Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 3 augustus 2022, 08:06 Goed om te horen

Tubeless rijden we sowieso al.

Starten op strijthagen en dan mooi rond.

Nog andere tips/ huishoudelijke mededelingen?
Meidoorn kom je doorgaans alleen tegen op de Heerlen-route, die andere drie zijn relatief vrij van dat soort gevaren. Vond na de laatste keer Rode Beek dat er wel eens gesnoeid mocht worden, de bramenstruiken komen hier en daar hoog op. Verder liggen deze er nagenoeg altijd spik en span bij (waarvoor hulde aan MTB Discovery).
¯\_(ツ)_/¯
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mezelf prima vermaakt vandaag, totaal andere omgeving als wat dat ik gewend ben.

Strijthagen is wel de leukste, toch nog maar eens terug voor alleen die te doen.

Nu als allerlaatste gereden en dat merk je wel in de benen.
Begonnen bij het bikepark van discover.
Via strijthagen naar Heerlen, naar Brunssum en Rode Beek, over Brunssum weer naar Strijthagen en als laatste de Wilhelminaberg.

Leuke klimmen, Leuke afdalingen, uitdagend ook.

Zonde dat hier zo weinig flow inzit, dat zou de kers op de taart zijn.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Hoi,

Ik wil morgen ook een combi van alle parkstad routes gaan rijden. Ik ben al bekend met de routes (m.u.v. de Heerlen route. Die heb ik tot nu toe altijd overgeslagen).
Wat er buiten de routes is ben ik niet zo bekend mee.

Ik zou graag onderweg langs (of enigzins in de buurt van) de route ergens wat gaan lunchen (categorie: tosti / broodje / etc.). Graag ergens op een terras waarbij ik mijn fiets op het terras of dichtbij in het zicht van het terras kan parkeren. Iemand tips?

Als ik ergens een eetgelegenheid vind dan pas ik de start locatie daarop aan zodat ik rond lunchtijd bij de eetgelegenheid ben. Dus het is niet belangrijk bij wel gedeelte van de route die gelegenheid is.

Alvast dank voor de tips.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

FranX78 schreef: ma 8 augustus 2022, 11:45 Hoi,


…..Ik zou graag onderweg langs (of enigzins in de buurt van) de route ergens wat gaan lunchen (categorie: tosti / broodje / etc.). Graag ergens op een terras waarbij ik mijn fiets op het terras of dichtbij in het zicht van het terras kan parkeren. Iemand tips?
Klimpark Brunssum
Restaurant Schrieversheide (Brunssumerheide)
Koffiehuuske Heerlen/Benzenrade
Effe stukje van route af; Bernardushoeve Trintelen, (mooi terras met mooi uitzicht)
Snowworld
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Direct aan de route vind ik (bij mooi weer) het terras van Trailhub/Klimpark 't Plateau aan het Schutterspark/Rode Beek altijd wel fijn vertoeven. Ook een fijne uitvalsbasis om te starten/te eindigen want voldoende parkeergelegenheid en een bikewash zijn daar aanwezig, bereikbaarheid is ook goed daar het nagenoeg aan de ParkstadRing (N299) ligt. Nadeel: ligt tov de combiroute niet bijzonder centraal.

Lunch bij 'Biej de Tant' in Schinveld is ook fijn (let op; open vanaf 11:00). Je kunt eventueel ook parkeren bij Sportpark Kaldeborn in Heerlen, aan de Heerlen-route vlak bij de splitsing met Strijthagen. Van hieruit met de Heerlenroute starten (westelijk/zuidelijke richting), dan stukje Strijthagen/Brunssumerheide, dan kom je bij 't Plateau/Biej de Tant halvewege de hele combi aan. Heb je het fijn verdeeld.

Of iets centraler, Rudy's in Landgraaf (Schaesberg), vlak bij het station. Ohja en het Koffiehuuske in Benzenrade!
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Dank voor de tips.
De door julie genoemde parkeerplaatsen kende ik al.
Een paar van deze eetgelegenheden kende ik ook al. Bij 't klimpark was me even ontschoten dat er horeca was, terwijl je er notabene ongeveer doorheen fietst.
Koffiehuuske kende ik niet, had ik wel gevonden, maar is gesloten op dinsdag.
Schrieversheide en Snowworld had ik ook gevonden, maar kon niet vinden of daar terras bij was.
Rudy's Landgraaf en Biej de tant zijn ook nog goede opties.
Bernardushoeve heeft inderdaad een geweldig uitzicht en kende ik uit een ver (racefiets) verleden, maar ik realiseerde me niet dat dit minder dan een km van de Heerlen route af lag. Ook goeie tip dus.

Opties voldoende. Dus gaat goedkomen. :-q
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Even een weekje in t prachtige Zuid Limburg geweest. Aantal route's (of delen ervan) gereden. Wij verbleven bovenop De Keutenberg en daar liepen paar route's langs. Route Margraten en Valkenburg dacht ik. Gulpen volgens mij ook, maar die heb ik maar deels gereden... Ik had soms door het genieten van de omgeving en mijn nieuwe Kona niet de aandacht er goed bij :lol: . In elk geval volop genoten. Als toetje moest ik De Keutenberg beklimmen en dat was een leuke, maar pittige kers op de taart aan het eind van mijn rit. Route's lagen er goed bij, af en toe beetje overwoekerd, maar zeker niet storend. Dikke duim :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Even een vraagje aan de locals. Volgende week zit ik in Mechelen. Dus gaat de MTB mee. Welke banden zal ik monteren?

Heb de keuze uit;

- wolfpack 2.4 Race/Speed
- noby nic 2.6
- barzo/peyote 2.25
- wolfpack enduro 2.4

Eigenlijk wil ik vooral de wat heftigere afdalingen en stukjes meepakken (Voerstreek o.a.)

Dus wat kan ik het beste eronder leggen. Evt neem ik een extra wielsetje mee. De gravelbike gaat ook mee overigens. Hoewel ik niet zo goed weet hoe ik al die geplande ritten in 4,5 dag moet rijden ... :winkie: :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De ideale mix zit er helaas net niet tussen :winkie: .
Die dunne snelle achterbandjes rijd je relatief snel lek op de vuursteen in de Voerstreek, en met modder te weinig grip. En Endurobanden of 2,6” is weer overkill.
Dat wordt dan dus ‘pick and mix’.

De Race achter is lekker, mits niet te modderig, en tubeless rijden!
En voor? Tsja…
Voor welke fiets precies?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

vorig jaar november tijdens nat weekend in de regen de oude Voerstreek route gereden met cross voor en speed achter. (waar ik altijd mee rij op de UHR)

Was prima combi. niet te zwaar met klimmen en de niet-technische stukken, en ook genoeg grip voor tijdens de glibberige afdaling. De personen met echt snelle uhr bandjes gingen 1 voor 1 op de grond.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

aurelius schreef: za 22 oktober 2022, 19:38 De ideale mix zit er helaas net niet tussen :winkie: .
Die dunne snelle achterbandjes rijd je relatief snel lek op de vuursteen in de Voerstreek, en met modder te weinig grip. En Endurobanden of 2,6” is weer overkill.
Dat wordt dan dus ‘pick and mix’.

De Race achter is lekker, mits niet te modderig, en tubeless rijden!
En voor? Tsja…
Voor welke fiets precies?
De nieuwe Niner zie mijn SYS :wink:

Maar ik kan daarin veel kwijt. Tot wel 29" 2.6. Ik denk dat ik gewoon beide wielsets (of 3 :oops: ) meeneem. Dan monteer ik op
1) 2.4 Race/Speed
2) 2.6 Noby Nic
3) 2.25 Barzo/Peyote

Ergens zou ik nog wel een Cross 2.4 voor willen dan de 2.4 Race achter. Maar ik denk dat mijn vrouw het even prima vindt voor nu :winkie: :oops: :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik deed het met een Forekaster 2.6 combinatie en dat gaat meer dan goed. De Nobby Nic lijkt heel veel op de Forekaster die ik heb dus zal het redelijk overeenkomen. Ik zou daar lekker mee gaan rijden.
Maar niet zonder extra lek-protectie/verstevigde zijwanden. Zoals Aurelius ook al aangeeft is dat op zijn zachts gezegd verstandig.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

hanjovdberg schreef: za 22 oktober 2022, 21:58 Maar ik denk dat mijn vrouw het even prima vindt voor nu :winkie: :oops: :lol:
Houdt zij alle banden bij dan? Zo nee, even naar de LBS of pakket op een afhaalpunt laten bezorgen.
Andere optie, afspreken dat je aan je hobby zoveel geld mag uitgeven als je wilt :bier:

Als je geen KOM killer bent/ dan wel voor jezelf de snelste tijden wilt rijden zeg ik, ietsje meer nop compenseert daar waar nuttig.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

hanjo koopt volgens mij voor iedere band ook een nieuw wiel, wisselt sneller :lol:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

emeel schreef: ma 24 oktober 2022, 20:43 hanjo koopt volgens mij voor iedere band ook een nieuw wiel, wisselt sneller :lol:
Is het zo overduidelijk 8) :oops:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie