Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

Laten we vooral niemand iets verbieden in openbaar Zuid-Limburg, want uiteindelijk trekt de MTB'er waarschijnlijk aan het kortere eind dan de wandelaar. Zo lang iedereen zich gewoon gedraagt, kan iedereen plezier hebben. Altijd zorgen dat je kan stoppen voor iets onverwachts, kan je de bocht niet doorkijken dan dus vingertje aan/richting de rem. Probleem is natuurlijk waar je het niet verwacht, en dat is zoals ik zei het bikepark-gedeelte in Landgraaf, of op zo'n afdaling vanaf het aangelegde bikepark Hendrik of de halfpipe in Landgraaf. Specifiek voor MTB'ers bedoelde paden waarop een wandelaar écht wel ziet dat dit geen gewoon wandelpad is.

Waar ik me zelf het meest aan stoor zijn plekken waar je niet vrij mag fietsen, vooral ook omdat het vaak niet zo duidelijk is aangegeven wegens wisselende bordjes bij bossen. Daar willen we er vooral niet meer van krijgen. Gelukkig doen Discovery en MOZL ontzettend goed werk om toch veel plaatsen begaanbaar te houden. Hopelijk krijgen we er alleen maar steeds meer mogelijkheden bij met nieuwe singletracks.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Strijthagen lag er goed bij vandaag! Paar dagen geen regen + ochtenddauw is een perfecte ondergrond. Het U'tje bij de Rouenhof/Boston Scientific wel overgeslagen (doe ik altijd, want vind het niks toevoegen en het is daar altijd vettig) dus daar kan ik niet over oordelen.

Bij VV Schaesberg ook vandaag weer juichende ouders op de paden langs de velden en de RC club was ook weer present, gelukkig in het veld vóór het bikepark. Reden ook veel MTB'ers vandaag, dus wellicht vonden ze het niet verstandig om met de RC's de pumptrack op te gaan :D

Bovenop de berg bij Snowworld even verwarring door de werkzaamheden daar, maar uiteindelijk wel allemaal gevonden.
¯\_(ツ)_/¯
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

FXII schreef: zo 18 oktober 2020, 20:03 Bij VV Schaesberg ook vandaag weer juichende ouders op de paden langs de velden en de RC club was ook weer present, gelukkig in het veld vóór het bikepark. Reden ook veel MTB'ers vandaag, dus wellicht vonden ze het niet verstandig om met de RC's de pumptrack op te gaan :D
Blijft toch een dingetje dan..

Overigens zelf gisteren Sint-Geertruid en Maastricht Scharn gereden. Op Sint-Geertruid stuk of tien MTB'ers met platte banden langs de route gezien, en ik zelf ben er ook niet aan ontkomen (doorn). Niet heel veel gesnoeide troep gezien maar blijkbaar ligt er toch genoeg, dus let op als je die kant op gaat. Op Maastricht-Scharn geen enkele 'plakker' gezien, al wordt die route volgens mij ook iets minder bereden.
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

NoMercy285 schreef: do 15 oktober 2020, 10:38 Ik ben geen lid van MTB-club Discovery maar ik plaats hem hier toch even. Goed nieuws, er komt een extra stuk in de Brunssummerheideroute. Bij de aanleg kunnen ze nog hulp gebruiken.

"Op zaterdag 17 oktober tussen 14 en 16 uur zetten we de Discovery tent op de parkeerplaats bij de koffiepoel.

Onder het genot van een kop koffie en een stuk vlaai vertellen we je graag over de uitbreiding van de route die we op dit punt gaan realiseren!

In samenwerking met Triade 44 en Gemeente Brunssum gaan we een nieuwe trail realiseren door het gebied waar vroeger de slibvijvers van de Hendrik mijn waren. Bijzondere feature is dat in dit gebied een sluisje is waar we zowel overheen als doorheen gaan fietsen.

Voor de aanleg vragen we hulp van rijders. Het werk bestaat voornamelijk uit snoeien. Werkdagen zijn op 21, 23, 24, 28, 30 en 31 oktober vanaf 9 uur. Verzamelen op de parkeerplaats bij de koffiepoel. Als je later komt kun je op zoek naar de crew in het gebied."
Bovenstaande is overigens niet doorgegaan wegens aangescherpte Corona-maatregelen, en ook de nieuwe singletrack zal voorlopig niet worden aangelegd.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

NoMercy285 schreef: ma 19 oktober 2020, 11:08
FXII schreef: zo 18 oktober 2020, 20:03 Bij VV Schaesberg ook vandaag weer juichende ouders op de paden langs de velden en de RC club was ook weer present, gelukkig in het veld vóór het bikepark. Reden ook veel MTB'ers vandaag, dus wellicht vonden ze het niet verstandig om met de RC's de pumptrack op te gaan :D
Blijft toch een dingetje dan..

Overigens zelf gisteren Sint-Geertruid en Maastricht Scharn gereden. Op Sint-Geertruid stuk of tien MTB'ers met platte banden langs de route gezien, en ik zelf ben er ook niet aan ontkomen (doorn). Niet heel veel gesnoeide troep gezien maar blijkbaar ligt er toch genoeg, dus let op als je die kant op gaat. Op Maastricht-Scharn geen enkele 'plakker' gezien, al wordt die route volgens mij ook iets minder bereden.
Maastricht-Scharn is ook een vrij tamme route als je puur bordjes volgt. In de omgeving wel genoeg mooie ('illegale') paadjes. Heb nog wel een paar tracks liggen voor wie wil. Meidoorn is aan die kanten sowieso altijd een dingetje, vooral in het voor- en najaar.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Anno Corona zijn de ardennentripjes niet echt gepast.
Gisteren drie mooie routes gereden van de Brunssummerheide. Geweldige routes maar ik miste wel de mooie vergezichten die ik tijdens de Trans limburg in september heb gezien.
De omgeving Gulpen spreekt mij erg aan. Deze vaste route wil ik dan ook snel een keer gaan rijden.
Ik zit te denken aan de combi met de route van Epen. Is dit een mooie combi en sluit dit makkelijk aan? Bij elkaar 50km, voor mij prima / genoeg in deze tijd van het jaar
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ja er is een mooie verbindingsroute die goed aangegeven is. Wellicht handig voor je om een kaartje te kopen bij een vvv. Je heb daar een mooi overzichtskaartjes met alle Zuid-Limburgse routes en daar staat ook alle verbindingsroutes op.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Vijlen(Epen) en Gulpen zijn inderdaad goed te doen samen. Bij Landsrade (Landsraderweg/Doornhagerweg) kun je de overgang maken.
Het zijn samen wel 1300 hoogtemeters, dus voldoende om je op stuk te bijten :-q
meer info en de gpx files kun je vinden op mtbroutes.nl & mozl.nl/routes
Gebruikersavatar
Guxer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: za 27 oktober 2007, 20:36
Mijn mountainbike: 2021 Epic expert

gisteren ook nog op de Brunssummerheide gereden. blijft mooi daar qua parcour!
2021 specialized epic expert carbon 29
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag.
De routes gaan deze week op de E-trex30 en hoop aankomend weekend die kant weer op te gaan.
Als het weer en het werk het toelaat..
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

El-Fenomeno schreef: ma 26 oktober 2020, 18:37 Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag.
De routes gaan deze week op de E-trex30 en hoop aankomend weekend die kant weer op te gaan.
Als het weer en het werk het toelaat..
Het weer zou geen probleem moeten zijn. Bij minder dan een paar mm neerslag per dag zijn de routes prima te rijden. Hou er wel rekening mee dat dit beide echt natuurlijke routes zijn. Beetje opletten en je kan heerlijk fietsen.

Ik heb zondagochtend nog Vijlen(Epen) gefietst in de stromende regen en het was prima te doen, alleen een stukje recente bosbouw was flink modderig maar alsnog prima te fietsen.
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Goed om te lezen dat de routes nu ook nog begaanbaar zijn.
Fietsen (en vooral starten) in de regen is niet mijn ding, een showstopper zeg maar...
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Hoi,

Wie kan me vertellen hoe steil de toegangs helling is naar bikepark Hendrik?

Afgelopen zaterdag de combi parkstad route gereden.
(Ik kwam boven op mijn bio-bike, ... een e-bike naast me niet ..., dat leek aan zijn niet-ervaring te liggen)
Deze helling dus, foto van mtbclub-discovery geleend.
Afbeelding
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

wpee schreef: ma 2 november 2020, 13:09 Hoi,

Wie kan me vertellen hoe steil de toegangs helling is naar bikepark Hendrik?

Afgelopen zaterdag de combi parkstad route gereden.
(Ik kwam boven op mijn bio-bike, ... een e-bike naast me niet ..., dat leek aan zijn niet-ervaring te liggen)
Deze helling dus, foto van mtbclub-discovery geleend.
Afbeelding
Tijdje terug gaf de garmin van een maat van me 27% aan... Stijl genoeg iig.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Is idd wel een kleine kuitenbijter, maar de afdaling mag er dan ook wel zijn :-q
¯\_(ツ)_/¯
Plaats reactie