Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Vanmiddag ook even geweest en toch zit ik nu minder lekker op de fiets daar door de week met de gedachte dat er bijna niemand fietst en met de mogelijkheid ergens in te rijden.
Zo op de zaterdag is het dermate druk dat sabotage amper mogelijk is.

Route ligt er goed bij trouwens
One life, ride it!
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Ja dat snap ik, een fijn idee is dat niet. Hopen dat het bij een eenmalige actie blijft of dat de dader snel gevonden wordt. Dat lukt alleen vrijwel nooit denk ik, tenzij deze op heterdaad betrapt wordt.

Binnenkort ook maar weer eens een ritje die kant op. Dit is inderdaad perfect weer voor Appelscha. Beetje regen erover geweest zodat het niet meer mul is, maar nog geen extreme regen, waardoor Diever nog niet te nat is.
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Zeker de nieuwe fiets testen :-) ben benieuwd hoe hij bevalt.
Er is inmiddels aardig wat media aandacht voor de gespannen draad
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

nog even wat anders, zitten er nog ergens mogelijkheden voor Drops in de route, of er net naast?
One life, ride it!
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Mark-ering schreef: di 20 oktober 2020, 09:28 nog even wat anders, zitten er nog ergens mogelijkheden voor Drops in de route, of er net naast?
Wat ik weet, en zelf heb gedaan, is bij route Appelscha, aan het einde van de slingers kuil in - kuil uit, voordat je het lange stuk singletrack op de heide pakt, zit aan de rechter kant van de track een drop van circa 50cm. Verder niet heel veel, of heb dat gemist. Route Bosberg kun je van alles van maken qua dropjes en sprongetjes, mits je creatief bent.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Ja die aan het einde van de zigzag bult had ik al ontdekt :winkie:
One life, ride it!
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Gisterochtend nog een rondje gedaan. Baan ligt er perfect bij, maar het was druk!
Heel veel starters op of spiksplinternieuw spul of oude meuk.

Ook nog een ambulance ter hoogte van de singletrack op de hei, bij de snackbar. Dus daar zal wel iets mis gegaan zijn, volgens mij met een mountainbiker. :-{

Was een poosje niet geweest. Hoeveelheid plastic matten op de route vind ik niet zo fraai, maar als je ziet hoe de klimmetjes anders uitslijten is het wel nodig. Anders fietsen we over een paar jaar over een volledig vlakke route.
Tony333
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 22:21

Op de route van Appelscha was het gisteren inderdaad super druk, de route van Hoogersmilde viel mee. 


Het gedeelte van de route van Hoogersmilde dat over het fietspad gaat en deze diverse malen kruist vindt ik erg gevaarlijk. Er zit een stukje in waar je vanaf het fietspad rechtdoor moet een singeltrack op, waarbij je de tegemoetkomende fietsers kruist,  die net uit een onoverzichtelijk bocht komen. Na ongeveer 50 meter draai je weer het fietspad op waar je opnieuw de tegenligger kruist.Dit soort situaties komen diverse malen voor. 


De vraag is niet of het misgaat maar wanneer het misgaat. Vooral tijdens de zomermaanden wordt dit fietspad veelvuldig door vakantiegangers gebruikt. 
wessell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: za 25 maart 2006, 12:38
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9

Ze hadden ook geen betonpad over de mtbroute moeten mikken.. :-D die lag er eerder..maar inderdaad, het gaat een keer fout en dan hebben "wij" het weer gedaan, ben ik bang.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Dat kan beter inderdaad.

In Appelscha liggen er eigenlijk bij elke oversteek van een fietspad een paar boomstammen op de MTB route waar je gedwongen wordt gas terug te nemen. Dit zouden ze bij Diever ook moeten doen.

Appelscha is op zondagochtend trouwens altijd al druk, maar het wordt inderdaad steeds drukker. Paar weken terug was ik er op zaterdagmiddag, toen ook al druk. Ook veel ouders met kinderen (goede ontwikkeling! Jeugd heeft de toekomst...) en idd veel beginners met sportschoenen :winkie:
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

drpaul schreef: di 20 oktober 2020, 13:25 Wat ik weet, en zelf heb gedaan, is bij route Appelscha, aan het einde van de slingers kuil in - kuil uit, voordat je het lange stuk singletrack op de heide pakt, zit aan de rechter kant van de track een drop van circa 50cm.
8<
Zit dat dropje wel in de route zelf? Dan denk ik dat ik die ook meegepakt heb vandaag. Was dat wel 50cm? Nou ging me prima af dan. :winkie:

Ik vond het toffe routes, Appelscha en Appelscha-Bosberg. Ik was er nog niet eerder geweest. Ik was er eigelijk nog niet zat van maar m’n lijf wilde niet meer. :-{ Beetje te laat begonnen met eten en drinken geloof ik.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

The Mountainman schreef: wo 11 november 2020, 12:20 In Appelscha liggen er eigenlijk bij elke oversteek van een fietspad een paar boomstammen op de MTB route waar je gedwongen wordt gas terug te nemen. Dit zouden ze bij Diever ook moeten doen.
Ik vraag me af of dat nou echt een verbetering is. Ze liggen zo dicht op het fietspad dat volgens mij iedereen gefocust op die stammetjes en daardoor niet meer naar het fietspad kijkt.
Als ze nou zo ver van het fietspad lagen dat ze wel de snelheid er uit halen maar dat je daarna nog tijd had om uit te kijken voor het fietspad was het beter geweest volgens mij.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Juist doordat die stammetjes er liggen wordt je geattendeerd op een fietspad. Daardoor let ik i.i.g. meteen al op of er fietsers of wandelaars zijn.

De laatste keren merk ik dat ik juist heel hard tussen die stammetjes door kan want nu het blad er bijna af is heb je goed overzicht of er mensen aankomen. Ik kijk zelf dus nauwelijks naar die stammetjes maar al ver van te voren L en R naar het fietspad zodat ik zo weinig mogelijk tijd ga verliezen en vol tussen de stammetjes doorknal. :-D
( maar uiteraard alleen als het kan)
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Inderdaad. Die stammetjes zijn voor mij ook een beetje een trigger van "oh ja, hier ligt weer een fietspad" en vervolgens kijk ik op tijd en bunny hop ik over het stammetje heen. Juist voor degenen die niet bekend zijn met de route, mag ik aannemen dat twee van die stammetjes een reden zijn om even extra af te remmen.

Maar ze mochten inderdaad ook wel iets verder van het fietspad af liggen op sommige plekken.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag maar eens een poging gedaan maar de route heeft er wel eens beter bij gelegen. Daarnaast verbaasd me nog steeds de grote groepen de grootste die tegen kwam bestond uit een mannetje of 15.
Maar ook nog goed nieuws ze zijn ook bezig met een nieuw stukje baan :D
Plaats reactie