Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je op Nl'se vaste routes blijft is er geen enkel probleem, die lopen alleen in Nl.

Maar de SPB-route grenst aan de zuidkant van de Pietersberg aan Blg), zonder opvallende grensovergang.
Als je de vaste Vijlenroute afgaat en je rijdt naar het 3LP, of je pakt een paadje naar links (zuidkant Vijlenerbos wederom), dan zit je zo in Blg of Dtsl., zonder opvallende grensovergang.
De Voerstreekroute in Blg loopt voor 95% over Blg, voor 5% gaat 'ie over Nl's grondgebied, thv Mesch, bij Eijsden, wederom geen opvallende grensovergangen.

Maar blijf je op een vaste Nl'se route, dan blijf je automatisch in Nl.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ach ja, ik heb pas de vaste route van Vijlen ook gereden en inderdaad je kan heel makkelijk de grens over gaan in het bos. Wil nog niet zeggen dat het slim is dat te doen natuurlijk. Blijkbaar mag het niet en dan kan je het inderdaad "illegaal" doen, maar ik zou niet weten waarom dat te doen als het over een maandje of twee toch weer "legaal" mag.

Nog genoeg andere routes te doen.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Inderdaad, ik wacht wel even tot het allemaal echt mag. Het komt me echt niet op een paar dagen aan.

Op zich hoef ik niet persé de grens over maar de Voerstreek route leek me de mooiste combi om de autorit de moeite waard te maken. Van de combi Voerstreek + Vijlen heb ik al een paar keer genoten maar het is lang genoeg geleden om die weer eens te rijden. Als ik ze alledrie aan elkaar wil lussen is het waarschijnlijk een aanbeveling om de SPB niet tot het laatste te bewaren. :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bottecchia schreef: do 28 mei 2020, 15:43 Inderdaad, ik wacht wel even tot het allemaal echt mag. Het komt me echt niet op een paar dagen aan.

Op zich hoef ik niet persé de grens over maar de Voerstreek route leek me de mooiste combi om de autorit de moeite waard te maken. Van de combi Voerstreek + Vijlen heb ik al een paar keer genoten maar het is lang genoeg geleden om die weer eens te rijden. Als ik ze alledrie aan elkaar wil lussen is het waarschijnlijk een aanbeveling om de SPB niet tot het laatste te bewaren. :wink:
Handigste is dan parkeren in Eijsden, op de Vroenhof (P = kerkplein waar de BBC vertrekt/aankomt).
Over met het pontje naar de overkant =Blg. En dan via het sluizencomplex van Ternaaien naar de St Pietersberg: je kunt 'aan de ene kant van de kloof' (oostkant) de SPB op, en bij de Enci starten (de hoofdingang). Je kunt ook aan de 'andere kant van de kloof' (westkant, de Kanne-kant) de SPB op, en SPB-route starten waar de steilste klim begint, het uiterste zuidelijke puntje van de vaste route. Dat zuidelijke deel grenst aan de Blg kant van de berg, met hele gave trails in het bos en op de hellingen verscholen!
Daarna via het pontje terug Nl in, Eijsden door, en de Voerstreek weer in.
(Als het pontje niet gaat kun je ook omfietsen, via de stuw van lixhe -Navagne (Blg)).

Voerstreek = 50km 1000hm,
Vijlen = 25km 500hm,
Retourtje vanuit Eijsden naar SPB met pontje is ongeveer 10km, retourtje vanuit Eijsden naar SPB met omfietsen is ongeveer 25km, vaste SPB Observant route zelf is ongeveer 5km 170hm (na 1-2 x ben je wel klaar, als je daarna nog richting Drielandenpunt wil :winkie: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dus als ik het goed begrijp gewoon de vaste routes rijden in Limburg dan zit ik veilig?

Dacht morgen te gaan ..

Zit te denken aan Gulpen, Epen en St Geertruid of Mechelen. En misschien nog even de St Pietersberg meepakken op de terug of heenweg.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Thanks Aurelius!

@Hanjo: Lijkt me wel ja. De route waar ik het over had (Voerstreek) is een gps route. Die gaat dus wel voor een flink gedeelte België in. Als je twijfelt over een vaste route kun je altijd even op het kaartje kijken bij mtbroutes.nl. Misschien Parkstad ook in overweging nemen?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ja die ken ik ook. Heb ze allemaal al diverse malen gereden. Eigenlijk wel zin in de echte Limburgse heuvels en vergezichten.

Voerstreek staat al langer op mijn GPS maar nog niet aan toegekomen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag heerlijk in het Limburgse land gefietst. Routes Valkenburg, Gulpen en Epen gedaan. Bij elkaar zo’n 85km. Heerlijk weertje en altijd geweldige uitzichten. Heerlijk die steile klimmen. Paar keer de 34-46 nodig gehad. Maar ging prima. Weinig reden dus om in NL over te stappen op de 1x12.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
M@rk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 09:23
Mijn mountainbike: LV301MK8 140/140 26er -- & -- Liteville 301Mk12 650b 150/140 is klaar!

Ik ben gisteren (zaterdag) naar het zuiden afgezakt na 2 maanden alleen op Bergschenhoek gereden te hebben, wat overigens geen straf is maar je wilt och weer eens wat anders. Ik ben gestart in Gulpen bij het zwembad en ben vandaar gegaan naar de Epen route , stukje Gulpen route weer en dan over naar de Sint Geertruid route om daarna de Gulpen route af te maken.

Routes zijn prima aangegeven dus ik had mijn gps eigenlijk niet nodig alleen voor de verbinding tussen de routes.
Het was rustig op de weg en ook daar ter plaatse wat mtb-ers tegengekomen, gravel racers en wat wandelaars maar eigenlijk prima te doen zonder dat je elkaar in de weg zit (al is dat een gevoels-kwestie die voor iedereen anders zal zijn).

De routes zelf vind ik niet bijzonder spannend en met name Sint Geertruid had van mij wel iets meer afwisseling mogen hebben.
Als ik het nog een keer zou doen dan rij ik de routes tegen de richting in; de officiële richting heeft eigenlijk pittige klimmetjes die ik leuk vind, maar de afdalingen zijn naar mijn smaak wat saai; als je het omdraait lijkt mij het leuker, maar dat is een kwestie van smaak. Tegen de richting in doet bijna iedereen lijkt het want ik ben regelmatig mts-ers en gravelracers tegen gekomen. Qua ruimte kan het op de meeste plaatsen makkelijk want er is erg weinig singletrack in deze vaste routes. Voor Sint Geertruid zou ik dan b.v. de Mechelen route nemen.

Al met al zeker de verplaatsing vanuit Krimpen (bij Rotterdam) waard; het landschap is prachtig en er was op verschillende plaatsen koffie, waffels en ijs te koop en ook de camelbak bij vullen was geen enkel probleem. :-q
Niets is wat het lijkt



Love is the feeling you get when you like something as much as your mountainbike; vrij naar Hunter S. Thompson
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het is in Limburg zeker overzichtelijker dan menig mtb route in NL. Maar bewust hele routes tegen de richting in rijden zou ik toch niet aanraden. Er zitten wel degelijk delen in waar je nogal verrast kunt worden als je vol in afdaling bent. Natuurlijk moet je ook anticiperen op wandelaars ed maar route Epen en Valkenburg (nieuwe deel met singletracks lijkt me absoluut niet verstandig. Maar daar zal @aurelius ook wel wat van vinden?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oude niet-aangelegde 1.0 routes tegen de richting in rijden op een niet-weekend kan eventueel wel, mits je goed uitkijkt (al wil ik je dan liever niet tegenkomen, volle petoet in een afdaling :winkie:)!
Die routes deel je ook met wandelaars etc., uitkijken moet dus sowieso. Die paden zijn wat breder oha.

Er worden steeds vaker aangelegde 2.0 singletracks toegevoegd aan de oude 1.0 routes, en daar is tegen de richting in rijden link! Zeker in het weekend.
Cauberg Valkenburgroute bv, klein stukje Epen/Vijlen voor de klim naar Hijgend Hert. Smal, minder overzichtelijk.
De geheel aangelegde 5,5km 2.0 St Pietersbergroute is een en al smalle technische onoverzichtelijke track, die moet je zeker niet willen spookrijden.

Ken je hier de weg niet goed: lekker de rijrichting volgen zou ik zeggen.
Ken je de weg wel... dan is het ‘mix and match’, dan rij je alles door elkaar heen, kies je de leukste stukjes vaste routes... maar fiets je toch vooral ‘ernaast’ :wink: (daar liggen toch de mooiste technische en smalste paadjes).

Van de vaste 1.0 routes vind ik Epen/Vijlen erg mooi, veel hm’s. Daarna Gulpen.
Vaste SPB route is top, technisch, 5,5km kort en krachtig, maar je moet er speciaal naar toe rijden (of bij Eijsden de Maas over met het pontje en combineren met de Voerstreek!).
Als de grens open is, Oude vaste Voerstreekroute, Gpx only, de oude bordjes zijn er nl niet meer (en de 'nieuwe' is saai, geheel uitgekleed).

Hele gave boshelling: Cauberg (Valkenburg), naar Lange Akker (Berg en Terblijt), naar de Dellen bij de Nachtegaal(richting M'tricht)! Alleen: dat hellingbos zit verspreid in 3 verschillende vaste routes, die afzonderlijk niet echt top zijn, wel gewoon aardig. Mooie De Dellen trails zijn onderdeel van de Meerssenroute..., Lange Akker etc van deValkenburg Shimanoroute..., de gave Cauberg/Landaltrails van de Valkenburg Landalroute. Afzonderlijk doen al die routes aardig wat bebouwde kern aan, dat is net jammer.
Dan is Valkenburg Cauberg van deze 3 vaste toch de leukste, en evt goed te combineren met Gulpen, en Gulpen weer goed met Epen/Vijlen.
Epen/Vijlen en Oude Vaste Voerstreek is de mooiste combi vind ik, samen 50km 1000hm.

Parkstadroutenetwerk is grotendeels aangelegd, ligt in Heerlen-Kerkrade. Ook gave trails, maar minder Limburg Heuvellandgevoel. Daar is de stad altijd wat dichterbij. Die routes liggen knap verstopt in de natuur aan de randen van dit op zich verstedelijkt gebied. Bos, Brunsummerheide, de Skiberg, veel stukken bos en park, en af en toe stukjes en randjes woonwijk. Daar legde men al 2.0 routes aan (club Discovery) nog voor 2.0 routes werden uitgevonden in de rest van ‘t land :winkie: . Ook wat Northshore en pumptrack kom je op de routes tegen.
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 1 juni 2020, 07:59, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ha laat ik nu net die 3 routes gedaan hebben die je aanbeveelt :-q

Ik kom graag in Limburg. Ook regelmatig even met m’n vrouw eruit. Vele plekken gezien maar het is altijd heerlijk. Technisch niet uitdagend maar ik geniet echt voor 200% van de omgeving :kiss:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik ben zondag van plan om af te reizen naar Zuid-Limburg en de route's Epen/Vijlen en Gulpen te gaan doen + Mechelen of Margraten..
Welke is de mooiste van die 2?

Is er op deze route's veel 'mul' zand?
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ga dan voor Vijlen en Gulpen, geen mul zand...wel hier en daar erg droge stukken die het klimmen en dalen uitdagend kunnen maken. Er wordt echter regen voorspeld vanaf vanavond en voor het weekend. Dat zal helpen tegen het stofhappen 👍
Voor Margraten en Mechelen moet je niet komen, saaie rondjes, geen uitdaging wel mooie uitzichten. Rij ik als avond, trainingsrondjes.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gerwin89 schreef: do 4 juni 2020, 10:22 Ik ben zondag van plan om af te reizen naar Zuid-Limburg en de route's Epen/Vijlen en Gulpen te gaan doen + Mechelen of Margraten..
Welke is de mooiste van die 2?

Is er op deze route's veel 'mul' zand?
Epen/Vijlen + Gulpen + (vernieuwde) Valkenburg 'Landal' (die laatste is leuker dan Mechelen en Margraten, en doet het hele mooie nieuwe stuk op de Cauberg aan).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie