Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In de koelkast is het langere maar beperkt houdbaar. Beter dan in de vriezer gezet :winkie:
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Vandaag één van de eerste kunnen genieten van de blauwe bordjes 👍🏻
Lusje klein america had voor mij niet gehoeven
Wel handig als je daar op de camping licht 😁
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

De blauwe bordjes werden vandaag geplaatst. 1x oud rood en 1x nieuw blauw gefietst. Blauw is een mooie combinatie geworden. Route ligt er prima bij.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

HB_Eagle schreef: za 31 oktober 2020, 14:57 Vandaag één van de eerste kunnen genieten van de blauwe bordjes 👍🏻
Lusje klein america had voor mij niet gehoeven
Wel handig als je daar op de camping licht 😁
Enkel in het donker dat lusje rijden dus :tong
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Dutch schreef: za 31 oktober 2020, 21:23
HB_Eagle schreef: za 31 oktober 2020, 14:57 Vandaag één van de eerste kunnen genieten van de blauwe bordjes 👍🏻
Lusje klein america had voor mij niet gehoeven
Wel handig als je daar op de camping licht 😁
Enkel in het donker dat lusje rijden dus :tong
yep, dat licht voor de hand :oops:
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Wij zitten met Grenspark Kalmthoutse Heide (West Brabant) met een hoop gezeik mbt afsluiting vrij rijden in invoering vignet. Dat laatste zogenaamd ivm onderhoudskosten. Men wil 8-12 € voor 4 nieuwe lusjes van samen 25.6 km. Vrij rijden verboden via omgevingsvergunning volgens mij om het vignet af te dwingen.

Bij 1000 vignetten per jaar is dat 10.000 € per jaar waarvan 3.000 naar admin en overhead, 5.000 € naar handhaving en misschien de rest naar onderhoud.

Ik heb niet alle posts gelezen hier maar begreep dat dergelijke kwesties ook bij jullie hebben gespeeld.

Vragen:
- Worden er bij jullie nieuwe paden aangelegd in Natura 2000 gebied en hoe is de (provinciale) omgevingsvergunning afgegeven? Welke eisen en beperkingen mbt vrij rijden (zoals afschaffen vrij rijden ter compensatie van nieuwe tracks)? Ervaringen met provincie en instanties?
- Hoe werkt het met vrijwillige donaties in de praktijk en welke onderhoudskosten per jaar zijn er voor bestaande routes. Hoeveel km?

Vergunning is helaas al afgegeven en nieuwe routes liggen er ook al, betaald door gemeente. Maar vignet en afsluiten vrij rijden stond niet op ons (meerdere locals) netvlies. We zoeken naar alle mogelijkheden en suggesties om een stok in de snode plannen te steken van gemeente en Grenspark.

-------------------------

Mn bizar is dat van belastinggeld ongevraagd nieuwe routes worden aangelegd onder mom beperking overlast MTB-ers, terwijl er geen enkel klachten dossier is. Daarnaast wordt m.i. onderhands gefoefeld tussen gemeente, omgevingsdienst en Grenspark om in de vergunning vrij rijden af te schaffen zodat gemeente/grenspark elk jaar kunnen cashen en o.a. BOA's kunnen betalen.

Klinkt dit vergezocht of klinkt het bekend?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Dit kun je het beste vraag aan de mensen die er verantwoordelijk voor zijn:
https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/

Wat ik kan zeggen is dat vrij rijden op paden in rijk v nijmegen is nog steeds mogelijk tenzij aangegeven (borden/linten) dat dit niet mag. Natuurmonument gebied routes mag je veelal niet vrijrijden, maar hier liiggen ook de oude mtb routes en zijn niet zo interessant meer vind ik.

Maar op 90% procent van de nieuwe! vaste routes wil je ook nergens anders meer rijden. Tuurlijk als het veel heeft geregend sla je stukken over omdat anders de route kapot wordt gereden. En dus rijd ik wel eens buiten de route om.
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

JohanGTT schreef: di 3 november 2020, 17:10 Dit kun je het beste vraag aan de mensen die er verantwoordelijk voor zijn:
https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/
Natuurmonument gebied routes mag je veelal niet vrijrijden, maar hier liiggen ook de oude mtb routes en zijn niet zo interessant meer vind ik.
Ik vind het juist persoonlijk mooi dat je de oude routes er nog gewoon bij kunt rijden als je daar zin in hebt....super mooie combinatie imo. :-q

Vandaag nog geweest, oude rode route is nu blauw, met 2 nieuwe stukken blauw erbij ( mooi geworden :-q ) en het was wel wat nat...hahaha

Alleen jammer dat door de werkzaamheden de mooie stukken paars nu dicht zitten... ( traumapad, lange klim erna en de singletracks daarna...) hopelijk snel weer open. :-D
Laatst gewijzigd door Giant XTC1 op di 3 november 2020, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
HONDA CRF 450R RULES!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

JohanGTT schreef: di 3 november 2020, 17:10 Dit kun je het beste vraag aan de mensen die er verantwoordelijk voor zijn:
https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/

Wat ik kan zeggen is dat vrij rijden op paden in rijk v nijmegen is nog steeds mogelijk tenzij aangegeven (borden/linten) dat dit niet mag. Natuurmonument gebied routes mag je veelal niet vrijrijden, maar hier liiggen ook de oude mtb routes en zijn niet zo interessant meer vind ik.

Maar op 90% procent van de nieuwe! vaste routes wil je ook nergens anders meer rijden. Tuurlijk als het veel heeft geregend sla je stukken over omdat anders de route kapot wordt gereden. En dus rijd ik wel eens buiten de route om.
Contact gehad, heel nuttig. Bedankt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag weer een keertje geweest. Rode route is toch wel echt heel gaaf hoor. 7-heuvels pad is lekker pittig op en af :-q

Verder zijn een aantal nieuwe stukken van Mook (blauw) een mooie toevoeging. Oude deel van de route is als onderdeel van een ochtend gewoon okay. Zou er niet meer apart voor komen. Maar nu met de 3 routes gecombineerd is het mooi in balans.

Erg jammer dat een groot deel van de paarse route afgesloten is. Dat onthoofd de route wel behoorlijk. Maar goed daar kunnen jullie niks aan doen. Snel weer eens terug als alles weer open is. Sommige stukken zijn toch wel snel modderig. Herkenbaar vanuit roure Ede maar soms wel balen.

Verder gewoon top routes. We hebben niks te klagen in ons kikkerlandje.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1612
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Gisteren blaauw gereden , hele mooie combo van de oude rode met nieuwe singletracks, genoten , complimenten voor de bouwers
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Interessant.... Oud rood was in mijn ogen al een mooi rondje, zeker niet saai met een paar smerige klimmen.
Als de afdalingen nu zijn aangepakt zoals bijv op Zeddam dan pak ik de volgende keer deze mee na rood en paars.

Waar kom ik dan ongeveer op uit qua Km en Hm?
Gebruikersavatar
North_Shore_MTB
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 6 januari 2020, 18:31
Mijn mountainbike: Kona process 153 DL 2016 Custom Build/ Kona Honzo 2017/ Commencal Meta AM 29 2021 Custom build

Wow. Zeker onder een rots geleefd. Zag vandaag per ongeluk de blauwe route op mijn oud rood routine. Erg leuk :D niet heel spannend, maar toch meanderend door de lichte hoogtemeters nabij Groesbeek en Mook. Trouwens behoorlijke flow meer dan Nrood en Npaars maar niet echt ruw of technisch op die 5? 6? bmx achtige hobbelbaan. (die verraste me dus volgende keer paar jumpen :D) Chapeau routebouwers :-q was wel de weg kwijt na einde van de route. Paar u bochten bij het restaurant bij Mook. Computer said no :o weet nu dat ik rechtdoor moet na de oud Rood route. En last but not least de blauwe route was sticky droog tov modder plasjes bij Nrood en Npaars. Nice Nijmegen/ Groesbeek route wordt steeds leuker. Nu nog wachten weer op opening Traumapad :wink:
Thank God i bailed before i hit that tree
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

North_Shore_MTB schreef: do 5 november 2020, 19:39 Wow. Zeker onder een rots geleefd. Zag vandaag per ongeluk de blauwe route op mijn oud rood routine.
Zit het stuk asfalt langs het Jachtslot er nog in?
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Plaats reactie