Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Kan het niet met bewijs onderbouwen, maar naar mijn idee is er eerder hoogtemeters toegevoegd als weg gehaald. Route is in elk geval wel zwaarder geworden dan hij was. De lange klimmen zitten er eigenlijk allemaal nog in*, vooral de afdalingen en 'saaie stukken' zijn enorm verbeterd! Eerder voelde ik altijd de behoefte na 50 meter de route af te gaan, nu is het juist leuk om dat niet te doen (al zal ook dat weer wennen, maar dat is in elk geval niet na 5 keer rijden binnen 2 weken!)

*De lange klim bij Stokkum is zowaar veel zwaarder geworden nu door een stevige singletrack direct er aan vooraf! :-q
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

Is het gedeelte aan de Kilder kant inmiddels ook al klaar? Of is de omleiding nog actief?
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

De linten zijn weg. De rechttoe afdaling is vervangen door een leuke slinger afdaling, en hij komt weer ouderwets uit bij de lange klim. Afdaling die daar altijd kapot geremd was, is nu ook vervangen door een mooi slinger pad. Zelfde geldt voor de volgende afdaling! :-q
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

Klinkt goed!! Aankomend weekend maar weer eens het rondje doen.
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

Vandaag twee keer het rondje gedaan. Moet zeggen dat ik de Kilder kant echt heel tof vind. Ipv rechttoe rechtaan hard naar beneden zijn het nu mooie slingers waarbij soms flink de snelheid erin kan komen, maar soms ook wat technischer. Erg cool.

De Beek kant daarentegen vind ik echt minder. Single tracks daar lopen erg stroef (en dat staat nog los van het hobbelige wat nog goed ingereden moet worden). Vond het stuk na de klim ( voor segment rammelend door de singletrack) altijd een genot om naar beneden te knallen maar ook dat gedeelte voel ik nog niet echt. Wellicht als het allemaal wat meer is ingereden dat het dan beter voelt.

Singletracks an sich zijn natuurlijk een hele verbetering dan de saaie paden dus wat dat betreft : bedankt bouwers.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Afgelopen dagen de route paar keer gefietst, het is echt tof geworden.
Op sommige plaatsen staan de routepaaltjes wat verdekt waardoor je een stukje kan missen en soms ontbreken ze nog (zoals tegenover de waterzuivering).
Door de singletracks (in de afdalingen) voor de lange klimmen is de route ook wat pittiger geworden, maar ook leuker!

Aan de kant van kilder zit in de 2e afdaling nog wel een verraderlijk stukje met mul zand waardoor je grip kan verliezen.

Qua afstand en hoogtemeters is het volgens mij iets meer geworden.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Man man man.....wat is de route leuk geworden om te rijden. De "oude" route rijd ik al vanaf dat deze is aangelegd en altijd met plezier maar Zeddam 2.0 is echt een behoorlijke verbetering. Ik kan alleen maar hele grote complimenten maken naar de mensen die hebben gezorgd voor uren plezier :-q :-q
De route is op veel punten niet bepaald geschikt voor beginners. Ben wel benieuwd hoe dit komende zomer gaat met het grote aantal 'toeristen'.
Wat zal ik zeggen...…..
bertus 35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 18:30
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf 7

Morgen maar eens proberen,2 keer is de bedoeling,
Mtb Renkum
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Gisteren weer een rondje gedaan. Nu ik de nieuwe stukken een paar keer heb gedaan, gaat de snelheid omhoog en worden ze steeds leuker. Wat mij betreft een echte aanwinst. Vooral de recht naar beneden stukken die vervangen zijn voor moeilijke bochtige singletracks zijn een mooie uitdaging!
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Vraagje:
Zijn de bordjes ook al geplaatst voor alle nieuwe single tracks?
Ben geen local, doe Zeddam 1 of 2x per jaar dus ken de weg buiten de route totaal niet.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Afgelopen zaterdag weer gefietst en er worden nog steeds kleine aanpassingen gedaan. Zo is een hek weggehaald (route kruist daar het pad richting de uitkijktoren), maar bij bijv. de waterzuivering mist nog steeds een bordje. Dit is op een breed bospad, dus daar kun je makkelijk de afslag voorbij fietsen (is denk ik stuk van 100m singletrack dat je dan mist).

Over het algemeen zijn de bordjes goed geplaatst.

Verder zijn de tracks beter ingereden, dus kun je op sporen de route ook goed fietsen.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Inderdaad, je kan de route eigenlijk niet verkeerd rijden, gewoon de sporen volgens en er staan best veel bordjes ook bij de nieuwe tracks. Er missen er wel een paar hier en daar nog, maar ik denk niet dat je zal verdwalen.

Overigens bedacht ik met net dat ze op 1 plek een oud stuk single track hebben dicht gegooid ook al. En dat was precies op een stuk waar je best hard naar beneden kan rijden wat wel eens voor een verassing kan zorgen.

Dus voor de mensen die wel redelijk bekend zijn met Zeddam, maar nog niet de nieuwe route hebben gereden, kijk uit bij het stuk na de Eltenseweg. Eerst krijg je dan nog een recht pad met een forse klim recht omhoog en daarna een super mooi singletrack naar beneden waar je heel hard kan. Dat eerste stuk single track naar beneden heeft precies in het snelste stuk een aftakking gekregen en rechtdoor kan dus niet meer omdat dat versperd is door takken en los zand.

Ik vond dat eigenlijk best gevaarlijk, ik wou evengoed het nieuw stukje singletrack gaan doen, dus ik reed al rustiger. Als ik daar vol gas naar beneden was gegaan had dat wel een probleem geworden denk ik. Een bordje situatie gewijzigd zou daar niet misstaan.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

De route is echt leuk geworden een dikke :-q
Gebruikersavatar
erikvk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: di 11 februari 2014, 17:57
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SLX

Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ziet er goed uit. Kijken of ik hem van het voorjaar eens een dagje 4x kan rijden als het wat beter ingereden is.
400hm op 26km klinkt in ieder geval goed.
Plaats reactie