Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hijgend hert is wel de beste plek om te eindigen, zeker deze tijd vh jaar.
Vaak gezeten met mevr tstm na een mooie rit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

We hebben er ook even lekker genoten van een biertje met een hapje voordat we de laatste meters naar het huisje moesten dinsdag lijkt het weer ook wel weer goed voor een ritje samen met de vriendin :-D
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Gisteren de route van Mechelen gefietst deze was nog redelijk te doen na alle regen van afgelopen dagen niet de meest spannende route maar wel een prachtige omgeving en uitkijk punten.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Mooie omgeving inderdaad, maar die rij ik meestal op de gravelracer. Gulpenroute was spannender geweest, in ieder geval meer afzien. Voor het leuke werk toch de Parkstad routes. Je had vanuit Trintelen de oversteek naar lus 4 kunnen maken om die als verbinding naar lus 2 (Wilhelminaberg) te maken 👍
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Klopt de Gulpen route vorig jaar wel gefietst is inderdaad een pittige route. Als goed is zijn we met Pinksteren weer hier misschien dan een van de andere routes proberen.
Elk jaar gaan we een weekje naar Limburg in december en dan probeer ik steeds een andere route mee te pakken.
Maar volgend jaar gaan we twee keer een week dus in ieder geval al een mooi vooruitzicht :D
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ik wil aanstaande zaterdag de parkstad-routes in Limburg gaan fietsen. Waarschijnlijk de combinatieroute zoals die op de website van MOZL staat (72 km). De weersvooruitzichten lijken positief te zijn: er wordt niet veel regen verwacht de komende dagen. Weet iemand hoe de routes er op dit moment bij liggen? (Ik hoor nogal eens verhalen dat de routes in Zuid-Limburg na regenval er glad bij kunnen liggen, maar ik heb geen ervaring met deze routes.)
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Zondag meerssen gedaan, niet echt spannend. mare 1 afdaal stuk bij de geul lag de modder band diep, lengte 20m daar kan je toch geen probleem me hebben lijkt me.
Afgevallen blad en de wortels eronder maakt alles spannender, dat is vast niet limburg eigen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Lus1 is het minst gevoelig voor modder. Veel heide, grond kan veel hebben. Lus 2 en 3 eigenlijk ook wel, vooral nu zal het goed droog zijn. Lus 4 is gevoeliger voor water. Deze doet de Imstenraderbos en Kunderberg aan, waar het nogal glibberen en glijden kan zijn. Maar de huidige weersomstandigheden dragen bij aan een niet al te modderig parcours. Dus zaterdag lekker komen rijden hier 👍
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

@Francois: Wat bedoel je precies met lus 1, 2, 3 en 4? De volgende routes zie ik op de website van MOZL: Roode Beek, Brunssemmerheide, Strijthagen en Heerlen. En ik zie ook nog de NK Route 2017, maar die wordt volgens mij niet meegerekend in de combinatieroute. Die zal ik ook waarschijnlijk wel meepakken.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Hier de lussen.

https://mtbclub-discovery.nl/MTB-routes ... urg-kaart/

Gewoon ook afzonderlijk te rijden. En je rijdt ze bij een volledige ronde van 72km niet in numerieke volgorde
Ride like you stole it
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Gravelmarc schreef: di 21 januari 2020, 20:01 Hier de lussen.

https://mtbclub-discovery.nl/MTB-routes ... urg-kaart/

Gewoon ook afzonderlijk te rijden. En je rijdt ze bij een volledige ronde van 72km niet in numerieke volgorde
Thanks :-q
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ja zoals Gravelmarc zegt... ik ben local en woon aan lus 1 (Brunssumerheide). Wij hebben het dan over de lussen :D
Mijn commentaar is nog steeds valide... veel plezier :-q
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Francois schreef: di 21 januari 2020, 20:36 Ja zoals Gravelmarc zegt... ik ben local en woon aan lus 1 (Brunssumerheide). Wij hebben het dan over de lussen :D
Mijn commentaar is nog steeds valide... veel plezier :-q
:-q
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Verslag van mijn eerste bezoek aan (een deel) van de parkstad routes. Leek me gewoon leuk om even te delen ;)

Afgelopen zaterdag een groot deel van de beoogde routes gereden. Toch weer heel wat anders dan de routes die ik normaal gesproken gewend ben. Ik rijd vooral over flow trails in mijn omgeving, maar deze routes waren voor een groot deel meer 'natural'. Het was behoorlijk mistig en koud, maar dat mocht de pret niet drukken. Sommige delen waren toch best nat, modderig en glad. Roode Beek en Brunssummerheide lagen er perfect bij, maar Strijthagen en NK 2017 parcours waren op sommige plekken toch behoorlijk tricky.

Wat zo leuk was aan de routes is dat ik geconfronteerd werd met mijn eigen beperkingen. Met name de steile hellingen in combinatie met de krappe 180° bochten waren lastig, zowel op NK 2017 parcours als op Bikepark Hendrik. Omdat ik met SPD-pedalen fiets, was ik soms wel een beetje bang om een bochtje niet te halen en naar beneden te donderen. Dat was eigenlijk ook wel één van de weinige dingen die ik niet goed vond aan de routes: op heel wat risicovolle plekken is niets gedaan om het veiliger te maken. Even je balans verliezen op een smal pad en je ligt zo 20 meter lager. Dit was zowel het geval bij het bikepark, als bij het NK parcours en zelfs kleine stukken bij Roode Beek.

Wat ook wel beter kan is de plaatsing van de routebordjes. Het was niet altijd even duidelijk waar de routes liepen. Op flow trails zie je eigenlijk altijd wel waar de route loopt, maar bij een natuurlijke trail is vaak lastiger te spotten. We zijn dan ook regelmatig het spoor kwijt geraakt. Gelukkig hadden we de route ook op GPS, anders is het bijna niet te doen als je er voor het eerst rijdt.

Voor de rest waren de routes heel erg gevarieerd. Mijn persoonlijke favoriet was denk ik toch wel Brunssummerheide; technische uitdagingen door de vele boomwortels en de fantastisch mooie natuur. Roode Beek was een prima opwarmer (we waren gestart bij het BloteVoetenPark). Bikepark Hendrik leuk om je skills te trainen. Strijthagen was ook uitdagend, maar lag er helaas wat nat en glad bij. En NK 2017 parcours was toch net een tandje te lastig. Probleem was wel een beetje dat de routes in elkaar overlopen en het als nieuwkomer niet duidelijk is waar je je bevindt. De wortelafdaling op NK parcours vond ik best een lastig dingetje (half pipe heb ik overgeslagen). En de rockgarden in de afdaling op NK parcours was helaas spekglad. Overall was de route nooit echt fysiek heel zwaar (lichtste verzet niet hoeven te gebruiken), maar dat had voor een deel ook te maken dat we niet op een hoog tempo hebben gereden.

Heerlen hadden we uiteindelijk niet meer meegenomen ivm tijdgebrek. Doen we de volgende keer als de dagen wat langer zijn. Zeker de moeite om weer een keer terug te komen, ondanks dat 2x 1,5 uur rijden is met de auto. Maar dan wel in een droge periode.

Learning: fysiek zit het wel goed met me, maar technisch heb ik nog wel wat te leren :D
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Als je dit al lastig vind is het verstandig om wat mountainbike technieken op te doen. Wellicht met mtbers eens wat technische paadjes opzoeken. Ik beschouw de vaste routes in midden Nederland ook niet als mtb routes maar dat is bosfietsen. Dat is trouwens ontzettend leuk.
Plaats reactie