Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

dropper schreef: vr 30 juli 2021, 08:34 Wandelaars met (loslopende) honden richten veel meer ellende aan, daar hoor je niemand over.

Maar goed, een populaire route is niet altijd een voordeel.

Vervelende van zo'n rechtszaak is dat het tegen de gemeente is, de vraag is of die wel gemotiveerd genoeg zijn om alles open te houden
Paar maanden geleden is het openhouden van de MTB route in westermeerwijk in de Nijmeegse gemeenteraad besproken. Toen waren er maar 2 partijen (Pvdd en nijmegen.nu) tegen de mtb route door westermeerwijk. Maar deze partijen hebben samen maar 2 of 3 zetels dus verreweg in de minderheid. Voorlopig is dus het besluit om de routes open te houden, met tijdelijke afsluiting van een deel vanwege vliegend hert.

Onze 'vriend' wil volgens mij een algeheel verbod op fietsen in de bossen. Maar dat kan de gemeente nijmegen niet beslissen. Waarschijnlijk zet hij gewoon hoog in en hoopt nog iets te kunnen halen door de publieke opinie te bespelen. Het feit is gewoon dat er al 15/20? jaar een mtb route loopt door nijmegen en omgeving en om daar nu ineens over te gaan zeuren is een beetje laat. Deze route is verlegd/vernieuwd omdat overige bosgebruikers last hadden van fietsers welke opzoek zijn naar mooie paadjes in de bossen :).
Laatst gewijzigd door JohanGTT op vr 30 juli 2021, 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik vermoed dat meneer Dirkmaat zich niet helemaal realiseert wat een sluiting van routes betekent voor de verspreiding van mountainbikers door het betreffende gebied.
Weet niet hoe het bij jullie zit, maar nu blijf ik op de routes. Als er geen routes meer zijn rij ik overal waar ik een paadje zie. Kies maar. :winkie:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Dat gebeurt in Nijmegen ook nog genoeg.
Met de vernieuwde routes zijn een aantal van de populaire 'olifantenpaadjes' in de route opgenomen, maar er is nog genoeg moois wat buiten de route ligt. En helaas (?) wordt daar ook nog veelvuldig gebruik van gemaakt. Dat zal denk ik ook meespelen in de overwegingen van deze meneer.

Hoe dan ook, al meermaals in dit topic benoemd dat de journalistieke onpartijdigheid in deze niet helemaal aanwezig is. En zolang er een platform gegeven wordt, zal er geprotesteerd blijven worden. Wat op zich niet verboden is natuurlijk, maar zou mooi zijn als ook de positieve zaken wat vaker belicht worden in de media. Volgens mij is de lokale wieler vereniging namelijk ook regelmatig actief met schoonhouden van het bos e.d.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

KTManiac schreef: vr 30 juli 2021, 09:53 Ik vermoed dat meneer Dirkmaat zich niet helemaal realiseert wat een sluiting van routes betekent voor de verspreiding van mountainbikers door het betreffende gebied.
Weet niet hoe het bij jullie zit, maar nu blijf ik op de routes. Als er geen routes meer zijn rij ik overal waar ik een paadje zie. Kies maar. :winkie:
Precies dat deden we vroeger, Westermeerwijk was een stuk bos waar je overal mocht/mag fietsen,wat dat betreft heeft het aanleggen van een (actractieve) route alleen maar voor regulering en spreiding van gebruikersgroepen gezorgd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Onderaan het artikel staat een mailadres van Omroep Gelderland, voor tips of opmerkingen voor de redactie.
Ik zit me nog te bedenken of ik daar het volgende naartoe zal sturen:

https://www.gld.nl/nieuws/7320286/natuu ... tainbikers
Naar aanleiding van dit artikel heb ik wel een opmerking voor de redactie: goede journalistiek bestaat uit onderzoekswerk, hoor en wederhoor van diverse betrokken partijen. Niet uit het klakkeloos overnemen van de grieven van een willekeurige persoon.

In het stuk staan onbewezen aannames en zelfs pertinente onwaarheden.
“Je ziet maar een spoor” is volgens de heer Dirkmaat genoeg om met absolute zekerheid een conclusie te trekken. Je mag toch hopen dat een rechter daar wat anders over denkt. Omroep Gelderland blijkbaar niet.

Ook de tellingen die een mountainbiker per 4,5 minuut aangeven op een doordeweekse dag tot 21u kunnen niet kloppen. Eén keer een avondje zelf tellen en uw “verslaggever” kan die conclusie ook trekken. Des te kwalijker dat elke uitspraak van de heer Dirkmaat zonder verder onderzoek als zijnde waar wordt neergeschreven.

We leven in een tamelijk vol landje, en dat betekent keuzes maken op velerlei gebied. Het aantal mensen dat het leuk vindt op een fiets over onverharde paden te rijden is groot, je zult daar iets mee moeten, een vorm van regulatie vinden. Botweg stellen dat dat nergens mag is geen reëele optie.

Elk bos beschikbaar stellen voor mountainbikers is uiteraard niet aan de orde, elk bos afsluiten is echter ook geen optie. Ook is op meerdere plekken -in ons land en daarbuiten- aangetoond dat een verregaande scheiding tussen mountainbikers, ruiters en wandelaars goed werkt, beter dan een ongelimiteerd door elkaar heen recreëren. Daarnaast zorgt het gebruik van aangewezen paden ervoor dat andere delen van een gebied niet meer gebruikt worden door fietsers (uitgezonderd door een enkeling die zich nergens wat van aantrekt, dat is helaas nooit volledig tegen te houden en ook een doorn in het oog van het gros van de fietsers).
Waarmee de aanleg van specifieke mtb-routes meerdere zeer goed te motiveren doelen dient, waaronder natuur ontzien.

Veel mountainbikers zijn zelf natuurliefhebbers die naast de fiets ook te voet de natuur in gaan. Een deel van wat de fietshobby mooi maakt is ook juist het in de natuur zijn. Er zijn meer manieren om van de natuur te genieten dan alleen te voet met een verrekijker, het zou de heer Dirkmaat sieren als hij daarvoor wat respect zou kunnen opbrengen in plaats van elke fietser als een botte natuurterrorist af te schilderen.

Dat de heer Dirkmaat daartoe blijkbaar niet in staat is is jammer. Maar wat echt schokkend is is dat een instantie met een publieke functie als Omroep Gelderland daar zonder enige kritiek in meegaat en dat beeld alsmede de verdere hersenspinsels van deze heer publiceert als zijnde de enige waarheid. Is dit een onafhankelijke omroep of het persoonlijke propagandablaadje van de heer Dirkmaat kun je je afvragen na lezing van het gelinkte artikel.

Zo'n "we printen alles instelling" verwacht je van een roddelblaadje of het plaatselijke sufferdje.
Blijkbaar vind Omroep Gelderland het ook prima om zichzelf als zodanig te profileren.

Daarmee is echter niemands belang gediend. Niet het belang van Omroep Gelderland, niet het belang van de natuur, niet het belang van de mensen die er graag fietsen of anderszins recreëren en uiteindelijk zelfs het belang van de heer Dirkmaat zelf niet.
Het is jammer dat hij dat niet inziet, en nog jammerder dat Omroep Gelderland dat niet inziet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed geschreven, mijn zegen heb je :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De vraag is vooral of het zin heeft, of ongelezen in de digitale prullenbak verdwijnt :-{ :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

kermit schreef: vr 30 juli 2021, 12:32 De vraag is vooral of het zin heeft, of ongelezen in de digitale prullenbak verdwijnt :-{ :D
Niet geschoten is altijd mis.
Ik vind het goed geschreven, dus ik zeg DOEN!
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Ascension
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 augustus 2018, 08:38

Prima mail, versturen zeg ik!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Het Bericht is de moeite van het verspreiden zeker waard.
Of als reactie onder het Artikel, of ons een Kopie geven zodat we het allemaal naar de Gelderland kunnen sturen :D .
Ik elk geval :-q geschreven. Ik had het niet zo 'neutraal' kunnen houden,waardoor 'onze' zaak zeker niet gedient zou zijn
Kudo's Kermit.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Treffend en heel correct opgesteld! :-q
Dit moet je echt insturen!
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Doen! Prima onderbouwd stuk tekst!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat KTManiac je af gaat branden dat je mensen niet respecteert... . (m.a.w. je beschuldigt de omroep nu ook meteen en hoewel je daarin gelijk hebt, slaat de ontvanger waarschijnlijk ook meteen in de defensieve stand en reageert meer op de beschuldiging dan op de inhoud, als ze al reageren...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat had ik me inderdaad ook al bedacht :)
Een reden om het niet in te sturen, sowieso is er geen mogelijkheid om onder het stuk te reageren dus het wordt ook niet openbaar geplaatst. Waarmee het eigenlijk meer even wat frustratie van mezelf afschrijven is dan echt heel nuttig... (al is dat an sich ook al een beetje nuttig, iig voor mij :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie