Route Beetsterzwaag

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Ik zou gewoon naar "Hotel/Restaurant het Wiite Huis" in Olterterp rijden, als je toch van plan bent de auto te nemen.
Dat is het beginpunt van de route Beetsterzwaag/Drachten.
Heb je ook meteen het pittigste/vervelendste stuk gehad. :lol:
Als je wilt fietsen naar de route en je zit vlak bij Gorredijk dan kun je net zo goed daar in de buurt aansluiten op de route en de ronde fietsen.
De route is erg opgeknapt vind ik en de bos stukken zijn daardoor een stuk leuker geworden.
Je hebt alleen wel stukken asfalt/fietspad er tussen zitten helaas, dat maakt het minder leuk.

Appelscha is dan heel anders.. mijn man gaat daar vaak naartoe (terwijl we dus pal naast de trail van Beetsterzwaag wonen, zegt genoeg) en vindt dat een hele mooie en leuke route.
Ik wandel er wel eens met de hond en het ziet er idd prachtig uit.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Nou, ik heb de teleurstelling van het jaar ook gehad. Afgelopen vrijdag (na een aantal dagen met regen) de routes geprobeerd te rijden.

Het eerste deel Beetsterzwaag ging nog wel, hier en daar wat plassen, maar na het weer van de voorgaande dagen was dat te verwachten. Toen kwam Drachten. Op de GPX gezien dat dat zou beginnen met een stukje slingeren. Vooral tussen de struiken door, en wederom veel water.
"Volhouden, het wordt vast beter" was mijn gedachte. Maar dat werd het niet. Ik heb ergens serieus totaan mijn naaf met het voorwiel in een plas gestaan (heb ik denk ik al een jaar of 5 niet meer meegemaakt), om verderop de singletrack gewoon kwijt te zijn door alle bramenstruiken. Niet een keer, maar meerdere keren.
Ik mag dan misschien verwend zijn met routes als Haaksbergen en de regio Arnhem waar ik vaak rij, maar dit heb ik al lang niet meer meegemaakt. En dan te bedenken dat je een vignet hiervoor moet aanschaffen! Wat doet de onderhoudsploeg met het geld dat ze hiervan ontvangen? Zelf een nieuwe fiets kopen en ergens anders fietsen?
Zal vast nog wel vaker in Friesland op vakantie gaan, maar deze routes sla ik over.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Nogal een aantijging over het vignet geld kerel. Ik zit in de stichting en vindt dit ronduit een associale verwoording. Het geld wordt in vele zandbulten en gereedschappen geïnvesteerd, ja er is de laatste maanden niet veel gedaan vanwege omstandigheden.

Maar door de winter heen hebben wij er met vele vrijwilligers elke 2 wekelijkse zaterdagen staan ploeteren in de ijskou en regen. Ik snap dat je er een mening over hebt maar nu ga je toch voorbij aan de fatsoens normen met je uitspraken 🤬
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Kan me heel goed voorstellen dat zulk commentaar erg zuur is.
Jullie hebben ontzettend veel werk gestoken in de route, dat is voor mensen die de route vaak fietsen wel duidelijk hoor!
Ik ben er iig heel blij mee! :-q
Er is bergen nieuw zand opgebracht, wortels weggehaald. bruggetjes en jumps hersteld, bomen weggehaald etc etc.
En die struiken en bramen.... tsja het is een bos, het is nat en warm.. snoei je de boel kort dan staat het er over 2 weken weer.

Maar ik begrijp het anderzijds ook wel.
Mijn man fietst vaak met een groepje en ze pakken allemaal de auto en rijden naar Appelscha of Gieten, terwijl Beetsterzwaag 2 min fietsen van ons huis is.. die routes hebben overduidelijk de voorkeur.
Het is ook gewoon zó ontzettend nat overal, daar is weinig aan te doen gezien we hier gedeeltelijk in heel laag, zegmaar moerasland (bij ons om huis iig wel), wonen.
Tel daar alle wortels en stukken asfalt bij op en dat je er voor eenmalig gebruik 12 euro voor moet betalen.. tsja ik snap dat zoiets tot een negatief oordeel kan komen.
12 euro voor het jaar rond fietsen wanneer je wilt is natuurlijk een heel ander verhaal. Maar ik sla persoonlijk ook stukken over van de route en zoek de leuke stukjes op. Ben allang blij dat de route hier is en we mooi in het bos mogen crossen. :-D
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Nogmaals wat iemand er wel of niet van vindt of van het betalen voor een vignet is mij om het even. Ieder mag er zijn mening over hebben, we doen het toch nooit helemaal goed.

Daar kan ik me heel makkelijk bij neerleggen. Waar het mij te ver gaat is zijn uitspraak over waar het geld dan in gebruikt wordt. Dat noem ik typisch ge al van geen respect hebben voor de vrijwilligers en bestuur die deze route met veel tijd en moeite draaiende houden. Voor dat soort mensen heb ik maar 1 emoticon. 🖕
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Dit vignet is ook geldig op deze routes: in Nationaal Park Veluwezoom, Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen, Bergherbos-Montferland, Voorsterbos-Waterloopbos en Beetsterzwaag. https://www.natuurmonumenten.nl/routes? ... ntainbiken
:-q
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Michel.nl eerlijk is eerlijk de route ligt er gewoon ronduit slecht bij, ik kom hier 1x per jaar en ik dacht na de berichten te hebben gelezen vandaag zelf eens te gaan kijken.

Ik zeg niet dat er geen onderhoud word gepleegt want ik zag onderweg allemaal zand klaar liggen.
Persoonlijk denk ik dat het voor jullie niet is bij te houden en dus de route te lang is.
Er is lang gestreden om de route er te krijgen, maar dat houd volgens mij wel in dat hij er wel goed bij moet liggen.

Mss een idee om hem in te korten zodat alles beter te behappen is.

Is een mening dus je hoeft het niet mee eens te zijn.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Gelukkig zijn wij anders van mening, wij kunnen het kwa lengte prima bijhouden. Maar het zou mooier zijn als de mensen die zo erg klagen zich via mail eens aanmelden om vrijwillig de handen uit de mouw te steken en er wat aan doen in plaats van op het internet klagen :roll:

Hier laat ik het maar weer bij, ieder moet er maar van vinden wat hij/zij wil.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Dit is de reactie die ik al van jouw had verwacht (de slager die zijn eigen vlees keurt), volgens mij wouden jullie destijds een route in Beetsterzwaag. Die is er gekomen, maar dat houd ook in dat hij goed moet worden onderhouden.

Ik had deze reactie verwacht dat degene die klaagt het dan maar moet doen. Vind ik een waardeloze reactie, bezoekers (met eventueel kinderen) moeten gewoon op een redelijke route kunnen rijden. Daar zijn de oprichters mijns inziens verantwoordelijk voor.

Jullie kunnen ook iets met de kritiek doen ipv zo zeggen dat de route er volgens jullie redelijk bij ligt. Er zijn veel klachten doe er wat mee zou ik zeggen.

Mij persoonlijk maakt het niet uit ik kom er toch maar 1x per jaar, zou alleen jammer zijn zijn dat de route straks moet verdwijnen vanwege de staat.

Hier laat ik het bij succes met de route.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Geloof me hij verdwijnt niet zo snel hoor, en het onderhoudt staat gewoon op de planning voor na de vakantie. Want dan begint de natte periode weer. Dan staan we er weer elke 2 weken te zwoegen :-q Voordat je gaat roepen dat we helemaal niks doen...
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Succes met het onderhoud, heeft de route nodig.

Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat er geen onderhoud word gepleegt......
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Nogmaals wij weten wel waar wat moet gebeuren, wij rijden regelmatig over de route om te inventariseren. Daar hebben we geen kritiek van anderen voor nodig. Wat jij slecht vindt vindt een ander weer minder slecht of juist leuk. Heeft niks met het keuren van ons eigen vlees te maken maar met kennis van onze route en de omgeving waar hij in ligt. En met de mensen en kennis doen we wat we kunnen en mogen van de eigenaren.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik wilde op de gravelbike vanuit Earnewald de routes doen maar bovenstaande gelezen hebbend en daarnaast de reviews op mtbroutes.nl begin ik wat te twijfelen. Heb geen zin in modder worstelen en braam/brandnetel koppen dus wie weet de staat van dit moment?

Kijk ik vind het niet terecht als je in een zeer waterrijke omgeving gaat fietsen na veel regenval dat je dan verwacht dat een route er picobello bij ligt. Maar op MTB routes staat al vanaf eind mei aangegeven dat de route overwoekerd is met bramen en brandnetels. En ik snap dat die omhoog geschoten zijn door het afwisselende weer. Maar iets doen met al die kritiek lijkt me toch wel gerechtvaardigd?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Inmiddels al door een aantal hardwerkende vrijwilligers aangepakt. Je kan er prima fietsen nu
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klinkt goed :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie