Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Trappendan schreef: wo 3 november 2021, 22:08 Komend weekend voor het eerst sinds jaren weer een dagje fietsen in Zuid-Limburg gepland. Oude Voerstreek route en Epen-Vijlen staan op de planning.
graag verslagje na het weekend. Zelfde routes staan hier in de planning voor weekje later :-D
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

Bospaadje schreef: za 23 oktober 2021, 10:28 Als je nog wat leuke routes hebt, houd ik me aanbevolen. Alle gepijlde mtb routes al wel eens gedaan. Ook oude voerstreek en diverse limburgs mooiste al eens gereden, maar lusjes in andere volgorde of met andere verbindingen is altijd verfrissend
Half oktober heb ik daar een iets aangepaste Limburgs mooiste gereden:
https://www.strava.com/activities/6121374679 Dit was wel een aanrader, met o.a. de MTB afdaling bij Camerig erin als klim...
Ik weet niet of je de GPX uit een strava-route kunt halen, maar anders is dit de route in Garmin Connect: https://connect.garmin.com/modern/course/78970723

Startpunt was bij In den Hof in Heerlen (https://indenhof.nl/) Dikke aanrader! Prima faciliteiten, goed ontbijt, mogelijkheid om fiets schoon te maken voor je terug naar huis gaat en je kan zelfs nog een douche pakken in het camping-deel als je terugkomt, ook al ben je 's morgens al uitgecheckt.


@Trappendan: Wij hadden toen een bijna volledig droge week achter de rug. Enkele anderen hadden meer profiel voor zand-ondergrond eronder liggen, terwijl ik achter een Forekaster had. Dat gaf toen al best verschil, dus zal zeker niet minder zijn geworden.

Ohw.. en in 2 dagen 2x snakebite + 1 lekke band met een doorn. Dus reservemateriaal mee en tubeless is een aanrader.
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
Trappendan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 12:36

emeel schreef: do 4 november 2021, 15:02
graag verslagje na het weekend. Zelfde routes staan hier in de planning voor weekje later :-D
Andere koek

Afgelopen zaterdag met mijn broer en zwager naar Zuid Limburg afgereisd. Helaas hadden we slechts één dag en geen heel weekend tot onze beschikking. Vroeg uit de veren, fietsen op de drager en een beetje door rijden dus. Een afgesloten A2, dikke omleiding en daardoor een onvoorziene tankstop maakten echter dat we pas rond 10:30 uur in het zadel zaten. Ruim een uur later dan de bedoeling was. Idee was om de Oude Voerstreek-route te combineren met de Vijlen-Epen-route en mogelijk nog de Gulpen-route er aan vast te knopen. Epen als startplaats gekozen, omdat alle drie de routes daar doorheen, dan wel bij in de buurt komen. Hier vandaan konden we eerst de Oude Voerstreek-route rijden en dan eventueel de andere kortere routes.

Vanuit Epen achter camping Oosterberg langs uit het dal geklommen om de grens over te steken en de Oude Voerstreekroute op te pikken. Een lekkere opwarmer. Vanaf daar braaf achter de Garmin aan gereden. Daarbij werden we getrakteerd op een prachtige afwisselende route. Mooie landschappelijke passages afgewisseld met lekker pittige technische klimmen die weer beloond worden met snelle maar ook technische afdalingen. Zaten een paar pareltjes tussen met, voor mij, als hoogtepunt de afdaling van Kattenroth richting Sint-Martens-Voeren. Mijn broer op zijn dropperloze Trek Procaliber vond hem wat minder. :) Sinds 1,5 jaar rijd ik op een Canyon Neuron, hoofzakelijk op de UHR en naar volle tevredenheid. Maar pas op deze afdalingen had ik het idee wat het potentieel van de fiets daadwerkelijk is.

Afbeelding

Ik werd ook al vrij snel bevestigd in de keuze om de snelle UHR bandjes thuis te laten en de wat noppiger Forekasters om de velgen te knopen. Herfstige condities op de Limburgse routes leveren toch echt een heel andere mountainbike ervaring op dan de aangeharkte UHR-routes. Allebei leuk, maar heel anders. Zouden de natte soms zelfs modderige stroken en het bladertapijt de onderhoudscrews op de UHR een flinke (digitale) oor wassing opleveren, hier dragen ze in mijn beleving juist bij aan de sfeer van het mountainbikelandschap. De natte ondergrond en het bladerdek geven een extra uitdaging bij de technische stenige klimmen.

Afbeelding

Na afronden van de Voerstreek-route zijn we weer terug gestoken richting de Vijlen-Epen-route. Deze nog gevolgd tot even ten noorden van Epen toen het daglicht helaas al begon te temperen. Dat kwam mooi uit aangezien bij de beentjes de meeste glans er ook wel van af was. Epen maar door gestoken en de auto weer opgezocht.

Terug kijkend en dit stukje tikkend zit ik toch weer met een dikke grijns op m’n bakkes. Gauw weer die kant op. Dan wel een weekend. Dat geeft toch meer netto fietstijd per dag.
YT Capra Core 3 (2023)
Eerder: Canyon Neuron CF 8 (2020) -Specialized Stumpjumper FSR Comp (2003) - Trek 4500 (2001)
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Leuk om te lezen! Thanks. Wij gaan wel voor een weekendje dus komt wel goed. Zitten in Gulpen, dus misschien die route of Vijlen er aan koppelen.

Toevoeging:
Zijn er vanaf Teuvenerbos nog mooie gpx-routes richting het oosten / Vaalseberg? Vijlen-route vind ik niet perse heel spannend. En bij Vaalseberg liggen wel weer leuke paadjes naar beneden Duitsland/Belgie in. Zou leuk zijn om die kant ook op te gaan :)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

emeel schreef: ma 8 november 2021, 14:01 Leuk om te lezen! Thanks. Wij gaan wel voor een weekendje dus komt wel goed. Zitten in Gulpen, dus misschien die route of Vijlen er aan koppelen.

Toevoeging:
Zijn er vanaf Teuvenerbos nog mooie gpx-routes richting het oosten / Vaalseberg? Vijlen-route vind ik niet perse heel spannend. En bij Vaalseberg liggen wel weer leuke paadjes naar beneden Duitsland/Belgie in. Zou leuk zijn om die kant ook op te gaan :)
Ik heb geen idee of deze route leuk is, maar er wordt naar verwezen door de gemeente Plombieres en er staat bij dat hij met VTT (=MTB) gevolgd kan worden: https://www.paysdeherve.be/decouvrir/a- ... lTo=module
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Route uit bovenstaand linkje is géén mooie route voor de MTB-er. Minimaal 25-30% asfalt, zie ik.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Dan verwijs ik toch even naar Trailforks/trails. Persoonlijk denk ik dat je beter uit bent met de (oude) Voerstreek-route. Houdt er wel rekening mee dat het MTB's buiten de officiele paden in Belgie wat op losse schroeven staat (zie dit topic in Belgie).
¯\_(ツ)_/¯
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Maandag ga ik even op expeditie vanuit utrecht naar zuid limburg. Dagje spelen.
Is er iemand met een gaaf GPXje van het drielandenpunt/aken met daarin de technische enduro routes aan elkaar gelinked?
Merk dat ik nog steeds niet de fijne routes heb en ze op de diverse plekken ook niet lekker in één format krijg.
Wie o wie is de gulle helper?
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Kan iemand vertellen hoe de Parkstad routes erbij liggen?
Ik wil er maandag misschien heen gaan.
Alleen als het te modderig is niet.....
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Niemand?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op de website van de locale mountainbikeclub Discovery https://mtbclub-discovery.nl/ staat een widget met hun laatste ritjes op Strava. Misschien biedt dat enige informatie (foto's, tekst, routekeuze).
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Het is van de vaste routes in Zuid Limburg, de route die het langst goed fietsbaar is.
Geheel modder vrij kan je in Zuid Limburg vergeten helaas..... Ook op deze.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Hmm ja een beetje is natuurlijk niet erg.
Maar niet dat het zowat niet meer te fietsen is zoals de Valkenburg route.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik verwacht dat de Brunsummerheide het best te doen is. Zandgrond, en het is een paar dragen droog geweest plus nachtvorst.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zit in Zuid Limburg (Mechelen/Vijlen etc) en bewust de MTB niet meegenomen. Vandaag deels offroad met gravelbike gegaan maar wat een blubber op de paden. Dus toch maar wat meer asfalt dan. Dat is gelukkig het voordeel van de gravelbike.

Dus hoe de Parkstad routes erbij liggen geen idee. Maar gezien de nattigheid hier zal het op de kleigrond routes niet veel beter zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie