Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

aurelius schreef: do 22 april 2021, 12:27 Ook Zuid-L is inmiddels errug druk. Zelfs op doordeweekse dagen. Zelfs op niet-vaste routes. Wandelen, fietsen, paarden, alles wordt door Corona voller. Weekenden en komende mei-vakantie... nog drukker.

Rond 3LP wordt gehandhaafd, rest grensstreek (Voerstreek) en rest Zuid L zijn als volgende aan de beurt als het zo doorgaat, kun je op wachten, dan gooien we onze eigen glazen in. En met 'we' bedoel ik niet alleen die van de locals overigens..., ik bedoel die van alle MTB-ers.

FXII, stuk V'Burg - De Dellen is natuurlijk erg mooi, maar er wordt al erg veel gewandeld. Mijn idee, gezien huidige tijdsgewricht, helaas, zou zijn: lekker op de vaste routes blijven.
Gisteren Vijlen en Gulpen route gedaan met wat bonus stukken, als gewoonlijk weer erg mooi om te rijden. Bepaalde stukken wel wat drukker met wandelaars maar niet storend. Aantal MTB-ers op de route vond ik beperkt, alleen steil stuk voor en rond Hijgend Hert wat meer.

Rond 3LP wordt gehandhaafd... we zijn vanaf 3LP via onverhard pad (Bernhardpad??) langs de grens westelijk gereden tot aan de vaste route. Goed uitgekeken voor de bruine en gele bordjesterreur en zover wij konden zien op toegelaten paden gefietst (immers niet verboden of bebord is toegelaten). Op dat "Bernhardpad??" stond 100% zeker geen bordje. Wat mag er nou wel en wat niet in die hoek?

De vaste routes zijn verder prima dus niet veel behoefte aan opzoeken illegale trails, zeker als je maar 1x per jaar in Limland komt fietsen.

Viel me op dat SBB in het Vijlenerbos grof aan het kappen is geweest, hele percelen volledig verwoest alle bomen er af. Dat is geen dunning maar bosvernietiging, waarschijnlijk voor verdiensten houtkap = geld. Wij SBB hebben geld nodig dus kappen we jullie bos maar even, sorry dat is geen natuurbeheer maar lompe gangbare bosbouw. Handhaving is ook goed voor de SBB (staats)kas natuurlijk. Wat vinden de locals daar nou van?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

@crapton,
Die bomenkap viel mij enkele weken geleden ook al op, op een pamflet stond iets over een boombeestje wat de bomen aantast / kapot maakt en dat ze daarom enkele percelen kaal zagen om het te stoppen..
Volgende week maar weer eens polshoogte nemen in het Vijlenerbos, mooi gebied / omgeving daar..
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ostrich schreef: zo 25 april 2021, 00:22 Watersly was leuk, leuke afwisselingen tussen klimmen en dalen en leuke features. Toch maar de kniebeschermers aangetrokken voor de rock gardens (beide gereden). Alleen bij de drie drops achter elkaar, de laatste waarin je net voor de bocht uitkomt, laten lopen. Had die middag ergens anders al een onbenullige valpartij gehad, dus die moet een volgende keer maar bedwongen worden :-D
DIe is ook best verradelijk, zeker als je met wat tempo uit die rockgarden komt!
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

marcomtb1972 schreef: zo 25 april 2021, 12:40 @crapton,
Die bomenkap viel mij enkele weken geleden ook al op, op een pamflet stond iets over een boombeestje wat de bomen aantast / kapot maakt en dat ze daarom enkele percelen kaal zagen om het te stoppen..
Volgende week maar weer eens polshoogte nemen in het Vijlenerbos, mooi gebied / omgeving daar..
Check, de letterzetter is flink bezig daar.
mikeybike
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 4 februari 2009, 21:53
Mijn mountainbike: Scott scale 20 2011 custom.

Binnenkort willen wij de route Strijthagen en Wilhelminaberg gaan doen.
Hebben jullie nog tips voor een goed lunchadres (met terras uiteraard)?
Het liefst redelijk aan de route, zodat we ook daar kunnen starten.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik heb zaterdag een blauwe en zwarte route door de voerstreek gereden. Op strava noemde ik de blauwe route 3 jaar geleden de rode route. Ik ben kleurenblind maar die twee kleuren kan ik over het algemeen aardig uit elkaar houden. Is deze opnieuw uitgepijld? Is er iemand die iets over deze routes kan vertellen?

Ik zie hier regelmatig iets voorbij komen dat 'de oude voerstreekroute' genoemd wordt. Komt dat een beetje overeen met wat ik nu gereden heb?

Ze waren nu prima uitgepijld en lagen er super bij.

Ik rijd graag in Zuid Limburg maar mijn vriendin vond het saai (ze rijdt liever de 2.0 routes als Nijmegen en Hellendoorn) dus de rest van het weekend hebben we op de racer gezeten. Wat is de voerstreek prachtig om te fietsen!!!
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

De huidige Voerstreek-routes zijn dus behoorlijk anders dan de 'oude' Voerstreek-routes waar ons aller Aurelius zo'n voorvechter van is. Kan dus goed zijn dat jij met je oude route in je hoofd zat. De nieuwe routes hebben een paar overeenkomstige stukjes maar zijn een stukje tammer inderdaad.

Voor de 2.0-routes kun je in Zuid Limburg toch het beste in Parkstad terecht.
¯\_(ツ)_/¯
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Eerste shop en terras dag effect?

Laat in de middag rondje
Stukje brs heide route, welgeteld 3 wandelaars op de route, 2 vissers aan de vijver en de parkeerplaatsen waar ik langs kwam stonden maar half vol.

0 andere fietsers tegen gekomen.

:-D
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

Is er ergens informatie te vinden over waar je wel en niet mag fietsen in Zuid-Limburg? Bijvoorbeeld overzichtskaarten of opsommingen per bos. Ik kan op de websites van betreffende instanties niet veel informatie vinden. Ik fiets altijd de vaste routes maar er is zo veel meer moois te vinden, en het is natuurlijk begrijpelijk dat wegens de drukte steeds minder mooie routes gedeeld worden. Eigen onderzoek is wel lastig, want ieder deel van een bos kan weer andere regels hebben en je komt niet altijd langs de bordjes (die ook nog eens niet altijd even duidelijk zijn). Daar gaat dan een lange poos overheen om overal langs de bosranden te fietsen..

Informatie over waar veel gefietst wordt is wel te achterhalen via heatmaps, maar die zijn ook niet altijd legaal of niet altijd de leukste legale routes.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

In ZL zijn, net als in de rest van Nederland, kwetsbare en/of beschermde gebieden omringd met borden van SBB, zoals deze;

Afbeelding

Afbeelding

(meeste borden in ZL zijn de groen/blauwe variant)

Dit geldt ondermeer voor;
- Savelsbos (Maastricht-Oost t/m Mesch)
- Bunderbos (Geulle, Bunde, Elsloo)
- Ambyerheide/Dellen (Omgeving Valkenburg/Meerssen)
- De Meinweg (Roermond, Swalmen, Montfort, Echt)
- Brunssumerheide (Brunssum, Hoensbroek, Landgraaf, Schinveld)
- Geleenbeekdal (ten zuiden van Sittard/oosten van Geleen)
- Sint Pietersberg (Maastricht-West)

(Dit zijn een aantal grotere bosgebieden, kleinere bosgebieden zoals bijv. het Spaubekerbos, Stammenderbos en Danikerbos horen bij het Geleenbeekdal)

Dat zijn per definitie gebieden waar je zelden/nooit mag fietsen en zeker niet buiten de paden - tenzij expliciet anders vermeld. Ironisch genoeg zijn er in ZL ook nog delen van beboste gebieden die privétterrein zijn (wat bij onze zuider/westerburen veel vaker voorkomt) en daar mag je vaak wel fietsen, of wordt het gedoogd (ik denk hierbij even aan het Stammenderbos) maar is het qua regelgeving nogal een grijs gebied.

Heel eerlijk, toen ik nog in het zuidelijste stukje Nederland woonde heb ik dit bord met regelmaat aan mijn laars gelapt, maar heb daarintegen ook een aantal keer een tik op de vingers van de plaatselijke boswachter(s) gehad. Ik kan me voorstellen dat hun tolerantieniveau in deze tijden nog wat lager ligt, en als ik mij niet vergis mogen zij ook beboeten.
¯\_(ツ)_/¯
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

NoMercy285 schreef: vr 7 mei 2021, 12:41 Is er ergens informatie te vinden over waar je wel en niet mag fietsen in Zuid-Limburg? Bijvoorbeeld overzichtskaarten of opsommingen per bos. Ik kan op de websites van betreffende instanties niet veel informatie vinden. Ik fiets altijd de vaste routes maar er is zo veel meer moois te vinden.
De website van Mozl is een leuke kaart te vinden met idd de vaste routes.

Verders is het goed je ogen open houden op de vaste routes, ik zie toch regelmatig 'wildpaadjes' paralel aan de routes.
Van verdwaalde sprongetjes tot minder legale bestaande single track waar ik me niet altijd aan durf te wagen.

Wil je het legaal houden en geef je niks om technisch... Veldwegen en uitzichten genoeg.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

In 2015 heb ik deze foto gemaakt, omdat ik het toch wel bijzonder vond. Het bord stond aan het begin van een trail die heel leuk was om te fietsen (maar was niet deel van een vaste route). Ik durf niet te zeggen wat de situatie nu is.

Afbeelding
The Line Seeker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 14 april 2021, 13:42
Mijn mountainbike: Intense tracer, Kingdom Vendetta X2 LE
Contacteer:

Hallo jongens!
Advies nodig. Ik ben van plan om donderdag de parkstad routes op te gaan. Maar ik wil niet alles doen. Welke van deze 4/5 routes zijn het beste? Ik ben met de vrouw dus 73km iets te veel is. 40 of zo is goed. En we willen zo veel mogelijk TTF rijden!

Ik hoor graag jullie advies.
:) Youtube: https://www.youtube.com/c/TheLineSeeker

:winkie: Fully: Intense Tracer
:winkie: Hardtail: Ti Kingdom Vendetta X2 LE
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Dan zou ik voor lus 1 (Brunssummerheide) en 3 (Rode Beek), of voor lus 1 en 2 (Strijthagen) gaan.
Beide als combi mooi te combineren. Lus1, 2 en 3 kan ook als de beentjes goed zijn. Lus4 is het minst leuk.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De combinatie met de drie routes wordt haalbaarder door bij Roode Beek via de Boschstraat het rondje over de Nieuwe Heide eruit te laten.
Plaats reactie