Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Watersley in Sittard (o.a. het NK2021-ciruit & meer) wordt alleen nog maar toegangelijk per dagticket (€5) of jaarabonnement (€25); https://www.watersley.com/friend-of-watersley/ - ergens jammer maar ergens ook wel goed als ik denk over onderhoud, voorzieningen, etc. Het is ten slotte ook privéterrein... heb zelf maar een jaarabo afgesloten omdat ik er alleen dit jaar al meer dan 5x geweest ben. Dat haal ik er wel uit.

De laatste paar maanden is er hard gewerkt aan de track; nieuwe mega-wallride, rockgardens, stairs, drops zijn geshaped en er sind een paar weken een nieuwe flowtrail ism met Bart Brentjes aangelegd. In de toekomst zou er iig nog een betonnen/asfalt pumptrack gebouwd worden en worden er ook nog voorzieningen gemaakt voor het NK in juni (https://www.watersley.com/nk-mtb-voor-d ... alentpark/).

Opzich wel geinig; je kunt je jaarabonnement terugverdienen door 10 uur te komen scheppen :lol:

Overigens viel het me op dat de kamers op Watersley qua prijs wel meevallen (nu €40 per nacht) wat voor de mensen van verder weg die in de omgeving een weekendje willen komen biken best te behappen is.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Weet jij toevallig ook vanaf wanneer de toegangsprijs geldt / gaat gelden?
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Nee, daar was opvallend genoeg nog niet veel duidelijkheid over. Ik heb van horen zeggen vernomen dat het park in de aanloop van het NK 2021 (begin Juni) verder afgesloten wordt en blijft, maar of dat in praktijk ook zo gaat zijn...wie weet.

Ik vermoed wat Tom Dumoulin-park praktijken, dat heet dan 'draaipoortje openen met chipcard'. Ik kon afgelopen donderdag mijn spulletjes ophalen als 'friend of Watersley' en daar zat inderdaad ook een entrycard bij.

Park lag er overigens wel prima bij vandaag. Ben vooral fan van de drops, zeker nu die landingen daar wat geshaped zijn. Prima oefenmateriaal!
¯\_(ツ)_/¯
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

FXII schreef: za 3 april 2021, 20:41 Nee, daar was opvallend genoeg nog niet veel duidelijkheid over. Ik heb van horen zeggen vernomen dat het park in de aanloop van het NK 2021 (begin Juni) verder afgesloten wordt en blijft, maar of dat in praktijk ook zo gaat zijn...wie weet.

Ik vermoed wat Tom Dumoulin-park praktijken, dat heet dan 'draaipoortje openen met chipcard'. Ik kon afgelopen donderdag mijn spulletjes ophalen als 'friend of Watersley' en daar zat inderdaad ook een entrycard bij.

Park lag er overigens wel prima bij vandaag. Ben vooral fan van de drops, zeker nu die landingen daar wat geshaped zijn. Prima oefenmateriaal!
Maar de route is dus gewoon open en toegankelijk? Ik dacht dat hij dicht was vanwege Corona.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Het is momenteel gewoon toegankelijk.

Zag op mtbroutes.nl inderdaad wat gemekker over dat de tracks dicht zouden zijn, maar die mensen hebben (waarschijnlijk) niet verder gekeken dan hun neus lang is. Bij de ingang aan de kant van Munstergeleen staan idd hekken, maar je kunt er langs. Er hangt wel een waarschuwing met aansporing om ivm het virus afstand te houden, niet in groepen te rijden, etc. De ingang aan het klooster (kant van Windraak) is gewoon open en vrij toegangelijk. Ik kom er bijna wekelijks, ook ten tijde van de berichten op mtbroutes.nl.
¯\_(ツ)_/¯
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ga een weekje landal cauwberg, maar twijfel nog mtb of race.

Ik zoek een paar mooie mtb routes 30 tm 100km. Niveau xc, Bart brentjes challenge liefst ietsje lastiger.
Kan natuurlijk best een route vinden maar dan weet ik nog niet veel, vandaag dat ik het even hier vraag
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Cube-Elite schreef: zo 11 april 2021, 19:45 Ik ga een weekje landal cauwberg, maar twijfel nog mtb of race.

Ik zoek een paar mooie mtb routes 30 tm 100km. Niveau xc, Bart brentjes challenge liefst ietsje lastiger.
Kan natuurlijk best een route vinden maar dan weet ik nog niet veel, vandaag dat ik het even hier vraag
Ik weet niet wanneer je gaat en ik weet ook niet precies hoe het zit met de beperkingen m.b.t. het oversteken van de Belgische grens, maar ik vond dit wel een schitterende route (en voor mij ook best lastig/zwaar).

viewtopic.php?t=93879
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Thanks!! ik kan altijd knippen als ik Belgie niet in kan.
Ga in de Hemelvaart week,
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Misschien alle parkstad routes lussen? Mooi 1 centrale beginplaats en je kan dan iedere keer een rondje er aan knopen tot hoeveel je wil doen. Tevens zijn er hier en daar echt leuke stukken die je waarschijnlijk vaker wil doen of even wil spelen (kijk goed om je heen want er zijn veel verborgen springbulten, drops en stijle afdalingen)
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Cube-Elite schreef: zo 11 april 2021, 19:45 Ik ga een weekje landal cauwberg, maar twijfel nog mtb of race.

Ik zoek een paar mooie mtb routes 30 tm 100km. Niveau xc, Bart brentjes challenge liefst ietsje lastiger.
Kan natuurlijk best een route vinden maar dan weet ik nog niet veel, vandaag dat ik het even hier vraag
Volgens mij loopt het mooiste stukje van de Valkenburg Cauberg route over het Landal terrein. De rest van deze route vind ik niet heel bijzonder.
Via Gulpen kan je zo naar Vijlen.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Heb nog een GPX liggen van de Top Cauberg Challenge, misschien kun je daar iets mee? Kan echter niet garanderen dat je links en rechts moet afstappen voor zo'n mooi draaipoortje.

Ook nog een GPX'je liggen van de oude Meerssen+Valkenburg-route met hier en daar wat 'extra'. Stuur me maar een PM als je interesse hebt.
¯\_(ツ)_/¯
wtosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 25 augustus 2010, 13:35

aurelius schreef: vr 19 maart 2021, 08:44 Modderig.
Maar ik ben het met je eens hoor, heeft lang genoeg geduurd, die modder...
(En de Belgen, Vlamingen, controleren de afgelopen weekenden strenger op onnodig buitenlandbezoek, afgelopen weekend werden er een paar 250,- bonnen uitgedeeld).
Hoi @aurelius, van een vriend van mij uit Maastricht begreep ik dat hij tot nog toe probleemloos kon biken in de Voerstreek. Mag ik uit je bericht hier boven concluderen dat met name in Vlaanderen wel gecontroleerd wordt op onnodig buitenlandbezoek, maar dat de Voerstreek geen al te grote kans op controles heeft?

En ik ben ook erg benieuwd naar de Voerstreek route (met bovenste en onderste bos) die je in 2018 eens beschreven hebt op het forum, ik zou het enorm waarderen als je die met me zou willen delen. Na een winter lang verbouwen wil ik héél graag weer eens een dag echt technisch biken maar heb geen zin in gedonder in Aachenerwald.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lees net op de NOS app dat Blg vanaf maandag as de grens weer zou willen openstellen voor niet noodzakelijke reizen.
Zelf ook al heel lang Belgie gemeden, al woon ik aan de grens.

In het topic over de Oude Vaste Voerstreekroute staat helemaal beneden in het openingstop de beschrijving, incl aansluiting op de Vijlenroute, samen 75-80km, 1500-1750hm. Met linkje naar de GPX.

(Ben bewust gestopt met delen van ritten met nog mooiere technischere trails, helaas omdat het simpelweg te druk is geworden, zie wat er speelt rond Drielandenpunt/ Aachen, ‘t is helaas (even?) niet anders, sorry :(( ).

En inderdaad, pas op, kennissen van me, die en het niet noodzakelijke reis verbod negeerden, en het verzoek om niet te gaan fietsen in Aachenerwald, werden daar net met zijn 4 op de bon geslingerd, 125,- pp.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Belgie is vanaf 18 april weer open voor buitenlanders voor maximaal 2 daagse bezoek. zo heb ik het begrepen. Restaurants blijven nog dicht. En er zijn vele regels betreffende verblijf.
wtosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 25 augustus 2010, 13:35

Dank @aurelius. Aachenerwald blijf ik zeker uit de buurt (helaas!).
Plaats reactie