Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het natuurlijk ook een utopie om te denken dan je zonder fysieke sensoren in de grond op de routes exact kan weergeven wat de omstandigheden zijn. Ik denk echter wel dat je een goede indicatie kan geven. Hier zal je wellicht per route een kalibratie periode op moeten uitvoeren. Dus waardes uit lezen, en dat koppelen aan de omstandigheden in het veld.

Satelliet data moet op zich toch wel bruikbaar zijn voor een indicatie. https://smap.jpl.nasa.gov/ Heb ook een kaartje van de WUR gezien wat er toch wel bruikbaar uitzag. https://edepot.wur.nl/455412


Maar wij gaan nu toch wel heel erg of topic. Mod vragen om het te verplaatsen naar een nieuw draadje?
◼︎ Go round the outside.
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Het berekenen van nattigheid op een mtb route lijkt mij niet betrouwbaar te doen. Tuurlijk in de winter kunnen er weken zijn dat het te nat is over de gehele route. Maar in de zomer is het erg lastig te berekenen. Nu is het vaak in nijmegen e.o. dat bepaalde stukken (enkele 10 tallen meters) erg gevoelig zijn voor regen. Zoals diverse stukken op de but route. Mij lijkt met nuttiger om een platform te maken die dan meldingen met geolocatie over bepaalde stukken in de route toont. En die dan elke x dagen weer wist.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

je bedoelt een platform waar je individuele trails op kwijt kunt en daar de status van invoeren en reviewen? In de categorieën stoffig/droog - droog - ideal - variabel - nat - modderig - bevroren - besneeuwd enz? En dan ook kunnen aangeven of er een omleiding is of een nieuwe feature? En misschien zelfs foto's kunnen toevoegen van die specifieke trail?

Klinkt als een enorm goed idee. Zo'n goed idee dat je je niet kan voorstellen dat het niet bestaat. Of zou....
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Eigenlijk dat je een 'pin' op de gpx track van de route plaats en dan commentaar toevoegt. Of dat er categorieeen zijn van pins (nat,droog...). Volgens mij moet dit niet heel erg moeilijk te maken zijn. Alleen er moet een centrale plaats zijn waar alle 'pins' van 1 route bijvoorbeeld te zien. Via google maps/earth kun je wel allerlei pins maken ook met foto's alleen moet je dit nu goed filteren zodat je alleen mtb gerelateerde pins of gelinked aan een track worden getoond.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat bestaat al. Dat heet Trailforks. Nadeel, je moet dus mensen hebben die steeds de status van de trail updaten. En wat de een mul of nat vind vind de ander wel mee vallen. meetbare data en allemaal met het zelfde werken is beter.

Maar nu moeten wij toch echt een moderator lief gaan aankijken om dit even in een apart topic te dumpen. Want met Nijmegen heeft het ondertussen niks meer te maken.
◼︎ Go round the outside.
JOMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 19 juli 2020, 12:56

Afgelopen zondag paars gedaan.
Goed te doen. Paar plassen. Alleen stuk waar je de geul in gaat was modderig en nat. Maar daar kun je langs via het normale pad.

Het heeft sindsdien wel weer meer geregend hier in nijmegen.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Trailforks biedt die mogelijkheid, maar het wordt weinig gebruikt. App is ook onnodig complex IMHO. Aan de andere kant, ervan uitgaande dat mensen toch voornamelijk een hele route rijden kun je dit toch ook afronden op route niveau en de hele route als “te nat” bestempelen? Kun je een vrij simpele App maken waar je alleen trail toestand kunt loggen in een lijstje favoriete routes? Hoe simpeler, hoe meer mensen het gebruiken?
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Zou wellicht mooi zijn om te combineren met Strava. Ik weet dat niet iedereen fan is van deze app maar wordt wel veel gebruikt en dus in theorie veel input beschikbaar van gebruikers om de staat van de route te delen. Als ik ga fietsen zit ik vaak al even te speuren of mensen die de route hebben gereden wat los laten over de staat van de route (valt helaas vaak tegen).
‘Simpel’ extra filter optie bij opslaan van je rit of iets dergelijks. Maar zal wel niet direct in het verdienmodel passen :wink:
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

jensss schreef: di 25 mei 2021, 20:00 . Als ik ga fietsen zit ik vaak al even te speuren of mensen die de route hebben gereden wat los laten over de staat van de route (valt helaas vaak tegen).
Dan hebben we gewoon meer boswielrenners nodig. Die roepen altijd trots iets als "heerlijk rondje stoempen in de blubber" ofzo. Export met tekstfilter op de database, en je hebt je overzicht van de staat van de routes. :winkie:
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Om maar weer even on topic te gaan 🙂. Zit er aan te denken om morgen weer richting Nijmegen te gaan. Iemand een beeld van hoe de routes de regenval van de afgelopen dagen verteerd hebben?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

:lol: Waar hebben wij het nu net over? :winkie:
◼︎ Go round the outside.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

hier verder voor discussies over de technologie

viewtopic.php?f=27&t=150983
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

dnuz schreef: wo 26 mei 2021, 09:56 Om maar weer even on topic te gaan 🙂. Zit er aan te denken om morgen weer richting Nijmegen te gaan. Iemand een beeld van hoe de routes de regenval van de afgelopen dagen verteerd hebben?
Ik ben vanochtend even op verkenning gegaan voor je, wel veeleisend hoor, dat er meteen ook een beeld bij moet. Maar vooruit dan maar. :D
Als je, na een laatste bui, de zon en de wind een paar uur de tijd geeft, de routes een beetje kent, weet waar de natste plekken zitten (en hoe je die kunt omzeilen) dan is het best leuk fietsen en rij je veel van dit:
Afbeelding

Of dit;
Afbeelding

Maar als je de routes niet kent dan krijg je ook vaak dit:
Afbeelding

Of dit:
Afbeelding

Persoonlijk zou ik het even uitstellen als je niet uit de buurt komt. Vannacht/morgen wordt er opnieuw regen verwacht, maar na vrijdag niet meer. Geef de tracks een paar dagen om op te drogen, dat is leuker fietsen, beter voor het materiaal en vooral ook voor de tracks zelf. :-q
Be Nice, Say Hi!
Paul!
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 19:51

Ik heb afgelopen zondagmiddag gefietst, na een week vol regen. Ik was positief verrast hoe goed de track er bij lag. Ja, her en der flinke plassen zoals op bovenstaande foto's, maar op die korte stukjes even stapvoets er doorheen en daarna lekker doorfietsen.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Kijk! Dat is nog eens een mooi status report. Thanks :-q . Maar even een weekje wachten dan
Plaats reactie