Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Snelste wat ik op Nijmegen geklokt heb is 49 Km/h. Dat was op de stuwwal terug naar de camping. Maar het ging niet om kijk eens hoe hard ik durf. Dan moet je naar Schotland. Maar zo hard mogelijk downhill op een breed pad is ook wel eens leuk. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Jurriaan schreef: zo 6 september 2020, 12:09
Tijgerhaai schreef: zo 6 september 2020, 10:58 Toch vind ik dat wij het hier in ons land best leuk voor elkaar hebben. Wij hebben tenminste nog mooie toutes.
+1

Kunnen weer on topic. Goede regen gehad vannacht, worden ze sneller rauw van :bier:
Ga zo naar al dat geweld maar weer eens op mijn eigen rondje Schoorl kijken. :-D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

shamensink schreef: zo 6 september 2020, 10:39
Jamis Diablo schreef: zo 6 september 2020, 09:30 Er zitten inderdaad wel een aantal stukken in rood en paars waar je omhoog rijdt op nieuw aangelegde singletrack en afdaalt op de oude rechttoe rechtaan paden.
Dan denk ik ook elke keer "zonde van de hoogtemeters".
Blijkbaar was het niet altijd mogelijk/ toegestaan om singletrack aan te leggen en er wordt nog genoeg gebouwd naast de saaiere stukken.
Ik kan een heel betoog houden over het hoe en waarom van de huidige routes. Ik kan het ook kort houden:
1) we zijn volledig afhankelijk van de medewerking van de terreinbeheerders (en we boffen echt met de boswachters rondom Nijmegen)
2) Noviomagus Batavorum is ook niet in een dag door de Romeinen gebouwd
Het is absoluut geen commentaar hoor, want ik ben heel enthousiast over de routes zoals ik in dit topic al een paar keer heb aangegeven.
En de redenen dat niet alles singletrack kan zijn snap ik heel goed.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Vandaag kwam ik dit spandoek tegen onderweg, helaas niet om ons aan te moedigen :-{ . Even verderop hing er nog eentje. Iets van 'geen gecross in het bos' .
Afbeelding

Ik begrijp het commentaar op dit stukje van de route wel overigens. Het is een breed pad omlaag, dat pal langs camping de Butt loopt (waar enkele uitgangen zijn voor wandelaars). Zonder enige moeite ga je er met een flinke vaart omlaag en als je daar dan net wandelt is dat door het grote snelheidsverschil niet prettig. Kunnen de routebouwers eens nadenken over een stukje single-track parallel aan dit pad? Net als bij Camping Nederrijkswald is gedaan.

Toch gek, het doel van de nieuwe routes was o.a. dat er een betere scheiding van wandelaars/ruiters en 'ons crossers' zou zijn. Dus minder commentaar zou je denken. Ik heb het idee dat nu juist het tegenovergestelde het geval is.
En waar zijn al die boze wandelaars? Ik kom er eigenlijk nooit eentje tegen... Iedereen is altijd vriendelijk, groeten en/of even een praatje maken. Misschien scheelt het dat ik alleen (of met twee) fiets en niet in een heel peloton voorbij kom denderen.
Be Nice, Say Hi!
Knakworstkweker

Er zijn nog steeds wandelaars die van mening zijn dat ze voorrang hebben, overal.....

Dat er de scheiding nog moet komen of niet, maar op de campings/ vvv's / touristen info wordt geen enkele moeite gedaan iedereen ZONDER fiets onder de aandacht te brengen dat er veel gefietst wordt in de omgeving en dat het aan IEDEREEN is om rekening te houden met elkaar.

Ik doe ook regelmatig een rondje met de racer naar Berg en Dal en met name op de 7 heuvelen weg is het een drama met wandelaars.

Gedeelde verantwoordelijkheid, wij doen al jaren ons best, de bal ligt nu bij de rest in mijn optiek.
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Precies!

De downhills zijn de klimmen eigenlijk niet waard. Klimmen over een single track om vervolgens met een breed grindpad naar beneden te gaan vind ik persoonlijk een beetje teleurstellend. Een groot gedeelte van de route zou, als je het mij vraagt, andersom gereden moeten worden.
Jamis Diablo schreef: zo 6 september 2020, 09:30 Er zitten inderdaad wel een aantal stukken in rood en paars waar je omhoog rijdt op nieuw aangelegde singletrack en afdaalt op de oude rechttoe rechtaan paden.
Dan denk ik ook elke keer "zonde van de hoogtemeters".
Blijkbaar was het niet altijd mogelijk/ toegestaan om singletrack aan te leggen en er wordt nog genoeg gebouwd naast de saaiere stukken.
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Een hoop tekst dat voornamelijk bestaat uit aannames, ik ga daarom niet eens de moeite nemen om die allemaal te gaan weerleggen. Neem jezelf niet TE serieus zou ik zeggen. Ik gaf immers alleen maar mijn mening.
Knakworstkweker schreef: za 5 september 2020, 22:55
Juan007 schreef: za 5 september 2020, 21:17 Ik had hoge verwachtingen van Groesbeek, maar god hey, single tracks om te klimmen en brede grindpaden recht naar beneden als downhill. Ik dacht op een gegeven moment dat ik de verkeerde rij richting reed. Dat traumapad is best leuk. Nee, ik hou het maar gewoon bij Amerongen en de bekende bikeparken..
Ik moet zeggen dat het me wel opvalt dat vooral veel UHR-rijders van die verwende trutjes zijn.

Als de benchmark Amerongen is kan je beter wegblijven van elke andere route in Nederland.....

Sorry hoor maar ik rij best veel routes en probeer ook zoveel mogelijk routes mee te pakken als ik voor mijn werk ergens ben, maar er is zoveel moois in Nederland.

Ik rij heel veel in het Bakelsebos, ligt bijna in de achtertuin en is technisch gezien, vind ik een van de uitdagendste routes van Nederland.

Loonse en Drunense duinen, geen idee waar de hype vandaan komt maar ik vind er niet veel aan.
Drieluik Breda, zelfde als LDD, ik voel dat niet daar, wel aardig maar er mist een bepaalde flow
Nijmegen is wat dat betreft een verademing, uitdagend, technisch, hoogteverschil en het loopt gewoon lekker.

UHR is geweldig, maar naar mijn idee is dat een soort van efteling voor iedereen die er meer dan 40km vandaan woont, geweldig dagje uit, maar als je er elke week rijdt wordt het ook minder uitdagend denk ik.

Zeddam is ook zoiets, vrij vergevingsgezinde route, maar omdat je er zoveel mee kan qua niveau van rijden rij je er met een permanente glimlach overheen, heerlijk rijden en echt voor iedereen interessant, maar ook dat gaat ooit vervelen.

ieder zijn meug maar ga alsjeblieft niemand de maat staan te nemen als de UHR je benchmark is, beetje vermoeiend
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Juan007 schreef: zo 6 september 2020, 16:30 Precies!

De downhills zijn de klimmen eigenlijk niet waard. Klimmen over een single track om vervolgens met een breed grindpad naar beneden te gaan vind ik persoonlijk een beetje teleurstellend. Een groot gedeelte van de route zou, als je het mij vraagt, andersom gereden moeten worden.
Uberhaupt... downhills in vaste routes in ons vlakke Nl. Echte hm’s, echt steil, echt technisch, echt heel lang :wink: ?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

2 chicanes op dat stukje naar beneden zou de snelheid al flink er uit halen. Gewoon wat boomstammen dwars neerleggen.


Probleem is dat de locals misschien wel weten dat ze daar moeten remmen, maar als je daar voor het eerst komt, dan valt het niet op dat je daar langs een camping rijdt waaruit zomaar wandelaars het pad op kunnen stappen. En dus ga je vol.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Knakworstkweker

Juan007 schreef: zo 6 september 2020, 16:33 Ik gaf immers alleen maar mijn mening
same
Knakworstkweker

Lars TB schreef: zo 6 september 2020, 16:53 2 chicanes op dat stukje naar beneden zou de snelheid al flink er uit halen. Gewoon wat boomstammen dwars neerleggen.
klinkt als een TTF om te bunnyhoppen
kenwel
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: za 23 augustus 2014, 09:45
Mijn mountainbike: Specialized Epic 2023 en Merida Big Nine Xt-edition 2014

Wat ik wel vreemd vind dat ze nu pas een spandoek neerhangen, die afdaling zat namelijk al vele jaren zo niet altijd in de oude groene route.
Knakworstkweker

Toen waren er nog niet zoveel corona-recreanten
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Knakworstkweker schreef: zo 6 september 2020, 17:32 Toen waren er nog niet zoveel corona-recreanten
Volgens mij heeft dat weinig te maken met corona, maar met het feit dat de nieuwe routes nogal een aanzuigende werking hebben. Iemand toevallig een staatje met gebruikers van de route voor en na?
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Pbro schreef: zo 6 september 2020, 14:34 Vandaag kwam ik dit spandoek tegen onderweg, helaas niet om ons aan te moedigen :-{ . Even verderop hing er nog eentje. Iets van 'geen gecross in het bos' .
Afbeelding

Ik begrijp het commentaar op dit stukje van de route wel overigens. Het is een breed pad omlaag, dat pal langs camping de Butt loopt (waar enkele uitgangen zijn voor wandelaars). Zonder enige moeite ga je er met een flinke vaart omlaag en als je daar dan net wandelt is dat door het grote snelheidsverschil niet prettig. Kunnen de routebouwers eens nadenken over een stukje single-track parallel aan dit pad? Net als bij Camping Nederrijkswald is gedaan.

Toch gek, het doel van de nieuwe routes was o.a. dat er een betere scheiding van wandelaars/ruiters en 'ons crossers' zou zijn. Dus minder commentaar zou je denken. Ik heb het idee dat nu juist het tegenovergestelde het geval is.
En waar zijn al die boze wandelaars? Ik kom er eigenlijk nooit eentje tegen... Iedereen is altijd vriendelijk, groeten en/of even een praatje maken. Misschien scheelt het dat ik alleen (of met twee) fiets en niet in een heel peloton voorbij kom denderen.
De Boze wandelaars zitten op internet hun gal te spuwen op internet over de nieuwe routes. Nijmegen heeft vooral te maken met een combinatie van factoren. Nieuwe mooie en uitdagende route en Corona, waardoor het ineens wel heel erg druk werd in vergelijking met de oude route. Nieuwe routes kampen vrijwel overal met tegenstanders, maar die tegenstand ebt geleidelijk weg. Het gros van de wandelaars is overigens niet tegen een nieuwe route, enkel een klein clubje blijft zich roeren tegen de routes.
Plaats reactie