Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik ben nu op mijn 150mm trail bak. Ook gewoon lekker rijden. Niks aan het handje :-q (nah, oké ik heb een beetje pap beetjes vandaag)
◼︎ Go round the outside.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goh er lagen plassen vanavond..
Paar extra rauwe randjes er bij gekregen de afgelopen weken, doet haar goed. Morgen weer.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik had de volle lading op mijn op mijn kop. Net niet op tijd terug bij de auto. Voor de rest prima dagje en het ligt er inderdaad lekker bij. Die rouwe randjes die er in beginnen te komen vielen mij ook al op. De route wordt snel volwassen. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Vanmiddag even een hele spontane ingeving om maar naar Nijmegen te gaan; omgeving Ede leek wat te nat te worden (op de racefiets of MTB)...

...zelfde ‘rondje’ gereden als de vorige keer in mei: Malden - Nijmegen - Groesbeek - Mook - Malden (ca. 68km), maar het lag er nu beter bij. Toen best wel droog en stoffig, nu eigenlijk perfect, met slechts hier en daar een plasje op Malden. De remkuilen is wel een dingetje als je met een HT rond gaat. Het stuitert aardig, maar houdt het wel spannend zeg maar. :winkie: En inderdaad de routes Nijmegen en Groesbeek beginnen wel mooi ‘volwassen’ te worden.
Nu snap ik ook bovenstaande met de ’uitbreiding’ Groesbeek. Dat lusje vanaf halverwege de klim langs het Traumpad is nu nog niet echt heel spannend, maar ik begrijp dat dat stuk dus nog werk naast de doorgaande paden behoeft. Ben benieuwd!

Wel weer lekker rond gegaan in ieder geval en mooi (en droog) middagje op de MTB. Drukte leek ook wel mee te vallen, gelukkig stonden die ‘theekransjes aka groepjes MTB’ers’ naast de route en hoefde ik er niet voorbij op de trails. :wink:
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb zaterdag en, omdat het zo verdraaide leuk was ook zondag, de routes van Mook, Groesbeek en Nijmegen gereden..... Waarom vooral Nijmegen niet hoger op de ranglijst van mtbroutes.nl staat is mij werkelijk waar een raadsel.

Voor mij persoonlijk geldt dat de combinatie van Nijmegen en Groesbeek (waarbij Mook, vertrekkende vanaf Plasmolen, een mooie warming-up én cooling-down was) het mooiste is dat ik in Nederland gereden heb. Veelal meer gekozen voor 'moeilijkheid' dan voor 'kilometers'. Chapeau.
Ook een grote pluim af voor de machinist trouwens.

Zaterdag was het ronduit schitterend weer. De voorspellingen waren erger dan de uitkomst. Zondag begon een beetje mistig, daarna gewoon droog, maar in de middag gingen er een paar luiken boven open .... :lol: Ben mooi effe onder een boom gaan staan en heb gewacht.

Maar bottom-line, als je nog nooit Nijmegen en Groesbeek gereden heb: doe je zelf een plezier en ga dat héél snel doen. Smiles guaranteed.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Beide 1,5 maand gereden en nu staat eindelijk Groesbeek boven Nijmegen op mtbroutes.nl . Terecht want die is vind ik leuker. Ik vind bij Nijmegen de klimmen (die ook bochtig zijn) namelijk niet fijn en prettig lopen. Met mijn hardtail ga ik die route mijden een volgende keer. Dan wordt het waarschijnlijk Groesbeek, Mook en Malden als die helemaal uitgepijld zijn.
Gebruikersavatar
North_Shore_MTB
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 6 januari 2020, 18:31
Mijn mountainbike: Kona process 153 DL 2016 Custom Build/ Kona Honzo 2017/ Commencal Meta AM 29 2021 Custom build

Ja de rode route als ook de paarse route zijn vooral een XC route, desalniettemin rijd ik als enduro liefhebber deze trail voor de cardio en conditietraining en de flow trails naar beneden zijn ook wel aardig. De paarse route heeft echter iets meer te bieden: traumapad, de racetrack ergo de kombochten festijn voordat je de maldense baan oversteekt richting Groesbeek, de switchbacks voorbij het bruggetje bij Groesbeek en natuurlijk de andere racetrack ergo de vaargeul voor de maldense baan en de kombocht/ vaargeul als je de maldense baan weer oversteekt richting het begin van de paarse route. Btw vandaag was het heerlijk racen over het traumapad :winkie: Daar lag 'hero dirt' ergo plakzand. Je zweefde zelfs over de remkuilen :-q Dus benieuwd naar de nieuwe uitbreiding naar Dekkerswald. Hopelijk traumapad 2.0 :D
Thank God i bailed before i hit that tree
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

North_Shore_MTB schreef: ma 31 augustus 2020, 17:24 Ja de rode route als ook de paarse route zijn vooral een XC route
Ik ben nog niet op de desbetreffende routes geweest (binnenkort hopelijk een keer), maar zijn niet alle routes in NL XC-routes? Er zijn toch helemaal geen Enduro-routes in NL?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt.
Nagenoeg alle vaste routes zijn XC, sommigen met trail-trekjes.
Er komt binnenkort een landelijke classificatie die oa het technische gehalte van een route aangeeft.
Zuid L is daar voor de zomer alvast mee begonnen. Kleur naar analogie skipistes geeft technisch gehalte aan, sterretjes voor de conditionele zwaarte, dan nog hm’s en korte beschrijving van een route, dan kun je een beetje inschatten wat je van een route verwachten kunt.
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 31 augustus 2020, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wizzy82 schreef: ma 31 augustus 2020, 16:44 Beide 1,5 maand gereden en nu staat eindelijk Groesbeek boven Nijmegen op mtbroutes.nl . Terecht want die is vind ik leuker. Ik vind bij Nijmegen de klimmen (die ook bochtig zijn) namelijk niet fijn en prettig lopen. Met mijn hardtail ga ik die route mijden een volgende keer. Dan wordt het waarschijnlijk Groesbeek, Mook en Malden als die helemaal uitgepijld zijn.
Dat is juiste het leuke van Nijmegen tov Groesbeek :winkie:
Araldo schreef: ma 31 augustus 2020, 18:18 Ik ben nog niet op de desbetreffende routes geweest (binnenkort hopelijk een keer), maar zijn niet alle routes in NL XC-routes? Er zijn toch helemaal geen Enduro-routes in NL?
Alles is inderdaad XC. Middels kleuren wordt tzt de technische moeilijkheidsgraad aangegeven. Limburg heeft alvast een voorschot gegeven.Dus rij een zwarte route en oordeel zelf :bier:

Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En zwart in Nl is dus heel erg veel makkelijker dan bv Alpen-zwart.
Maar het geeft een goede vergelijking naar Nl’se maatstaven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Als je ziet hoe hele volksstammen met vierkante bochten het traumata naar beneden komen .... dan mag alles in NL wel XC zijn, maar dat wil niet zeggen dat alles hetzelfde en van dezelfde moeilijkheidsgraad is. Noem het hoe je het noemen wil, maar dat Traumapad is echt heeeeeel iets anders dan de overige 90% van NL.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
North_Shore_MTB
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 6 januari 2020, 18:31
Mijn mountainbike: Kona process 153 DL 2016 Custom Build/ Kona Honzo 2017/ Commencal Meta AM 29 2021 Custom build

PaneVino schreef: ma 31 augustus 2020, 19:25 Als je ziet hoe hele volksstammen met vierkante bochten het traumata naar beneden komen .... dan mag alles in NL wel XC zijn, maar dat wil niet zeggen dat alles hetzelfde en van dezelfde moeilijkheidsgraad is. Noem het hoe je het noemen wil, maar dat Traumapad is echt heeeeeel iets anders dan de overige 90% van NL.
lol! :D Ik ben met je eens. NL = XC maar je hebt wat accenten die onderling verschillen, zoals idd Traumapad/ Nijmegen, Harry slinger/Amerongen, Snakerun/ Leersum/ Hoge Ginkel, afdaling Schoorlse Nok/ Schoorl. Helaas geenzins vergelijkbaar met de alpen. :-{
Thank God i bailed before i hit that tree
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Jurriaan schreef: ma 31 augustus 2020, 18:28 Limburg heeft alvast een voorschot gegeven.Dus rij een zwarte route en oordeel zelf :bier:
Jurriaan, is die afbeelding ook ergens in een wat hogere resolutie te vinden?
Ik ga volgende week een paar dagen met de camper die kant op en de nabijheid van rode of zwarte routes bepaalt waar ik precies naar toe ga.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

KTManiac schreef: ma 31 augustus 2020, 21:29
Jurriaan schreef: ma 31 augustus 2020, 18:28 Limburg heeft alvast een voorschot gegeven.Dus rij een zwarte route en oordeel zelf :bier:
Jurriaan, is die afbeelding ook ergens in een wat hogere resolutie te vinden?
Ik ga volgende week een paar dagen met de camper die kant op en de nabijheid van rode of zwarte routes bepaalt waar ik precies naar toe ga.
https://mcusercontent.com/72388296586de ... g_2020.pdf
Plaats reactie