Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Hmmmm... Bagger zoek ik niet echt, misschien toch maar UHR doen dan. :roll:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

hanjovdberg schreef: wo 2 december 2020, 23:25 Na het relatief positieve artikel van vorige week over mtbers moest er natuurlijk snel een negatief artikel geschreven worden. Stel je voor dat de stemming omslaat en fietsers ineens als sociale wezens gezien gaan worden. Dat kan niet de bedoeling zijn ... 🤪🙃😢

Hier de link naar het artikel: https://nos.nl/l/2358476
Ik vind deze wel behoorlijk meevallen qua negativiteit. Het is toch ook een feit dat het grootste deel geen bel heeft.
Ik loop geregeld een vaste ronde in het bos en dan ook een paar honderd meter op de groene route.
Hoor nooit een bel, hoor ze wel aankomen en ga uiteraard netjes aan de kant.
Gaat prima en zolang ze/we rustig passeren geen probleem.
Muddy Maus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 17:26

bouwpakket schreef: do 3 december 2020, 00:00
Muddy Maus schreef: wo 2 december 2020, 23:42 Ach er is altijd wel weer een 'Karen' die ergens over moet klagen. Zoals al eerder aangegeven kruisen de paden van wandelaars en fietsers elkaar nauwelijks daar.

Waar ik haar wel gelijk in moet geven is de hoeveelheid rotzooi op de (rode) route. In die 15km kom ik sowieso meerdere bidons tegen. Daar kan ik dan nog wel meeleven want zoiets kan je verliezen zonder dat je het merkt. Maar papiertjes van energy gel e.d. die laat je bewust vallen. En daar kom ik er veel te veel van tegen. Dat is wel een beetje jammer...

(Ik geloof niet dat dat mensen van hier zullen zijn maar dat terzijde)
Een deel ervan zal ook niet bewust zijn. Je stopt de verpakking achterin je shirt en dat valt er de keer erop uit als je wat anders pakt. Met veel fietsers heb je ook meer onbewuste rotzooi. Als iedereen bij zijn/haar rit de eerste verpakking of bidon die hij/ zij ziet meeneemt, is en blijft het in no time schoon
Ik snap je punt maar ik vind het geen excuus. Je haalt je zakken toch leeg als je thuis bent? Althans ik wel. Bovendien zouden het dan verfrommelde verpakkingen moeten zijn en dat zijn het helaas niet.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Jamis Diablo schreef: do 3 december 2020, 00:25
hanjovdberg schreef: wo 2 december 2020, 23:25 Na het relatief positieve artikel van vorige week over mtbers moest er natuurlijk snel een negatief artikel geschreven worden. Stel je voor dat de stemming omslaat en fietsers ineens als sociale wezens gezien gaan worden. Dat kan niet de bedoeling zijn ... 🤪🙃😢

Hier de link naar het artikel: https://nos.nl/l/2358476
Ik vind deze wel behoorlijk meevallen qua negativiteit. Het is toch ook een feit dat het grootste deel geen bel heeft.
Ik loop geregeld een vaste ronde in het bos en dan ook een paar honderd meter op de groene route.
Hoor nooit een bel, hoor ze wel aankomen en ga uiteraard netjes aan de kant.
Gaat prima en zolang ze/we rustig passeren geen probleem.
Dat bedoelde ik juist. Mijn link is een behoorlijk positief artikel. Behalve het stukje over de dieren dat slaat nergens op.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Het is een premium artikel, ff de tekst gekopieerd:

Bovendien vinden diverse partijen dat de dikkebandenfietsers te veel andere recreanten storen, zoals wandelaars en ruiters.

Na een voorbereidingstijd van zo'n vijf jaar werd dit jaar begonnen met de aanleg van een lange mtb-route door de bossen van Berg en Dal, Groesbeek en Mook. Onder meer de gemeente Berg en Dal en de provincie gaven er vergunningen voor af.

Nijmegen was ook bij de aanleg betrokken, omdat het traject in de Westermeerwijk weliswaar op Berg en Dals grondgebied ligt, maar de stad heeft dat terrein wel in eigendom.

In strijd met internationale wetten

Inmiddels hebben zich diverse natuurorganisaties gemeld en die wijzen er op dat de aanleg in strijd is met internationale Natuurbeschermingswetten. Ook de provincie heeft dat erkend en heeft de gemeente Nijmegen en Berg en Dal opgedragen de route te verleggen bij die Leemkuil, omdat daar het leefgebied van het vliegend hert is.

Voor de Nijmeegse gemeenteraad gaat dat niet ver genoeg. Die willen de mtb-ers helemaal weg hebben uit het gebied. De meeste politieke partijen trokken woensdagavond ongekend fel van leer tegen de mountainbike-route.

,,Er is geen fatsoenlijk natuuronderzoek gedaan, alleen een quick-scan. Dat is een schande, tegen alle internationale wetten in’’, volgens Eline Lauret van de Partij voor de Dieren.

,,De gemeente heeft zitten te slapen en zelfs 10.000 euro subsidie gestoken in een illegale route. Biodiversiteit gaat niet alleen over het beschermen van olifanten en panda’s in arme landen ver weg. Het vliegend hert is de olifant onder de kevers. Het dier komt op slechts vier plekken in Nederland voor, mtb-trails zijn er genoeg.’’

Lusanne Bouwmans van D66 was heel kort: ,,Die route had er nooit mogen komen, wanneer gaat-ie weer weg?’’

Mensen moeten buiten recreëren
,,Ik word niet heel blij van deze discussie’’, verzuchtte wethouder Bert Velthuis na de gezamenlijke klaagzang van de vertegenwoordigers van de politieke partijen. ,,We hebben een lange voorbereiding gehad om het mountainbikepad aan te leggen, vier tot vijf jaar, waar veel organisaties zijn er bij betrokken.

Sporten is goed voor de gezondheid en daarvoor willen we ruimte scheppen. We willen de mensen de kans geven buiten te recreëren. Ik wil het bos niet afsluiten, voor sommige groepen en al helemaal niet in coronatijd.’’

Velthuis vertelde dat momenteel al wordt gezocht naar een alternatieve route, via plekken waar het vliegend hert niet voorkomt. Hij is bang dat mountainbikers naar verboden delen van het bosgebied gaan, als de route deels wordt opgeheven. ,,Die was juist bedoeld om iedereen zijn eigen plek te geven. Ga straks niet klagen dat ze overal fietsen.
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Volgens mij zit er maar 1 persoon in de in de Nijmeegse gemeenteraad heel hard te schreeuwen over sluiten dat is die tante van de dieren en dat gaat niet alleen over westermeerwijk. Maar mevrouw mag op persoonlijke titel sluiting (van dat stuk) van de route afdwingen bij de rechter. Dan zullen we zien wat er gebeurd. Het is ook een beetje vreemd dat de gem Nijmegen hier denkt wat te zeggen te hebben want het is grondgebied van Berg en Dal.
Wout024
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 19:54

dit is geen fijne ontwikkeling. dat de partij voor de dieren opkomt voor het vliegend hert is logisch (en ik zit zelf ook niet op de mountainbike over dat diertje heen te rijden).
Ingewikkelder wordt het als D66 roept dat de route helemaal dicht moet. D66 zit in het college en heeft dus veel invloed.
ik denk dat er in de discussie een paar dingen samenkomen die het de positie van de mtb'er niet beter op maken. Allereerst dat vliegend hert. ik heb er geen verstand van, maar blijkbaar zijn er dingen misgegaan in de aanloop naar de nieuwe route bij west-meerwijk.
Daarnaast was west-meerwijk tot april geen onderdeel van de mtb-routes. Voor iedereen die daar al jaren wandelt is het dus ineens een compleet nieuwe situatie met alle fietsers. Daar kwam corona overheen met dus nog meer fietsers dan wellicht verwacht, en dan is nijmegen nog eens een super populaire route (top 10) die ook nog eens veel mensen uit het hele land trekt.
Let wel: met name in het weekend. ik fiets hier vaak doordeweeks (gister nog rond 12 uur) en dan is het rustig.

Wat nu van belang is wat de mtb-club doet richting politiek. Aan dat vliegend hert heb je een taaie, natuurclubs zijn gewend forse lobby's in te zetten richting politiek (prima mag ook). Je moet dus van goede huize komen om dat tegen te houden. En volgens mij is het verleggen van de route al een gelopen race. Niet erg ook, lijkt me.
Maar ik zou als mtb-club wel een flinke lobby opzetten voor behoud van de route. Nu gaat het om west-meerwijk. maar als ze in berg en dal of mook zien dat de politiek wel makkelijk een streep zet door routes als boze wandelaars daar om vragen, dan is het een glijdende schaal.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

het lijkt alsof de kever-case als argument wordt gebruikt dat er geen fatsoenlijk onderzoek is gedaan en daarom de route moet verdwijnen. Dat snijdt geen hout, want die kevercase is volgens mij gesloten: de route moet worden verlegd. Heel jammer, ontzettend knullig van de provincie, maargoed ik denk dat daar mee te leven is (enorm rot voor de vrijwillige uren die er in zijn gestoken maar het mag duidelijk zijn dat de vrijwilligers en routebouwers hier echt niks valt te verwijten. Mag ook hopen dat de gemeente/provincie weer meebetaalt of dit anderzijds rechtzet).
Maar die route sluiten, dat lijkt ineens uit de lucht te komen vallen, ongetwijfeld geholpen door de negatieve artikelen over mtb-ers in het algemeen.
Maar ik zou als mtb-club wel een flinke lobby opzetten voor behoud van de route.
dit inderdaad. Hoop dat de lokale club hier ideeën bij heeft! Misschien dat de ntfu hier in kan helpen?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Men schijnt ook vooral te denken dat als je de routes nu afsluit al die mtbers dan wel thuis op de bank gaan zitten.... Enige wat je daarmee gaat bereiken is dat men weer ouderwets gaat dwalen (wat echt wel leuk was vroeger) maar dan in de hoeveelheden van nu. Ik denk dat niemand daar bij gebaat gaat zijn, ook de wandelaars niet.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Sowieso is de kever een stok die gezocht is om mee te slaan. Als het ècht om die kever gaat, die daar nauwelijks tot niet wordt waargenomen, zou je ook het gebied moeten afsluiten voor wandelaars. Daar zijn er nog veel meer van dan mountainbikers en die trappen die kever net zo hard plat.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Miob schreef: do 3 december 2020, 11:42 Sowieso is de kever een stok die gezocht is om mee te slaan. Als het ècht om die kever gaat, die daar nauwelijks tot niet wordt waargenomen, zou je ook het gebied moeten afsluiten voor wandelaars. Daar zijn er nog veel meer van dan mountainbikers en die trappen die kever net zo hard plat.
Wat een rare praatjes zeg. Hoe durf je zoiets te suggereren. Er is maar één echte natuurliefhebber en dat is iemand die te voet door het bos gaat
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

bouwpakket schreef: do 3 december 2020, 11:57
Miob schreef: do 3 december 2020, 11:42 Sowieso is de kever een stok die gezocht is om mee te slaan. Als het ècht om die kever gaat, die daar nauwelijks tot niet wordt waargenomen, zou je ook het gebied moeten afsluiten voor wandelaars. Daar zijn er nog veel meer van dan mountainbikers en die trappen die kever net zo hard plat.
Wat een rare praatjes zeg. Hoe durf je zoiets te suggereren. Er is maar één echte natuurliefhebber en dat is iemand die te voet door het bos gaat
:lol: en ik maar denken dat je altijd zo'n vrolijk opgewekte persoon was, maar hier druipt het sarcasme wel heel goed van af.

Het blijft wel een beetje schering en inslag dit jaar met de berichten over fietsen in het bos en wandelen in het bos.
Al moet ik wel zeggen dat ook wandelen in het bos geen pretje meer is, met al die wannabe-natuurliefhebbers die zonodig het bos dienen te claimen.

Hopelijk gaat dit geen sneeuwbaleffect teweeg brengen om alle mtb-paden te sluiten..
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

bouwpakket schreef: do 3 december 2020, 11:57Wat een rare praatjes zeg. Hoe durf je zoiets te suggereren. Er is maar één echte natuurliefhebber en dat is iemand die te voet door het bos gaat
.... wat niet impliceert dat iemand die te voet door het bos gaat, ook een echte natuurliefhebber is.

Eigenlijk zou je het bos dus nog kunnen afsluiten voor een deel van de wandelaars.
(misschien "alleen toegankelijk voor wandelaars op sandalen, met geitenwollensokken en gekleed in biologisch katoen")
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Meegs schreef: do 3 december 2020, 12:14 Hopelijk gaat dit geen sneeuwbaleffect teweeg brengen om alle mtb-paden te sluiten..
Degenen die dat willen gaan daar dan heel veel spijt van krijgen....
Je gaat me dan werkelijk overal in 't bos tegen komen, en ik denk niet alleen mij. Ik hou me nu netjes aan de routes, maar als dat niet meer mogelijk gaat zijn in de toekomst gaat bij mij toch echt de knop op "schijt aan alles". :((

Hoop echt niet dat het ooit zover komt.....
Laatst gewijzigd door KTManiac op do 3 december 2020, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Plaats reactie