Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bernhardxt
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 31 december 2014, 23:12
Mijn mountainbike: een zwarte...........

Het heeft in montferland amper geregend. Ik ben dinsdag ochtend nog geweest en de route lag er prima bij.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Tsjibiti schreef:
Roderbike schreef:Iets met gevaar? Het is dat mijn ketting eraf lag na het stuitergedeelte, anders was ik daar met nog wel wat meer snelheid aangekomen, net na de kombocht.
Een MTB-vaste route is niet iets zoals een spoorweg waar een ander zich niet op mag begeven. Iemand die een route fietst dient altijd rekening te houden met andere mensen ,al dan niet op een fiets, op de route. Het MTB-teken waarmee routes zijn bewegwijzerd heeft geen enkele wettelijke status.
Tsjibiti, je laat zien natuurlijk al aan dat je het stiekem al weet... het stel had rekening moeten houden met anderen door een actie uit te voeren die niet alleen niemand verwacht maar waarbij ze zichzelf, hun baby en een ander in gevaar brengen. Daar zijn dus regels voor

Bordjes of niet, ik mag niet gaan jongleren met hamers in een winkelstraat. Ik mag niet skippyballen op de openbare weg. Ik mag niet een voetbal wedstrijd organiseren op het station. Zijn ook geen bordjes voor, maar ik wordt wel degelijk staande gehouden door oom agent.

In het geval van een MTB route is het logisch dat je fietsers tegenkomt en dat je niet je baby midden op het pad mag verschonen. Je brengt jezelf, de baby en anderen in gevaar. En bordje of niet, dat mag gewoon niet.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Normaal gesproken neem ik en bijna ieder normaal denkend mens de opmerkingen van Tsjibiti niet serieus, maar nu toch wel gelijk.
De MTB route is idd niet "MTB only" en/of afgezet parcours waarbij je als MTB'er voorrang hebt op alles en iedereen. Dit op zo'n beetje alles routes het geval.
Er wordt een leuk pad uitgezet/aangelegd/bewegwijzerd/onderhouden, maar als rijder moet je nog steeds rekening houden met van alles. Dat noemen ze anticiperen.
Ik denk in het geval van het stel met baby dat ze zich misschien niet eens bewust waren dat ze op een MTB route stonden (niet iedereen is bekend met fenomeen routes en/of bloso teken). Ik denk niet dat ze hun baby riskeren om een statement te willen maken.
Hoe dan ook: Gewoon rekening houden met het onvoorziene en eventueel waarschuwen dat ze zich op MTB route bevinden, daar bereik je meer mee.

Even wat anders: Komende zondag de Montferland marathon en volgens onderstaande quote:
Het parcours loopt deels over de bestaande vaste mountainbikeroute. Deze route blijft gewoon toegankelijk
Maar wellicht even handig om zondag de vaste route even te vermijden, de overige 364 dagen geen "last" van wedstrijdrijders :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Fred, dat je niet als een dolle stier overal af moet rossen is duidelijk (zie ook de UHR met al zijn kruisingen), maar je baby verschonen midden op een (gemengd) gebruik pad is links of rechtsom fout.Dat geeft niemand het recht om dat stel om ver te kegelen, maar de "nou en" reactie is idioot. Dat Tsjibili dat daarna met regelgeving v erdedigde is dom. De regels zijn in deze vrij duidelijk... je mag geen gevaarlijke situaties veroorzaken.

Ik mag met onze paarden ook overal komen (archaische wetgeving), soms wordt ik volgens de regels zelfs verplicht op een idiote plek te rijden (provinciale weg^^), maar oom agent haalt me terecht direct van de weg (zelfs al anticipeer ik als Nostradamus de tweede). Het in gevaar brengen van mezelf en anderen, al dan niet bewust, gaat juridisch over bordjes en regelgeving heen. Iets wat ik heb meegemaakt... stel je voor dat er een boom op me dreigt te vallen (onweersbui met windhoos... dat was een leuke adrenaline kick), dan mag ik echt uitwijken naar een stuk weg/grond waar ik normaal gesproken niet mag komen.

Nogmaals, dit geeft je geen recht dit stel plat te rijden, dit ontslaat je niet van de plicht verantwoordelijk rond te fietsen en zeker bij gedeelde paden moet je gewoon anticiperend fietsen... maar de "nou en" reactie is zot. De verantwoordelijkheid ligt bij het stel die het gevaar creeerden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

We zijn het feitelijk met elkaar eens omtrent gebruik route etc.
Nogmaals, lang niet iedereen weet op bepaald moment dat hij/zij zich op een MTB route bevindt. Zolang iedereen daar rekening mee houdt is er weinig aan de hand.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Ik ben ook gestopt om de vrouw en de man met de baby er op te attenderen dat ze zich op een MTB route bevinden en dat, hoewel het niet verboden is, het wellicht verstandiger is om niet op het midden van een MTB Singletrack, in een afdaling, stil te gaan staan / zitten op de grond. Daar waren ze het ook wel mee eens. Heb ze nog een fijne dag gewenst en mijn weg vervolgd.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Fred (mtb-sport) schreef:We zijn het feitelijk met elkaar eens omtrent gebruik route etc.
Nogmaals, lang niet iedereen weet op bepaald moment dat hij/zij zich op een MTB route bevindt. Zolang iedereen daar rekening mee houdt is er weinig aan de hand.
100% mee eens. En schuldvraag... waar de verantwoordelijkheid ook ligt, letsel/brokken is gewoon heel vervelend. Daar moet het gewoon niet om gaan.
Roderbike schreef:Ik ben ook gestopt om de vrouw en de man met de baby er op te attenderen dat ze zich op een MTB route bevinden en dat, hoewel het niet verboden is, het wellicht verstandiger is om niet op het midden van een MTB Singletrack, in een afdaling, stil te gaan staan / zitten op de grond. Daar waren ze het ook wel mee eens. Heb ze nog een fijne dag gewenst en mijn weg vervolgd.
:-q
mrkock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 15:17

Aanstande zondag is de mtb route afgesloten volgens natuurmonumenten.
Komende zondag 10 juni is de MTB Marathon Montferland, een schitterend evenement op één van de mooiste en zwaarste parcoursen van het land. De inschrijving is vol, maar je kunt natuurlijk komen kijken bij de start bij Specialized.

Let op! De MTB-route is op die dag alleen toegankelijk voor deelnemers aan de marathon.
Pamscalpel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 20 september 2004, 12:37
Mijn mountainbike: Specialized Epic SWorks, Stumpy FSR 29, BMC Fourstroke 01

mrkock, ik ben benieuwd hoe je aan deze info komt ik heb site van Natuurmonumenten nagekeken ik kan daar geen info vinden over afsluiting! Verder op meerdere plekken nagevraagd ook bij mensen die regelmatig contacten hebben met NM over Montferland route er is bij hun ook niets bekend over afsluiting van de route. Wat bekend is dat marathon deels over stukken van route komt maar alleen met de rijrichting mee zodat je elkaar niet tegenkomt en dan dat marathon de route enkele malen kruist. Ben dus heel benieuwd naar afsluiting het zou wel erg netjes zijn dat zowel NM als organisatie dit goed en duidelijk zouden communiceren!
PamScalpel:
Io non esisto senza la mia passione
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Pamscalpel schreef:mrkock, ik ben benieuwd hoe je aan deze info komt ik heb site van Natuurmonumenten nagekeken ik kan daar geen info vinden over afsluiting! Verder op meerdere plekken nagevraagd ook bij mensen die regelmatig contacten hebben met NM over Montferland route er is bij hun ook niets bekend over afsluiting van de route. Wat bekend is dat marathon deels over stukken van route komt maar alleen met de rijrichting mee zodat je elkaar niet tegenkomt en dan dat marathon de route enkele malen kruist. Ben dus heel benieuwd naar afsluiting het zou wel erg netjes zijn dat zowel NM als organisatie dit goed en duidelijk zouden communiceren!
Stond in de nieuwsbrief van Natuurmonumenten zelf die gisteren of eergisteren verstuurd is.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Wat is het nu?
Is ie afgesloten of niet?
Wat zal ik zeggen...…..
Pamscalpel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 20 september 2004, 12:37
Mijn mountainbike: Specialized Epic SWorks, Stumpy FSR 29, BMC Fourstroke 01

Net contact gehad met NM route is niet afgesloten en wordt ook niet afgesloten! Wordt zeker druk op stukken waar route en marathon gelijk lopen en men verwacht dat men voldoende met elkaar rekening houdt!
PamScalpel:
Io non esisto senza la mia passione
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik heb gisteren maar s een mail gestuurd naar NM. Snelle reactie terug gehad waarin stond dat de route wel "open" is voor gebruik maar dat er wel rekening gehouden moet worden met het evenement en de drukte die dit met zich mee brengt. Ik neig er toch naar om uit te wijken naar bijv. de Posbank.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Wel/niet afgesloten, waar gaat het eigenlijk over?????
Als je weet dat er zo’n 1.000 rijders een wedstrijd rijden, waarom zou je dan juist die dag dan toch op parcours van Zeddam willen rijden? Al dat gehijg in je nek lijkt me maar niets. Geef voor die ene dag de marathonrijders de ruimte, leuker voor iedereen.
Je hebt nog 364 dagen over om ongestoord te kunnen rijden
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
mrkock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 15:17

Pamscalpel schreef:mrkock, ik ben benieuwd hoe je aan deze info komt ik heb site van Natuurmonumenten nagekeken ik kan daar geen info vinden over afsluiting! Verder op meerdere plekken nagevraagd ook bij mensen die regelmatig contacten hebben met NM over Montferland route er is bij hun ook niets bekend over afsluiting van de route. Wat bekend is dat marathon deels over stukken van route komt maar alleen met de rijrichting mee zodat je elkaar niet tegenkomt en dan dat marathon de route enkele malen kruist. Ben dus heel benieuwd naar afsluiting het zou wel erg netjes zijn dat zowel NM als organisatie dit goed en duidelijk zouden communiceren!
Het stond inderdaad in de nieuwsbrief van NM vermeld.

Afbeelding
Plaats reactie