Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zomers ook rijden op de routes in de duinen. Dan lach je om “mulle” routes in het achterland. Maar vooruit een tip of twee. Maak je voorkant licht door meer achter op het zadel te gaan zitten. En laat je voorwiel zoeken naar het beste spoor. Lichter verzet en gas er op houden. Zo goed als geen profiel helpt ook, maar ik dender er gewoon door op mijn 2,6” trekkerbanden.
◼︎ Go round the outside.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar het is er (op enkele hele korte stukjes na) niet mul, de ondergrond is hard met een cm los zand er overheen. Wat lekker gaat glijden als je net effe te gek doet, ik vind het altijd tricky dat soort ondergrond, sommige UHR routes hebben dat deels ook.

Hier in midden-Brabant is het meer echt los/mul na zo'n lange droogte, dat is ook opletten maar toch wat voorspelbaarder als je de grenzen opzoekt.
(heb ook 2.6 op de hardtail, Maxxis Rekon. De echte tractorbanden liggen op de e-fully :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

kermit schreef: zo 20 september 2020, 22:22 Maar het is er (op enkele hele korte stukjes na) niet mul, de ondergrond is hard met een cm los zand er overheen. Wat lekker gaat glijden als je net effe te gek doet, ik vind het altijd tricky dat soort ondergrond, sommige UHR routes hebben dat deels ook.
UHR heeft dat inderdaad ook regelmatig. Maakt de route juist leuker en geeft iets meer technische uitdaging, maar idd ook wat tricky soms.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

De juiste snelheid bij die rollende ondergrond is ook wel een dingetje. Ga je te langzaam en te hoekig de bocht om dan heb je ook een grote kans om onderuit te gaan... Als je een beetje de ruimte heb vind ik het op zich wel vermakelijk, al hoop ie dan niet dat je de bovenste laag te veel verplaatst, zodat de hardere ondergrond dan weer te voorschijn komt en die teveel te lijden krijgt.
Op dit moment liggen Amerongen en Hoge Ginkel er ook bij zoals dat ook bij Groesbeek en Nijmegen snel ontstaat als het droog is of droger wordt. Alleen heb je daar iets meer van dat rollende split/grind in tegenstelling tot de UHR.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bochtentechniek is koning. Plant die nopjes goed in de grond en je gaat nergens heen. Een bandje als een Rock Razor heb je bakken met grip mee in los/mul zand. (Bandje ook niet te hard oppompen)

En een beetje driften is niet erg. Als je het vaak genoeg doet wen je er ook aan. Vaak pakt hij wel weer voordat je echt ingehaald wordt door je achterwiel. En ik ben echt niet de drift koning. Ik ga dus meer op mijn zij noppen rijden.
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Misterelmo schreef: zo 20 september 2020, 22:26
kermit schreef: zo 20 september 2020, 22:22 Maar het is er (op enkele hele korte stukjes na) niet mul, de ondergrond is hard met een cm los zand er overheen. Wat lekker gaat glijden als je net effe te gek doet, ik vind het altijd tricky dat soort ondergrond, sommige UHR routes hebben dat deels ook.
UHR heeft dat inderdaad ook regelmatig. Maakt de route juist leuker en geeft iets meer technische uitdaging, maar idd ook wat tricky soms.
Dat had ik vandaag ook in Lochem, ging hard, maar een paar keer wel even gezweet dat ik m nog net kon houden....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tijgerhaai schreef: zo 20 september 2020, 22:13 Zomers ook rijden op de routes in de duinen. Dan lach je om “mulle” routes in het achterland. Maar vooruit een tip of twee. Maak je voorkant licht door meer achter op het zadel te gaan zitten. En laat je voorwiel zoeken naar het beste spoor. Lichter verzet en gas er op houden. Zo goed als geen profiel helpt ook, maar ik dender er gewoon door op mijn 2,6” trekkerbanden.
Wat Kermit al zegt: je hbt mul en je hebt glad. Techniek of materiaal gaat je daar echt niet helpen. Beleid gaat je redden van een crash. Tikje rustiger, voorzichtiger de bocht in dus.



Maar als je al langzaam gaat, dan heb je inderdaad nergens last van :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Men is verpest door al die kombochten die maar om de kombochten overal neer gelegd worden zonder dat ze nut hebben. Daardoor kunnen ze geen normale bocht meer nemen. :bier:
◼︎ Go round the outside.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

over kombochten gesproken: ik zag dat er wat werk was verricht op het traumpad, getuige de donkere plekken. Hulde. Ik werd wel weer stilgezet bij het feit dat als je voor je rust komt, zondagochtend niet het beste moment is. Waar ik in mei/juni in de avonden na 20:00 nog rondjes reed met 0 flybys, was het gisterochtend treintje rijden.

Nog een advies voor degenen die met de auto komen en op de P langs de Meerwijkselaan parkeren: die eikenbomen daar zijn best hoog, en in deze periode vallen de eikels naar beneden. Als je (panorama)dak je lief is: kies een andere plek. Ik stond even uit te puffen en het geeft een bijzonder geluid, alsof iemand die auto's onder vuur neemt vanaf een hoge positie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: ma 21 september 2020, 10:28 Men is verpest door al die kombochten die maar om de kombochten overal neer gelegd worden zonder dat ze nut hebben. Daardoor kunnen ze geen normale bocht meer nemen. :bier:
In Nijmegen hoef je ook geen normale bochten meer te nemen :D :wink:

Maar voordat er allerlei discussies over rijtechniek ontstaan (ik ga echt niet beweren dat de mijne perfect is), ik kom heus wel rond met de huidige omstandigheden en heb ook net zo veel plezier als anders.
Maar ik vind het nu wel wat trickier om je grenzen op te zoeken dan met iets meer vocht in de bodem, that's all.

Dus wat Lars zegt, ik hou nu iets meer marge aan.
Aanpassen aan de omstandigheden zou je het ook kunnen noemen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

kermit schreef: ma 21 september 2020, 13:13
Dus wat Lars zegt, ik hou nu iets meer marge aan.
Aanpassen aan de omstandigheden zou je het ook kunnen noemen :)
Daar is zeker niks mis mee, maar je grenzen verleggen is ook leuk. :-q
◼︎ Go round the outside.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tijgerhaai schreef: ma 21 september 2020, 13:19
kermit schreef: ma 21 september 2020, 13:13
Dus wat Lars zegt, ik hou nu iets meer marge aan.
Aanpassen aan de omstandigheden zou je het ook kunnen noemen :)
Daar is zeker niks mis mee, maar je grenzen verleggen is ook leuk. :-q
Als in: hoe diep kunnen de schrammen in mijn armen worden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Die zijn van bramenstruiken die over het pad groeien. Wen je ook aan.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

Op zich een leuke route. Alleen jammer dat het zoveel van het zelfde is. Dat gaat bij mij snel vervelen.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

alero schreef: ma 21 september 2020, 22:56 Op zich een leuke route. Alleen jammer dat het zoveel van het zelfde is. Dat gaat bij mij snel vervelen.
Welke van de 4?
Welke route vind jij een goed voorbeeld van een mooie afwisselende route en wat mis je hier dan?
Plaats reactie