Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Das ook precies het gevoel, een verlaten evenemententerrein.
¯\_(ツ)_/¯
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

In plaats van blindelings de bordjes te volgen kun je je op het NK parcours van Watersley ook prima vermaken door gewoon een paar rondjes aan elkaar te knopen.
Mijn inziens liggen hier een paar van de leukste stukjes in zuid-Limburg. :winkie:
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

Hier maar even plaatsen:

"MOZL heeft de opdracht om samen met de MTB-verenigingen in Zuid-Limburg de 490 kilometers aan singletracks, paden en wegen te onderhouden, te vernieuwen en uit te breiden.

Elk jaar werken 350 vrijwilligers 8.000 uren aan die routes om ze te optimaliseren en te onderhouden, zodat jij elk weekend kunt genieten van de mountainbike sport.

Wij kunnen dit niet alleen. Daarvoor hebben we jouw hulp nodig!

Jij kunt het werk van MOZL en de clubs steunen door de aanschaf van de MTB-Card Zuid-Limburg. De opbrengst van de card, die voor 10 euro te koop is via deze link, komt ten goede aan het onderhoud, vernieuwing en uitbreiding van het MTB-routenetwerk in Zuid-Limburg. We hebben plannen om dit netwerk de komende jaren uit te breiden met maar liefst 115 kilometer.

In ruil voor je steun kunnen wij samen met de verenigingen aan de slag om jouw weekenden op de Limburgse MTB-paden nog leuker en mooier te maken. Daarnaast kun je bij de verschillende VVV-winkels en geselecteerde fietsenwinkels de unieke MOZL 2021 framesticker ophalen, waarmee je laat zien dat je MOZL een warm hart toedraagt."

Bestellen:
https://mozl.nl/mtb-card-zuid-limburg/

Vorig jaar hadden ze er volgens mij meer dan 1000 verkocht, zorgt toch voor een mooie 10.000 euro in de pot op een begroting van ca. 60.000 euro per jaar (waarvan slechts 6.000 begroot voor MTB-cards).

Kopen dus!
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Als aanvulling, maak je lid van de plaatselijke mtb-vereniging ( bijv. Discovery, Trails43 )kosten circa 30,- euro per jaar.

Het onderhoud van de routes en de aanleg van bijvoorbeeld de vernieuwingen op de Parkstad routes worden voor het overgrote deel door de vereniging zelf gedaan en niet door de MOZL!
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

NoMercy285 schreef: wo 18 november 2020, 12:31 Hier maar even plaatsen:

"MOZL heeft de opdracht om samen met de MTB-verenigingen in Zuid-Limburg de 490 kilometers aan singletracks, paden en wegen te onderhouden, te vernieuwen en uit te breiden.

Elk jaar werken 350 vrijwilligers 8.000 uren aan die routes om ze te optimaliseren en te onderhouden, zodat jij elk weekend kunt genieten van de mountainbike sport.

Wij kunnen dit niet alleen. Daarvoor hebben we jouw hulp nodig!

Jij kunt het werk van MOZL en de clubs steunen door de aanschaf van de MTB-Card Zuid-Limburg. De opbrengst van de card, die voor 10 euro te koop is via deze link, komt ten goede aan het onderhoud, vernieuwing en uitbreiding van het MTB-routenetwerk in Zuid-Limburg. We hebben plannen om dit netwerk de komende jaren uit te breiden met maar liefst 115 kilometer.

In ruil voor je steun kunnen wij samen met de verenigingen aan de slag om jouw weekenden op de Limburgse MTB-paden nog leuker en mooier te maken. Daarnaast kun je bij de verschillende VVV-winkels en geselecteerde fietsenwinkels de unieke MOZL 2021 framesticker ophalen, waarmee je laat zien dat je MOZL een warm hart toedraagt."

Bestellen:
https://mozl.nl/mtb-card-zuid-limburg/

Vorig jaar hadden ze er volgens mij meer dan 1000 verkocht, zorgt toch voor een mooie 10.000 euro in de pot op een begroting van ca. 60.000 euro per jaar (waarvan slechts 6.000 begroot voor MTB-cards).

Kopen dus!
Ik heb gelijk de MTB card besteld!! Ik fiets graag in Zuid Limburg en stel hun werkzaamheden erg op prijs.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Metoo
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik twijfel nog - deze MTB card of lid worden van één van de vereningingen - het lijk mij dat een vereniging hier veel meer direct baat bij heeft dan via zo'n MTB-card van een overkoepelende organisatie. Vroeger wel wat met Trailz043 gedaan (hoi Sjef) maar ik fiets tegenwoordig na verhuizig veel meer op de Discovery-routes, daar wil ik best in investeren. Van mij hoeven alleen die verenigings-gerelateerde zaken niet zo.
¯\_(ツ)_/¯
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

+1 voor het steunen van de vereniging. 99,9% van het route onderhoud en de aanleg van de Parkstad routes wordt door de vrijwilligers van Discovery gedaan en niet door de MOZL.
De MOZL pronkt mijn in ziens toch wel een beetje met andermans veren.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
TheKiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 20:41

FXII schreef: do 19 november 2020, 12:46 Ik twijfel nog - deze MTB card of lid worden van één van de vereningingen - het lijk mij dat een vereniging hier veel meer direct baat bij heeft dan via zo'n MTB-card van een overkoepelende organisatie. Vroeger wel wat met Trailz043 gedaan (hoi Sjef) maar ik fiets tegenwoordig na verhuizig veel meer op de Discovery-routes, daar wil ik best in investeren. Van mij hoeven alleen die verenigings-gerelateerde zaken niet zo.
Als je lid wordt van Discovery krijg je de MOZL card er gratis bij :-D Ik doe zelf weinig met vereniging gerelateerde zaken, ik zit wel bij de vaste route onderhouds ploeg :)
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Rogier13 schreef: do 19 november 2020, 16:22 De MOZL pronkt mijn in ziens toch wel een beetje met andermans veren.
+1
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Om de verkeerde beeldvorming wat bij te stellen:

De meeste verenigingen in Zuid L zijn traditionele wielerverenigingen die vooral wielrennen, sommigen doen MTB-en er een beetje bij. En die spekken de clubkas met een MTB-route die ze ooit toebedeeld kregen ter onderhoud, routes die al een jaar of 20 geleden ooit werden uitgepijld? En dat onderhoud stelt niet zo heel veel voor. De drang om MTB-routes te vernieuwen, aan te leggen, etc., vind je bij die clubs niet, om begrijpelijke redenen, hun passie is niet MTB-en.

Trailz043, van de SPB route, en Discovery, van de Parkstadroutes, dat zijn de twee echte officiele MTB-verenigingen, dat loopt wel los, zie hun mooie routes, behorend tot het beste/mooiste wat het land, Zuid L, te bieden heeft.
Discovery was wat betreft zelfs een van de echte grote voorlopers (in heel Nl), die legden al routes aan voor het begrip 2.0 routes überhaupt gangbaar raakte.
Trailz043 heeft jarenlange frustraties ontbeerd tot eindelijk de toestemming kwam om de SPB te mogen gaan aanleggen, de laatste zet in de rug werd daarbij gegeven door MOZL.
In Eijsden zit ook een pluk enthousiastelingen, echte MTB-ers, maar die zijn on-officieel verenigd. Noemen zich BOE, hebben geen eigen MTB-route ter onderhoud (al die oude routes waren al vergeven). Maar die eigen route komt wel, de lokale vuilnisbelt in Eijsden krijgt na jaren soebatten eindelijk een eigen parcoursle, mede ontworpen met Patrick J.. In januari wordt eraan begonnen. En jawel, m.b.v. MOZL van de grond gekomen, want zonder hun ondersteuning was dit project nooit vlotgetrokken (financien regelen, subsidies, bodemonderzoeken doen, vergunningen organiseren, de juiste contacten hebben).

Dus, zeker alle eer voor Trailz043 en Discovery!
Maar ook voor MOZL. Want wil je in de rest van Zuid-L ook 'snel' wat bereiken, dan is MOZL daar echt bij nodig.
Zij zijn aanspreekpunt geworden voor alle overheden, voor bedrijven, voor natuurorganisaties, zij regelen vergunningen voor aanleg/verleggen van routes, regelen ambassadeurs, een website, hebben contacten met VVV's, regelen hotel/horecaondernemingen die als trailhub te willen fungeren, faciliteren crews van verenigingen, regelen subsidies bij overheden.
En zij voerden de MOZL-kaart in, om extra gelden te genereren.
Dat gaat dus uiteindelijk allemaal naar nieuwe routes en verbeterde routes, ontzorgt en stimuleert heel veel verenigingen, die zelf niet zoveel hebben met het 'echte' MTB-en.

Wie je steunt maakt mij niet uit, maar via MOZL komt het geld juist ook terecht bij die routes die niet 'vanzelf' verbeteren :wink: .
Maar lid worden van Trailz043 (een verbinding met de SPB route, komende vanaf centrum Maastricht/politiebureaukant van de berg zit in de pijplijn), of Discovery, ook goed :-q .

En voor de 'die hard locals' hoeft het niet eens perse, die vinden hun weg wel, ook naast de vaste routes. Juist de gasten van buiten en de nieuwkomers in de sport profiteren van meer en mooiere vaste routes!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Uit het ambitiedocument 2020-2025 van Stichting MOZL,
de samenvatting (document van 52 blz.):

"MOZL is op initiatief van de MTB-clubs in Zuid-Limburg
opgericht en heeft als doel om een moderne, diverse,
geïntegreerde, inclusieve en grensoverschrijdende MTBinfrastructuur
te ontwikkelen en te faciliteren voor een
brede gebruikers doelgroep. Daarbij staan drie pijlers
centraal: sport (en bewegen), natuur (en buitengebied)
en recreatie (economie). Hierbij is de synergie tussen
deze pijlers steevast het uitgangspunt. MOZL heeft zich
de afgelopen vijf jaar met succes ontwikkeld tot een
erkende partij van alle stakeholders in het MTB-dossier
van Zuid-Limburg.

Zuid-Limburg heeft alles te bieden om een van de meest
succesvolle MTB-regio’s in Noord-Europa te worden. De
positieve mindset van clubs en vrijwilligers, de (bestuurlijke
en financiële) verantwoordelijkheid die overheden nemen,
de ecologische gesteldheid van onze regio, de prachtige
natuur en de kansen die over de landsgrens heen liggen
dragen hieraan bij. Het is de ambitie van MOZL om deze
uitgangspunten ten volle te benutten om de doelstelling
te behalen.

MOZL gaat zich ook de komende vijf jaar nadrukkelijk
manifesteren als de ‘verbinder’ binnen de Zuid-Limburgse
MTB-wereld met als doel om een moderne MTB-infrastructuur
te realiseren ofwel te faciliteren.

MOZL wil samen met de clubs, de terrein beherende
organisaties en andere betrokken organisaties bestaande
routes verbeteren en nieuwe routes aanleggen – routes
die tot de verbeelding spreken, die aan de vraag van de
gebruikers voldoen én rekening houden met de wensen
van natuurbeheerders, ondernemers op het gebied van
toerisme/recreatie en overige recreantengroepen.

MOZL wil zich sterk maken dat de (ver)nieuw(d)e
routes de mogelijkheid bieden om verdere sport
stimuleringsactiviteiten te bevorderen. Hierbij is een
belangrijke rol weggelegd voor het faciliteren van de
jeugdige mountainbiker. Wie de jeugd heeft, heeft
immers de toekomst.

MOZL wil de potentiële stroom mountainbikers optimaal
faciliteren met nieuwe en uitdagende routes en wil
hen (binnen de financiële mogelijkheden) middels het
online promoten van deze routes bereiken. Hierbij is
balans tussen gebruikers, landschap, natuur en overige
recreantenstromen het uitgangspunt. Zo draagt MOZL
nadrukkelijk bij aan de duurzame ontwikkeling van de
recreatiebranche van Zuid-Limburg.

MOZL kan gedurende 2020-2025 een groot deel van
de projecten financieren met als katalysator de eerdere
subsidie van de Provincie Limburg. Daarnaast is hiertoe
wezenlijk de noodzakelijke bijdragen van gemeenten
en de private sector. Ons standpunt is dat een publieke
infrastructuur, zoals een mountainbikenetwerk, grotendeels
publiek gefinancierd dient te worden. Ons ideale
financieringsmodel is daarom de ene helft door publiek
geld (Provincie en Gemeenten) en de andere helft door
private partijen (sponsoring) en mountainbikers
(MTB-Card Zuid-Limburg)".
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Hoop niet dat de helft van de subsidies al is op gegaan aan het schrijven van dit ambitieplan van 52 pagina's :o
Ride a bike!
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Onderschat de waarde van zo'n document niet. Voor de bühne misschien niet zo interessant, 'had het geld maar gestoken in trails...'., maar geloof me voor draagvlak bij publieke partijen, de lobby, bewustwording en gewoon op de agenda staan bij instanties die je hard nodig hebt, is zoiets essentieel. Met dit document is een lange termijn ambitie geborgd en kan je langzaamaan de vruchten gaan plukken. De instanties kunnen nu niet meer om de ambities heen. Dit zijn trajecten van een lange adem en zeker in zo'n intensief en versnippert gebied als zuid Limburg heb je dit echt nodig. Mozl pakt het hiermee zeer professioneel aan, samen met gelijkgezinden dus :-q

(en nee, ik heb geen betrokkenheid, woon helaas 200 km verderop)
Hier staat niets.
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

Voor de duidelijkheid, ik plaatste de link naar MOZL omdat zij in mijn ogen goed werk verrichten en steeds meer zichtbaar worden, juist waar de bekende MTB-clubs hun routes niet hebben. Aurelius heeft al mooi uitgelegd wat MOZL reeds voor elkaar heeft gekregen, en ik zie best in de toekomst ook bijvoorbeeld Discovery nog de vruchten plukken van een samenwerking. Zij hebben ook plannen met bijvoorbeeld de Heerlenroute waar men tegen problemen aanloopt, wie weet kan MOZL in de toekomst iets betekenen.

Ik juich het alleen maar toe dat vervolgens forumleden ook aangeven de MTB-clubs te steunen. Iedere euro die naar MTB-organisaties gaat is een welbestede euro in mijn ogen! Daar heeft iedereen uiteindelijk plezier van! Jammer dat sommige mensen ook negatieve ervaringen of een (deels) negatief beeld van MOZL hebben, maar vergeet niet dat zij ook pas een jaar of vijf actief zijn. Hopelijk is in de toekomst juist iedereen positief verenigd en komen er naast alle bekende en onbekende natuurlijk trails ook een aantal mooie nieuwe dingen bij! Discovery timmert altijd goed aan de weg en ik lees steeds vaker berichten over aanstaande of gewenste uitbreidingen. Ook mooi om te horen dat in Eijsden eindelijk de schoppen de grond in gaan. Alles daartussenin is toch wat afhankelijker van MOZL en als je ziet hoeveel kilometers er bij gaan komen, kan dat alleen maar positief. In het ambitiedocument is ook aangegeven hoeveel kilometers per route volgens planning gaan wijzigen, dan ziet het er over vijf jaar toch weer heel anders uit.

Overigens heb ik geen directe band met MOZL of de MTB-verenigingen. Wel heb ik ontzettend veel dank en respect voor iedere vrijwilliger die zijn tijd, moeite en eventueel geld steekt om ons MTB-landschap te verbeteren. Zij verdienen daarom alle steun.
Plaats reactie