Route Holten/Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
MTBSjoerd
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 26 september 2020, 12:33
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

Afscheidsrondje Holten voor dit jaar :(
Voor het plakboek
https://www.youtube.com/watch?v=U6rf7gWWAiY
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Enorm zonde. Holten was mijn eerste route. Ik was op vakantie, had een mtb, maar geen idee dat er speciale route’s bestonden.
Tot ik een keer op de Holterberg fietste en gekke bordjes zag met een driehoek en 2 bolletjes. Die besloot ik eens te gaan volgen.
Dat was zo’n 10 jaar terug. Sindsdien verslaafd aan onze gezamenlijke hobby. :bier:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:((
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Jammer.

Maar uiteindelijk gaan we allemaal ten onder op onze tweewieler door onze eigen Calvanistische inslag.

Een ander mag geen plezier beleven. Zeker als het buiten onze eigen verzuiling valt. Gij zult geen plezier beleven.

Voor een natuurorganisatie zijn dat de MTB'ers...

Voor de MTB'ers zijn het de boswielrenners...

Etc...

Als je met één vinger naar een ander wijst, wijzen er drie naar jezelf.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Stunning schreef: za 4 juni 2022, 19:50..

Als je met één vinger naar een ander wijst, wijzen er drie naar jezelf.
Coachingstraject gedaan? :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

@trailcrew Holten / Nijverdal:
als jullie nog wat hulp willen met het in Openstreetmap verwerken van de actuele toegang voor fietsen in het gebied stuur me dan even een pb.
(voor mij is dit helaas te ver weg om zelf al het veldwerk te doen, maar in combinatie met jullie lokale en actuele kennis kan ik alles wel in OSM verwerken)

Zoals Bert en Tijgerhaai al aangaven hebben we daar in andere gebieden (naast UHR en Schoorl ook Veluwezoom) goede ervaringen mee.
Het is inderdaad geen wondermiddel, maar alle beetjes helpen en daarnaast is het ook een positief signaal richting terreinbeheerders om te illustreren dat wij als mtb-gemeenschap zelf ook doen wat we redelijkerwijs kunnen om illegaal rijden in de natuur tegen te gaan.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

MTBSjoerd schreef: za 4 juni 2022, 10:39 Afscheidsrondje Holten voor dit jaar :(
Voor het plakboek
https://www.youtube.com/watch?v=U6rf7gWWAiY
De afsluitingen gelden van april t/m september, dus in dit kalenderjaar kan je als het goed is gewoon nog weer fietsen.

Ik vind het overigens wel jammer dat je bewust alle afzettingen negeert. Dit is precies wat men nodig heeft om nog meer restricties in te voeren of stukken route fysiek te verwijderen, maar gelukkig heb jij dan je filmpje nog :roll:

Gelukkig zijn de routes in de buurt nog gewoon toegankelijk en minstens net zo mooi. Leef je daar lekker uit en kom terug in oktober :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Het is toch vrij voorspelbaar dat ‘t wildrijden drastisch gaat toenemen? Of denken die groengekkie’s daadwerkelijk dat de mtb’s nu verleden tijd zijn op de SHR zuid?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Giant-E schreef: zo 5 juni 2022, 20:08 Het is toch vrij voorspelbaar dat ‘t wildrijden drastisch gaat toenemen? Of denken die groengekkie’s daadwerkelijk dat de mtb’s nu verleden tijd zijn op de SHR zuid?
Dit dus ...... met alle respect, maar als dit ook op Schoorl gaat gebeuren dan hebben ze aan mij een slechte. Ik rij hier gvd al voordat de eerste zandhagedis was geboren :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Tijgerhaai schreef: zo 5 juni 2022, 08:56
Stunning schreef: za 4 juni 2022, 19:50..

Als je met één vinger naar een ander wijst, wijzen er drie naar jezelf.
Coachingstraject gedaan? :D
Ik niet... Maar mijn manager die dit altijd riep zeker weten wel :D :-q
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

klaast schreef: ma 30 mei 2022, 16:36 Probleem is dat die OSM data (en daarmee Komoot) nogal onbetrouwbaar is op dit vlak. Ik krijg bij bijna elke route die ik maak onterechte meldingen over stukken waar je niet zou mogen fietsen. Soms zelfs stukken openbare weg of fietspad. Ik rijd normaal gesproken niet overal rücksichtsloos doorheen, maar ik neem die meldingen van Komoot wel met een korrel zout. Als ik een route van een 'officiële' bron gebruik dan ga ik er ook vanuit dat dat soort meldingen onterecht zijn.
Bedoel je dat Komoot zegt (a) "Bevat een segment waar je niet mag fietsen"
of (b) "Bevat een segment met tijdelijk beperkte toegang" ?

(a) zou erop duiden dat er in OSM een hard fietsverbod staat op een pad terwijl dat feitelijk onjuist is. Er valt altijd veel te verbeteren aan OSM, maar dit soort fout kom ik niet vaak tegen in OSM.
  • Mocht het om dit soort situaties gaan, wil je me dan een PB sturen met een paar voorbeelden?
Simpelste methode om plaats aan te duiden is de groene marker te verplaatsen en de nieuwe url te copy-pasten:
http://brouter.de/brouter-web/#map=14/5 ... ,52.228282

(probleem in OSM is vaker het ontbreken van data van fietstoegang en dat routeerders daar dan toch overheen routeren zonder te waarschuwen dat de toegang niet is vastgesteld).

Dat "Bevat een segment met tijdelijk beperkte toegang"
is nogal ongelukkig gedrag van Komoot.
Dat zie je als in OSM terecht een melding staat dat een pad niet toegankelijk is tussen bijvoorbeeld zonsondergang en zonsopgang (ook als jij daar overdag rijdt / plant)

Komoot geeft vervolgens zo'n algemene melding, echter zonder
-aan te geven wat die beperking dan inhoudt
(voor de meeste mensen geldt die helemaal niet, die rijden gewoon bij daglicht..)
-in de routering rekening te houden met de beperking
( de sluiting van de Kroondomeinen tussen 15 september en 25 december staat opgenomen in OSM, maar Komoot routeert je in die periode daar toch overheen. Osmand houdt wel rekening met de periodieke sluiting en geeft je in de sluitingsperiode een andere route dan daarbuiten zonder onterechte meldingen die leiden tot inflatie van de waarde van dergelijke waarschuwingen)

Daarnaast zie je ook andere merkwaardige verschijnselen waarbij routers niet goed omgaan met correcte data in OSM (routeren over paden waar terecht een fietsverbod staat in OSM en de opgenomen MTB-route negeren, bijvoorbeeld Garmin Connect geeft vreemdste routesuggesties).

Ook de updatefrequentie van OSM verschilt per router, daar waar Garmin (en eerder ook Strava toen routeplanner nog gratis was, weet niet hoe dat nu is) maandenlang oude data gebruiken, verversen bijvoorbeeld Brouter en Osmand Plus dagelijks.
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Willem Altes schreef: wo 25 mei 2022, 17:41
Klitse schreef: wo 25 mei 2022, 15:25

Nee, betreft voor zover ik weet alleen de blauwe route (Holten).
De blauwe route (bekend als Holten) heet de Sallandse Heuvelrug. Dus als het over route Sallandse Heuvelrug hebben dan gaat het over Holten.
Zie ook https://www.routenetwerkentwente.nl/nie ... afgesloten

Is dit route Holten inmiddels definitief gesloten? Vandaag vertrekken we voor een weekje vakantie in Hellendoorn.

De fiets gaat alsnog mee aangezien Hellendoorn, Nijverdal en Rijssen gewoon open zijn.
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
MAXlMUM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 01:13
Mijn mountainbike: Gazelle Bloom

Update van de gemeenten over de afsluiting van de mountainbike route:
De colleges van beide gemeenten roepen het college van GS dan ook op om de huidige singletracks open te houden voor fietsers en om in gesprek te komen met alle betrokken partijen. Ook onderzoeken beide gemeenten welke juridische stappen zij gaan zetten om de sluiting van de MTB-route tegen te gaan. Beide colleges willen graag gezamenlijk de schouders zetten onder dit prachtige gebied om het natuurlijk kwalitatief, sportief uitdagend en recreatief aantrekkelijk te houden voor zowel inwoners als toeristen.
Volledig artikel: https://www.hellendoorn.nl/actueel/nieu ... -provincie
Hellendoorn local
Probleem'n
Poar neem'n
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

ZIP schreef: di 7 juni 2022, 09:25 Zie ook https://www.routenetwerkentwente.nl/nie ... afgesloten
Hmmm een aantal afsluitingen kon ik nog inkomen, omdat ze direct grenzen aan het heidegebied. Maar waarom de klim naar de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum en restaurant Sallandse Berg gesloten wordt is mij echt een vraag. Er zit nota bene een speelbos naast.
Voor de rest veranderd er overigens weinig ten opzichte van wat er al afgesloten was.

Nu alleen wel hopen dat er in oktober wel weer gewoon overal gefietst mag worden. Tot die tijd valt de route onder de gravelroutes gok ik.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Plaats reactie