Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

dubbelop schreef: zo 31 mei 2020, 21:37
Forau schreef: vr 29 mei 2020, 12:40

Waar komt dit initiatief vandaan? Ik zie ze op meerdere routes verschijnen ineens :D :~ :-q
Is een initiatief van routebouwer Patrick Jansen. Hij heeft zelf een serie gemaakt en uitgedeeld en heeft een paar helmfabrikanten (Giant en Lazer, even uit het hoofd) bereid gevonden om ook een serie te financieren.
Groot compliment daarvoor.
Gek dat dit soort bordjes nodig zijn.
Wat zal ik zeggen...…..
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik heb hier gisteren een rondje gedaan vanuit Elten. Op de bult bij Elten ook nog wat trails gedaan.

De route blijft een pareltje, maar ligt er best slecht bij momenteel. Ik stoor me er nooit aan want een fully maakt veel goed, maar de nieuwe afdalingen zijn wel extreem gaar geremd. Ik was er redelijk vroeg (8.00) maar het werd al snel druk. Viel mij ook op hoeveel mensen daar gewoon kriskras door het bos fietsen. Is dat gebruikelijk/toegestaan daar?
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Kris kras door het bos is hier niet gebruikelijk en ook niet toegestaan. Je mag alleen op de openbare (betonnen) fietspaden fietsen en op de MTB route indien je een vergunning hebt.
Ik was er zelf gisteren ook even, ‘t is mijn thuis rondje, en zo druk heb ik het nog nooit meegemaakt. De mensen die ik passeerde hadden gelukkig wel allemaal een helm op.

Het zou kunnen dat sommige mensen die bekend zijn op de route sommige nieuwe stukken overslaan. Zoals je terecht aangeeft liggen die er helaas niet al te best bij. Ik kan me voorstellen dat het dan lijkt alsof men Kris kras door het bos fietst, terwijl ze over de oude route fietsen. Is ook niet echt de bedoeling, maar momenteel wel begrijpelijk en misschien zelfs verstandig; wat mij betreft zouden er nog wel wat stukken officieel omgeleid mogen worden.

De enige omleiding die er nu wel is ligt er trouwens ook slecht bij. Een best steile afdaling met bijna alleen maar mul zand.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De regen heeft de route goed gedaan, heb nauwelijks mul zand gezien.

Wel weer veel mensen gezien die niet op de route reden en (zo lijkt het iig) willekeurig paadjes in gaan, kom hier al jaren maar valt nu wel erg op.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Gisteren de route 2x gereden, door de regen geen mulZand. Maar wel heel veel kuilen en gaten. Is dat erg, niet echt, met een fully en een beetje skills Goed te doen. De flow ontbreekt er daardoor wel een beetje, en maakt het behoorlijk pittig. Maar goed hij is open itt tot posbank / ede waar grote delen zijn afgesloten.
fianke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 18:42
Mijn mountainbike: Liteville 301 MK14
Contacteer:

Vandaag twee rondjes gedaan, voor mij de eerste keer na de aanpassingen. Erg leuke route geworden, alle rechttoe rechtaan afdalingen eruit en mooie singletracks ervoor in de plaats. De kuilen en gaten zijn aanwezig maar wat mij betreft een toevoeging voor de route. Afwijkend van de flowtrails die je verder vaak tegenkomt en een mooi alternatief voor de in Nederland ontbrekende rotsen en stenen. Het zorgt ervoor dat je ook als ervaren rijder de gedachten erbij moet houden. Of dit ook houdbaar is in de winter ivm de afwatering is weer een ander verhaal.
http://www.fianke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Moovit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 22:10

Gisteren ook twee rondjes gereden. Echt een aanrader. Zag dat netjes gesnoeid werd, wat maar goed was, anders waren de snelle bochten minder overzichtelijk.
Maar dat geeft ook wel weer de uitdaging.
Een leuke route waar ik flink geconcentreerd moest blijven.
--------------------------------------------------------------
Trek Ex 8 (2019)
Trek Ex 8 (2013)
Trek Top Fuel 90 (2003)
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

De singletrack naast de Boterweg vind ik aardig smal momenteel door de begroeiing.

En opvallend: heb zeker 5 á 10 bidons zien liggen gisteren en dan heb ik de meeste nieuwe stukken met de ergste remknippen zelfs overgeslagen.
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

Gisteren weer eens een rondje gereden en het lag er echt al stukken beter bij. Volgens mij hebben ze het Beek/Elten stuk tot aan het segment " Hill Montferland" ook goed onder handen genomen. Single tracks liggen er veel strakker bij.
Hoop dat ze de volgende keer de afdalingen aan de Kilder kant gaan doen want die kunnen wel wat aandacht gebruiken.
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Er is wat onderhoud geweest. De singletrack naast de Boterweg is gesnoeid en de eerste afdaling na Zeddam is helemaal hersteld :-q .

De tweede afdaling na Zeddam is helaas nog altijd dicht en diverse andere nieuwe single tracks kunnen ook wel wat liefde gebruiken, maar over het algemeen ligt het er best goed bij momenteel.
Gebruikersavatar
con66
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 12:57
Mijn mountainbike: Salsa spearfish
Contacteer:

Twee weken terug, voor de laatste regenachtige periode, heb ik Zeddam gereden. Is echt sterk verbeterd ten opzichte van een paar jaar terug. Mooie singletracks waar eerdere lange stukken over bestaande bospaden liepen. Het vraagt daardoor wel om goede bochtentechniek, en parkourkennis. Want een flowy trail in een afdaling leidt tot hoge snelheden. En als je dan niet precies weet wat er na de volgende bocht volgt dan wordt er veel geremd. On-nederlandse uitdagingen vragen hier meer dan standaard techniek.

Als we in droge, lees zanderige, tijden hard remmen vlak voor en in de bochten dan is het resultaat remgaten, remknippen (wasbord) en kapotte bochten. Helaas ....

Maar ik heb goede hoop dat aandacht en tijd (regen en het liefst een natte winter) de nieuwe singletracks goed gaan vormen. en dat dit weer een van de mooiste routes van Nederland gaat worden.

Ik heb een filmpje van mijn belevenissen op de route Zeddam gemaakt:

https://youtu.be/YezdAhN1ZjA

Geniet ervan..
"Mountain Biking, It's not about the miles, it's about the smiles"
Rij met mij mee op
Instagram @mtb_con of YouTube https://www.youtube.com/channel/UC4eOTt ... WmezjjBHDA
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Leuke video :-q
Gebruikersavatar
con66
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 12:57
Mijn mountainbike: Salsa spearfish
Contacteer:

ThijsE schreef: do 16 juli 2020, 17:58 Leuke video :-q
Thanx :-D
"Mountain Biking, It's not about the miles, it's about the smiles"
Rij met mij mee op
Instagram @mtb_con of YouTube https://www.youtube.com/channel/UC4eOTt ... WmezjjBHDA
Gebruikersavatar
kopman bokkenrijders
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 3 juni 2016, 11:17
Mijn mountainbike: Specialized epic pro

Zaterdag middag ernstig ongeluk meegemaakt met bokkenrijders op zandpad kruising voor oversteek kastanjelaan Stokkum
Fietsmaat geschept door auto die van links kwam
Ikga het morgen aangeven bij Natuurmonumenten dat er waarschuwingsborden moeten komen
Bij deze voor een ieder kijk GOED uit bij die kruising
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

kopman bokkenrijders schreef: ma 20 juli 2020, 17:05 Zaterdag middag ernstig ongeluk meegemaakt met bokkenrijders op zandpad kruising voor oversteek kastanjelaan Stokkum
Fietsmaat geschept door auto die van links kwam
Ikga het morgen aangeven bij Natuurmonumenten dat er waarschuwingsborden moeten komen
Bij deze voor een ieder kijk GOED uit bij die kruising
Dat is zo lang ik de route ken inderdaad al een gevaarlijk punt. Ik snap dat sommigen een snelle ronde willen rijden maar in godsnaam, kijk daar inderdaad goed of er verkeer komt. Misschien dat zo'n spiegel daar kan helpen. Zowel voor de auto's als de fietsers.
Plaats reactie