Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Hoe ligt de observant erbij? Iemand...

De brunssumerheide erg modderig vandaag, regelmatig moeten stoppen om ketting af te spoelen. Chainsuck

Dacht h eraan om morgen de fiets op 't dak te gooien en richting Maastricht te rijden. Tenzij het daar ook 1 grote modderbedoeling is
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Die zal dan ook modderig zijn!
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Rode Beek en Brunssumerheide doen het doorgaans wel wat beter in de regen dan de overige routes in ZL, die löss kan wat moeilijker met water overweg. Maar het heeft de afgelopen dagen ook flink gegoten.

Vond het op de Brunssumerheide gisteren wel meevallen, alleen het stukje tussen de schaapskooi en koffiepoel was extreem vettig, de rest viel goed mee. Het nieuwe lusje in de Brunssumerheide-route vind ik wel een toevoeging, en de nieuwe boomstronk-drop lijkt gemakkelijker dan ie is.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Hoe ligt t er nu bij op de oude voerstreekroute, te doen zaterdag?
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zeer modderig en glibberig.
(Ps: Voerstreek = Belgie, en de Belgen zijn niet happy met daar recreerende Nl's. Iets met Covid en niet-noodzakelijke reizen, en risicosporten en reeds overbelaste EHBO's, ziekenhuizen die het erg druk hebben. Zuid Limburg zelf is ook een optie natuurlijk :wink: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

De voerstreek & omgeving Gulpen zijn mijn favoriete omgeving in deze hoek. Maar ik neem aan dat t overal aanmodderen is momenteel? Morgen maar naar de LDD voor de verandering, hier(Brabantse Wal) is t ook te modderig wat mij betreft.
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Wat zijn de beste vaste routes voor mensen die het liefst singletrack flow routes rijden? Vorige keer met de vrouw de parktstadroutes gedaan, maar die vond ze toch regelmatig te stijl en technisch (kan ze wel, maar ze vind beetje doorfietsen leuker) wat zijn dan de aanraders?

We gaan over 2 weken, dus hopelijk is het dan weer beetje opgedroogd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er zijn geen vaste routes met veel singletrack en/of flow a la UHR of Nijmegen, als je aangeeft dat Parkstad al iets te technisch of te steil is.

Wat wel heel mooi MTB-en is als je toch hier bent in het Heuvellandschap, mooie vergezichten, lange klimmen, lange afdalingen, en best lastige ondergrond nu, met modder, stenen, geulen:
Vaste Vijlenroute, 25km 550hm. Evt icm vaste Gulpenroute, ook 25km 500hm. Dan samen pak en beet 55km en 1100hm. Thv Heijenrath overstappen.
Bredere paden, wat op zich best een voordeel kan zijn, tijdens deze drukke Coronatijden, je zit elkaar niet snel in de weg :wink: ...
(Nog mooier is de oude vaste Voerstreekroute, gpx in het desbetreffende topic, zodra de grens met Blg weer open is voor niet-noodzakelijke reizen, 50km, 1000hm).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik sluit me bij Aurelius aan, het gros van de routes hier zijn eerder ' klassieke' MTB routes, met veelal boeren(land)wegen en holle paden, lange klimmen en afdalingen. Parkstad is wat dat betreft de uitzondering hier. Puur en alleen op singletrack is de Brunssumerheide het summum. Rode Beek is ook een goede, hoewel daar wellicht wat meer techniek nodig is, is die route ook een stuk korter. Ik weet niet wat jullie destijds gereden hebben, de Strijthagen (Landgraaf) route vind ik persoonlijk de beste van de 4, maar is tegelijk ook het meest divers en ook het zwaarste.

Alternatief; Horst. Iets minder diep Limburg in, maar veel flowy trails. Of, als grensverkeer weer eens mogelijk is, de Voeren-routes of Genk & omgeving - dan zit je toch ongeveer in hetzelfde hoekje.
¯\_(ツ)_/¯
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

FXII schreef: ma 4 januari 2021, 15:05 Ik sluit me bij Aurelius aan, het gros van de routes hier zijn eerder ' klassieke' MTB routes, met veelal boeren(land)wegen en holle paden, lange klimmen en afdalingen. Parkstad is wat dat betreft de uitzondering hier. Puur en alleen op singletrack is de Brunssumerheide het summum. Rode Beek is ook een goede, hoewel daar wellicht wat meer techniek nodig is, is die route ook een stuk korter. Ik weet niet wat jullie destijds gereden hebben, de Strijthagen (Landgraaf) route vind ik persoonlijk de beste van de 4, maar is tegelijk ook het meest divers en ook het zwaarste.

Alternatief; Horst. Iets minder diep Limburg in, maar veel flowy trails. Of, als grensverkeer weer eens mogelijk is, de Voeren-routes of Genk & omgeving - dan zit je toch ongeveer in hetzelfde hoekje.
Dank aan jou en Aurelius voor de uitleg en duiding. We hebben toen Observant gedaan en Rode Beek en de Brunssumerheide. Dat kan ze prima aan, maar denk dat we nu dan afhankelijk van de zin idd de meer klassieke gaan doen en gaan genieten van het prachtige landschap, en dan op weg naar huis nog Strijthagen om mij een plezier te doen :bier: .
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Zelfde vraag ander criterium. Welke routes bestaan zaterdag het minst uit glibberige klei :lol: ? Net rondje Gulpen gedaan en was her en der niet super begaanbaar.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welkom in Limburg :winkie: ...
Vijlenerbos na alle sneeuw is nu helemaal erg modderig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ook daar hetzelfde antwoord, zanderige ondergrond krijgt de regenval van afgelopen week het beste gehandeld, dus dan zit je op de Brunssumerheide (afgezien van het stukje na de Schaapskooi) het beste. De rest van Zuid-Limburg is alleen maar klei, en daar is het nu glibberen geblazen. Afgelopen weekend delen van de Windraak-route en omgeving gereden en ook daar was het blij dat ik klei...euh, glij.
¯\_(ツ)_/¯
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Haha toch eens kijken of ik mijn vriendin over kan halen dan. Ik vind het zelf ook leuke route dus wat mij betreft geen straf :bier:
Bedankt weer voor de input mannen! Vandaag wel genoten van de rust, de omgeving en het heerlijk fris afzien dus wel geslaagde rit gehad al :-q
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Watersley heeft er ook een nieuwe attractie bij (foto schaamteloos gejat van Singletrack Limburg);

Afbeelding

Gisteren met sneeuw Heerlen en Strijthagen gereden, je merkt echt dat daar op een week tijd veel (te veel?) volk overheen stampt. Stukken compleet kapotgereden en daar waar wat water/modder ligt veelal ' omheen' gereden sporen. Juk van deze tijd, denk ik...
Condities in Zuid-Limburg: modderig...heel modderig...
¯\_(ツ)_/¯
Plaats reactie