal, Hellendoorn en Holten bedoelt.

Nijverdal: lijkt me geen probleem. Je hebt wel een paar afdalingen die je langzaam moet nemen.

Hellendoorn heeft een vrij groot aantal korte, steile klimmetjes/afdalingen met bochten er in. Daarnaast nog een paar langere klimmen. Met een aanhanger zou dat net te veel kunnen zijn. De "Sanatoriumklmi" kun je beter overslaan: op het karrespoor blijven en even later naar rechts. Verder zit er in de zuidoostelijke punt een afdaling op een harde ondergrond die zo steil is dat er mensen afstappen en lopend naar beneden gaan ( ik niet 8) )
Als je geen ervaring hebt met een MTB, laat staan een e-MTB, zou ik deze niet doen.

Holten lijkt me goed te doen, behalve de eerdergenoemde afdaling met stapjes (en ook wortels!). Daarnaast zit er hier nog vrij vervelende klim/afdaling:
Afbeelding

Trouwens, bijna alle singletracks op Holten zijn aangelegd naast de oude route. Die kun je nog steeds nemen en dan is het eerder een gravelroute.
________
Mijn fiets
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Bedankt voor het advies! Hier kunnen we wat mee! Vandaag een verkenningsrondje Hellendoorn, Nijverdal gedaan. Hier zijn wel hier en daar wat afdalingen die ik zou afstappen/omrijden. Ook een klim die niet haalbaar is met de singletrailer.

Verder lagen deze rondes er goed bij, beetje vettig door de regel die gevallen is maar denk dat het bij droog weer erg mul kan zijn.

Morgen Holten maar rustig aan gaan rijden met de dames en het genoemde stuk overslaan!
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Heel veel plezier! De wortelafdaling in Holten komt vlak na de grote parkeerplaats bij het wokrestaurant en het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer. Je kunt de afdaling over slaan door vanaf de parkeerplaats links langs Staatsbosbeheer naar beneden te gaan over het fietspad, de eerste weg rechts in te slaan. Je rijdt dan vanzelf het bos weer in waar je de route verder op kunt pakken.

Mocht je deze week nog meer tijd hebben dan is de route van Haaksbergen een mooie route om te doen. Weinig hoogteverschillen en gekkigheid, maar wel mooie omgeving.
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

Het is lang geleden dat ik op de Sallandse Heuvelrug ben geweest en daar wou ik dit weekend verandering in gaan brengen. Maar weet iemand hoe het zit met de omleidingen die hier regelmatig worden ingesteld? Zijn er wederom veel mooie stukken afgesloten, of valt het nu wel mee?
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Norten89 schreef: do 15 juli 2021, 11:30 Het is lang geleden dat ik op de Sallandse Heuvelrug ben geweest en daar wou ik dit weekend verandering in gaan brengen. Maar weet iemand hoe het zit met de omleidingen die hier regelmatig worden ingesteld? Zijn er wederom veel mooie stukken afgesloten, of valt het nu wel mee?
In Hellendoorn was maandag niks afgesloten
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Plaats reactie