Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
fietsbob
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 21:43

Voor die switchback op het nieuwe stuk ben ik vanmiddag naar links naar beneden gekukkeld. Niets ernstigs, alleen de remhemdel is afgebroken door de val. Bijna een meter naar beneden?
Dat nieuwe gedeelte is wel gaaf, mooi gedaan :-q
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Staat voor morgen op de planning. Iemand suggesties voor een koffie en appeltaart stop voor onderweg?
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

North_Shore_MTB schreef: do 1 april 2021, 18:46 Ik moet wel mijn 800mm carbonstuur afzagen tot 760mm. Ik kwam net niet langs die smalle doorgang met die boompjes in de uphill secties. Maar dat is een kleine offer voor deze nieuw toegevoegde secties.
Idd mooi stuk! Maar ik heb het daar vrijdagochtend ook met m'n 760mm stuur voor elkaar gekregen m'n gezicht kennis te laten maken met het hekwerk links. User error.... niet opgelet in de veronderstelling "d'r ligt een track dus het zal wel passen". Hmmmm..... krapjes. :winkie:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gaat dat over het stukje met die switchback, en erna? Mijn stuur is 76cm breed maar ik kan me niet herinneren dat er ergens een probleempassage was vanmiddag. Niet passief en niet actief :-D

Eerste keer dat ik de blauwe route gereden heb, iets meer rechtdoor dan paars en rood maar ook zeker leuke stukjes erin. En omdat je toch min of meer bij het bikeparkje komt heb ik daar ook even de flowline meegepakt, was ook leuk.
Gecombineerd met paars en het traumapad een paar keer gaf het weer een lekker gevulde middag :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

Het hek is vandaag verzet waardoor er nu 120cm is las ik op FB!
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Vandaag Groesbeek en Mook gereden, vooral Mook vond ik erg verrassend.
Had er niet heel veel van verwacht maar zitten paar erg mooie stukken bij :-q
Zeker icm bikepark is deze echt niet makkelijker dan rood en paars zoals de website aangeeft.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

Gisteren de vernieuwde blauwe route verkend. De meeste aanpassingen zijn leuk. Nieuwe single tracks rond de Mookerheide zijn goed om minder last van wandelaars te hebben. Wel denk ik dat het nieuwe stuk langs de verzinkerij lastig kan zijn voor beginnende fietsers. Om daar zo die kuil in te duiken en steile afgrond langs het pad. Zal niet iedereen kunnen waarderen.

Ben ook over het bike park gegaan. Daar waren veel fietsers. Zelfs in paashaas pak :-). Leuk om even over heen te gaan naar beneden. Wel jammer dat je daarna over de grote asfalt weer omhoog moet om de route te vervolgen.

Vervolgens had ik helemaal gemist dat de route na de Zandsteeg afdeling nu rechtdoor gaat en niet meer scherp rechts en dan omhoog. Er was aan andere MTBer druk takken aan het opruimen die daar lagen. Hij noemde het een Paashaas kado. Maar toen ik rechts omhoog fietste en geen bordjes meer zag kreeg ik door dat ik niet meer op de route zat. Wel even doorgefietst en vervolgens om de verzinkerij heen gefietst terug naar dat punt. En inderdaad. Vlak voor de afslag naar rechts staat nu keurig een route bordje met de pijl rechtdoor. Toen realiseerde ik me ook dat die takken dus geen Paashaas kado van wandelaars was, maar van de routebouwers om de afslag af te sluiten.

Vervolgens de nieuwe paden gevolgd tot de oprit naar het Jachtslot. Waar ik tot mijn stomme verbazing de drukke Heumensebaan werd opgestuurd. Ik weet dat Natuurmonumenten een hekel aan MTBers heeft, maar dit is wel een extreme anti MTB actie. Volgens de Facebook pagina van MTB Rijk van Nijmegen is de route nu daarlangs omdat NM dat wil. Verder geen uitleg waarom de route niet meer over het asfalt voor het Jachtslot langs mag. Alhoewel het me stug lijkt dat het verboden is om over die weg te fietsen (want dan ook geen e-bikes, wielrenners, bakfietsen etc). Iedereen kan dus nog gewoon er voor kiezen voor het Jachtslot langs te gaan ipv over een gevaarlijke Heumensebaan. Die weg is smal met fietsstroken. Er wordt door auto's hard gereden met gevaarlijke inhaal en passeer acties tot gevolg.
Slechte zaak. Maar ik denk dat MTB Rijk van Nijmegen geen keus heeft want als ze niet akkoord gaan, gaat NM het ze vast nog moeilijker maken. Denk ik.
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Dat stukje Heumensebaan vond ik ook niet fijn. Ik was heel erg op mijn hoede de hele weg. Luisterde goed naar wat de auto's achter me deden. Want het komt toch vaak voor dat automobilisten alleen maar bezig zijn met inhalen. Verkeersinzicht wil nog wel eens ontbreken
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Vroeger reed ik daar nog wel eens de trail aan de andere kant van de heumensebaan ipv via het jachtslot.
Maar aangezien de leuke afdaling naast het fietspad ook dicht is gegooid is dat denk ik ook geen alternatief meer.

Hoe kan het dat NM hier zo moeilijk doet en op andere plekken van het land wel meewerkt aan mtb routes (o.a Rheden, Zeddam ) ze hebben zelfs een eigen mtb vignet
Have fun!
Rinse.
Paul!
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 19:51

En daarbij, wat is er mis met fietsen over de verharde weg langs het jachtslot? Kan me niet voorstellen dat Natuurmonumenten daar een probleem mee heeft.
Ik ben afgelopen zaterdag bij de Bisseltsebaan op de blauwe route begonnen, en nadat ik alle onverharde routepaden gevolgd had, het bruggetje over (Heumensebaan), en vervolgens rechts het fietspad Lierdwarsweg op, om bij het zweefvliegveld uit te komen. Geen mountainbikeroute, maar beter dan de heumensebaan.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klinkt een beetje hetzelfde als de verbinding tussen Amerongen en Rhenen. Er loopt daar een prachtig openbaar fietspad, maar van de grondeigenaar mogen de routebordjes daar niet overheen en wordt je dus via de weg en Elst gestuurd. Maar je mag dus (uiteraard) gewoon over het fietspad doorfietsen. Goed om te weten dat het hier ook zo werkt, pak ik de volgende keer dus gewoon de klim langs het slot. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Inderdaad, ik had de eerste keer gehoopt dat daar ergens op die weg een oversteek was en zo weer t bos in te duiken, helaas was dat niet zo. Volgende keer weer gewoon langs t Jachtslot omhoog, wel zo veilig.
Btw wel erg mooi geworden de blauwe rout👌🏻
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Eigenlijk mag je dus nog gewoon op de verharde weg rijden langs het jachtslot. Immers veel wielrenners doen dat ook. Het is bij hen volgens mij namelijk een geliefde klim.
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Zeker nu ze daar vorig jaar opnieuw geasfalteerd hebben. 1x per jaar is een weekend daar de boel afgesloten. Dan is er zo'n schots evenement.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

HB_Eagle schreef: vr 2 april 2021, 15:34 Wat is de techniek om door dat los zand dropje te komen , daar heb ik steeds voetje aan de vloer
Rondje op Schoorl fietsen :winkie:
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie