Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Corpii
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 11:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6

Die is in andere communicatie wel genoemd: NM heeft voorwaarden gesteld waaraan niet voldaan kon worden (geldelijk vooral) en daarom is er een overeenkomst met partijen waarmee wel vlot tot een overeenkomst gekomen kon worden gemaakt. NM is daarmee niet afgeschreven maar nu kan er tenminste wel begonnen worden met de aanleg. Wellicht dat NM in een later stadium weer gaat aan haken maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

In de link die net gegeven wordt. Dus de conclusie dan men voor nu even zonder NM aan de gang gaat had ik al getrokken. Ik reken het goed. Eerst je energie stoppen in mensen die wel mee gaan in de plannen.
◼︎ Go round the outside.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

MarianneW schreef: vr 23 augustus 2019, 09:47 Ik verwacht niet dat de nieuwe route er anders uit gaat zien dan de nieuwe Posbank route of de routes in Twente. Die zijn namelijk allemaal ontworpen door Patrick Jansen en die is ook verantwoordelijk voor de nieuwe route in Nijmegen.
Kleine aanpassing aan je betoog, Posbank/Veluwezoon komt niet van de tekentafel van Patrick Jansen maar van NM zelf en Karst Zijlstra.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik las dat de nieuwe routes worden ontwikkeld door Patrick Jansen.
Geen brede paden meer, alleen singletracks.
Alleen maar weer om de bezoekersstromen te scheiden, de voetgangers hebben weer gewonnen.
Blijft niet veel over aan variatie zo.

Ook de opmerking dat de tracks niet door kwetsbare natuur gaan doet mij weer vermoeden dat er weer singletracks langs autowegen etc worden aangelegd, aan de buitenkant van het pas zoals je ook bijv deels op de UHR of op de Posbank ziet.
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... ~a6bd6096/.

Als ik zo de boswachtersblog zie loopt de route niet ten oosten van de zevenheuvelenweg. Dat is dan toch wel jammer. Hopen dat het daar vrij rijden blijft.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ik ben vooral benieuwd hoe er omgegaan wordt met de paden naast de nieuwe route. Als er een vignet komt en er alleen maar op uitgepijlde singletracks gereden mag worden dan mis je zoveel leuks eromheen. Wortels / modderstroomgeulen die glad gestreken worden vind ik nu niet echt een vooruitgang.

Vroegah toen op groen nog de "dubbele looie piep" zat was deze om de paar weken anders, bij elke regenbui werd het te berijden pad natuurlijk verlegd en was t altijd een uitdaging om fietsend boven te komen.
Nu hebben ze daar een paar jaar geleden "onderhoud" gepleegd, het is nu een brede baan naar boven geworden :-{ niks geen uitdaging meer...
En zo zijn er nog legio voorbeelden....leuke afdalingen die ineens dichtgelegde worden enz

Dus ik zit eerlijk gezegd niet zo te wachten op een 2e UHR in Nijmegen.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Smalle uitdagende slingerende paadjes...
Ben bang dat het er dezelfde kant opgaat zoals op de Veluwe is gebeurd.

Wat dat betreft hebben ze het op de UHR beter gedaan.
Goede combi van lang en singlefile zonder door te schieten en om de 2 meter een bocht neer te leggen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Rayb81 schreef: ma 26 augustus 2019, 09:11 Smalle uitdagende slingerende paadjes...
Dat is ondertussen net zo’n dooddoener als “venijnige klimmetjes”
◼︎ Go round the outside.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

JohanGTT schreef: ma 26 augustus 2019, 08:45 https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... ~a6bd6096/.

Als ik zo de boswachtersblog zie loopt de route niet ten oosten van de zevenheuvelenweg. Dat is dan toch wel jammer. Hopen dat het daar vrij rijden blijft.
Als ik dat lees, 50 km vervangt voor een groot deel de rode en groen route van samen 42 km, dus met 8 km extra is dat nou niet een hele grote uitbreiding.....
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Lees in het artikel ook:

“Ze zijn daardoor voor MTB-ers minder interessant en leveren veel overlast op voor wandelaars”

Nu rij ik niet elke week op Nijmegen, maar als ik dat doe kan ik nu niet zeggen dat ik om de wandelaars heen moet slalommen. Kom sporadisch iemand tegen, de paden zijn dan breed genoeg, je houd even in, en een vriendelijke groet doet ook wonderen.
◼︎ Go round the outside.
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Giant-E schreef: do 22 augustus 2019, 23:21
Tijgerhaai schreef: do 22 augustus 2019, 19:12 Niet met zo'n reetfietsclubje "pittige klimmetjes" (jeuk krijg ik van die kreet, je laat een natte scheet en je bent boven) Maar voor Nederland lange smerige klim, snelle afdalingen, wat ik al zei het wortel stukje op goen en die smerige spoelgoot in rood bijvoorbeeld. Ik heb het er mensen dun in de broek zien doen (figuurlijk dan) vloeken, huilen, ruzie met vriend lief, lopend, maar ik vind het mooi.
Dit had mijn post kunnen zijn. :lol: :-q
Van de 2 genoemde stukken mogen er wel wat meer zijn. Vergeet ook niet de wortelafdaling en klim achter werkenrode. Niet op de route maar zat in veel tochten/wedstrijden die daar gehouden werden. Ook zijn er zeker mogelijkheden om nog meer van deze features kunstmatig aan te leggen in dit deel van het groesbeekse bos gezien het hoogteverschil. Maar dat is dan wel wat meer werk dan alleen wat snoeien en afvlakken.

Bijvoorbeeld ook na de rode slalom klim zou je een slalom afdaling kunnen ipv recht naar beneden.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Als ik het kaartje zo bekijk lijkt het er op dat alle leuke stukken zoals traumapad etc in de blauwe lus zijn opgenomen.
Hoop wel dat ze de nieuwe trails aanleggen zodat het hoogte verschil ook echt gebruikt gaat worden voor mooie klimmen en afdalingen en niet op de vlakkere gedeeltes blijven rondslingeren om vervolgens over een recht bospad naar beneden te rijden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
bas r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 11:24
Mijn mountainbike: Focus O1E Pro 2018 / Canyon Exceed CF 7 2021

Van de 2 genoemde stukken mogen er wel wat meer zijn. Vergeet ook niet de wortelafdaling en klim achter werkenrode. Niet op de route maar zat in veel tochten/wedstrijden die daar gehouden werden.
Die wortelafdaling/klim loopt inmiddels helemaal door tot aan ‘het kraantje’, met wat leuke bochtjes en een snelle afdaling. Niet à la UHR, maar leuk.

Ik zit dan weer niet te wachten op dat zenuwachtige van Amerongen/Leersum. In Rhenen zitten dan weer wat interessantere op/neer bochten.

Ik hoop dat de afwisseling blijft, want lange klims vind ik ook gewoon prettig. Maar we gaan het zien.

Ik heb overigens in die 15 jaar fietsen en 1000’en km’s nog nooit een boswachter gezien in Nijmegen.
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Dit weekend weer eens wezen fietsen rond Nijmegen (rode route en wat extra stukjes). Eindelijk blij dat er eens geen flowtrail over een biljartlaken lag maar gewoon veel wortels en oneffenheden. Natuurlijk zitten er ook saaiere stukken in maar vond ik prima.
Nu lees ik zondag dat ze de route aan gaan passen naar weer alleen maar singletracks...jammer, jammer, jammer.
Moet ik weer een andere plek gaan zoeken.
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Veel succes daarmee. :((
Die laatste oldskoolroutes gaan er allemaal aan. Op naar meer dan 100 eenheidsworsten!
Plaats reactie