Erwin25 schreef: ↑zo 4 april 2021, 18:28
Vier keer een mat van gemiddeld 5 meter lang op een track van 4510 meter. Dat is 0.4% van de track een mat en in tijd 20 seconden op een mat fietsen op een rondje van 15 minuten.
Vind het wel meevallen
De uitdaging van onverhard rijden is nou juist dat die ondergrond niet altijd meewerkt. Als je in een route op de plekken waar dat juist zo is matten neerlegt, kan je beter van die open betontegels neerleggen.
Die rubberresten in het milieu ( die matten slijten), zorgen maar bodemverontreiniging en verharden doe je toch.
Andere oplossingen dan matten of tegels zijn natuurlijk nog mooier. Maar ik vind elke meter mat een afknapper.
We kunnen overal over zeuren maar ik snap dat ze er liggen. In een half jaar tijd is de track al erg veranderd. Zonder die 4 kleine stukjes mat en de hoeveelheid fietsers worden die 4 kleine stijle klimmen met een maand waarschijnlijk helemaal kapot gereden.
Dus 20 meter mat snel vergeten en vooral genieten van de overgebleven 4490 meter matvrije track.
Het is niet erg fraai, maar ik snap het wel. Het erodeert als een malle en als iedereen stug door blijft fietsen als het kurkdroog is zoals vorig jaar dan is er over een paar jaar geen bult meer over.
Erwin25 schreef: ↑zo 4 april 2021, 19:51
We kunnen overal over zeuren maar ik snap dat ze er liggen. In een half jaar tijd is de track al erg veranderd. Zonder die 4 kleine stukjes mat en de hoeveelheid fietsers worden die 4 kleine stijle klimmen met een maand waarschijnlijk helemaal kapot gereden.
Dus 20 meter mat snel vergeten en vooral genieten van de overgebleven 4490 meter matvrije track.
Precies, het is wel de bedoeling dat er iets te klimmen overblijft in Friesland...
Erwin25 schreef: ↑zo 4 april 2021, 19:51
We kunnen overal over zeuren maar ik snap dat ze er liggen. In een half jaar tijd is de track al erg veranderd. Zonder die 4 kleine stukjes mat en de hoeveelheid fietsers worden die 4 kleine stijle klimmen met een maand waarschijnlijk helemaal kapot gereden.
Dus 20 meter mat snel vergeten en vooral genieten van de overgebleven 4490 meter matvrije track.
Precies, het is wel de bedoeling dat er iets te klimmen overblijft in Friesland...
Gisteravond met een vriend Diever plus Appelscha blauw gedaan. Hoewel ik beide routes al heel vaak heb gereden, blijf ik me elke keer verbazen. Wat een wereld van verschil tussen deze twee. Veel modder en nattigheid op de route van Diever (behalve de technische stukken, die waren gelukkig aardig droog). Veel glibberen op de rechte paden. Daarna Appelscha, niks modder (mooi opgedroogd), goed droog en prima omstandigheden. Waar komt het verschil vandaan? NB enkele km's van elkaar vandaan. Misschien verschil in onderhoud? Of ander ondergrond? Hoogteverschil? Of komt het dat de paden in Appelscha druk bereden zijn, waardoor het sneller droog is?
Diever blijft voor mij altijd dubbel: prachtige natuur en rust (kwam er niemand tegen), leuke technische tracks, maar dan die vervelende en vaak lastig te berijden recht toe recht aan verbindingspaden.
Vraagje aan de locals, over een maandje zitten wij een weekje in Dieverbrug. Wat zijn de routes in de buurt die het meest aan te raden zijn? Zoveel mogelijk singletrack en eventuele technische stukjes worden gewaardeerd
Mag eventueel ook een klein stukje autorijden voor nodig zijn, maar geen uren in de auto. (Tips voor "gewone" fietstochten in de regio (verharde wegen en eenvoudige paden) mogen ook, maar doe die dan maar per pb om het topic niet te vervuilen).
Geen local, maar wij zaten in Terherne (Friesland), nog veel verder van de routes af en zijn speciaal voor deze routes hier een dag naar toe gereden. Doe sowieso Appelscha, Appelscha bosberg en Diever.
Op de terugweg van het weekje Friesland hebben wij Bant en Dronten nog gereden. Met name Dronten vond ik erg verrassend. Je zou in de polder een kale vlakte zonder hoogteverschillen verwachten, maar er zitten toch aardig wat technische stukken in die route.
Het wordt geen fietsvakantie hoor, maar de mtb gaat wel mee en ik verwacht wel een of twee keer tijd te hebben om eens een route te rijden. De week erna zitten we in Groesbeek en dat is natuurlijk midden tussen de Nijmeegse routes (die ik wel ken, in tegenstelling tot de noordelijke mtb-routes).
Appelscha en Appelscha Bosberg moet je zeker doen. De laatste is technisch en uitdagend. Diever heeft ook een paar leuke singletracks, maar de lange natte verbindingsstukken zorgen er nu voor dat het niet echt heel leuk is om te rijden. Verder is Assen (Baggelhuizen én Kloosterbulten) leuk, want alleen maar singletracks en technisch. Dan heb je Rolde en wat verderop Gieten. Vooral de laatste is echt de moeite waard. Er is genoeg keus dus voor binnen een uur rijden. Ohja, dan heb je ook de VAM-berg, wat heel uitdagend is met pittige klimmetjes en afdalingen.
Vanuit Dieverbrug zou je ook nog makkelijk naar route Dwingeloo en dan door naar Ruinen kunnen.
Of naar Havelte. Zou ik alleen wel de korte groene route doen, lange is saai. Blauw er bij en dan bij de Amerikaanse basis stukje buiten de route meepakken.
Havelte rood zitten ook wel leuke stukken single track in, maar ook veel rechte zandpaden.
Diever en de beide Appelscha-routes liggen inderdaad voor de hand, goed te horen dat die wel de moeite waard zijn. En dan kijk ik daar nog wel of ik (op een andere dag) een keer Gieten ga doen, of nog een keer Diever-Appelscha... dat hangt een beetje van de tijd, de andere plannen en hoe mijn pet staat af