Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Meestal weet Joost het wel.
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

De fiets overleeft het wel. Daar ben ik niet zo bang voor. Maar ik vind het vooral gruwelijk irritant. Ik ben een voorstander van een technisch parcours en ben dan ook fan van het stuk singletrack wat onlangs onderwerp van discussie was. De remknippen beschouw ik niet als een technisch aspect van de route. Eerder een antiqlimax na een leuke afdaling. Mooie afdalingen om vervolgens eens flink door elkaar gerammeld te worden.. Ik houd meestal extreem links/rechts aan, gedeeltelijk door de berm. Daar kan je de snelheid er nog wel aardig inhouden.

Achja, het is inderdaad een discussie die om de 30 pagina's wel voorbij komt. Een oplossing gaat er niet komen. En is denk ik, zonder de route volledig om te gooien, ook niet mogelijk. We moeten er maar het beste van maken.
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Haha, moet echt ff hardop lachen, en bijna verplicht ff reageren.
Als je zoals Erikvk, 3 rondjes Montferland doet binnen 3 uur, en met bijna 2 vingers in de neus en 54' als pr rondetijd afwerkt, dan kun je afdalen als een van de beste!!!
Die toeristen op de Markant Outdoor Events fietsjes, die blijven zitten in afdalingen en remmen ongecontroleerd met slippend achterwiel..die maken de route kapot...de snelleren slippen niet.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Daar ben ik het wel met je eens. Maar een oplossing........
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

carlosvdk68 schreef:Haha, moet echt ff hardop lachen, en bijna verplicht ff reageren.
Als je zoals Erikvk, 3 rondjes Montferland doet binnen 3 uur, en met bijna 2 vingers in de neus en 54' als pr rondetijd afwerkt, dan kun je afdalen als een van de beste!!!
Die toeristen op de Markant Outdoor Events fietsjes, die blijven zitten in afdalingen en remmen ongecontroleerd met slippend achterwiel..die maken de route kapot...de snelleren slippen niet.
Niettemin is het niet verkeerd als ie een beetje aan z'n techniek zou werken, daar zie ik nog wel kansen!

Ff serieus, heb net na paar weken vakantie weer een rondje gedaan. Maar het is echt erger geworden! Wat me in t bijzonder opviel: afdaling nadat je bent overgestoken op de Zeddamseweg. Net voor die "kombocht". Daar moeten toch geregeld mindere goden onderuit gaan?!
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

carlosvdk68 schreef:Haha, moet echt ff hardop lachen, en bijna verplicht ff reageren.
Als je zoals Erikvk, 3 rondjes Montferland doet binnen 3 uur, en met bijna 2 vingers in de neus en 54' als pr rondetijd afwerkt, dan kun je afdalen als een van de beste!!!
Die toeristen op de Markant Outdoor Events fietsjes, die blijven zitten in afdalingen en remmen ongecontroleerd met slippend achterwiel..die maken de route kapot...de snelleren slippen niet.
Alle respect voor de PR maar dat zegt weinig over afdaal vaardigheden.
Tussen een super afdaler en een middelmatige afdaler zitten op alle afdalingen van Zeddam bij elkaar opgeteld nog geen 5 minuten verschil. Daar ga je geen PR onder het uur mee winnen of verliezen. Ik denk toch heus dat het grote verschil gemaakt wordt in de klimmetjes en het volgas doorstampen op de rechte stukken.

En waar geremd wordt ontstaan remknippen, heeft weinig te maken met voor of achterwiel remmen. Remmen veroorzaakt stuwkracht waardoor de ondergrond opstuikt. Zelfs voor het stoplicht op het asfalt veroorzaken autos kleine remhobbels.
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Daarom rem ik ook nooit op die afdalingen. Kwestie van techniek.
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Jefro98 schreef:
carlosvdk68 schreef:Haha, moet echt ff hardop lachen, en bijna verplicht ff reageren.
Als je zoals Erikvk, 3 rondjes Montferland doet binnen 3 uur, en met bijna 2 vingers in de neus en 54' als pr rondetijd afwerkt, dan kun je afdalen als een van de beste!!!
Die toeristen op de Markant Outdoor Events fietsjes, die blijven zitten in afdalingen en remmen ongecontroleerd met slippend achterwiel..die maken de route kapot...de snelleren slippen niet.
Alle respect voor de PR maar dat zegt weinig over afdaal vaardigheden.
Tussen een super afdaler en een middelmatige afdaler zitten op alle afdalingen van Zeddam bij elkaar opgeteld nog geen 5 minuten verschil. Daar ga je geen PR onder het uur mee winnen of verliezen. Ik denk toch heus dat het grote verschil gemaakt wordt in de klimmetjes en het volgas doorstampen op de rechte stukken.

En waar geremd wordt ontstaan remknippen, heeft weinig te maken met voor of achterwiel remmen. Remmen veroorzaakt stuwkracht waardoor de ondergrond opstuikt. Zelfs voor het stoplicht op het asfalt veroorzaken autos kleine remhobbels.
Afdaaltechniek is als een schakel in een ketting voor goede rondetijden, en dan heb ik het over een tijd onder het uur.
Wind tegen bij Peeske kost al kostbare minuten, en als je niet kunt dalen, niet beheerst kunt remmen..en daar bedoel ik slippend remmen mee (slaat nergens ook nergens op) dan red je het niet!
Vergelijking met asfalt is niet echt een vergelijking, ik weet wat je bedoelt, maar zand is toch een ander verhaal, je ziet die hobbels ook al op rotondes na een warme zomer btw.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Teunktm
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 april 2016, 12:17

Denk dat het grootste probleem is dat er stukken zijn die dringend onderhoud nodig hebben
En de droogte in bos speelt ook een grote rol
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Nou eh, op techniek win je niet super veel in mijn mening hoor op dit rondje. Het is met name die klimmen hard op rammen en hard wielrennen op al die snelle brede paden :P Maar ja het helpt wel een beetje natuurlijk als je geen tijd verliest in de afdaling.

Anyway, ze moeten eigenlijk (zoals vele pagina's geleden ook al eens genoemd) de gehele route wat langzamer maken eigenlijk. Beetje bochten en flowtrail naar beneden met lagere snelheid, ipv met 50kmh+ zo'n 90 graden bocht in moeten sturen onderaan de bult.
Gebruikersavatar
erikvk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: di 11 februari 2014, 17:57
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SLX

nversteege schreef: Anyway, ze moeten eigenlijk (zoals vele pagina's geleden ook al eens genoemd) de gehele route wat langzamer maken eigenlijk. Beetje bochten en flowtrail naar beneden met lagere snelheid, ipv met 50kmh+ zo'n 90 graden bocht in moeten sturen onderaan de bult.
dat is precies het punt inderdaad: alle afdaling +50 naar benden in rechte lijn en dan bocht 90 graden, dat is er om vragen... terwijl dit helemaal niet nodig is (recht naar beneden en dan 90 graden bocht), ook dat is 30 pagina's terug al gezegd en met tekeningen verduidelijkt, dus zolang route is zoals die nu is moeten we niet meer janken om die knippen, maar dit slikken of lekker kris-kras-kros door het bos....
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Het wordt ook hoog tijd om de route te verleggen, zo gun je de slechte stukken ook tijd om te herstellen, dat is niet eens lastig te realiseren, zelfs vaak op enkele meters van de bestaande route.
Die afdalingen met haakse bochten zorgen inderdaad voor veel problemen, na regen helemaal door de diepe water geulen (ravijnen bijna) is ook gevaarlijk.
Maar dat is ook het probleem, er is niemand echt actief mee bezig.(mag ook schijnbaar niet van..?)
Als je bijv kijkt naar route Horst (de Schaak) daar zie je op FB bijv dat er elke dag wel iemand bezig is qua aanpassingen, onderhoud, verbeteringen etc...de lokale boswachter Ralf, zit zelfs redelijk actief op dit forum, daar begrijpen ze het wel, daar kunnen ze hier een hoop van leren, terwijl wij hier eigenlijk mega veel meer mogelijkheden hebben qua bos met veel meer hoogteverschil etc.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Jammer eigenlijk. Dat er niks mogelijk is op zo'n mooie route.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Al dit soort discussies geven mij steeds meer bevestiging dat MTB-en in Nederland geen echte optie is. Dat is bedoeld voor in de echte bergen en die hebben we hier niet. In de echte bergen is er geen sprake van route onderhoud en ook volstrekt overbodig. Wat we in ons land MTB-en noemen zou beter onverhard fietsen of terreinfietsen heten. Een aardige vergelijking is het (alpine) skiën. Dat gaat ook alleen in de echte bergen en kan in ons land worden nagebootst op kleine indoorsneeuwhallen en borstelbaantjes om een beetje te oefenen. Kortom alles surrogaat. Het echte mountainbiken een beetje oefenen past ook beter op de BMX-crossbaantjes. Ik vind alle onderhoud aan de routes volledig overbodig.Wie baalt van geen mooie flow of hinderlijke remknippen kan beter zoals ik doe in het warmere jaargetijde op de weg fietsen. Daar hebben we in NL ook een unieke infrastructuur voor.
Mijn reactie op de discussie over onderhoud van de MTB-routes in de droge periode omdat het vele loszand de flow uit de route haalt is dat net als het skiëen onverhard fietsen geen echte zomerbedrijvigheid is.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

:-{
Plaats reactie