Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

aurelius schreef: zo 6 september 2020, 16:41
Juan007 schreef: zo 6 september 2020, 16:30 Precies!

De downhills zijn de klimmen eigenlijk niet waard. Klimmen over een single track om vervolgens met een breed grindpad naar beneden te gaan vind ik persoonlijk een beetje teleurstellend. Een groot gedeelte van de route zou, als je het mij vraagt, andersom gereden moeten worden.
Uberhaupt... downhills in vaste routes in ons vlakke Nl. Echte hm’s, echt steil, echt technisch, echt heel lang :wink: ?
Ja natuurlijk, bij ieder heuvel (tje) die je naar beneden rijdt ben je aan het downhillen, dus zelfs in Friesland kun je downhillen :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: zo 6 september 2020, 17:11
Lars TB schreef: zo 6 september 2020, 16:53 2 chicanes op dat stukje naar beneden zou de snelheid al flink er uit halen. Gewoon wat boomstammen dwars neerleggen.
klinkt als een TTF om te bunnyhoppen
Ssst... 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Een enkeling kan voor een hoop herrie zorgen daar kunnen wij te Schoorl over mee praten. Op een enkele mafkees na kom je er samen wel uit. Het is inderdaad een beetje vreemd dat men het nu als een probleem ervaart. De oude route liep daar ook over. En in al die jaren ben ik daar nooit langzaam naar beneden gegaan, of heb ik problemen met iemand gehad. drie mogelijkheden, corona drukte, nieuw iemand op de camping van buiten de regio, combinatie van die twee. :D

Er is al eens gevraagd of het daar wat rustiger kan. Maar een blauw gedeeld pad bordje en een A4-tje aan een boom valt niet op. Zet op een plek waar je als mountainbiker ook kijkt voordat je de bocht instuurt een groot geel bord neer met de waarschuwing. Laatste keer dat ik langs kwam zag ik iets in mijn ooghoek. (omdat ik wist dat er iets hing) Sorry maar daar stop ik ook niet voor. Het moet met één klap op je ogen duidelijk zijn. Leer mij de types op een mountainbike kennen. Ik kon er laatst één bijna van de Gator afschrapen ondanks pionnen en een boom over het pad.

Maar ondertussen is de herfst aan het intreden de overlast zal snel afnemen. In de tussentijd wordt er al gewerkt aan een ander pad begreep ik.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

StephanR schreef: zo 6 september 2020, 17:50
Knakworstkweker schreef: zo 6 september 2020, 17:32 Toen waren er nog niet zoveel corona-recreanten
Volgens mij heeft dat weinig te maken met corona, maar met het feit dat de nieuwe routes nogal een aanzuigende werking hebben. Iemand toevallig een staatje met gebruikers van de route voor en na?
Volgens mij heeft _Chris dat. Op kluitech.nl houdt hij staatjes bij van het gebruik van de routes.
Gebruikersavatar
North_Shore_MTB
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 6 januari 2020, 18:31
Mijn mountainbike: Kona process 153 DL 2016 Custom Build/ Kona Honzo 2017/ Commencal Meta AM 29 2021 Custom build

Mooi gesproken over de benchmark 'UHR' Tijgerhaai. Daarentegen is NL=XC maar heb je leuke variaties zoals o.a. UHR, Nijmegen en Schoorl. Ik heb 3 jaar achter elkaar 2 a 3 keer in de week UHR gereden (vaak Rhenen/ Amerongen/ Hoge Ginkel/ Leersum en leersum is naar mijn mening vaak een saaie heiige zandbak) en vind persoonlijk Nijmegen echt ff een verademing. Een net wat andere route en toegegeven meer gemene (vaak valse) klimmetjes maar dat neem ik voor lief. Er is meer in het leven dan alleen de UHR ...

Btw om een en ander in context te brengen een foto van een single track in de Franse alpen bij Chamonix na een geweldige downhill een moment van zen met uitzicht op imposante bergtoppen:Afbeelding
Thank God i bailed before i hit that tree
Knakworstkweker

Tijgerhaai schreef: zo 6 september 2020, 18:38 Maar een blauw gedeeld pad bordje en een A4-tje aan een boom valt niet op.
Ik zag vandaag een post op hun facebook met wat je hierboven beschrijft en dat kan je als mountainbiker niet echt zien, laat staan serieus nemen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het hangt er leuk om de wandelaar gerust toestellen. Maar als je daar aan komt op je fiets hangt het niet in je gezichtsveld. Daarnaast ben je bezig met een bocht op dat punt. Dus dan ga je er al helemaal niet naar kijken. Plaats het laag voor de bocht want de meeste controleren de hele tijd of hun voorwiel wel draait. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij kan je dan beter alleen dit op het blaadje zetten:

Afbeelding
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Tijgerhaai schreef: zo 6 september 2020, 23:11 Het hangt er leuk om de wandelaar gerust toestellen. Maar als je daar aan komt op je fiets hangt het niet in je gezichtsveld. Daarnaast ben je bezig met een bocht op dat punt. Dus dan ga je er al helemaal niet naar kijken. Plaats het laag voor de bocht want de meeste controleren de hele tijd of hun voorwiel wel draait. :winkie:
Precies wat ik ook denk. Zoals geleerd moet je door de bochten heen kijken, liefst al een bocht verder. Je hebt echt geen tijd om hele romans te gaan lezen. Verder was al aangekondigd dat er een alternatieve route gezocht wordt. Daarnaast ging ik in het 3x9 tijdperk veel harder daar de heuvel af. Ik denk dat het in de wintermaanden daar veel minder druk is omdat de camping dan bijna leeg is..
Laatst gewijzigd door JohanGTT op ma 7 september 2020, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ondertussen een bijpassend berichtje: https://nos.nl/artikel/2347115-boswacht ... rukte.html

Al die korte lontjes komt domweg door verkeerde voeding (te veel suiker) en omdat wij de hele tijd maar met de smartphone in de klauwen lopen. Men staat de hele tijd maar aan. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het heel wijs is om zo veel mogelijk suiker uit je dieet te halen en de klote telefoon ook eens met rust te laten. Zet dat ding op automatisch niet storen tussen 20:00 en 9:00 wordt je een stuk rustiger van. En natuurlijk ook geen techniek in de slaapkamer. Dat hok is om te slapen of een goede vrijpartij (combinatie mag) :D
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Tijgerhaai schreef: ma 7 september 2020, 10:56 Ondertussen een bijpassend berichtje: https://nos.nl/artikel/2347115-boswacht ... rukte.html
Ik heb vanmorgen ook met een bevestigende glimlach in de auto gezeten toen boswachter Frans , aan de telefoon in de uitzending van Ekdom in de Ochtend, nogmaals bevestigde en beaamde dat het dus wel degelijk vaak aan de wandelaars ligt
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Helaas vanmiddag wat sporen van een crossmotor tegen gekomen op de rode route :evil:

En die chicane vlak na het dropje nadat je een paar honderd meter verder op de splitsing rood-paars komt (voor de weg), daar lagen boomstammen om te zorgen dat de Strava-tijgers niet rechtdoor gingen. Eentje heeft er zelfs zijn Strava-recordpoging voor opgegeven om die boomstammen weer aan de kant te gooien. Treurig. Laat dat soort lui gewoon hier en daar het parallelle wandelpad pakken om die kostbare secondes te winnen... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Afgelopen vrijdag 2x de rode en 2x de paarse route gereden. Was voor mij de eerste keer in deze omgeving. Mooie aanwinst voor NL. Heeft wat weg van de UHR-routes en dat bedoel ik als een compliment. Ik kom zelf uit de omgeving van Breda, maar om echt een mountainbike-gevoel te krijgen is het toch wel fijn om hoogtemeters te kunnen maken. Los gezien van een enorme groep van ongeveer 30 pubers op mtb's (gelukkig niet op singeltracks) ben ik weinig mensen tegengekomen. Ondergrond lag er perfect bij, leek voor een groot deel wel geasfalteerd :wink: . Vooral fysiek uitdagende routes met in totaal 1200 hoogtemeters. Technisch was het nergens echt lastig. Ik kwam wel ergens een bordje tegen met 'technisch lastig' (of iets dergelijks) bij het Traumapad, maar ook dat stelde technisch niet heel veel voor. Maar wel een leuke afdaling, alleen een beetje stuiteren met al die gaten :D. Kom zeker nog een keer terug.
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Araldo schreef: zo 13 september 2020, 19:38 Technisch was het nergens echt lastig. Ik kwam wel ergens een bordje tegen met 'technisch lastig' (of iets dergelijks) bij het Traumapad, maar ook dat stelde technisch niet heel veel voor. Maar wel een leuke afdaling, alleen een beetje stuiteren met al die gaten :D. Kom zeker nog een keer terug.
Zaterdag ook met mijn vriendin geweest, die ik toch wel als beginner beschouw aangezien ze pas 4 maanden fietst. Maar die vond het traumapad ook niets voorstellen, snapte ook niet waarom dat bord daar stond.
Nu moet ik hier wel bij zeggen dat ik mijn vriendin al meegesleept heb naar Willingen/Winterberg en een weekje Oostenrijk downhillen, dus qua afdalen misschien geen beginner meer is(in Nederlandse begrippen dan).
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Dat bordje staat er vooral om verzekeringstechnische redenen denk ik.

Komend weekend voor de 2e keer naar Nijmegen met een paar man...zin in!
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Plaats reactie